Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Here comes the Fall – Τα 10 καλύτερα anime για να μπείτε στο mood φθινοπώρου
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
    33 Λεπτά Ανάγνωσης
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Ας Περιμένουν οι Γυναίκες – Ήταν καλή διασκευή κύριε Πάνο;
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Κακό Παπί και το Φτερό της Τύχης – Θα γίνει ξεπουπούλιασμα!
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Λεγεώνα – Λίγο Β’ ΠΠ, λίγο βαμπίρ, τίποτα από τα δύο
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    12 Κανόνες του Αγώνα – Αναζητώντας απαντήσεις στο πολιτικό μας αδιέξοδο
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τα Bαρέλια της Oργής – Ταξική πάλη στην Άγρια Δύση
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Τελειότητα- Η αποχαύνωση της καθημερινής ζωής
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Dungeon Crawler Carl – Ο Κάρολος και μια γάτα στα μπουντρούμια
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προδημοσίευση – The Witcher: Το Σταυροδρόμι των Κορακιών
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μυστήρια Πράγματα: Ξυλόκαστρο & πέριξ -Μια ξεχωριστή ανθολογία ιστοριών λαογραφικού τρόμου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Project Hail Mary – Tο Μαράκι, ο Aριανός και το hard science fiction
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Bugonia – Μισάνθρωπη ωμότητα σε αντι-Λανθιμικό weird
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Hamnet – Aνούσιο δράμα εποχής με σταγόνες Shakespeare-ploitation
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Life of Chuck – Πιεστικό μελόδραμα με χορευτικές εξάρσεις
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Sinners – Βρικόλακες, blues και κοινοτικό τραύμα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Τhe Studio – Ένα αστείο από και για το Hollywood
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    This is culturally (in)appropriate – Η επιστροφή των Clipse
    27 Λεπτά Ανάγνωσης
    Σαββόπουλος: 10 τραγούδια για μία ξεχασμένη μας κληρονομιά
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μυθολογικά Τέρατα: Balkan edition
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    riddler-δημοκρατία
    Riddler, γιατί μισείς τη Δημοκρατία μας;
    1 Λεπτά Ανάγνωσης
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Κορετζιντόρα – Η αφήγηση ως αναβίωση του τραύματος
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Κορετζιντόρα – Η αφήγηση ως αναβίωση του τραύματος
Βιβλία

Κορετζιντόρα – Η αφήγηση ως αναβίωση του τραύματος

Μαριάννα Τσότρα
Από Μαριάννα Τσότρα
Δημοσιεύτηκε 14 Ιουνίου 2022
Τελευταία Ενημέρωση 15 Ιουνίου 2022
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Η Ούρσα Κορετζιντόρα, μια μπλουζ τραγουδίστρια σε ένα καφέ στο Κεντάκι το 1947, αναγκάζεται να αφαιρέσει τη μήτρα της λόγω τραυματισμού, μετά από έναν άγριο καβγά με τον κακοποιητικό σύζυγό της. Αποστερημένη δια παντός από τη δυνατότητα αναπαραγωγής, η Ούρσα προσπαθεί να αναρρώσει με τη βοήθεια του Τάντπολ, του ιδιοκτήτη του καφέ που είναι κρυφά ερωτευμένος μαζί της. Δεν ξεχνά όμως ποτέ την πατρογονική καταγωγή της: προέρχεται από τον Κορετζιντόρα, έναν Πορτογάλο δουλέμπορο και διακινητή γυναικών, που εξέδιδε την προγιαγιά και τη γιαγιά της και έγινε ο πατέρας των παιδιών και των δύο. Η Ούρσα και οι υπόλοιπες γυναίκες της οικογένειάς της κουβαλούν παντού μαζί το τραύμα τους, μέσα από τις προφορικές αφηγήσεις τους.

Η γεννηθείσα στο Κεντάκι Gayl Jones κατετάγη ήδη με το πρώτο της μυθιστόρημα, Κορετζιντόρα, στις σημαντικότερες γυναικείες φωνές της αφροαμερικανικής λογοτεχνίας, δίπλα στην Toni Morrison και τη Maya Angelou. Το, έως τώρα αμετάφραστο στα ελληνικά, έργο της ανέλαβαν να μας συστήσουν οι εκδόσεις Κλειδάριθμος, με την πρόσφατη έκδοση της Κορετζιντόρα σε μετάφραση Αργυρώς Μαντόγλου. Η Κορετζιντόρα είναι ένα σκοτεινό, βίαια ρεαλιστικό μυθιστόρημα για τη μαύρη θηλυκή ταυτότητα, για τα εγκλήματα που διαπράττονται εναντίον της από τη λευκή, ετεροκανονική πατριαρχία, για τη μητρότητα ως κληρονομιά και συνέχιση της αλληλουχίας του διαγενεακού τραύματος.

Η Ούρσα πονά, επειδή με την απώλεια της δικής της μήτρας, τον ακρωτηριασμό του δικού της σώματος, απαλείφεται και το κληροδότημα πόνου που οι γυναίκες της οικογένειάς της μεταβίβαζαν η μία στην άλλη. Οι λευκοί ιδιοκτήτες σκλάβων έχουν καταστρέψει όλα τα αρχεία, έχουν εξαφανίσει κάθε απτή απόδειξη των φρικαλεοτήτων που διέπραξαν την εποχή της δουλείας, και το μόνο που έχει απομείνει στους επιζήσαντες είναι η προφορική μαρτυρία. Ο Κορετζιντόρα είναι, για τις γυναίκες της οικογένειας της Ούρσα, η όψη του απόλυτου Κακού και, γι’ αυτό, έχουν διαφυλάξει μια φωτογραφία του για να μην λησμονήσουν ποτέ πώς έμοιαζε, περισώζουν από τη λήθη τα βιώματά τους μόνο μέσω της δια στόματος διήγησης.

Η κάθε γενιά επιτάσσει την επόμενη να αναπαραχθεί, να αφήσει πίσω της απογόνους αποκλειστικά γυναίκες, και μαζί τους την ίδια την οικογενειακή και συλλογική ιστορία τους. Η Ούρσα, όμως, αδυνατεί πλέον να εκτελέσει την προγονική εντολή, αισθάνεται λειψή και ανεπαρκής – σε έναν κόσμο που αντιμετωπίζει τις γυναίκες ως αντικείμενα ηδονής και αναπαραγωγικά σκεύη, εκείνη είναι σκάρτη, μίασμα, ανίκανη πια να επιτελέσει το φύλο της και να πραγματώσει την ύπαρξή της, βάσει των πατριαρχικών θεσφάτων. Τα μπλουζ που τραγουδά είναι η μόνη μαρτυρία που της έχει απομείνει, η ανεξαρτησία και η αυτονομία της και συνάμα εξομολόγηση και κατάθεση ψυχής, το κληροδότημά της στις επόμενες γενιές.

Με γλώσσα απλή και μεστή, ωμή και γεμάτη περιγραφικές λεπτομέρειες, η Jones μεταφέρει τον αναγνώστη απευθείας μέσα στη ζωή των ηρώων της, στη ληθαργική καθημερινότητα της ανάρρωσης της Ούρσα, όσο προσπαθεί να επουλώσει τα τραύματά της, σωματικά και ψυχικά. Η Ούρσα ζει σε έναν κόσμο που αντιμετωπίζει τις γυναίκες ιδιοκτησιακά, από τον Κορετζιντόρα, που βίαζε και εξέδιδε την προγιαγιά και τη γιαγιά της, μέχρι τον βίαιο, κτητικό σύζυγό της, που εν μία νυκτί της στέρησε για πάντα τη μητρότητα, και εν τέλει τον Τάντπολ, που την περιποιείται και τη φροντίζει μόνο για να απαιτήσει εκ νέου ένα κομμάτι της.

Ολάκερη η ζωή της ίδιας, των γυναικών της οικογένειάς της, αλλά και κάθε μαύρης γυναίκας κηλιδώνεται και καθορίζεται από την ανδρική βία, τους διαδοχικούς βιασμούς, τις εξυβρίσεις, τις προσβολές και τους ξυλοδαρμούς, ενόσω οι ίδιες, έστω αθέλητα, αυτοπροσδιορίζονται μέσα από την ανδρική ματιά και επιθυμία. Από τις σελίδες του βιβλίου ξεχειλίζει η οργή, οργή για ένα παρελθόν πόνου, κακομεταχείρισης και ταπεινώσεων, οργή για ένα παρόν βίας και ανύπαρκτων προοπτικών διαφυγής. Μόνη ελπίδα η αδελφοσύνη και η αλληλεγγύη μεταξύ των γυναικών, και αυτή όμως στρεβλή, διαποτισμένη από ανταγωνιστικότητα και εσωτερικευμένο μισογυνισμό.

Η Jones γράφει για την αφήγηση ως μέσο διατήρησης της Ιστορίας, για τη διήγηση του βιώματος ως μέθοδο ανασυγκρότησης και επανασύνθεσης των γενομένων – επιλέγει, όχι τυχαία, πρόζα κατά κύριο λόγο διαλογική, εξυμνώντας έτσι τη δύναμη της προφορικότητας και της μεταλαμπάδευσης της ανάμνησης από γενιά σε γενιά. Η Κορετζιντόρα είναι μια ιστορία βάναυση, ζωώδης, για το Σώμα ως δέκτη πόνου, ταπείνωσης και κακοποίησης, αλλά και ως πομπό της θηλυκής ταυτότητας, για τη Μητρότητα, την τραυματική και εξαναγκασμένη, ως απότοκο αιμομιξίας και βιασμών, και την επιθυμητή, τη λυτρωτική, αυτήν που κρατά ζωντανή τη συλλογική μνήμη.

Η ιστορία της Κορετζιντόρα είναι βίαιη, ωμή και συνάμα λυρική, υπερχειλίζουσα από οδύνη αλλά και από μια πηγαία γυναικεία δύναμη που αψηφά τον ρατσισμό, την πατριαρχία και κάθε εξουσιαστικό, καταπιεστικό κοινωνικό καθεστώς. Ένα μικρό διαμαντάκι της αφροαμερικανικής, φεμινιστικής λογοτεχνίας.

TAGGED:εκδόσεις ΚλειδάριθμοςΚορετζιντόρα
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜαριάννα Τσότρα
Follow:
Γεννήθηκε το 1994, μεγάλωσε ανάμεσα σε χαρτόδετα μυθιστορήματα και DVD από το συνοικιακό βιντεοκλάμπ – περί τα 10 κάθε Σαββατοκύριακο. Σπόυδασε Νομική, εξειδικεύθηκε στο Εργατικό Δίκαιο, αλλά η μεγάλη της αγάπη θα είναι πάντα ο Κιούμπρικ, ο Μπέργκμαν και ο Λυντς. Θα τη βρεις να αποπειράται ανέλπιδα να μειώσει τη λίστα με τα αδιάβαστά της.
Προηγούμενο άρθρο Στη Σκιά της Ακρόπολης: Η Τριλογία – Ο αρχαίος ημών ανώνυμος πρόγονος
Επόμενο άρθρο Umbrella Academy: Η Σουίτα της Αποκάλυψης – Το comic πίσω από τη σειρά
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Ας Περιμένουν οι Γυναίκες – Ήταν καλή διασκευή κύριε Πάνο;
21 Νοεμβρίου 2025
This is culturally (in)appropriate – Η επιστροφή των Clipse
21 Νοεμβρίου 2025
Το Κακό Παπί και το Φτερό της Τύχης – Θα γίνει ξεπουπούλιασμα!
19 Νοεμβρίου 2025
Η Τελειότητα- Η αποχαύνωση της καθημερινής ζωής
17 Νοεμβρίου 2025
Bugonia – Μισάνθρωπη ωμότητα σε αντι-Λανθιμικό weird
10 Νοεμβρίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

HorrorΒιβλία

Μετά το Skeleton Crew οι καθημερινές συνήθειες θα σας γεννούν τρόμο

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
3 Οκτωβρίου 2018
HorrorΒιβλία

Μίζερι – Ο απόλυτος τρόμος μέσα σε τέσσερις τοίχους

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
29 Ιουνίου 2021
Βιβλία

No Εxit – Πώς θα αποδράσεις αποκλεισμένη στα χιόνια;

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
27 Ιανουαρίου 2019
Βιβλία

Αδάμαστη – Μια εκ βαθέων αφήγηση για τη γυναικεία ενδυνάμωση

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
27 Μαρτίου 2021
HorrorΒιβλία

Αργότερα – O Κing βουτάει στην κρίση και τη σύγχρονη Αμερική

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Αλέξανδρος Μινωτάκης
4 Φεβρουαρίου 2022
ΑστυνομικήΒιβλία

Το τελευταίο μέρος της τριλογίας της κρίσης του Κινγκ

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Αλέξανδρος Μινωτάκης
23 Σεπτεμβρίου 2018
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?