Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Να Τελειώνουμε Με Τον Εντύ Μπελγκέλ – Ο σκληρός συντηρητισμός της επαρχίας των 90’s
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Να Τελειώνουμε Με Τον Εντύ Μπελγκέλ – Ο σκληρός συντηρητισμός της επαρχίας των 90’s
Βιβλία

Να Τελειώνουμε Με Τον Εντύ Μπελγκέλ – Ο σκληρός συντηρητισμός της επαρχίας των 90’s

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Από Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Δημοσιεύτηκε 20 Δεκεμβρίου 2018
Τελευταία Ενημέρωση 20 Δεκεμβρίου 2018
9 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Η δεκαετία του 1990 ήταν μέσα σε μια εποχή μετάβασης. Σίγουρα σημαδεύτηκε απ’ την κατάρρευση των καθεστώτων του «υπαρκτού σοσιαλισμού», αλλά ήταν και η χρονική περίοδος που ο καπιταλισμός πιο σίγουρος από ποτέ για τον εαυτό του οδηγήθηκε σε μία απ’ τις πιο ισχυρές οικονομικές του κρίσεις. Επιπλέον, τη δεκαετία του 1990 η τεχνολογία στην καθημερινότητα των ανθρώπων άρχισε να κάνει άλματα, με τους πρώτους προσωπικούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές, οι οποίοι λίγα χρόνια αργότερα θα έφερναν μια έκρηξη πληροφορίας και επικοινωνίας σε πολλές πλευρές της γης. Τα πανεπιστήμια πολλών χωρών της Δύσης είχαν δεχτεί ένα μεγάλο κύμα φοιτητών, ασυνήθιστο σε σχέση με τους αριθμούς των προηγούμενων δεκαετιών, όμως η αμέσως προηγούμενη γενιά ήταν γεννημένη μέσα στα συντρίμια του πολέμου και τις οικονομικές δυσκολίες που γέννησε αυτός. Έτσι τα χρόνια της δεκαετίας του 1990 ήταν χρόνια βαθιών αντιφάσεων στις κοινωνικές εξελίξεις που διενεργούνταν στο εσωτερικό των χωρών της Δύσης.

Ειδικά, οταν η οπτική μας εστιάζει στις ευρωπαϊκές επαρχίες αυτής της αντιφατικής δεκαετίας, τότε το αποτέλεσμα μπορεί ίσως και να μας τρομάξει. Αυτή την -μερικές φορές- τρομακτική οπτική της γαλλικής επαρχίας φωτίζει ο Εντουάρ Λουί (Edouard Louis) μέσα απ’ το πρώτο του μυθιστόρημα, που έχει τον τίτλο «Να τελειώνουμε με τον Εντύ Μπελγκέλ». Ο Λουί παρουσιάζει χωρίς ωραιοποιήσεις τη δική του άποψη για το συντηρητισμό της γαλλικής επαρχίας στην οποία μεγάλωσε, μέσα από ένα αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα, το οποίο γνώρισε μεγάλη εκδοτική επιτυχία το 2014 στη Γαλλία, μεταφράστηκε σε πάνω από 20 γλώσσες και πλέον έχει μεταφερθεί εδώ και λίγους μήνες στα ελληνικά από τις εκδόσεις Αντίποδες, σε μετάφραση του Μιχάλη Αρβανίτη. Μάλιστα είναι πολύ χαρμόσυνη η είδηση ότι και τα δύο επόμενα μυθιστορήματα του Λουί, τα οποία κυκλοφόρησαν το 2016 και το 2018, έχουν μπει ήδη στον εκδοτικό προγραμματισμό των Αντιπόδων.

Ο Εντουάρ Λουί μέσα σε κάτι λιγότερο από 200 σελίδες πλάθει για τον Εντύ Μπελγκέλ (το λογοτεχνικό του alter ego) το σκηνικό ενός τοξικού κοινωνικού περιβάλλοντος, μέσα στο οποίο ασφυκτιά ο 10χρονος πρωταγωνιστής του. Ο Εντύ είναι ένα απ’ τα παιδιά μιας πολύ φτωχής οικογένειας, που μεγαλώνουν σε ένα χωριό της Βόρειας Γαλλίας. Όμως, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα αγόρια που γνωρίζει στο χωριό του και στον οικογενειακό του κύκλο, ο Εντύ είναι διαφορετικός. Από πολύ μικρός ήταν πιο ευαίσθητος, είχε προτιμήσεις αποκλίνουσες από αυτές των αγοριών της ηλικίας του, αλλά και πιο θηλυπρεπής απ’ όσο θα τον ήθελαν ο αλκοολικός πατέρας του και η -καταδικασμένη για πάντα στο σπίτι- μητέρα του. Η διαφορετικότητα του Εντύ του προκαλεί προβλήματα και στο σχολείο, στο οποίο στιγματισμένος ως «αδερφή» μοιάζει να είναι ξένο σώμα.

Στην πραγματικότητα ο Εντύ βιώνει στα 10 του χρόνια τα πρώτα σκιρτήματα της ομοφυλοφιλίας του, τα οποία όμως προσπαθεί να καταπνίξει γιατί τα θεωρεί προβληματικά και σιχαμερά, ακριβώς γιατί αυτό έχει μάθει στην ομοφοβική κλειστή κοινωνία που έχει ανατραφεί. Όμως η ιστορία συνειδητοποίησης της ομοφυλοφυλικής ταυτότητας του Εντύ είναι και μια ιστορία σκληρής βίας εις βάρος του. Ο Εντουάρ Λουί ήδη απ’ την πρώτη σελίδα μας εισάγει στην καθημερινή βία την οποία βιώνει ο Εντύ εξαιτίας της διαφορετικότητάς του:

«Στο διάδρομο φάνηκαν δύο αγόρια, ο πρώτος ψηλός, με κόκκινα μαλλιά, και ο άλλος κοντός, με καμπούρα. Ο ψηλός με τα κόκκινα μαλιά έφτυσε Παρ’ το στη μάπα σου.»

Ο Εντουάρ Λουί είναι ένας συγγραφέας με κοινωνική και πολιτική άποψη. Μέσα απ’ τη γραφή του καταγγέλει τα νοσηρά κοινωνικά φαινόμενα, τα οποία έχουν επηρεάσει και τον ίδιο, αλλά και την οικογένειά του. Ένας απ’ τους μεγαλύτερους φόβους, αλλά και τους πιο ξεκάθαρους στόχους του Λουί είναι η βία. Ο συγγραφέας πιστεύει ότι «όσο περισσότερο μιλά για τη βία, τόσο πιο εύκολο είναι να την εξαλείψεις», όπως έχει δηλώσει σε συνέντευξή του. Γι’ αυτό και το μυθιστόρημά του είναι ένα δριμύ κατηγορώ στη συντηρητική επαρχία, όπου μεγάλωσε και στην οποία κυριαρχούσε η δύναμη του ισχυρού, που επιβάλλεται με τη βία.

Ο Εντύ γνωρίζει όλα τα αρνητικά στοιχεία μιας κλειστής συντηρητικής κοινωνίας, όπως είναι το χωριό της βόρειας Γαλλίας, το οποίο είναι εμπνευσμένο απ’ τα προσωπικά βιώματα του συγγραφέα, του Εντουάρ Λουί. Ο ρατσισμός, η ομοφοβία και ο σεξισμός διαχέονται σε μεγάλες ποσότητες σε όλη την κοινωνία και δημιουργούν το ανυπόφωρο μείγμα μιας ακραία συντηρητικής κοινωνίας, που ίσως δεν διαφέρει ιδιαίτερα απ’ τις κοινωνίες του αμερικανικού νότου, τις οποίες έχουμε δει συχνότερα να πρωταγωνιστούν στη λογοτεχνία και τον κινηματογράφο με αντίστοιχη θεματολογία. Ο ρατσισμός και ο σεξισμός ενυπάρχει σε όλους τους πρωταγωνιστές του μυθιστορήματος, ακόμα και στον ίδιο τον Εντύ, παρ’ όλο που είναι και ο ίδιος θύμα αυτής της κανονικότητας.

Ο κοινωνικός περίγυρος του Εντύ είναι έντονα ταξικά προσδιορισμένος. Οι γονείς του μισούν τους πλούσιους και τον αστικό καθωσπρεπισμό και σε ορισμένες περιπτώσεις η πρωτόγονη συμπεριφορά του αλκοολικού πατέρα του δικαιολογείται ως αντίδραση στους «αδερφίστικους» τρόπους των αστών. Οι γονείς του Εντύ συνδυάζουν τον αστικό κόσμο με τη μαλθακότητα και κάπως έτσι ο Εντύ, που καταλαβαίνει ότι θεωρείται μαλθακότερος απ’ το «κανονικό» του χωριού, τελικά ψάχνει μια διέξοδο μακριά απ’ το χωριό του και ως εκ τούτου πιο κοντά στον αστικό κόσμο. Ξέρει ο Εντύ, ότι αν δεν ψάξει τη διαφυγή απ’ το χωριό του, ότι το μέλλον του είναι προδιαγεγραμμένο απ’ την ταξική του θέση: Θα φτάσει μέχρι κάποια τάξη του σχολείου και μετά θα πιάσει δουλειά στο εργοστάσιο.

Η φτώχεια και το κυνήγι της επιβίωσης (ίσως και μιας καλύτερης ζωής) οδηγεί κάποιους πιο «τολμηρούς» στην παραβατικότητα. Τέτοια είναι η περίπτωση του Συλβάν, του ξαδέρφου του Εντύ, ο οποίος είχε κερδίσει το θαυμασμό της οικογένειάς του με το θράσος της παραβατικής του συμπεριφοράς. Οι συγγενείς του Συλβάν τον σέβονταν γιατί τόλμησε να τα βάλει με την εξουσία για να βρει ένα καλύτερο μέλλον, κι ας έχασε. Βέβαια, η οικογένεια του Εντύ δεν αμφισβητεί στην ουσία της την εξουσία της αστυνομίας ή του κράτους, απ’ την οποία αντιθέτως αποζητά προστασία και ασφάλεια έναντι των μεταναστών, τους οποίους θεωρούν ύψιστο κίνδυνο.

Η γραφή του Εντουάρ Λουί έχει ένα προφανές αυτοβιογραφικό στοιχείο, που καθιστά την πρωτοπρόσωπη αφήγηση του Εντύ πολύ προσωπική. Ενδιαφέρον έχει ο τρόπος που ο συγγραφέας επιλέγει να παραθέτει τα λόγια ή τις σκέψεις των προσώπων του μυθιστορήματος, χωρίς να τα διαχωρίζει απ’ τη σκέψη του ίδιου του Εντύ με εισαγωγικά ή κάποιο άλλο σημείο στίξης. Με αυτό τον τρόπο αλληλοδιαπλέκονται οι διάλογοι, οι σκέψεις και οι αναμνήσεις των πρωταγωνιστών ενισχύοντας το εξομολογητικό ύφος της αφήγησης.

Είναι προφανές ότι η πένα του Εντουάρ Λουί είναι εξαιρετικά ταλαντούχα και με διεισδυτική κοινωνική ματιά, η οποία δημιούργησε έντονες συζητήσεις στη Γαλλία, μετά την επιτυχημένη κυκλοφορία του βιβλίου. Μάλιστα, ο κοινωνικός και πολιτικός προβληματισμός του Εντουάρ Λουί δεν περιορίζεται μόνο στον αναστοχασμό των προσωπικών του βιωμάτων, αλλά αντίθετα φαίνεται ότι πρόκειται για έναν πολιτικά ενεργό συγγραφέα, ο οποίος πρόσφατα με κείμενό του στήριξε τις κινητοποιήσεις των «Κίτρινων γιλέκων» ενάντια στις πολιτικές του Μακρόν. Είναι σαφές ότι οι Αντίποδες με το «Να τελειώνουμε με τον Εντύ Μπελγκέλ» μας συστήνουν για άλλη μια φορά ένα διαμαντάκι της σύγχρονης πεζογραφίας, απ’ αυτά που συχνά έχουν ξεχωρίσει (αποτελεσματικότερα από πολύ μεγαλύτερους εκδοτικούς) και με τα οποία έχουν δημιουργήσει μέσα στα λίγα χρόνια της λειτουργίας τους μια εξαιρετική βιβλιοθήκη σύγχρονης ελληνικής και ξένης πεζογραφίας.

TAGGED:Edouard Louisεκδόσεις ΑντίποδεςΕντουάρ ΛουίΝα τελειώνουμε με τον Εντύ Μπελγκέλ
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜάνος Βασιλείου - Αρώνης
Γεννήθηκε το 1993, δηλαδή ήταν 6 χρονών όταν είδε πρώτη φορά το Star Wars. Κάπου στο Λύκειο κατέληξε ότι η αλήθεια βρίσκεται στον Sheldon και από τότε προσπαθεί να ανακαλύψει τον κόσμο των nerds και των superheroes, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Αγαπημένο του χρώμα το κόκκινο: στις σημαίες, στον Flash, στον Deadpool, ενώ στις μπλούζες το προτιμά με λευκές λωρίδες. Τελευταία το παίζει και δικηγόρος, χωρίς καμία επιτυχία.
Προηγούμενο άρθρο Chilling Adventures of Sabrina- Η έφηβη μάγισσα που μας καθήλωσε στα 90s αποκτά τον τηλεοπτικό χρόνο που της αναλογεί
Επόμενο άρθρο Ποια βιβλία/comics να διαβάσετε δίπλα στο χριστουγεννιάτικο δέντρο;
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
15 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicΒιβλία

Ποια βιβλία/comics να διαβάσετε δίπλα στο χριστουγεννιάτικο δέντρο;

admin
admin
27 Δεκεμβρίου 2018
Βιβλία

Μητροφάγος – Το σώμα ως έκθεμα

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
9 Δεκεμβρίου 2022
Βιβλία

Οι Αργοναύτες – Eνα ταξίδι στη μεταβλητότητα της ύπαρξης

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
16 Δεκεμβρίου 2020
Βιβλία

Γυναίκες Που Επιστρέφουν – Ο γυναικείος πόνος “χαραγμένος” στην παράδοση

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
6 Ιανουαρίου 2021
Βιβλία

Αγώνες και Μεταμορφώσεις Μίας Γυναίκας – Η απελευθέρωση από τη δυστυχία

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
30 Ιουλίου 2022
Βιβλία

Και Βιασταί Αρπάζουσι Αυτήν- Μια ευαίσθητη θεολογική αναφορά στο σήμερα

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
10 Ιουλίου 2018
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?