Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Οι Αργοναύτες – Eνα ταξίδι στη μεταβλητότητα της ύπαρξης
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Οι Αργοναύτες – Eνα ταξίδι στη μεταβλητότητα της ύπαρξης
Βιβλία

Οι Αργοναύτες – Eνα ταξίδι στη μεταβλητότητα της ύπαρξης

Μαριάννα Τσότρα
Από Μαριάννα Τσότρα
Δημοσιεύτηκε 15 Δεκεμβρίου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 16 Δεκεμβρίου 2020
8 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Ένα από τα σημαντικότερα και πιο πολυσυζητημένα βιβλία των τελευταίων ετών, έχοντας κερδίσει ήδη μια θέση στις λίστες με τα 100 καλύτερα βιβλία του 21ου αιώνα του Guardian και του Vulture, ένα instant classic, οι πολύκροτοι «Αργοναύτες» της 47χρονης Αμερικανίδας πεζογράφου, δοκιμιογράφου και ποιήτριας Μάγκι Νέλσον μεταφράζονται επιτέλους και στα ελληνικά, 5 χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία τους, από τη Μαρία Φακίνου για τις εκδόσεις Αντίποδες.

Πρόκειται για ένα βιβλίο που όμοιό του δεν έχουμε ξαναδιαβάσει, ένα υβρίδιο δοκιμίου, ποιητικής πρόζας, φιλοσοφίας, απομνημονευμάτων, φεμινιστικής και queer θεωρίας, που η ίδια η συγγραφέας του χαρακτηρίζει ως “autotheory”. Η Νέλσον αφηγείται την ιστορία της σχέσης και του γάμου της με τον τρανς καλλιτέχνη Χάρυ Ντοτζ, τον σχηματισμό της ιδιόμορφης οικογένειάς τους, την εμπειρία της ως θετός γονέας, αλλά και το κοινό ταξίδι των σωμάτων τους, του Χάρυ κατά την εγχείριση αφαίρεσης στήθους και των ενέσεων με τεστοστερόνη, και της δικής της εξωσωματικής γονιμοποίησης και εγκυμοσύνης στον γιό τους, Ίγκι.

Από την αρχή της αφήγησής της, η Νέλσον δηλώνει απερίφραστα πως, για εκείνη, «οι λέξεις δεν αρκούν», οι ταυτοτικές ταμπέλες φαντάζουν ανεπαρκείς για να περιγράψουν τις συναισθηματικές της εμπειρίες από μια σχέση ζωής, διαρκώς μεταβαλλόμενη και αναγεννώμενη. Εκφράζει εξαρχής την απέχθειά της για τα ταμπελάκια κάθε είδους, σεξουαλικής προτίμησης (straight, gay, bi) και φύλου (cis, trans, non-binary): πώς να περιγράψει οποιοσδήποτε από αυτούς τους όρους τα συναισθήματα που της γεννά ο άνθρωπος που αγαπά, την ηδονή που το σώμα του της προσφέρει; Τα σώματα, οι άνθρωποι, τα «σ’αγαπώ» που λένε ο ένας στον άλλον, είναι γι’ αυτήν όπως η Αργώ, «όπως ακριβώς τα μέρη της Αργούς μπορεί να αντικατασταθούν με τον καιρό αλλά το πλοίο να λέγεται και πάλι Αργώ, κάθε φορά που ο εραστής εκφέρει τη φράση «Σ’αγαπώ», το νόημά της πρέπει να ανανεώνεται με κάθε χρήση», παραθέτοντας εδώ τον Ρολάν Μπαρτ.

Η Νέλσον σκιαγραφεί, από δεύτερο χέρι, μέσα από τη ζωή με τον Χάρυ Ντοτζ, την τρανς εμπειρία, το απόλυτα ανοίκειο στους cis ανθρώπους παράδοξο να σε περιορίζει το ίδιο σου το σώμα, να σου στερεί την ελευθερία και την ευτυχία σου. Στοχάζεται πάνω στη ρευστότητα του φύλου και περιγράφοντας την εμπειρία του συζύγου της αναδεικνύει την τρανς εμπειρία όχι ως (απαραίτητα) μια διαδικασία μετάβασης, αποχωρισμού του ενός φύλου και ενστερνισμού του άλλου και αποδομεί την κυρίαρχη ρητορική που ζητά ξεκάθαρες λύσεις, πλήρη διαχωρισμό των φύλων: «ο καλύτερος τρόπος να μάθεις πώς νιώθει ένα άτομο για το φύλο ή τη σεξουαλικότητά του –ή για ο,τιδήποτε άλλο εδώ που τα λέμε- είναι ν’ακούσεις αυτό που σου λέει και να προσπαθήσεις να του συμπεριφερθείς αντίστοιχα, χωρίς να καπελώσεις τη δική του εκδοχή της πραγματικότητας με τη δική σου».

Ταυτόχρονα, η Νέλσον περιγράφει, με έναν από τους εναργέστερους και πιο βαθιά συγκινητικούς τρόπους που έχουμε διαβάσει ποτέ, τη δική της εμπειρία με την εγκυμοσύνη, ως μια κατάσταση εγγενώς queer: το σώμα μετασχηματίζεται, κυριολεκτικά και μεταφορικά αναδιοργανώνεται, το υποκείμενο επανοικειοποιείται με αυτό. Η Νέλσον κοιτάζει κατάματα το γυναικείο σώμα που αλλάζει, ξεχειλώνει και ξεχειλίζει από ορμόνες, και το περιβάλλει με την τρυφερή ματιά της, αναδεικνύοντας συγχρόνως και μία από τις πολλές αντιφάσεις της πατριαρχίας: από τις γυναίκες αναμένεται, απαιτείται να τεκνοποιήσουν, οφείλουν όμως αμέσως μετά τον τοκετό να μοχθήσουν για να επαναφέρουν το σώμα τους στην πρότερη κατάστασή του, να γυμναστούν, να αδυνατίσουν, να αναστρέψουν όλες τις βιολογικές μεταβολές που η ίδια η πατριαρχία τους επέβαλε.

Όμως, η δημιουργία οικογένειας δεν είναι κτήμα μόνο της κυρίαρχης κουλτούρας βιολογισμού της τεκνοποίησης: η Νέλσον κατονομάζει την εγκυμοσύνη ως αυτό που είναι, μια αμιγώς θηλυκή εμπειρία, και την προτάσσει ως φεμινιστική διεκδίκηση. Παρουσιάζει την οικογένεια και την οικιακότητα όχι ως κατ’ ανάγκη κομφορμιστική υποταγή, αλλά ως κεκτημένο της queer κοινότητας, όχι αντιθετικό προς τον ριζοσπαστισμό, εκθέτοντας όμως ταυτόχρονα και τους κινδύνους της ομοκανονικότητας για την queer κοινότητα, στην οποία ανήκει και η ίδια. Ανοίγει, έτσι, ένα απόλυτα επίκαιρο discourse για τα συχνά δυσδιάκριτα όρια ανάμεσα στη δημιουργία οικογένειας ως δικαίωμα αυτοδιάθεσης των queer ατόμων και ως ενσωμάτωση και υποταγή στις παραδοσιακές, καταπιεστικές δομές του κυρίαρχου οικοδομήματος, ένδειξη της προϊούσας αφομοίωσης του δικαιωματισμού και των ταυτοτικών κινημάτων από τον νεοφιλελευθερισμό.

Οι θεματικές με τις οποίες καταπιάνεται η Νέλσον είναι ανεξάντλητες: μιλά για τη μητρότητα, βιολογική και θετή, για την αρνητική φόρτιση της ταυτότητας του θετού γονέα στο συλλογικό συνειδητό και για τον καθαγιασμό της βιολογικής τεκνοποίησης από την κυρίαρχη κουλτούρα, ζητήματα που τη δυσκόλεψαν κατά την ανατροφή του θετού της γιού, πρώτου παιδιού του συζύγου της. Μιλά για τη σεξουαλικότητα, το sex positivity, την οριοθέτηση επιθυμίας και βίας, ιδίως στον bdsm χώρο, αλλά και την κουλτούρα διαμερισματοποίησης και διαχωρισμού της σεξουαλικής επιθυμίας, ιδίως των πιο «ακραίων» εκφάνσεών της από την οικογενειακή ζωή: «η τετριμμένη δυαδικότητα που τοποθετεί τη θηλυκότητα, την αναπαραγωγή και την κανονικότητα στη μία πλευρά και την αρρενωπότητα, τη σεξουαλικότητα και την queer αντίσταση στην άλλη».

Η γραφή της Νέλσον είναι δύσκολη, πολύπλοκη, βρίθει φιλοσοφικών στοχασμών και αλλεπάλληλων αναφορών και παραθέσεων, σύγχρονων και μη, θεωρητικών· για να κατανοηθεί και να αφομοιωθεί πλήρως το έργο της χρειάζεται στην καλύτερη ένας μονίμως ανοιχτός υπολογιστής με πρόσβαση στο ίντερνετ, στη χειρότερη μεταπτυχιακός τίτλος στα gender studies. Όμως, την Νέλσον δεν την ενδιαφέρει να γράφει εύκολα και προσιτά: σύμφωνα με τον δικό της ορισμό της (κακής) μυθοπλασίας, «ισχυρίζεται ότι σου δίνει την ευκαιρία να στοχαστείς περίπλοκα ζητήματα, αλλά στην πραγματικότητα έχει προκαθορίσει τις θέσεις, έχει γεμίσει την αφήγηση με ψευδοδιλήμματα, και σε έχει αγκιστρώσει σε αυτά έτσι που δεν είσαι πλέον σε θέση να δεις πέρα απ’ αυτά, να ξεφύγεις».

Αυτό που προσπαθεί, και εν τέλει πετυχαίνει στο ακέραιό του, η Νέλσον είναι «να εμπεριέξει το άρρητο στο ρητό», να κοινωνήσει και να καταθέσει, ορατό σε κοινή θέα, το ιδιωτικό και το προσωπικό, για να ανοίξει ανοιχτό και δημόσιο διάλογο, να μετουσιώσει το βίωμα και το απομνημόνευμα σε οικουμενική, μεθεκτή εμπειρία.

Οι Αργοναύτες της είναι ρευστοί, μεταβλητοί, αέναα κινούμενοι στα πλαίσια της ύπαρξης, ένα ταξίδι ταυτότητας, επιθυμίας, σωματικό και πνευματικό, που εκτείνεται εις το διηνεκές όσο «είμαστε ακόμα εδώ, άγνωστο για πόσο ακόμα, φλεγόμενοι από φροντίδα, από το τραγούδι της που ποτέ δεν τελειώνει».

TAGGED:autotheorybdsmΑργοναύτεςεκδόσεις ΑντίποδεςΕύα ΠλιάκουΜάγκι ΝέλσονΜαρία Φακίνου
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜαριάννα Τσότρα
Follow:
Γεννήθηκε το 1994, μεγάλωσε ανάμεσα σε χαρτόδετα μυθιστορήματα και DVD από το συνοικιακό βιντεοκλάμπ – περί τα 10 κάθε Σαββατοκύριακο. Σπόυδασε Νομική, εξειδικεύθηκε στο Εργατικό Δίκαιο, αλλά η μεγάλη της αγάπη θα είναι πάντα ο Κιούμπρικ, ο Μπέργκμαν και ο Λυντς. Θα τη βρεις να αποπειράται ανέλπιδα να μειώσει τη λίστα με τα αδιάβαστά της.
Προηγούμενο άρθρο Ο φεμινισμός του Hayao Miyazaki
Επόμενο άρθρο Η Κληρονομιά της Ορίσα: Η Γενιά του Αίματος και της Οργής – H επιβλητική πόρτα στο afrofantasy
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
13 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Βιβλία

Να Τελειώνουμε Με Τον Εντύ Μπελγκέλ – Ο σκληρός συντηρητισμός της επαρχίας των 90’s

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
20 Δεκεμβρίου 2018
ComicΒιβλία

Ποια βιβλία/comics να διαβάσετε δίπλα στο χριστουγεννιάτικο δέντρο;

admin
admin
27 Δεκεμβρίου 2018
Βιβλία

Αφηγήτρια Ταινιών – Ένας ύμνος στον κινηματογράφο από ένα φτωχό χωριό της Χιλής

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
25 Ιουλίου 2019
Βιβλία

Ιστορία της Βίας – Η σκληρή αφήγηση του τραύματος του βιασμού

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
27 Αυγούστου 2019
Βιβλία

Γυναίκες Που Επιστρέφουν – Ο γυναικείος πόνος “χαραγμένος” στην παράδοση

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
6 Ιανουαρίου 2021
Βιβλία

Η Ωρα του Αστεριού- Ευγνωμοσύνη για τη ζωή λίγο πριν το θάνατο

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
28 Απριλίου 2018
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?