Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
    33 Λεπτά Ανάγνωσης
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    25 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Θησαυρός της Λαβυρίνθου – Η περιπέτεια που έγινε συλλογικός αγώνας
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ultimate Invasion – Ένας Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος χωρίς… υπερήρωες
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Προφητεία του Αρμαντίλλο – Γνωριμία με το κομιξικό σύμπαν του Zerocalcare
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    «Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Dark Tourism -Ένας οδηγός σκοτεινών προορισμών μέσα από τις σελίδες αγαπημένων comics και βιβλίων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μανιτουάνα -Οι Χίλιες Νήσοι των Μοχώκ και η γέννηση του αμερικάνικου έθνους
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Δρόμος προς την Αποβάθρα Γουίγκαν – Η οργουελική συμμετοχική παρατήρηση της εργατικής τάξης
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Tελευταίος Μονόκερως – Ένα παραμύθι για μεγάλα παιδιά
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Yellowface – Πώς κατασκευάζεται ένα best seller;
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Sinners – Βρικόλακες, blues και κοινοτικό τραύμα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Stay Wicked γιατί στο Οζ τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    25 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    SmassFest 2025 – The 10th year anniversary
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Κορετζιντόρα – Η αφήγηση ως αναβίωση του τραύματος
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Κορετζιντόρα – Η αφήγηση ως αναβίωση του τραύματος
Βιβλία

Κορετζιντόρα – Η αφήγηση ως αναβίωση του τραύματος

Μαριάννα Τσότρα
Από Μαριάννα Τσότρα
Δημοσιεύτηκε 14 Ιουνίου 2022
Τελευταία Ενημέρωση 15 Ιουνίου 2022
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Η Ούρσα Κορετζιντόρα, μια μπλουζ τραγουδίστρια σε ένα καφέ στο Κεντάκι το 1947, αναγκάζεται να αφαιρέσει τη μήτρα της λόγω τραυματισμού, μετά από έναν άγριο καβγά με τον κακοποιητικό σύζυγό της. Αποστερημένη δια παντός από τη δυνατότητα αναπαραγωγής, η Ούρσα προσπαθεί να αναρρώσει με τη βοήθεια του Τάντπολ, του ιδιοκτήτη του καφέ που είναι κρυφά ερωτευμένος μαζί της. Δεν ξεχνά όμως ποτέ την πατρογονική καταγωγή της: προέρχεται από τον Κορετζιντόρα, έναν Πορτογάλο δουλέμπορο και διακινητή γυναικών, που εξέδιδε την προγιαγιά και τη γιαγιά της και έγινε ο πατέρας των παιδιών και των δύο. Η Ούρσα και οι υπόλοιπες γυναίκες της οικογένειάς της κουβαλούν παντού μαζί το τραύμα τους, μέσα από τις προφορικές αφηγήσεις τους.

Η γεννηθείσα στο Κεντάκι Gayl Jones κατετάγη ήδη με το πρώτο της μυθιστόρημα, Κορετζιντόρα, στις σημαντικότερες γυναικείες φωνές της αφροαμερικανικής λογοτεχνίας, δίπλα στην Toni Morrison και τη Maya Angelou. Το, έως τώρα αμετάφραστο στα ελληνικά, έργο της ανέλαβαν να μας συστήσουν οι εκδόσεις Κλειδάριθμος, με την πρόσφατη έκδοση της Κορετζιντόρα σε μετάφραση Αργυρώς Μαντόγλου. Η Κορετζιντόρα είναι ένα σκοτεινό, βίαια ρεαλιστικό μυθιστόρημα για τη μαύρη θηλυκή ταυτότητα, για τα εγκλήματα που διαπράττονται εναντίον της από τη λευκή, ετεροκανονική πατριαρχία, για τη μητρότητα ως κληρονομιά και συνέχιση της αλληλουχίας του διαγενεακού τραύματος.

Η Ούρσα πονά, επειδή με την απώλεια της δικής της μήτρας, τον ακρωτηριασμό του δικού της σώματος, απαλείφεται και το κληροδότημα πόνου που οι γυναίκες της οικογένειάς της μεταβίβαζαν η μία στην άλλη. Οι λευκοί ιδιοκτήτες σκλάβων έχουν καταστρέψει όλα τα αρχεία, έχουν εξαφανίσει κάθε απτή απόδειξη των φρικαλεοτήτων που διέπραξαν την εποχή της δουλείας, και το μόνο που έχει απομείνει στους επιζήσαντες είναι η προφορική μαρτυρία. Ο Κορετζιντόρα είναι, για τις γυναίκες της οικογένειας της Ούρσα, η όψη του απόλυτου Κακού και, γι’ αυτό, έχουν διαφυλάξει μια φωτογραφία του για να μην λησμονήσουν ποτέ πώς έμοιαζε, περισώζουν από τη λήθη τα βιώματά τους μόνο μέσω της δια στόματος διήγησης.

Η κάθε γενιά επιτάσσει την επόμενη να αναπαραχθεί, να αφήσει πίσω της απογόνους αποκλειστικά γυναίκες, και μαζί τους την ίδια την οικογενειακή και συλλογική ιστορία τους. Η Ούρσα, όμως, αδυνατεί πλέον να εκτελέσει την προγονική εντολή, αισθάνεται λειψή και ανεπαρκής – σε έναν κόσμο που αντιμετωπίζει τις γυναίκες ως αντικείμενα ηδονής και αναπαραγωγικά σκεύη, εκείνη είναι σκάρτη, μίασμα, ανίκανη πια να επιτελέσει το φύλο της και να πραγματώσει την ύπαρξή της, βάσει των πατριαρχικών θεσφάτων. Τα μπλουζ που τραγουδά είναι η μόνη μαρτυρία που της έχει απομείνει, η ανεξαρτησία και η αυτονομία της και συνάμα εξομολόγηση και κατάθεση ψυχής, το κληροδότημά της στις επόμενες γενιές.

Με γλώσσα απλή και μεστή, ωμή και γεμάτη περιγραφικές λεπτομέρειες, η Jones μεταφέρει τον αναγνώστη απευθείας μέσα στη ζωή των ηρώων της, στη ληθαργική καθημερινότητα της ανάρρωσης της Ούρσα, όσο προσπαθεί να επουλώσει τα τραύματά της, σωματικά και ψυχικά. Η Ούρσα ζει σε έναν κόσμο που αντιμετωπίζει τις γυναίκες ιδιοκτησιακά, από τον Κορετζιντόρα, που βίαζε και εξέδιδε την προγιαγιά και τη γιαγιά της, μέχρι τον βίαιο, κτητικό σύζυγό της, που εν μία νυκτί της στέρησε για πάντα τη μητρότητα, και εν τέλει τον Τάντπολ, που την περιποιείται και τη φροντίζει μόνο για να απαιτήσει εκ νέου ένα κομμάτι της.

Ολάκερη η ζωή της ίδιας, των γυναικών της οικογένειάς της, αλλά και κάθε μαύρης γυναίκας κηλιδώνεται και καθορίζεται από την ανδρική βία, τους διαδοχικούς βιασμούς, τις εξυβρίσεις, τις προσβολές και τους ξυλοδαρμούς, ενόσω οι ίδιες, έστω αθέλητα, αυτοπροσδιορίζονται μέσα από την ανδρική ματιά και επιθυμία. Από τις σελίδες του βιβλίου ξεχειλίζει η οργή, οργή για ένα παρελθόν πόνου, κακομεταχείρισης και ταπεινώσεων, οργή για ένα παρόν βίας και ανύπαρκτων προοπτικών διαφυγής. Μόνη ελπίδα η αδελφοσύνη και η αλληλεγγύη μεταξύ των γυναικών, και αυτή όμως στρεβλή, διαποτισμένη από ανταγωνιστικότητα και εσωτερικευμένο μισογυνισμό.

Η Jones γράφει για την αφήγηση ως μέσο διατήρησης της Ιστορίας, για τη διήγηση του βιώματος ως μέθοδο ανασυγκρότησης και επανασύνθεσης των γενομένων – επιλέγει, όχι τυχαία, πρόζα κατά κύριο λόγο διαλογική, εξυμνώντας έτσι τη δύναμη της προφορικότητας και της μεταλαμπάδευσης της ανάμνησης από γενιά σε γενιά. Η Κορετζιντόρα είναι μια ιστορία βάναυση, ζωώδης, για το Σώμα ως δέκτη πόνου, ταπείνωσης και κακοποίησης, αλλά και ως πομπό της θηλυκής ταυτότητας, για τη Μητρότητα, την τραυματική και εξαναγκασμένη, ως απότοκο αιμομιξίας και βιασμών, και την επιθυμητή, τη λυτρωτική, αυτήν που κρατά ζωντανή τη συλλογική μνήμη.

Η ιστορία της Κορετζιντόρα είναι βίαιη, ωμή και συνάμα λυρική, υπερχειλίζουσα από οδύνη αλλά και από μια πηγαία γυναικεία δύναμη που αψηφά τον ρατσισμό, την πατριαρχία και κάθε εξουσιαστικό, καταπιεστικό κοινωνικό καθεστώς. Ένα μικρό διαμαντάκι της αφροαμερικανικής, φεμινιστικής λογοτεχνίας.

TAGGED:εκδόσεις ΚλειδάριθμοςΚορετζιντόρα
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜαριάννα Τσότρα
Follow:
Γεννήθηκε το 1994, μεγάλωσε ανάμεσα σε χαρτόδετα μυθιστορήματα και DVD από το συνοικιακό βιντεοκλάμπ – περί τα 10 κάθε Σαββατοκύριακο. Σπόυδασε Νομική, εξειδικεύθηκε στο Εργατικό Δίκαιο, αλλά η μεγάλη της αγάπη θα είναι πάντα ο Κιούμπρικ, ο Μπέργκμαν και ο Λυντς. Θα τη βρεις να αποπειράται ανέλπιδα να μειώσει τη λίστα με τα αδιάβαστά της.
Προηγούμενο άρθρο Στη Σκιά της Ακρόπολης: Η Τριλογία – Ο αρχαίος ημών ανώνυμος πρόγονος
Επόμενο άρθρο Umbrella Academy: Η Σουίτα της Αποκάλυψης – Το comic πίσω από τη σειρά
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Dark Tourism -Ένας οδηγός σκοτεινών προορισμών μέσα από τις σελίδες αγαπημένων comics και βιβλίων
18 Αυγούστου 2025
Μανιτουάνα -Οι Χίλιες Νήσοι των Μοχώκ και η γέννηση του αμερικάνικου έθνους
13 Αυγούστου 2025
Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
11 Αυγούστου 2025
Ο Δρόμος προς την Αποβάθρα Γουίγκαν – Η οργουελική συμμετοχική παρατήρηση της εργατικής τάξης
11 Αυγούστου 2025
Sinners – Βρικόλακες, blues και κοινοτικό τραύμα
10 Αυγούστου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

HorrorΒιβλία

Μετά το Skeleton Crew οι καθημερινές συνήθειες θα σας γεννούν τρόμο

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
3 Οκτωβρίου 2018
Βιβλία

Αδάμαστη – Μια εκ βαθέων αφήγηση για τη γυναικεία ενδυνάμωση

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
27 Μαρτίου 2021
HorrorΒιβλία

Stephen King & Richard Chizmar: Η Γκουέντι και το κουτί

Δημήτρης Τζάνογλος
Δημήτρης Τζάνογλος
14 Ιουλίου 2017
Βιβλία

No Εxit – Πώς θα αποδράσεις αποκλεισμένη στα χιόνια;

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
27 Ιανουαρίου 2019
HorrorΒιβλία

Ο Ανθρωπος Κιμωλία είναι ο μακρινός ξάδελφος του Pennywise!

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
26 Ιουνίου 2018
HorrorΒιβλία

Σάλεμς Λοτ- Ο δράκουλας- γείτονας και η στιγμή που ο Κινγκ έγινε βασιλιάς

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Αλέξανδρος Μινωτάκης
2 Απριλίου 2020
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?