Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Ο Βασιλιάς με τα Κίτρινα – Το Ενδιάμεσα του Τρόμου
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Horror > Ο Βασιλιάς με τα Κίτρινα – Το Ενδιάμεσα του Τρόμου
HorrorΒιβλία

Ο Βασιλιάς με τα Κίτρινα – Το Ενδιάμεσα του Τρόμου

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 4 Ιανουαρίου 2019
Τελευταία Ενημέρωση 8 Δεκεμβρίου 2021
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Εάν επιχειρήσει κάποιος μια τοπογραφική ανάλυση των τριών μεγάλων του τρόμου, του Stephen King, του Edgar Allan Poe και του Howard Phillips Lovecraft (ενδεικτικά), αν θέλει δηλαδή να απαντήσει στην ερώτηση από πού έρχεται ο τρόμος (ορθότερα φρική) στα έργα τους, θα έπαιρνε την εξής εικόνα: Ο Poe εκτιμά πως η φρίκη έρχεται από Μέσα. Το στοιχείο του εγκλεισμού (σε τοίχους, σε φέρετρα, στο ίδιο μας το σώμα) είναι κυρίαρχο στο έργο του. Από την άλλη, ο King διατείνεται πως το τρομακτικό είναι Δίπλα μας: είναι ο ρατσιστής γείτονας που γίνεται βρυκόλακας, ο συμμαθητής που είναι εξωγήινος και τόσα άλλα παραδείγματα, πολιτικά, κοινωνικά και, κυρίως εδώ, ψυχολογικά. Εντελώς διαμετρικά με αυτά, ο Lovecraft ισχυρίστηκε πως η φρίκη μας έρχεται από Έξω: έξω από τον χρόνο, έξω από τον χώρο, έξω από την ίδια μας την αντίληψη. Αυτή η post human διάθεση στον άρχοντα της κοσμικής φρίκης είναι και αυτή που έχει καταστήσει το έργο του αγέραστο.

Ωστόσο, στην παραπάνω, καθαρά ενδεικτική και αυθαίρετη εκτίμηση, προκύπτει ένα ερώτημα: ποια είναι τα εργαλεία, τα λεκτικά, τα (δια)θεματικά και, κυρίως, τα εννοιολογικά που επιτρέπουν στην φρίκη να μετακυλά μεταξύ των θέσεων αυτών και να αλλοιώνει τόσο τα χαρακτηριστικά της όσο και τα ζητήματα τα οποία αγγίζει. Ποιες είναι οι αλυσίδες που την μεταφέρουν.

Η απάντηση βρίσκεται σε ένα κλασσικό έργο της λογοτεχνίας τρόμου/ φρίκης, το Βασιλιάς με τα Κίτρινα του Robert W. Chambers (στα ελληνικά από τις εκδόσεις Αίολος και με μια εξαιρετική μετάφραση του Βάκυ Τόμπρου). Αποτελεί μια συλλογή 10 διηγημάτων, χαλαρά ενωμένα μεταξύ τους χάρης σε ένα φανταστικό έργο, ανυπολόγιστης φρίκης, τον Βασιλιά με τα Κίτρινα (τουλάχιστον τα 5 από αυτά). Αυτό με την σειρά του είναι ένα θεατρικό που με σουρεαλιστικά εφιαλτικό τρόπο περιγράφει το αρχέγονο παρελθόν της Γης, όταν την κατοικούσαν αποτρόπαια πλάσματα που λάτρευαν σατανικούς θεούς, όπως τον Χαστούρ (σας θυμίζει κάτι;). Ωστόσο, όπως το Νεκρονόμικον που ενέπνευσε, δε το διαβάζουμε ποτέ. Απλά παρατηρούμε τις επιδράσεις τους στους άλλους, σαν έναν παρανοϊκό άνεμο που παρασύρει την λογική.

Τα διηγήματα του Βασιλιά μας αποκαλύπτουν το πως η κοινωνική φρίκη των ομαδικών αυτοκτονιών (Αποκαταστάσεις Υπολήψεων) μετακυλά και μεταμορφώνεται στον φόβο του εγκλεισμού (Η Μάσκα) και από εκεί σε κοσμική φρίκη στα χέρια (ή καλύτερα στα πλοκάμια) ανθρωπόμορφων σκουληκιών ( Το Κίτρινο Σημάδι). Ωστόσο η φαντασία του Chambers συνεχίζει και πέρα από τον χώρο και τον θάνατο, ή ακόμα και τον χρόνο (Η Δεσποινίς Ντ’Ις). Το πρωτόλειο του κειμένου, η εποχή που δεν γνώριζε αυστηρά είδη ή κλισέ, αλλά και το αδιαμφισβήτητο ταλέντο του, του επέτρεψαν να αναμοχλεύσει τον μαγικό ρεαλισμό που θα ερχόταν στον αποκορύφωμα του πολλά χρόνια αργότερα από συγγραφείς όπως ο Μπόρχες. με έργα όπως το “Ο Παράδεισος των Προφητών”, ενώ ούτε η φρίκη του πολέμου δεν ξεφύγει από την δραστήρια πένα του (Η Οδός της Πρώτης Οβίδας).

Η αρχική του κυκλοφορία ήταν το 1895 και, διαβάζοντας το κανείς εντοπίζει ακριβώς εκείνες τις θεματικές που έμελλε να απασχολήσουν την λογοτεχνία φρίκης τα επόμενα 130 χρόνια, μέσω των επιγόνων του Chambers. Μέσα στις μεστές σελίδες του Βασιλιά εντοπίζουμε εκείνες τις λεκτικές και, περισσότερο, βαθιά ψυχολογικές, αλυσίδες συνειρμών μνήμης που μας πηγαίνουν, σαν ράγες στο τραίνο της σκέψης και εντοπίζουμε μια μείξη όλων εκείνων των προβληματικών που μας αναγκάζουν να γυρνάμε ξανά και ξανά στην λογοτεχνία φρίκης, αναζητώντας έκφραση ήδη βιωμένων καταστάσεων. Βλέπουμε την φρίκη να κινείται Ενδιάμεσα των χώρων και των ειδών, να συμπληρώνει κατάσταση τόσο ως απόληξη όσο και ως δομικό τους στοιχείο. Ιδιαίτερα στην εποχή μας, όπου η κοινωνική φρίκη και ο κανιβαλισμός φτάνει σε πρωτόγνωρα επίπεδα, η λογοτεχνία αυτή παρουσιάζει μια παράδοξη ανακούφιση και στον Chambers μπορούμε να ανακαλύψουμε το γιατί.

Από την άλλη, το ίδιο το έργο εκφράζει, σε μεγάλο βαθμό, την κυρίαρχη ιδεολογία και αντίληψη της εποχής του. Σε πολλά του σημεία ο χρόνος και οι κοινωνικές αλλαγές στάθηκα αμείλικτα μαζί του, αυτά τα 120 τόσα χρόνια από την πρώτη του έκδοση. Είναι φυσικό. Ταυτόχρονα η πολυπλοκότητα της υφής του λόγου του Chambers πολλές φορές εκφράζει και αδυναμίες. Η αλλαγή ρυθμού και ατμόσφαιρας σε κάθε διήγημα δεν είναι εύκολη και κάποιες φορές ο συγγραφέας κομπιάζει μέχρι να βρει το tempo που απαιτεί το κάθε είδος (ακόμα σε αυτήν την πρώιμη, ρευστή μορφή). Ωστόσο αυτό σε τίποτα δεν μειώνει την ιστορική και λογοτεχνική αξία του έργου.

Το Ο Βασιλιάς με τα Κίτρινα ανήκει στα ράφια κάθε φίλου του είδους. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που παρά τον όγκο γραπτών που παρήγαγε ο χαλκέντερος συγγραφέας, ήταν αυτό, το ντεμπούτο του που του χάρισε την υστεροφημία. Είναι ένα έργο που ακόμα προβληματίζει και εμπνέει. Δεν είναι τυχαίο ότι στα θέματα του γυρνούν δημιουργοί ακόμα και τώρα, ακόμα και μέσων που θα έπρεπε να τα έχουν ξεπεράσει κατά πολύ, όπως λόγου χάρη ο Cary Fukunaga ( το True Detective παραμένει ένα πολύ δυνατό έργο πολύ κοντά στην νοοτροπία του Chambers. Δεν έχετε λοιπόν παρά να την γνωρίσετε στο μεγαλείο της.

TAGGED:Cary FukunagaRobert W. ChambersΒάκυ ΤόμπρουΒασιλιάς με τα Κίτριναεκδόσεις Αίολος
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο Τα 10 +1 καλύτερα νέα κόμικ του 2018
Επόμενο άρθρο Ο Κήπος της Δόνια Αμέλια- Μια αλλιώτικη ιστορία εξορίας
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
12 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Βιβλία

Εξ Αίματος – Διακτινισμός στη θηριωδία της σκλαβιάς

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
29 Ιουλίου 2022
ExclusiveExclusive Reviews

Φantasticon 2019 – Η φαντασία αντεπιτίθεται

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
6 Οκτωβρίου 2019
BookTokΒιβλία

Ξημέρωμα στο Μαλιμπού – Θρυλικά πάρτι και δυσλειτουργικές οικογένειες

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
1 Αυγούστου 2023
Sci-FiΒιβλία

Η Δικαιοσύνη της Τόρεν – Πως συγκροτείται η εαυτός;

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
5 Μαΐου 2019
Βιβλία

O Πνιγμός- Ο πνιγμένος από τις…ανασφάλειες πιάνεται

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
10 Φεβρουαρίου 2018
ComicΕυρωπαϊκά

Ελρικ: Η Πόλη που Ονειρεύεται – Μια τραγικά αναπόφευκτη κατάληξη

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
30 Ιουλίου 2022
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?