Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Beach off! – Τα 10 καλύτερα beach episodes που έχουμε δει!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Filler; Όχι ευχαριστώ – Τα 10 χειρότερα filler arcs όλων των εποχών
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Κρυφτείτε – Οι 10 δυνατότεροι πρωταγωνιστές anime
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Παλιοί και νέοι θρύλοι – Tα 10 καλύτερα anime του 2022
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Bασικά… τρέξτε! Οι 10 πιο overpowered villains των anime
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Αστερίξ: Λευκή Ίριδα – Εισβολή life coaches στο γαλατικό χωριό;
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έφτασε το Spider-Verse στο τέλος του;
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    1800: 6. Zιχνα – Ο Θ. Καραμπάλιος συνδυάζει το μεγάλο, το ωραίο και το συγκλονιστικό
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Σφαγείο Νούμερο 5 – An american war story
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μανώλης – Το μάταιο ταξίδι για την Ιθάκη
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Κανείς δε μιλάει γι’ αυτό – Meta κατάδυση στον ψηφιακό μικρόκοσμο
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    666 λέξεις για το Πανδαιμόνιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Κάποτε υπήρχαν λύκοι – Η βίαιη πλευρά της ανθρώπινης φύσης
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κοιλιά του Γαϊδάρου – Μια ιστορία βίαιης ενηλικίωσης
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Μικρή Λέξη Αγάπη – Μια σπαρακτική ιστορία έμφυλης βίας
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Gynnaehorror – Σημειώσεις για την γυναικεία αναπαράσταση στον κινηματογραφικό τρόμο
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Oppenheimer – Η ζωή ενός διάττοντα αστέρα
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Nimona – Μαθαίνοντας να αγαπάμε τα τέρατα μέσα μας
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Paradise – Η νέα radical δυστοπική προσθήκη του Netflix
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Barbie- Life in plastic, Ιt’s fantastic?
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Ahsoka- Καλώς ήρθατε στο επόμενο sidequest
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Our Flag Means… Love
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    One Piece – Μεταξύ κατεργαραίων…
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    My Adventures with Superman- Ένας Superman για όλους
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Secret Invasion – Που θα πάει αυτή η βαλίτσα;
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Tι είναι Τεχνολογία; | Εκδήλωση Παρουσίασης TechTalk
    2 Λεπτά Ανάγνωσης
    ΗiVerid Mind | Exploring hybrid realities – 24/11-8/12
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Smassing Culture επέστρεψε με νέο site και ανανεωμένη διάθεση
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βιβλία και νησιά ή καλύτερα… κάθε νησί και βιβλίο!
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Πώς το Mission: Impossible κατέκτησε την κορυφή
    1 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Μίζερι – Ο απόλυτος τρόμος μέσα σε τέσσερις τοίχους
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Aa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Horror > Μίζερι – Ο απόλυτος τρόμος μέσα σε τέσσερις τοίχους
HorrorΒιβλία

Μίζερι – Ο απόλυτος τρόμος μέσα σε τέσσερις τοίχους

Μαριάννα Τσότρα Από Μαριάννα Τσότρα Δημοσιεύτηκε 29 Ιουνίου 2021 Τελευταία Ενημέρωση 29 Ιουνίου 2021 8 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Ο Πολ Σέλντον είναι συγγραφέας, γνωστότερος κυρίως για την εμπορική σειρά βιβλίων εποχής του με πρωταγωνίστρια τη Μίζερι Τσάστεϊν. Ο ίδιος απεχθάνεται τη συγκεκριμένη ηρωίδα, θεωρεί πως τον κρατά πίσω δημιουργικά, γι’ αυτό και πανηγυρίζει όταν επιτέλους τη σκοτώνει στο τελευταίο βιβλίο της σειράς. Σύντομα, όμως, θα συνειδητοποιήσει πως δεν θα ξεμπερδέψει τόσο εύκολα με τη Μίζερι: μετά από ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα εν μέσω χιονοθύελλας, θα ξυπνήσει στο σπίτι της Άνι Γουίλκς, της «Νούμερο Ένα Θαυμάστριάς του». Η Άνι ήταν αυτή που τον ανέσυρε από το αμάξι του και τον μετέφερε στο απομονωμένο σπίτι της, σε μια μικρή πόλη του Κολοράντο. Σταδιακά, ενόσω βγαίνει από τον λήθαργό του, ο Πολ θα διαπιστώσει το μέγεθος του κινδύνου στον οποίο βρίσκεται: κείτεται σε ένα κρεβάτι, με δύο τσακισμένα πόδια, ήδη εθισμένος σε κωδεϊνούχα φάρμακα, ουσιαστικά δέσμιος μιας γυναίκας ανισόρροπης, εμφανώς ψυχωτικής και εμμονικής μαζί του. Μόνο του αντίβαρο απέναντι στη δολοφονική μανία της Άνι Γουίλκς είναι η ίδια η Μίζερι Τσάστεϊν, την οποία θα αναστήσει από τον τάφο της αφήγησής του, προκειμένου να σώσει τη ζωή του.

Η θρυλική «Μίζερι» του Stephen King, για πολλούς το καλύτερο από τα βιβλία του, που κέρδισε το βραβείο Bram Stoker το 1987, οπότε και εκδόθηκε, και που μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 1990 από τον Rob Reiner, χαρίζοντας στη μνημειώδη ερμηνεία της Kathy Bates το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου, επανεκδίδεται φέτος στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος, που εκδίδουν πλέον το σύνολο της βιβλιογραφίας του King, στη μετάφραση της Παλμύρας Ισμυρίδου.

Στο κλασικό αυτό πλέον βιβλίο, ο King περιπλανιέται στα πιο δύσβατα μονοπάτια του ανθρώπινου μυαλού και ψυχοσύνθεσης και ξεγυμνώνει τον υπέρτατο τρόμο, αυτήν τη φορά όχι μεταφυσικό, όχι υπό τη μορφή ενός τέρατος ή ενός αλλόκοσμου πλάσματος, αλλά με υπόσταση αμιγώς ανθρώπινη. Κάτω από την γκρι ζακέτα και φούστα της Άνι, κάτω από το «συμπαγές, ινώδες» κορμί της και την ψυχρή, απλανή ματιά της, κρύβεται ο πυρήνας του τρόμου, της κακίας και του σαδισμού, και ο King μας αποδεικνύει ότι δεν μπορεί να υπάρξει τίποτα πιο τερατώδες από τον ίδιο τον άνθρωπό και την ψυχοπαθολογία του, τις αγκυλώσεις, τις νευρώσεις και τις εμμονές του.

Σκιαγραφεί αριστοτεχνικά το ερεβώδες πορτραίτο της Άνι, μιας μανιοκαταθλιπτικής, ψυχωτικής κατά συρροήν δολοφόνου, που βυθίζεται διαρκώς από τις καταστροφικές κρίσεις μανίας και τα παρανοϊκά επεισόδια σε περιόδους κλινικής κατάθλιψης και πλήρους παραίτησης από τη ζωή, στις περιόδους εκείνες που διαφαίνεται η «ρωγμή» στο προσωπείο απόλυτης σκληρότητας και αναλγησίας της. Ο τρόπος που την αποτυπώνει στο χαρτί, παρ’ ότι εκείνη είναι ο villain της ιστορίας, είναι εξ ολοκλήρου ανθρώπινος, ρεαλιστικός και συμπονετικός: η Άνι καταφέρνει να παραμείνει ο σαδιστικός βασανιστής του Πολ, η πεμπτουσία του αγνού, ανόθευτου Κακού, χωρίς όμως να απεκδυθεί πλήρως την ανθρώπινη υπόστασή της.

Μέσα από την ιστορία της «Μίζερι», ο King κάνει ένα δηκτικό σχόλιο για την υποδοχή των λογοτεχνικών έργων από το αναγνωστικό κοινό: απογοητευμένος ο ίδιος από την αρνητική αντιμετώπιση που περίμενε το βιβλίου φαντασίας του, “The Eyes of the Dragon”, επειδή αυτό σηματοδοτούσε την απομάκρυνσή του από το είδος του horror το οποίο τον είχε καθιερώσει και το οποίο οι θαυμαστές του ανέμεναν από αυτόν, δημιουργεί την περσόνα της Άνι, της «Πιστής Αναγνώστριας», η οποία ενσαρκώνει στην ακραία τους μορφή όσα τον λυπούν και τον εξοργίζουν από το αναγνωστικό κοινό, τις υπερβολικές προσδοκίες και δέσιμό των θαυμαστών του με τους χαρακτήρες και τις ιστορίες του, στον βαθμό που καταλήγει να αποστερείται τη δημιουργική ελευθερία του.

Το «Μίζερι» είναι και μια αλληγορία για τον εθισμό, από τον οποίο υπέφερε και ο ίδιος την εποχή της συγγραφής του μυθιστορήματος: γράφει για τις εξαρτήσεις ως έξοδο κινδύνου από τη ζοφερή πραγματικότητα, είτε εξαρτήσεις σε οπιοειδή φάρμακα είτε στην αφήγηση και τη ζωογόνο δύναμή της. Η επιβλητική, ανηλεής φιγούρα της Άνι Γουίλκς συμβολίζει το αδηφάγο τέρας του εθισμού, που πιστό στο καθημερινό ραντεβού του ροκανίζει τα τελευταία υπολείμματα ελεύθερης βούλησης και ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Σταδιακά, ο Πολ θα σταματήσει να αντιστέκεται στην απόλυτη εξουσία της Άνι και θα παραδοθεί πλήρως στις διαστροφικές ορέξεις και διαταγές της, ανήμπορος και αβοήθητος απέναντι στην παντοδύναμη, σχεδόν θεϊκή, μορφή της.

Όμως, η μεταξύ τους σχέση είναι μια σχέση αλληλεξάρτησης: για τη μοναχική, ψυχικά και συναισθηματικά ασταθή Άνι, μια γυναίκα με μανία καταδίωξης, που νομίζει πως όλα τα «κακορίζικα παλιόπαιδα» του μεγάλου, δυσοίωνου κόσμου εκεί εξώ βρίσκονται στο κατόπι της και την κυνηγούν, η Μίζερι Τσάστεϊν εκπροσωπεί ό,τι είναι καλό, έντιμο, δίκαιο και ασφαλές στον κόσμο αυτόν, μια ιδεατή πραγματικότητα μίλια μακριά από αυτήν στην οποία ζει. Η πηγαία της ανάγκη να χάνεται στο σύμπαν αυτό, να μάθει τη συνέχεια της ιστορίας της Μίζερι, είναι αυτή που θα την καταστήσει εξίσου εξαρτημένη από τον Πολ όσο είναι εκείνος εκ των πραγμάτων από αυτήν.

Αλλά και η ίδια η συγγραφή της Μίζερι θα σώσει τη ζωή του Πολ, με τρόπο διττό: θα είναι η μόνη του δικλείδα ασφαλείας, η μόνη του προστατευτική πανοπλία απέναντι στις απρόβλεπτες διαθέσεις και τα ψυχωτικά ξεσπάσματα της Άνι, αλλά και το ύστατο θέλγητρο της ζωής για εκείνον, από το οποίο αγκιστρώνεται πεισματικά. Σαν άλλη Σεχραζάτ, παζαρεύει διαρκώς με τον δεσμώτη του, διαπραγματεύεται λίγη ακόμα ανακούφιση από τον πόνο, λίγη ακόμα ζωή, με μοναδικό αντάλλαγμα την ίδια την τέχνη της αφήγησης. Όμως, και αντίθετα με τη Σεχραζάτ, δεν έχει να ελπίζει σε κάποια ηθική μεταστροφή του δεσμοφύλακά του, σε κάποια θεία παρέμβαση, γιατί ξέρει ότι έχει να κάνει με το απόλυτο Κακό. Ο King γράφει για τις ευεργετικές ιδιότητες της φαντασίας καθ’ αυτές, για τη δύναμη της συγγραφής και την παραμυθία που προσφέρει, στην οποία καταφεύγει ο ήρωάς του για να γλιτώσει από τον εφιάλτη που βιώνει. Περιγράφει παραστατικά τη δημιουργική διαδικασία του καλλιτέχνη, τις συνεχείς αμφιβολίες και δισταγμούς που τον κλονίζουν, αλλά και τη σωτήρια «τρύπα στο χαρτί» στην οποία αφήνεται να βυθιστεί, σε ένα βιβλίο καθαρά αυτοβιογραφικό και αυτοαναφορικό.

Ο Stephen King είναι ένας μάστορας του τρόμου και με τη «Μίζερι» έχει δημιουργήσει ένα συναρπαστικό page-turner μυθιστόρημα που διαβάζεται μονορούφι, δίχως όμως ποτέ να θυσιάζει στο ελάχιστο την ποιότητα της γραφής, της ατμόσφαιρας, της πλοκής και των αφηγηματικών ανατροπών. Μακριά από τα μεταφυσικά, αμιγώς horror στοιχεία της πλειονότητας των έργων του, γράφει μια κλειστοφοβική ιστορία τρόμου, εκτυλισσόμενη αποκλειστικά μέσα σε τέσσερις τοίχους, αλλά με το σασπένς και την αγωνία να αναβλύζουν από τις σελίδες της. Γράφει ένα κυνήγι γάτας – ποντικιού, στο οποίο όμως το ποντίκι δεν τρέχει μανιασμένα να ξεφύγει από τον θηρευτή του, αλλά βρίσκεται εγκλωβισμένο μέσα στη φάκα του, με τη σπονδυλική του στήλη συνθλιμμένη, ουρλιάζοντας απέλπιδα για σωτηρία.

TAGGED: Misery, stephen king, εκδόσεις Κλειδάριθμος, Μίζερι
Μαριάννα Τσότρα 29 Ιουνίου 2021 29 Ιουνίου 2021
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Twitter Copy Link Print
Από Μαριάννα Τσότρα
Follow:
Γεννήθηκε το 1994, μεγάλωσε ανάμεσα σε χαρτόδετα μυθιστορήματα και DVD από το συνοικιακό βιντεοκλάμπ – περί τα 10 κάθε Σαββατοκύριακο. Σπόυδασε Νομική, εξειδικεύθηκε στο Εργατικό Δίκαιο, αλλά η μεγάλη της αγάπη θα είναι πάντα ο Κιούμπρικ, ο Μπέργκμαν και ο Λυντς. Θα τη βρεις να αποπειράται ανέλπιδα να μειώσει τη λίστα με τα αδιάβαστά της.
Προηγούμενο άρθρο Μπίλλυ Μπαντ, Ναύτης – Το αίνιγμα στην καρδιά του ανθρώπινου Κακού
Επόμενο άρθρο Μυστήριο Στο Άλυκο Λυκόφως – Όταν το Teen Wolf συνάντησε τον Κοκκινόπουλο

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Βιβλία

Κανείς δε μιλάει γι’ αυτό – Meta κατάδυση στον ψηφιακό μικρόκοσμο

Μαριάννα Τσότρα Μαριάννα Τσότρα 27 Νοεμβρίου 2023
Βιβλία

666 λέξεις για το Πανδαιμόνιο

Έκτορας Δελαστίκ Έκτορας Δελαστίκ 23 Νοεμβρίου 2023
Βιβλία

Κάποτε υπήρχαν λύκοι – Η βίαιη πλευρά της ανθρώπινης φύσης

Μαριάννα Τσότρα Μαριάννα Τσότρα 22 Νοεμβρίου 2023
Βιβλία

Η Κοιλιά του Γαϊδάρου – Μια ιστορία βίαιης ενηλικίωσης

Μαριάννα Τσότρα Μαριάννα Τσότρα 21 Νοεμβρίου 2023
Βιβλία

Η Μικρή Λέξη Αγάπη – Μια σπαρακτική ιστορία έμφυλης βίας

Ιφιγένεια Αθανασοπούλου Ιφιγένεια Αθανασοπούλου 24 Νοεμβρίου 2023
Non-fictionΒιβλία

Γυναίκες Που Τρέχουν Με Τους Λύκους –Ωδή στις άγριες, αληθινές γυναίκες

Aθηνά Κακλαμάνη Aθηνά Κακλαμάνη 21 Αυγούστου 2023
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?