Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Here comes the Fall – Τα 10 καλύτερα anime για να μπείτε στο mood φθινοπώρου
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
    33 Λεπτά Ανάγνωσης
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Μυστήρια Πράγματα: Ξυλόκαστρο & πέριξ -Μια ξεχωριστή ανθολογία ιστοριών λαογραφικού τρόμου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Τηλέμαχος και το Δέρας – Autofiction για το τρανς βίωμα μετά τον Gérard
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Θησαυρός της Λαβυρίνθου – Η περιπέτεια που έγινε συλλογικός αγώνας
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ultimate Invasion – Ένας Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος χωρίς… υπερήρωες
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Μυστήρια Πράγματα: Ξυλόκαστρο & πέριξ -Μια ξεχωριστή ανθολογία ιστοριών λαογραφικού τρόμου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Project Hail Mary – Tο Μαράκι, ο Aριανός και το hard science fiction
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η εικονογράφηση του Arsène Lupin ξαναζωντανεύει τον μύθο του κλασσικού ήρωα
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Dark Tourism -Ένας οδηγός σκοτεινών προορισμών μέσα από τις σελίδες αγαπημένων comics και βιβλίων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μανιτουάνα -Οι Χίλιες Νήσοι των Μοχώκ και η γέννηση του αμερικάνικου έθνους
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    The Life of Chuck – Πιεστικό μελόδραμα με χορευτικές εξάρσεις
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Sinners – Βρικόλακες, blues και κοινοτικό τραύμα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Stay Wicked γιατί στο Οζ τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Τhe Studio – Ένα αστείο από και για το Hollywood
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    SmassFest 2025 – The 10th year anniversary
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Ο Βασιλιάς με τα Κίτρινα – Το Ενδιάμεσα του Τρόμου
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Horror > Ο Βασιλιάς με τα Κίτρινα – Το Ενδιάμεσα του Τρόμου
HorrorΒιβλία

Ο Βασιλιάς με τα Κίτρινα – Το Ενδιάμεσα του Τρόμου

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 4 Ιανουαρίου 2019
Τελευταία Ενημέρωση 8 Δεκεμβρίου 2021
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Εάν επιχειρήσει κάποιος μια τοπογραφική ανάλυση των τριών μεγάλων του τρόμου, του Stephen King, του Edgar Allan Poe και του Howard Phillips Lovecraft (ενδεικτικά), αν θέλει δηλαδή να απαντήσει στην ερώτηση από πού έρχεται ο τρόμος (ορθότερα φρική) στα έργα τους, θα έπαιρνε την εξής εικόνα: Ο Poe εκτιμά πως η φρίκη έρχεται από Μέσα. Το στοιχείο του εγκλεισμού (σε τοίχους, σε φέρετρα, στο ίδιο μας το σώμα) είναι κυρίαρχο στο έργο του. Από την άλλη, ο King διατείνεται πως το τρομακτικό είναι Δίπλα μας: είναι ο ρατσιστής γείτονας που γίνεται βρυκόλακας, ο συμμαθητής που είναι εξωγήινος και τόσα άλλα παραδείγματα, πολιτικά, κοινωνικά και, κυρίως εδώ, ψυχολογικά. Εντελώς διαμετρικά με αυτά, ο Lovecraft ισχυρίστηκε πως η φρίκη μας έρχεται από Έξω: έξω από τον χρόνο, έξω από τον χώρο, έξω από την ίδια μας την αντίληψη. Αυτή η post human διάθεση στον άρχοντα της κοσμικής φρίκης είναι και αυτή που έχει καταστήσει το έργο του αγέραστο.

Ωστόσο, στην παραπάνω, καθαρά ενδεικτική και αυθαίρετη εκτίμηση, προκύπτει ένα ερώτημα: ποια είναι τα εργαλεία, τα λεκτικά, τα (δια)θεματικά και, κυρίως, τα εννοιολογικά που επιτρέπουν στην φρίκη να μετακυλά μεταξύ των θέσεων αυτών και να αλλοιώνει τόσο τα χαρακτηριστικά της όσο και τα ζητήματα τα οποία αγγίζει. Ποιες είναι οι αλυσίδες που την μεταφέρουν.

Η απάντηση βρίσκεται σε ένα κλασσικό έργο της λογοτεχνίας τρόμου/ φρίκης, το Βασιλιάς με τα Κίτρινα του Robert W. Chambers (στα ελληνικά από τις εκδόσεις Αίολος και με μια εξαιρετική μετάφραση του Βάκυ Τόμπρου). Αποτελεί μια συλλογή 10 διηγημάτων, χαλαρά ενωμένα μεταξύ τους χάρης σε ένα φανταστικό έργο, ανυπολόγιστης φρίκης, τον Βασιλιά με τα Κίτρινα (τουλάχιστον τα 5 από αυτά). Αυτό με την σειρά του είναι ένα θεατρικό που με σουρεαλιστικά εφιαλτικό τρόπο περιγράφει το αρχέγονο παρελθόν της Γης, όταν την κατοικούσαν αποτρόπαια πλάσματα που λάτρευαν σατανικούς θεούς, όπως τον Χαστούρ (σας θυμίζει κάτι;). Ωστόσο, όπως το Νεκρονόμικον που ενέπνευσε, δε το διαβάζουμε ποτέ. Απλά παρατηρούμε τις επιδράσεις τους στους άλλους, σαν έναν παρανοϊκό άνεμο που παρασύρει την λογική.

Τα διηγήματα του Βασιλιά μας αποκαλύπτουν το πως η κοινωνική φρίκη των ομαδικών αυτοκτονιών (Αποκαταστάσεις Υπολήψεων) μετακυλά και μεταμορφώνεται στον φόβο του εγκλεισμού (Η Μάσκα) και από εκεί σε κοσμική φρίκη στα χέρια (ή καλύτερα στα πλοκάμια) ανθρωπόμορφων σκουληκιών ( Το Κίτρινο Σημάδι). Ωστόσο η φαντασία του Chambers συνεχίζει και πέρα από τον χώρο και τον θάνατο, ή ακόμα και τον χρόνο (Η Δεσποινίς Ντ’Ις). Το πρωτόλειο του κειμένου, η εποχή που δεν γνώριζε αυστηρά είδη ή κλισέ, αλλά και το αδιαμφισβήτητο ταλέντο του, του επέτρεψαν να αναμοχλεύσει τον μαγικό ρεαλισμό που θα ερχόταν στον αποκορύφωμα του πολλά χρόνια αργότερα από συγγραφείς όπως ο Μπόρχες. με έργα όπως το “Ο Παράδεισος των Προφητών”, ενώ ούτε η φρίκη του πολέμου δεν ξεφύγει από την δραστήρια πένα του (Η Οδός της Πρώτης Οβίδας).

Η αρχική του κυκλοφορία ήταν το 1895 και, διαβάζοντας το κανείς εντοπίζει ακριβώς εκείνες τις θεματικές που έμελλε να απασχολήσουν την λογοτεχνία φρίκης τα επόμενα 130 χρόνια, μέσω των επιγόνων του Chambers. Μέσα στις μεστές σελίδες του Βασιλιά εντοπίζουμε εκείνες τις λεκτικές και, περισσότερο, βαθιά ψυχολογικές, αλυσίδες συνειρμών μνήμης που μας πηγαίνουν, σαν ράγες στο τραίνο της σκέψης και εντοπίζουμε μια μείξη όλων εκείνων των προβληματικών που μας αναγκάζουν να γυρνάμε ξανά και ξανά στην λογοτεχνία φρίκης, αναζητώντας έκφραση ήδη βιωμένων καταστάσεων. Βλέπουμε την φρίκη να κινείται Ενδιάμεσα των χώρων και των ειδών, να συμπληρώνει κατάσταση τόσο ως απόληξη όσο και ως δομικό τους στοιχείο. Ιδιαίτερα στην εποχή μας, όπου η κοινωνική φρίκη και ο κανιβαλισμός φτάνει σε πρωτόγνωρα επίπεδα, η λογοτεχνία αυτή παρουσιάζει μια παράδοξη ανακούφιση και στον Chambers μπορούμε να ανακαλύψουμε το γιατί.

Από την άλλη, το ίδιο το έργο εκφράζει, σε μεγάλο βαθμό, την κυρίαρχη ιδεολογία και αντίληψη της εποχής του. Σε πολλά του σημεία ο χρόνος και οι κοινωνικές αλλαγές στάθηκα αμείλικτα μαζί του, αυτά τα 120 τόσα χρόνια από την πρώτη του έκδοση. Είναι φυσικό. Ταυτόχρονα η πολυπλοκότητα της υφής του λόγου του Chambers πολλές φορές εκφράζει και αδυναμίες. Η αλλαγή ρυθμού και ατμόσφαιρας σε κάθε διήγημα δεν είναι εύκολη και κάποιες φορές ο συγγραφέας κομπιάζει μέχρι να βρει το tempo που απαιτεί το κάθε είδος (ακόμα σε αυτήν την πρώιμη, ρευστή μορφή). Ωστόσο αυτό σε τίποτα δεν μειώνει την ιστορική και λογοτεχνική αξία του έργου.

Το Ο Βασιλιάς με τα Κίτρινα ανήκει στα ράφια κάθε φίλου του είδους. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που παρά τον όγκο γραπτών που παρήγαγε ο χαλκέντερος συγγραφέας, ήταν αυτό, το ντεμπούτο του που του χάρισε την υστεροφημία. Είναι ένα έργο που ακόμα προβληματίζει και εμπνέει. Δεν είναι τυχαίο ότι στα θέματα του γυρνούν δημιουργοί ακόμα και τώρα, ακόμα και μέσων που θα έπρεπε να τα έχουν ξεπεράσει κατά πολύ, όπως λόγου χάρη ο Cary Fukunaga ( το True Detective παραμένει ένα πολύ δυνατό έργο πολύ κοντά στην νοοτροπία του Chambers. Δεν έχετε λοιπόν παρά να την γνωρίσετε στο μεγαλείο της.

TAGGED:Cary FukunagaRobert W. ChambersΒάκυ ΤόμπρουΒασιλιάς με τα Κίτριναεκδόσεις Αίολος
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο Τα 10 +1 καλύτερα νέα κόμικ του 2018
Επόμενο άρθρο Ο Κήπος της Δόνια Αμέλια- Μια αλλιώτικη ιστορία εξορίας
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Μυστήρια Πράγματα: Ξυλόκαστρο & πέριξ -Μια ξεχωριστή ανθολογία ιστοριών λαογραφικού τρόμου
13 Σεπτεμβρίου 2025
Project Hail Mary – Tο Μαράκι, ο Aριανός και το hard science fiction
10 Σεπτεμβρίου 2025
The Life of Chuck – Πιεστικό μελόδραμα με χορευτικές εξάρσεις
7 Σεπτεμβρίου 2025
Τhe Studio – Ένα αστείο από και για το Hollywood
7 Σεπτεμβρίου 2025
Here comes the Fall – Τα 10 καλύτερα anime για να μπείτε στο mood φθινοπώρου
7 Σεπτεμβρίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicΕυρωπαϊκά

Έλρικ: Καταιγίδα – Όταν ο Λύκος απέκτησε τα δόντια του

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
24 Ιουλίου 2022
FantasyΒιβλία

Tζ.Ρ.Ρ Τόλκιν: Μπέογουλφ – Η μετάφραση μιας μετάφρασης και ο σπόρος της φαντασίας

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
27 Φεβρουαρίου 2024
Βιβλία

Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins

admin
admin
19 Αυγούστου 2025
AdvertorialsComicExclusiveΒιβλία

Οι καλύτερες χριστουγεννιάτικες προτάσεις – Καμία μελέτη δεν αποδεικνύει το αντίθετο

admin
admin
5 Ιανουαρίου 2022
HorrorΒιβλία

To Moνοπάτι του Κθούλου- Συγκεκριμένες βολές προς το Αφηρημένο

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
5 Φεβρουαρίου 2019
Sci-FiΒιβλία

Περιφερειακό- Το σώμα ως όχημα εξερεύνησης του βιωμένου μέλλοντος

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
7 Νοεμβρίου 2018
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?