Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Here comes the Fall – Τα 10 καλύτερα anime για να μπείτε στο mood φθινοπώρου
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
    33 Λεπτά Ανάγνωσης
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Ας Περιμένουν οι Γυναίκες – Ήταν καλή διασκευή κύριε Πάνο;
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Κακό Παπί και το Φτερό της Τύχης – Θα γίνει ξεπουπούλιασμα!
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Λεγεώνα – Λίγο Β’ ΠΠ, λίγο βαμπίρ, τίποτα από τα δύο
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    12 Κανόνες του Αγώνα – Αναζητώντας απαντήσεις στο πολιτικό μας αδιέξοδο
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τα Bαρέλια της Oργής – Ταξική πάλη στην Άγρια Δύση
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Τελειότητα- Η αποχαύνωση της καθημερινής ζωής
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Dungeon Crawler Carl – Ο Κάρολος και μια γάτα στα μπουντρούμια
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προδημοσίευση – The Witcher: Το Σταυροδρόμι των Κορακιών
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μυστήρια Πράγματα: Ξυλόκαστρο & πέριξ -Μια ξεχωριστή ανθολογία ιστοριών λαογραφικού τρόμου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Project Hail Mary – Tο Μαράκι, ο Aριανός και το hard science fiction
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    The Hand that Rocks the Crandle -Το remake που κανείς δεν ζήτησε για ένα ζήτημα που κανείς δεν μιλάει
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Bugonia – Μισάνθρωπη ωμότητα σε αντι-Λανθιμικό weird
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Hamnet – Aνούσιο δράμα εποχής με σταγόνες Shakespeare-ploitation
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Life of Chuck – Πιεστικό μελόδραμα με χορευτικές εξάρσεις
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Sinners – Βρικόλακες, blues και κοινοτικό τραύμα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Τhe Studio – Ένα αστείο από και για το Hollywood
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    This is culturally (in)appropriate – Η επιστροφή των Clipse
    27 Λεπτά Ανάγνωσης
    Σαββόπουλος: 10 τραγούδια για μία ξεχασμένη μας κληρονομιά
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μυθολογικά Τέρατα: Balkan edition
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    riddler-δημοκρατία
    Riddler, γιατί μισείς τη Δημοκρατία μας;
    1 Λεπτά Ανάγνωσης
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: No Pasarán! – Επιστροφή στον ισπανικό εμφύλιο
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Comic > Ευρωπαϊκά > No Pasarán! – Επιστροφή στον ισπανικό εμφύλιο
ComicΕυρωπαϊκά

No Pasarán! – Επιστροφή στον ισπανικό εμφύλιο

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Από Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Δημοσιεύτηκε 28 Μαΐου 2023
Τελευταία Ενημέρωση 28 Μαΐου 2023
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Στην πρόσφατη ιστορία της χώρας μας, δυστυχώς έχουμε αναγκαστεί να φωνάξουμε πολλές φορές «No Pasarán!», δηλαδή «δεν θα περάσουν». Το εμβληματικό σύνθημα προέρχεται, φυσικά, από τον ισπανικό εμφύλιο, όταν οι αντιφασίστες Ισπανοί και οι διεθνείς συναγωνιστές τους αντιστάθηκαν ηρωικά στην επέλαση των φασιστών του Φράνκο στη χώρα. Σε διαφορετικό ιστορικό πλαίσιο και με διαφορετικές συνθήκες, η εκλογική άνοδος της Χρυσής Αυγής και η εμφάνιση των ταγμάτων εφόδου της στους δρόμους της χώρας, συσπείρωσαν το αντιφασιστικό κίνημα, το οποίο φώναξε το δικό του ηχηρό No Pasarán! με εμβληματικότερη στιγμή την παλλαϊκή αντιφασιστική συγκέντρωση στους δρόμους γύρω από το Εφετείο Αθηνών, την ημέρα που καταδικάστηκε η ηγεσία της ως εγκληματική οργάνωση. Ακόμα και σήμερα όμως, ο φασιστικός κίνδυνος δεν έχει ηττηθεί ολοκληρωτικά, παρόλο που έχει οπισθοχωρήσει αισθητά. Και γι’ αυτό οι αφηγήσεις για το παρελθόν του, για τον ισπανικό εμφύλιο, για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και το Ολοκαύτωμα κλπ παραμένουν επίκαιρες.

Στον ισπανικό εμφύλιο τοποθετεί ο Vittorio Giardino  τον εμβληματικό πρωταγωνιστή του, τον Μαξ Φρίντμαν, έναν ήρωα με ρόλο κατασκόπου – ντετέκτιβ που οι παλιότεροι αναγνώστες και οι παλιότερες αναγνώστριες γνώρισαν στο κλασσικό του έργο, την Ουγγρική Ραψωδία, η οποία είχε μεταφραστεί στα 90’s από τις εκδόσεις της θρυλικής Βαβέλ. Ο Φρίντμαν είχε πολεμήσει στον ισπανικό εμφύλιο στις γραμμές των Δημοκρατικών και δεν σχεδίαζε να επιστρέψει στο πολεμικό μέτωπο, τουλάχιστον μέχρι τη στιγμή που πληροφορήθηκε ότι έχουν εξαφανιστεί τα ίχνη του φίλου και συμπολεμιστή του Γκουίντο, ο οποίος είχε στείλει ένα αινιγματικό γράμμα στη σύζυγό του Άντα, το οποίο έλεγε:

«Υπάρχει κάτι που δεν μου αρέσει τριγύρω. Δεν ξέρω να σου πω περί τίνος πρόκειται ακριβώς, αλλά το νιώθω. Αν ήμουν προληπτικός, θα το θεωρούσα κακό προαίσθημα»

Θορυβημένος από το τελευταίο αυτό γράμμα του φίλου του και από την μετέπειτα εξαφάνισή του, ο Φρίντμαν αποφασίζει να επιστρέψει στο πολεμικό μέτωπο προκειμένου να τον αναζητήσει. Φυσικά το να επιστρέφει κανείς σε μία εμπόλεμη χώρα δεν είναι απλή υπόθεση κι αυτό το ξέρει καλά ο Φρίντμαν, ο οποίος θα χρειαστεί να αξιοποιήσει παλιές και νέες φιλίες προκειμένου να συλλέξει πληροφορίες και να πραγματοποιήσει την έρευνά του.

Το No Pasarán! αποτελεί το πρώτο μέρος μίας τριλογίας, η οποία ξεκίνησε την εκδοτική της πορεία το 1999 και ολοκληρώθηκε με το τελευταίο της τεύχος το 2008. Αρκετά χρόνια αργότερα -όμως σε διάστημα λιγότερο από δύο έτη- οι εκδόσεις Jemma Press κυκλοφόρησαν (σε τρία τεύχη) ολόκληρη την τριλογία στα ελληνικά σε μετάφραση του Γαβριήλ Τομπαλίδη, καλύπτοντας με αυτό τον τρόπο ένα σημαντικό κενό στην ελληνική αγορά κόμικς, στην οποία μέχρι πολύ πρόσφατα το μόνο κόμικ του κλασσικού Ιταλού δημιουργού που είχε κυκλοφορήσει ήταν η Ουγγρική Ραψωδία. Κι από τότε μάλιστα έχουν περάσει πλέον τρεις δεκαετίες! Η ιδιαίτερη αξία της κυκλοφορίας αυτής αναγνωρίστηκε μάλιστα και από την Ελληνική Ακαδημία Κόμικς, η οποία στα πρόσφατα βραβεία του έτους 2023 απένειμε το βραβείο Καλύτερης Μεταφρασμένης Έκδοσης στο No Pasaran! σε μία χρονιά μάλιστα με πολύ υψηλό ανταγωνισμό στην κατηγορία (Sandman, Ψηφίδες Τρόμου κ.α.).

Η ιστορία του No Pasarán! κινείται μεταξύ αστυνομικού και κατασκοπευτικού κόμικ, αξιοποιώντας επιδράσεις και αφηγηματικά μοτίβα και από τα δύο είδη. Ο Φρίντμαν βρίσκεται διαρκώς σε κίνδυνο αναζητώντας τον αγνοούμενο φίλο του Γκουίντο, σαν ένας ντετέκτιβ που διερευνά ένα έγκλημα. Παράλληλα, η αφήγηση του Giardino εισβάλλει στο στρατηγείο των Δημοκρατικών, προκειμένου να καταδείξει τον γραφειοκρατικό μηχανισμό του κομμουνιστικού κόμματος της εποχής, την καχυποψία, τις τριβές και τις πολιτικές τους συγκρούσεις, επηρεασμένη εμφανώς από τις συμβάσεις της κατασκοπευτικής λογοτεχνίας. Εύστοχα ο Γιάννης Μιχαηλίδης στον επίλογο της έκδοσης παρατηρεί ότι με την εμφάνιση του Μαξ Φρίντμαν στην Ούγγρικη Ραψωδία «σημειώνεται μία μεταστροφή στη θεματολογία του Τζαρντίνο από το αστυνομικό προς το κατασκοπευτικό μυθιστόρημα», η οποία βεβαίως ακολουθείται και στο No Pasaran!.

Η ροή της αφήγησης του  No Pasarán! είναι σχετικά αργή, θυμίζοντας κατασκοπευτική ταινία στην οποία τοποθετούνται μεθοδικά όλα τα πιόνια προκειμένου να εξελιχθεί η πλοκή. Όμως ο αργός ρυθμός δεν κουράζει τον/την υπομονετικό/-η αναγνώστη/-τρια που απολαμβάνει το χτίσιμο των χαρακτήρων και την μη βεβιασμένη σύνθεση της ιστορίας. Η διερεύνηση του ψυχο-συναισθηματικού κόσμου των πρωταγωνιστών, η επιμονή στους διαλόγους, οι αναφορές στις πολιτικές συνθήκες της εποχής, οι σεναριακές ανατροπές και οι αναπάντεχες εξελίξεις είναι μερικές από τις αρετές της γραφής του Giardino που γίνονται αισθητές στο No Pasarán!. Ίσως, όμως, όσον αφορά την πλοκή του κόμικ, η εποχή στην οποία γράφτηκε -μόλις μία δεκαετία από την κατάρρευση των χωρών του υπαρκτού σοσιαλισμού- να μην ήταν η ιδανική συνθήκη προκειμένου να αποτιμηθεί νηφάλια από τον συγγραφέα ο ρόλος του κομμουνιστικού κόμματος στον ισπανικό εμφύλιο (για τον οποίο βεβαίως έχουν χυθεί τόνοι μελανιού από όλες τις πολιτικές πλευρές). Έτσι λοιπόν, ο Giardino κατά το μέρος που αφορά την αφήγηση των εσωτερικών διεργασιών στους Δημοκρατικούς και ιδίως στο κομμουνιστικό κόμμα, μάλλον αναπαράγει τη γενική αίσθηση που εμφανίζεται σε αμερικανικές κατασκοπευτικές ταινίες ψυχροπολεμικού χαρακτήρα (πχ. Bridge of Spies) στις οποίες παρακολουθούμε τους σοβιετικούς ως ανάλγητες γραφειοκρατικές φιγούρες, καρικατούρες στην πραγματικότητα της υπαρκτής γραφειοκρατικής τάσης του σοβιετικού μαρξισμού.

Για το σχέδιο του Giardino δεν χρειάζεται να ειπωθούν πολλά. Ο θρυλικός Ιταλός κομίστας αποτελεί έναν απ’ τους σπουδαιότερους της σχολής της ligne claire (καθαρής γραμμής) στα ευρωπαϊκά κόμικς, επηρεασμένος φυσικά απ’ τον Herge, δημιουργό του Τεν Τεν, ο οποίος και εδραίωσε αυτό το στυλ στην Ευρώπη. Το χαρακτηριστικό σχεδιαστικό στυλ του Giardino αναπτύσσει όλες τις αρετές του και στο No Pasasaran! με την ρεαλιστική απόδοση των πρωταγωνιστών του και την υποβλητική ατμόσφαιρα του τοπίου στον οποίο διεξάγεται ένας πόλεμος, ο οποίος παραμένει αισθητός ακόμα κι αν η πλοκή εκτυλίσσεται ακόμη στα μετώπισθεν.

Το No Pasaran! του Vittorio Giardino σε μετάφραση Γαβριήλ Τομπαλίδη αναδείχθηκε Καλύτερη Μεταφρασμένη Έκδοση στα ΕΒΚ 2023

TAGGED:Jemma Pressligne claireNo PasaranVittorio GiardinoαντιφασισμόςΓαβριήλ Τομπαλίδηςευρωπαϊκά κόμικςΙσπανίαισπανικός εμφύλιοςιταλικά κόμικςκαθαρή γραμμήκομμουνιστικό κόμμαΣοβιετική Ένωσηφασισμός
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜάνος Βασιλείου - Αρώνης
Γεννήθηκε το 1993, δηλαδή ήταν 6 χρονών όταν είδε πρώτη φορά το Star Wars. Κάπου στο Λύκειο κατέληξε ότι η αλήθεια βρίσκεται στον Sheldon και από τότε προσπαθεί να ανακαλύψει τον κόσμο των nerds και των superheroes, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Αγαπημένο του χρώμα το κόκκινο: στις σημαίες, στον Flash, στον Deadpool, ενώ στις μπλούζες το προτιμά με λευκές λωρίδες. Τελευταία το παίζει και δικηγόρος, χωρίς καμία επιτυχία.
Προηγούμενο άρθρο To Φεστιβάλ Πολιτιστικών Ομάδων Φοιτητικών Εστιών επιστρέφει για 16η χρονιά!
Επόμενο άρθρο Η Ήρα Δεν Ήταν Ζηλιάρα – Έμφυλα στερεότυπα στη σύγχρονη Ελλάδα
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
The Hand that Rocks the Crandle -Το remake που κανείς δεν ζήτησε για ένα ζήτημα που κανείς δεν μιλάει
25 Νοεμβρίου 2025
Ας Περιμένουν οι Γυναίκες – Ήταν καλή διασκευή κύριε Πάνο;
21 Νοεμβρίου 2025
This is culturally (in)appropriate – Η επιστροφή των Clipse
21 Νοεμβρίου 2025
Το Κακό Παπί και το Φτερό της Τύχης – Θα γίνει ξεπουπούλιασμα!
19 Νοεμβρίου 2025
Η Τελειότητα- Η αποχαύνωση της καθημερινής ζωής
17 Νοεμβρίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicΕλληνικά

Τα μηνύματα του Αρκά και η πολιτική ορθότητα

admin
admin
4 Σεπτεμβρίου 2019
Comic

ΕΒΚ 2024: Οι τελικές υποψηφιότητες

admin
admin
13 Μαΐου 2024
Exclusive

Η Ουκρανία εξάγει και πολιτισμό εκτός από ναζί;

admin
admin
10 Απριλίου 2019
ExclusiveVideos

Για την αντιφασιστική ημέρα δράσης στα σχολεία

admin
admin
28 Νοεμβρίου 2018
ComicΕλληνικά

Νύχτες με Αέρα – Η ανατρεπτική ποίηση συναντά το πολιτικό comic

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
9 Νοεμβρίου 2018
Ευρωπαϊκά

Βαλκύρια: Νεκρικό Ψύχος- Μια προσπάθεια για μια νέα φωνή στην μυθολογική περιπέτεια

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
21 Ιουλίου 2018
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?