Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    «Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Στην Κολόνα του Θανάτου – Ένα έγκλημα με πολλά θύματα: Σαχζαντ, Φύσσας, Λουκμαν…
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Στην Κολόνα του Θανάτου – Ένα έγκλημα με πολλά θύματα: Σαχζαντ, Φύσσας, Λουκμαν…
Βιβλία

Στην Κολόνα του Θανάτου – Ένα έγκλημα με πολλά θύματα: Σαχζαντ, Φύσσας, Λουκμαν…

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Από Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Δημοσιεύτηκε 30 Οκτωβρίου 2019
Τελευταία Ενημέρωση 30 Οκτωβρίου 2019
11 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Ο Giuliano Santoro δεν είναι λογοτέχνης. Είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας πολιτικών βιβλίων στα οποία ερευνά θέματα της επικαιρότητας. Αντίστοιχα και η «Κολόνα του θανάτου» του -το βιβλίο που μετέφρασαν στα ελληνικά το καλοκαίρι οι εκδόσεις Angelus Novus– δεν είναι αμιγώς λογοτεχνικό, αλλά μπορεί να διαβαστεί και σαν τέτοιο. Ο Santoro στο βιβλίο του κινείται στο όρια μεταξύ δοκιμίου και λογοτεχνίας, αφηγούμενος την αληθινή ιστορία της ρατσιστικής δολοφονίας του Σαχζαντ, ενός Πακιστανού μετανάστη σκοτώθηκε σε μία φτωχή συνοικία της Ρώμης την Τορ Πινιατάρα.

Όπως μας διηγείται ο συγγραφέας η είδηση της δολοφονίας του Σαχζάντ δεν μονοπώλησε το ενδιαφέρον της ιταλικής κοινής γνώμης. Ήταν αντιθέτως ένας απ’ τους «αόρατους» θανάτους που εμφανίστηκε μόνο σε κάποια μονόστηλα των ιταλικών εφημερίδων. Όμως εμάς η δολοφονία του Σαχζάντ είναι μία ιστορία που κάτι μας θυμίζει. Μας θυμίζει τις δολοφονίες του Παύλου Φύσσα και του Σαχζάτ Λουκμάν από φασίστες της Χρυσής Αυγής, μας θυμίζει τα φασιστικά πογκρόμ με στόχο του μετανάστες στο κέντρο της Αθήνας, μας θυμίζει τα υψωμένα χέρια και τις μαύρες μπλούζες των δολοφόνων της Χρυσής Αυγής.

Το κεντρικό θέμα του βιβλίου είναι η δολοφονία του Σαχζάντ, την οποία όμως ο συγγραφέας μας δηλώνει εξ’ αρχής ότι θέλει να την ερευνήσει «αφαιρώντας τους φακούς του Ποινικού Κώδικα». Ο Santoro τοποθετεί τη δολοφονία στα κοινωνικά της συγκείμενα, στον τόπο και στο χρόνο στον οποίο αυτή έλαβε χώρα, επιχειρώντας να ανακαλύψει τις βαθύτερες κοινωνικές εξελίξεις που οδήγησαν τόσο στην ίδια τη δολοφονία του μετανάστη Σαχζάντ όσο και στην -σε μεγάλο βαθμό- ανοχή της ιταλικής κοινωνίας σε ένα τέτοιο τραγικό γεγονός. Έτσι ο Santoro πλέκει ένα υφαντό της σύγχρονης Ιταλίας επιχειρώντας να φωτίσει τις κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις που οδήγησαν τη χώρα στη ανάδυση της ακροδεξιάς και των ρατσιστικών και φασιστικών ιδεών που ενισχύουν τους ακροδεξιούς του Σαλβινί και καταλήγουν ακόμα και σε δολοφονίες φτωχών μεταναστών.

Αυτό που διαφοροποιεί την κοινωνική ανάλυση που κάνει ο Santoro στη σύγχρονη Ιταλία σε σχέση με παρόμοιες απόπειρες άλλων συγγραφέων είναι ότι ο συγγραφέας της «Κολόνας του θανάτου» χρησιμοποιεί πρωτότυπα εργαλεία ανάλυσης πολύτιμα για την κοινωνική και πολιτική έρευνα. Είναι φανερή η ευρυμάθεια του συγγραφέα που το βιβλίο του αποτελεί ένα ξεχωριστό ανάγνωσμα για όποιον ερευνά και προβληματίζεται για το πώς φτάσαμε στην άνοδο της ακροδεξιάς στην Ευρώπη και στην Αμερική. Το βιβλίο του Santoro δεν επαναλαμβάνει παγιωμένες ιδέες, αλλά αντιθέτως χρησιμοποιεί τη διανοητική κληρονομιά του παρελθόντος ως αφετηρία του με πρόθεση να επεκτείνει τον τρόπο σκέψης μας με τη δική του ιδιαίτερη οπτική και ανάλυση της πραγματικότητας.

Ίσως το πιο ενδιαφέρον απ’ τα εργαλεία ανάλυσης που χρησιμοποιεί ο Santoro είναι η ανάλυση του χώρου και ειδικότερα του πολεοδομικού σχεδιασμού της Ρώμης. Επηρεασμένος απ’ το έργο του Mike Davis που αναλύει τις ανάλογες κρατικές πολιτικές ελέγχου και περιθωριοποίησης στις ΗΠΑ, ο Santoro αναλύει τον πολεοδομικό σχεδιασμό της Ρώμης ως προσπάθεια των κυβερνόντων να ενισχύσουν τις θέσεις τους στον πόλεμο που έχουν κηρύξει ενάντια στους φτωχούς και τους μετανάστες. Σε αυτή την ανάλυση ανευρίσκονται όροι που αρχίζουν να χρησιμοποιούνται τα τελευταία χρόνια και στην Ελλάδα, όπως ο όρος gentrification, αυτός ο δήθεν «εξευγενισμός» των αστικών συνοικιών που μεταφράζεται για τους πολλούς σε αυξημένα νοίκια, συνεχείς μετακομίσεις, αστυνομοκρατία στην πόλη και υπερκέρδη για επενδυτές που αγοράζουν σειρές πολυκατοικιών για να τις ανακαινίσουν και να τις βάλουν στο Air bnb. Με αυτές τις μεθόδους η Ρώμη μεταλλάχθηκε σε μια «γιγάντια, κολασμένη συγκέντρωση ενοίκων, κατά τη διάρκεια της οποίας μπορεί κανείς να μιλάει στον αέρα, να επιβάλλει την αξία των χιλιοστών του, να βάζει βέτο, να υπερασπίζεται το περιβολάκι του, να εγείρει στρεψοδικίες, να διαμαρτύρεται κατά των φωνασκιών, να υπερασπίζεται τη μικρή ιδιοκτησία του από την εισβολή».

Στον αντίποδα του gentrification και των πολυδιαφημισμένων ωφελειών του βρίσκονται πάντα οι φτωχοί των πόλεων. Ο «λαός των παραγκών» που «είχε υπερβολικά μικρά σπίτια για να κλειστεί μέσα». Οι φτωχοί και οι μετανάστες στη διαδικασία «εξευγενισμού» και «αναβάθμισης» των αστικών περιοχών είτε βρίσκονται σε κατάσταση αορατότητας, είτε παρουσιάζονται ως κίνδυνος για την πόλη, ως πηγή παραβατικότητας και κινδύνου για τους κατοίκους. Καλλιεργείται από τα πάνω ένας ρατσισμός βασισμένος στη ρητορεία του φόβου που στοχεύει στη μικροαστική ανάγκη της προστασίας της μικροϊδιοκτησίας απέναντι στον κίνδυνο του ξένου και του διαφορετικού. Οι προκαταλήψεις απέναντι στους μετανάστες «είναι η συνέχιση με άλλα μέσα, και συχνά με τους ίδιους ρητορικούς μηχανισμούς, εκείνης της αρχαίας δυσπιστίας ενάντια στους φτωχούς και τους προλετάριους. Ο αντεργατικός ρατσισμός είναι εγγεγραμμένος στη ιστορία της βιομηχανοποίησης» παρατηρεί ο Santoro. Όμως τελικά ο ρατσισμός που εισχωρεί στις κοινωνικά κατώτερες τάξεις για να στρέψει το μίσος για την εξαθλίωσή τους στον εύκολο στόχο  του μετανάστη δικαιολογείται απ’ το γεγονός ότι στο πρόσωπο του μετανάστη καθρεφτίζονται οι ίδιοι ή διαφορετικά όπως το λέει ο ίδιος ο συγγραφέας: «οι επιθέσεις στα σπίτια των μεταναστών γίνονται επειδή είναι σαν τα δικά μας, επειδή μας θυμίζουν τα σπίτια των προγόνων μας και μας παραπέμπουν στην μεταμοντέρνα, αλλά αδυσώπητη εξαθλίωσή μας».

Αυτή η εμφάνιση του φαινομένου του κοινωνικού εκφασισμού, παράλληλα με την οικονομική κρίση, έστρωσε το δρόμο στην ακροδεξιά και το φασισμό να επανεμφανιστούν δυναμικά στο προσκήνιο υπό τη σκέπη της Λέγκας και του Σαλβινί. Όμως ο δρόμος για τον ακροδεξιό λαϊκισμό είχε στρωθεί ήδη απ’ τις εποχές της οικονομικής ευμάρειας όταν αναδυόταν το φαινόμενο του Μπερλουσκονισμού το οποίο στηλιτεύει ο συγγραφέας υποδεικνύοντας παράλληλα και το σύνολο των ΜΜΕ (εκ των οποίων τα περισσότερα είναι ιδιοκτησίας Μπερλουσκόνι) ως συνυπεύθυνων για τη διάδοση ρατσιστικών ιδεών και προκαταλήψεων. Έτσι προβληματίζεται με τον τρόπο που τα ΜΜΕ παρουσιάζουν συμβάντα με πρωταγωνιστές μετανάστες: «Το θύμα εξάλλου, δεν είναι παρά ένας Πακιστανός. Όνομα δεν έχει. Η εθνικότητα διευκρινίζεται πάντα με μεγαλύτερο ζήλο όταν μιλάμε για έναν ξένο που κατάγεται από φτωχή χώρα με έντονη μετανάστευση. […] Είναι η καταγωγή κάποιου είδηση από μόνη της; […] Στην άσφαλτο της Τορ Πινιατάρα κείτεται μπρούμυτα ένας Πακιστανός. Ένας νεαρός του επιτέθηκε.».  

Εναγκαλισμοί Σαλβινί – Μπερλουσκόνι

Και κάπως έτσι ξαναβγήκε το φίδι του φασισμού στους δρόμους της Ρώμης και στην πολιτική ζωή της Ιταλίας. Ο φασισμός έχει μακρά ιστορία στη γειτονική χώρα η οποία όμως αντίστοιχα είχε γεννήσει και ένα ισχυρό αντιφασιστικό κίνημα ως αντίδραση και αντίσταση στο φασισμό του Μουσολίνι. Μαζί με την άνοδο της ακροδεξιάς στην Ευρώπη και την Αμερική βρίσκει τον τρόπο να ξετρυπώσει στο πλάι της και ο ανόθευτος νεοναζισμός, τον οποίο γνωρίσαμε με τον χειρότερο τρόπο και στην Ελλάδα με την πολιτική άνοδο των δολοφόνων της Χρυσής Αυγή. Η εξιστόρηση της ανάδυσης του φασισμού στην Ιταλία απ’ τον Santoro μας θυμίζει έντονα τις πρακτικές που ακολούθησαν κι εδώ οι νεοναζί προκειμένου να διασπείρουν το ρατσιστικό και φασιστικό τους δηλητήριο στην ελληνική κοινωνία.

Η χαρακτηριστικότερη περίπτωση ομοιότητας της ανόδου του φασισμού σε Ιταλία και Ελλάδα είναι η οργάνωση Επιτροπών Κατοίκων, τις οποίες περιγράφει ο συγγραφέας ως βήμα για την νομιμοποίηση της δράσης των νεοναζί στις τοπικές κοινωνίες υπό την κάλυψη της ταμπέλας των δήθεν «αγανακτισμένων κατοίκων». Η ίδια ακριβώς πρακτική ακολουθήθηκε και στις δικές μας γειτονιές απ’ τη Χρυσή Αυγή, η οποία δημιούργησε ανάλογες Επιτροπές Κατοίκων σε περιοχές χτυπημένες απ’ την οικονομική κρίση όπως ο Άγιος Παντελεήμονας, με σκοπό να απευθυνθεί σε ευρύτερα ακροατήρια και να ριζώσει σε τοπικές κοινωνίες απευθυνόμενη στα ρατσιστικά αντανακλαστικά των ντόπιων (για το συγκεκριμένο θέμα ιδιαίτερα διαφωτιστική είναι η μπροσούρα που υπογράφεται απ’ την αντιφασιστική συλλογικότητα Autonome Antifa με τίτλο «Επιτροπές Κατοίκων. Κατάδυση στο μέλλον του ελληνικού φασισμού»).  

Η «Κολώνα του θανάτου» είναι ένα βιβλίο στο οποίο ανακαλύπτουμε τη σύγχρονη Ρώμη πίσω από τις τουριστικές διαφημίσεις, τη Ρώμη της οικονομικής κρίσης, τη Ρώμη της ανόδου της Ακροδεξιάς. Τη Ρώμη στην οποία συνεχίζει να διεξάγεται ένας ανηλεής ταξικός πόλεμος απ’ τους από πάνω εις βάρος της εργατικής τάξης, των φτωχών λαϊκών στρωμάτων και των μεταναστών. Ένα απ’ τα σημαντικότερα όπλα των από πάνω σε αυτό τον πόλεμο είναι ο φασισμός ο οποίος, όπως εύστοχα παρατηρεί ο Santoro «εμφανίζεται πάντοτε ως επανάσταση, αλλά συμπεριφέρεται ως παλινόρθωση». Οι φασίστες ντύνονται έναν δήθεν αντισυστημικό μανδύα όμως στην πραγματικότητα η ρατσιστική και αντεργατική τους δράση είναι καθοριστική για την επιβιώση του συστήματος ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης που δείχνει να είναι ασταθές. Γι’ αυτό και ο Santoro σημειώνει ότι «οι ισχυροί τους στηρίζουν επειδή οι φασίστες υπόσχονται ασφάλεια, σταθερότητα και τους εγγυώνται ότι μπορούν να βοηθήσουν στη διατήρηση της εξουσίας τους».

Ο δικός μας Σαχζάντ που δολοφονήθηκε από φασίστες της Χρυσής Αυγής

Όμως τελικά το βιβλίο του Santoro δεν είναι παρά ένα βιβλίο που ερευνά μία δολοφονία. Μία ρατσιστική δολοφονία ενός μετανάστη σε μία συνοικία της Ρώμης. Μία δολοφονία ενός ανθρώπου που ζούσε αόρατος και ο θάνατός του θα είχε αποσιωπηθεί αν δεν βρισκόταν κάποιος να αναδείξει το γεγονός που είχε κρυφτεί σε μονόστηλα των ιταλικών ΜΜΕ. Ένα βιβλίο αφιερωμένο σε ένα θύμα που δεν έχει ένα αλλά πολλά ονόματα: Σαχζάντ, Φύσσας, Λουκμάν…

TAGGED:Giuliano Santoroεκδ. Angelus NovusΙταλίαΜπερλουσκόνιΠαύλος ΦύσσαςρατσισμόςΣαλβινίΣαχζαντΣαχζατ ΛουκμάνΣτην κολόνα του θανάτουφασισμός
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜάνος Βασιλείου - Αρώνης
Γεννήθηκε το 1993, δηλαδή ήταν 6 χρονών όταν είδε πρώτη φορά το Star Wars. Κάπου στο Λύκειο κατέληξε ότι η αλήθεια βρίσκεται στον Sheldon και από τότε προσπαθεί να ανακαλύψει τον κόσμο των nerds και των superheroes, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Αγαπημένο του χρώμα το κόκκινο: στις σημαίες, στον Flash, στον Deadpool, ενώ στις μπλούζες το προτιμά με λευκές λωρίδες. Τελευταία το παίζει και δικηγόρος, χωρίς καμία επιτυχία.
Προηγούμενο άρθρο Roll the Dice – Μιλώντας με τον Έσπαιρο
Επόμενο άρθρο Terminator: Dark Fate – Please don’t be back
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
«Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
30 Μαΐου 2025
Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
30 Μαΐου 2025
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Βιβλία

Τα Αγόρια του Νίκελ – Παιδιά σε κίνδυνο στον Αμερικάνικο Νότο

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
30 Ιουλίου 2022
Σειρές

X-Men ’97 – Πέρα από τη νοσταλγία…

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Αλέξανδρος Μινωτάκης
24 Μαΐου 2024
ExclusiveVideos

Για την αντιφασιστική ημέρα δράσης στα σχολεία

admin
admin
28 Νοεμβρίου 2018
Non-fictionΒιβλία

Sister Outsider – Μία Μαύρη γυναίκα, μαχήτρια και ποιήτρια «που κάνει τη δουλειά της» 

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
21 Ιουλίου 2023
ComicExclusiveΕυρωπαϊκάΣυνεντεύξεις

Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
12 Μαρτίου 2025
Βιβλία

Αντίο, Φαντάσματα – Επάνοδος στα ρήγματα του παρελθόντος

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
29 Απριλίου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?