Δεν υπάρχει τίποτα πιο τρομακτικό από ένα καλό ψυχολογικό θρίλερ. Όσο και να γεμίζουν οι ταινίες, τα comics και τα βιβλία με ιστορίες που χτίζονται για την προετοιμασία του jumpscare κι όσους τόνους αίμα κι αν χυθεί σε splatter σκηνές, τίποτα δεν μπορεί να σε τρομάξει περισσότερο από ένα ψυχολογικό θρίλερ, που σου δημιουργεί άγχος, αγωνία και πραγματικό τρόμο για τη συνέχεια.
Αυτό το είδος υπηρετεί με συνέπεια ο Taylor Adams παραδίδοντάς μας ένα θρίλερ που πραγματικά σε βυθίζει στις σελίδες του απ’ την αρχή μέχρι το τέλος. Ο Taylor Adams δημιούργησε μια κλειστοφοβική ιστορία, που εύκολα θα μπορούσε αντί για βιβλίο να είναι σενάριο για κινηματογραφική ταινία. Η εξέλιξη προχωρά γρήγορα, με συνεχείς ανατροπές, έντονες σκηνές και ένα συνεχές άγχος που ταυτίζει τον αναγνώστη με την πρωταγωνίστρια. Και για του λόγου το αληθές, μετά την σημαντική εκδοτική επιτυχία του βιβλίου έχουν κυκλοφορήσει δημοσιεύματα που αναφέρουν ότι είναι στα σκαριά η κινηματογραφική του μεταφορά, δια χειρός του σεναριογράφου Scott Frank (Logan, Minority Report, The Lookout).
Στο κέντρο της ιστορίας βρίσκεται η Ντάρμπι Θορν, μια νεαρή φοιτήτρια, η οποία περιπλέκεται σε μια επικίνδυνη κατάσταση η οποία θέτει τη ζωή της σε άμεσο κίνδυνο. Ταξιδεύοντας προς το πατρικό της σπίτι, για να σταθεί στο πλευρό της βαριά άρρωστης μητέρας της, πέφτει πάνω σε μία χιονοθύελλα που δεν της επιτρέπει να συνεχίσει το ταξίδι της. Το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να περιμένει να περάσει η χιονοθύελλα σε ένα πάρκινγκ μαζί με τέσσερις αγνώστους και με το κινητό της να ετοιμάζεται να σβήσει από μπαταρία. Και ενώ προσπαθεί να βρει σήμα (γεγονός αδύνατο λόγω των ακραίων καιρικών συνθηκών) ώστε να μάθει νέα της μητέρας της, ανακαλύπτει ότι στο ένα απ’ τα σταθμευμένα αυτοκίνητα βρίσκεται ένα κλειδωμένο κοριτσάκι. Όντας μόνη της, εγκλωβισμένη στη χιονοθύελλα και ανάμεσα σε αγνώστους, προσπαθεί να καταστρώσει ένα σχέδιο για να σώσει τη μικρή αιχμάλωτη χωρίς να τραβήξει την προσοχή του αγνώστου απαγωγέα.
Τα σχέδια της Ντάρμπι σύντομα θα δοκιμαστούν απ’ την σκληρή πραγματικότητα. Αλλά τι διαφορετικό θα μπορούσε να συμβεί όταν τα πάντα γύρω της είναι αβέβαια, η επικοινωνία με τον έξω κόσμο μοιάζει αδύνατη και το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν την αφήνει η συνείδησή της να επιτρέψει σε έναν εγκληματία να πειράξει το μικρό κοριτσάκι του αυτοκινήτου;
Σε αυτό το πλαίσιο ο Taylor Adams μας προσφέρει ένα θρίλερ γεμάτο αγωνία και συνεχείς ανατροπές. Το έργο της Ντάρμπι μοιάζει όλο και πιο αδύνατο. Πολλές φορές ο χρόνος μετράει αντίστροφα, ενώ κινδυνεύει ακόμα και η ζωή της. Όμως, χωρίς να είναι σίγουρη για τίποτα, αλλά και χωρίς να έχει τα φυσικά προσόντα ή την εμπειρία να αντιμετωπίσει έναν αδίστακτο εγκληματία, αφιερώνεται αμέσως στην αποστολή της χωρίς δεύτερες σκέψεις. Γιατί τα πάντα τελικά είναι θέμα ενός σωστού σχεδίου και του κατάλληλου timing:
«Δεν θα μπορούσε να σώσει την Τζέι αν σκοτωνόταν η ίδια πρώτα.
Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα σ’ έναν ήρωα και σ’ ένα θύμα;
Η κατάλληλη χρονική στιγμή.»
Η Ντάρμπυ είναι μια ασυνήθιστη πρωταγωνίστρια για τέτοιου είδους ιστορίες. Δεν είναι το γεγονός ότι έχουμε συνηθίσει οι ήρωες τέτοιων ιστοριών να είναι άντρες αυτό που μας φαίνεται πρωτότυπο, γιατί και κάποιες γυναίκες έχουν μερικές φορές (και πάντα κατ’ εξαίρεσιν) αναλάβει το ρόλο του σωτήρα. Όμως ακόμα και αυτές τις λίγες φορές, που οι συγγραφείς αστυνομικών μυθιστορημάτων ή θρίλερ μας έχουν δώσει γυναίκες πρωταγωνίστριες, αυτές είναι όργανα της αστυνομίας (όπως η Έλεν Γκρέις), στελέχη κάποιου στρατού (όπως η νέα Kick-Ass) ή τέλος πάντων σκληρές ή πανούργες πρωταγωνίστριες που «ρέει στο αίμα τους» η βία. Όμως η Ντάρμπυ Θορν δεν μοιάζει καθόλου με τις παραπάνω περιπτώσεις. Είναι μια νεαρή φοιτήτρια, μετρίου αναστήματος, η οποία σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να γεμίσει το μάτι σε κάποιον εγκληματία ως αντίπαλο δέος. Όμως αυτή την καθημερινή κοπέλα με όλες τις αδυναμίες της επέλεξε ο Taylor Adams για να σώσει την τιμή της κοινωνίας απέναντι σε ένα αθώο παιδί.
Απ’ την σκοπιά της αφήγησης, το No exit είναι απ’ αυτά τα βιβλία που διαβάζονται απνευστί. Η ροή της ιστορίας κλιμακώνεται πολύ νωρίς και οι συνεχείς ανατροπές μεταβάλλουν συνεχώς την εξέλιξη, προσφέροντας στον αναγνώστη ένα θρίλερ που εκτυλίσσεται γρήγορα, χωρίς περιττά πλατιάσματα, αλλά και χωρίς να υπολείπεται στο κομμάτι της γνωριμίας μας με τους χαρακτήρες. Ο συγγραφέας δίνει χρόνο στον αναγνώστη να σκεφτεί ενδιάμεσα στα σημαντικά γεγονότα, αλλά πολύ γρήγορα τον εκπλήσσει και τον βάζει σε νέες σκέψεις. Πρόκειται για ένα παιχνίδι ανάμεσα στον συγγραφέα και τον αναγνώστη, ένα κυνηγητό στο οποίο ο συγγραφέας βρίσκεται πάντα ένα βήμα μπροστά. Κι εκεί που νομίζει ότι τον έπιασε κάνει έναν ξαφνικό ελιγμό και σου ξεφεύγει πάλι. Και ξανά απ’ την αρχή.
Το No exit του Taylor Adams είναι μια έκπληξη καθώς προέρχεται από έναν συγγραφέα τον οποίο δεν γνώριζε μέχρι πρόσφατα το ελληνικό αναγνωστικό κοινό. Όμως ήδη απ’ τις πρώτες σελίδες μπορεί να καταλάβει κανείς τι είδαν σε αυτό το βιβλίο οι εκδόσεις Κλειδάριθμος και αποφάσισαν να το μεταφράσουν στα ελληνικά. Κι αυτό που είδαν είναι ένα αγωνιώδες ψυχολογικό θρίλερ, το οποίο κρατά τον αναγνώστη με κομμένη την ανάσα καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής της αποστολής διάσωσης που μοιάζει σχεδόν χωρίς ελπίδα. Έναν συγγραφέα που άξιζε το ρίσκο αλλά και το καλωσόρισμά μας.