Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Here comes the Fall – Τα 10 καλύτερα anime για να μπείτε στο mood φθινοπώρου
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
    33 Λεπτά Ανάγνωσης
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Ας Περιμένουν οι Γυναίκες – Ήταν καλή διασκευή κύριε Πάνο;
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Κακό Παπί και το Φτερό της Τύχης – Θα γίνει ξεπουπούλιασμα!
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Λεγεώνα – Λίγο Β’ ΠΠ, λίγο βαμπίρ, τίποτα από τα δύο
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    12 Κανόνες του Αγώνα – Αναζητώντας απαντήσεις στο πολιτικό μας αδιέξοδο
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τα Bαρέλια της Oργής – Ταξική πάλη στην Άγρια Δύση
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Τελειότητα- Η αποχαύνωση της καθημερινής ζωής
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Dungeon Crawler Carl – Ο Κάρολος και μια γάτα στα μπουντρούμια
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προδημοσίευση – The Witcher: Το Σταυροδρόμι των Κορακιών
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μυστήρια Πράγματα: Ξυλόκαστρο & πέριξ -Μια ξεχωριστή ανθολογία ιστοριών λαογραφικού τρόμου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Project Hail Mary – Tο Μαράκι, ο Aριανός και το hard science fiction
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    The Hand that Rocks the Crandle -Το remake που κανείς δεν ζήτησε για ένα ζήτημα που κανείς δεν μιλάει
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Bugonia – Μισάνθρωπη ωμότητα σε αντι-Λανθιμικό weird
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Hamnet – Aνούσιο δράμα εποχής με σταγόνες Shakespeare-ploitation
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Life of Chuck – Πιεστικό μελόδραμα με χορευτικές εξάρσεις
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Sinners – Βρικόλακες, blues και κοινοτικό τραύμα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Τhe Studio – Ένα αστείο από και για το Hollywood
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    This is culturally (in)appropriate – Η επιστροφή των Clipse
    27 Λεπτά Ανάγνωσης
    Σαββόπουλος: 10 τραγούδια για μία ξεχασμένη μας κληρονομιά
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μυθολογικά Τέρατα: Balkan edition
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    riddler-δημοκρατία
    Riddler, γιατί μισείς τη Δημοκρατία μας;
    1 Λεπτά Ανάγνωσης
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Περιπέτειες στο Μουσείο της Ακρόπολης – Μία παιγνιώδης παρουσίαση του μουσείου
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Εφηβική - Παιδική > Περιπέτειες στο Μουσείο της Ακρόπολης – Μία παιγνιώδης παρουσίαση του μουσείου
ΒιβλίαΕφηβική - Παιδική

Περιπέτειες στο Μουσείο της Ακρόπολης – Μία παιγνιώδης παρουσίαση του μουσείου

Παναγιώτα Καρβούνη
Από Παναγιώτα Καρβούνη
Δημοσιεύτηκε 27 Ιανουαρίου 2022
Τελευταία Ενημέρωση 27 Ιανουαρίου 2022
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Η φετινή σχολική χρονιά άνοιξε με ένα ακόμα έργο από την έμπειρη συγγραφέα παιδικών βιβλίων, Σοφία Ζαραμπούκα, από τις εκδόσεις Πατάκη. Αυτή τη φορά η Ζαραμπούκα μας ταξιδεύει περίπου μία δεκαετία πίσω, στο καλοκαίρι του 2009, την εποχή που ιδρύθηκε ένα από τα πιο σημαντικά μουσεία της χώρας, το Μουσείο της Ακρόπολης.

Πρωταγωνιστής της ιστορίας είναι ο Περικλής, τέκνο μίας αστικής αθηναϊκής οικογένειας που μας αφηγείται από τη δική του σκοπιά τη διαδικασία ίδρυσης του νέου μουσείου, τα εγκαίνια  αυτού και την υποδοχή των επισκεπτών στον χώρο του. Ο Περικλής για αρχή μας παρουσιάζει τον εαυτό του, την οικογένειά του αλλά και τον τρόπο που προσλαμβάνουν την αρχαιότητα και την ίδρυση του νέου μουσείου. Βασική συμπρωταγωνίστρια του Περικλή είναι η Κούκα, μία έξυπνη γάτα που συμμετέχει στην πλοκή του έργου.

Ένα από τα σημαντικότερα πρόσωπα του οικείου κύκλου της οικογένειας της ιστορίας που επηρεάζει τον πρωταγωνιστή μας, είναι ο παππούς Αναξαγόρας. Μία διδακτική φιγούρα που φαίνεται να λειτουργεί ως οδηγός και φωτεινός παντογνώστης γύρω από τα ζητήματα της πολιτιστικής κληρονομιάς και του μουσείου. Ο Περικλής νιώθει υπερηφάνεια για τον παππού του ενώ, μάλλον, προσπαθεί να του μοιάσει και να τον μιμηθεί.

Η περιπέτεια στο μουσείο, αφορμάται από μία βόλτα του Περικλή με την οικογένειά του στο νέο Μουσείο. Κατά την επίσκεψή του μας περιγράφει πως στην πρώτη -γαλάζια- αίθουσα βρίσκονται τα κινητά ευρήματα που βρέθηκαν στα σπίτια και τους μικρούς ναούς της περιοχής. Στον δεύτερο όροφο έχουν τοποθετηθεί τα ευρήματα της αρχαϊκής εποχής ενώ στον τρίτο  όροφο μαθαίνουμε αργότερα ότι βρίσκονται τα γλυπτά του Παρθενώνα.

Η μεγάλη περιπέτεια του Περικλή με τους φίλους του ξεκινά ένα κυριακάτικο πρωινό στο νέο Μουσείο όταν ο πρωταγωνιστής αποφασίζει να ζήσει την εμπειρία του μουσείου μαζί με την Κούκα τη γάτα του, αν και γνωρίζει πως δεν επιτρέπονται τα ζώα στον χώρο αυτό.

Ο Περικλής με την παρέα του, εκείνο το κυριακάτικο πρωινό απλώνονται στους χώρους του μουσείου και με την φαντασία τους βρίσκουν τρόπους να συνδεθούν με τις αρχαιότητες του χώρου. Με την ευκαιρία αυτής της περιπλάνησης παρουσιάζονται οι χώροι του μουσείου με ευχάριστο τρόπο από τη Ζαραμπούκα, η οποία έχει δημιουργήσει ακόμα και  σχηματικές κατόψεις του κτηρίου, έτσι ώστε να μπορέσει να δώσει και στο παιδικό αναγνωστικό κοινό μία εικόνα για τα μέρη του μουσείου. Έτσι το βιβλίο λειτουργεί και ως ένας εύχρηστος μικρός οδηγός για παιδιά που επιθυμούν να επισκεπτούν το μουσείο της Ακρόπολης.

Χαρακτηριστικό στοιχείο, λοιπόν, του βιβλίου αποτελεί το σχέδιο της Ζαραμπούκα. Το βιβλίο απευθύνεται στο παιδικό-προεφηβικό κοινό και επομένως στοχευμένα προτιμάται η πολύχρωμη και ζωντανή απεικόνιση στην εικονογράφηση. Οι μορφές είναι σχηματικές, αφαιρετικές, ενώ η απεικόνιση των αρχαιοτήτων διακρίνεται από τη λεπτομέρεια και τη προσεγμένη εικονογράφηση μετατοπίζοντας με αυτόν τον τρόπο το κέντρο βάρους σε αυτές.

Η Ζαραμπούκα επιχειρεί να παρουσιάσει το μουσείο, ως ένα μέρος διαδραστικό που επιτρέπει τη φαντασιακή διάθεση και ικανό να υποδεχτεί επισκέπτες κάθε ηλικίας. Μακάρι να ήταν έτσι τα πράγματα και να βλέπαμε συχνότερα παιδιά να εξερευνούν τα αρχαία τεκμήρια, με την ίδια χαρά και περιέργεια που έχουμε συνηθίσει να τα βλέπουμε σε εξερευνήσεις των καλοκαιρινών τους διακοπών. Δυστυχώς, όμως, η εικόνα αυτή που καλοπροαίρετα προβάλλει η Ζαραμπούκα, μάλλον δεν αντικατοπτρίζει πλήρως την πραγματικότητα. Το μουσείο αποτελεί μία αναγκαιότητα, είναι απαραίτητο για τη διαφύλαξη των αρχαιοτήτων και δείγμα του αρχαίου πολιτισμού, όμως στην πραγματικότητα, στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης κυριαρχεί η αυστηρότητα στο ύφος, ενώ δομικά υιοθετείται η παραδοσιακή προσκόλληση του κυρίαρχου εθνικού αφηγήματος στην Αθήνα του 5ου αι π.Χ., μίας Αθήνας άπιαστης, ξένης και άγνωστης κατ’ ουσίαν στα παιδιά. Οι σχολικές εκδρομές στο μουσείο σπάνια προκαλούν χαρά και εμπνέουν τα παιδιά, τα οποία πιθανότερο είναι να εντυπωσιαστούν αρχικά απ’ την επιβλητική όψη των αρχαιοτήτων, αλλά τελικά πολύ γρήγορα να κουραστούν και να χάσουν το ενδιαφέρον τους, αφού το μουσείο δεν έχει μεριμνήσει να σχεδιάσει, εντός του χώρου του, διαδρομές πιο προσιτές στις μικρότερες ηλικίες. Εναπόκειται, επομένως, σχεδόν αποκλειστικά στις δυνάμεις και τις δυνατότητες των συνοδών τους να τραβήξουν το ενδιαφέρον τους, ώστε να ενθουσιαστούν αλλά και να μάθουν για το παρελθόν. Και δυστυχώς δεν έχουν όλα τα παιδιά στην οικογένειά τους έναν παππού Αναξαγόρα…

Από την άλλη, με την αποκομμένη προβολή της Ακρόπολης (και ιδίως μίας μόνον εποχής της, εκείνης της κλασσικής Αθήνας του 5ου αι. π.Χ.), εμφανίζεται ο κίνδυνος της εξιδανίκευσης και τελικά της ιστορικής παρανόησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη δημόσια συζήτηση σπάνια αναδεικνύονται οι υπόλοιπες ιστορικές περίοδοι της Ακρόπολης (το Βυζάντιο, η Λατινοκρατία, η Οθωμανική περίοδος, η σύγχρονη εποχή του νεοελληνικού κράτους), ενώ ενδεικτικό αυτού ότι και στο βιβλίο αναφέρονται σχεδόν επιγραμματικά. Προτιμότερη θα ήταν, προκειμένου τα παιδιά να σχηματίσουν μία πληρέστερη εικόνα για το παρελθόν, μία αναφορά και στις λιγότερο γνωστές αφηγήσεις, στις αποσιωπήσεις της ιστορίας, έτσι ώστε οι μικροί αναγνώστες να κατανοήσουν τα «κενά» της ιστορίας και να προβληματιστούν για τις διαφορετικές ερμηνείες του παρελθόντος, αποφεύγοντας την εξιδανίκευση. Αλλά υπεύθυνη γι’ αυτό δεν είναι η συγγραφέας, αλλά η συγκεκριμένη μέθοδος ανάδειξης που έχει υιοθετήσει το μουσείο.

Παραλείποντας τα ζητήματα και τους προβληματισμούς που προκύπτουν από τα γενικότερα θέματα πολιτιστικής διαχείρισης, το βιβλίο αυτό μπορεί να αποτελέσει μία πρώτη γεύση για την επίσκεψη στο μουσείο της Ακρόπολης, καλλιεργώντας το ενδιαφέρον του μικρού επισκέπτη. Μπορεί, επιπλέον, να αποτελέσει έναν οδηγό για τον συνοδό του παιδιού (κηδεμόνα, εκπαιδευτικό, κ.λπ.), με βάση τον οποίο το παιδί μπορεί να αποκτήσει μία πρώτη οικειότητα με τον μουσειακό χώρο και  μία  πρώιμη αντίληψη για το εθνικό μας μνημείο, τον Παρθενώνα. Όμως, παραμένει κυρίως στο χέρι του συνοδού η επιλογή της σφαιρικής και εγκυρότερης -επιστημονικά τουλάχιστον- ανάδειξης του παρελθόντος κατά τη διάρκεια της επιθυμητής αυτής επίσκεψης.

TAGGED:ΑθήναΑκρόποληαρχαία Ελλάδαεκδόσεις ΠατάκηΙστορίαΜουσείοΜουσείο ΑκρόποληςΠαρελθόνΠαρθενώναςΠερικλήςΠεριπέτειες στο ΜουσείοΣοφία Ζαραμπούκα
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΠαναγιώτα Καρβούνη
Μικρή το ίνδαλμα της ήταν η Lara Croft και ήθελε να ανακαλύψει τη χαμένη Ατλαντίδα. Κάνοντας το πρώτο βήμα και σπουδάζοντας Αρχαιολογία, οι στόχοι της δεν άλλαξαν και πολύ με τα χρόνια, αν εξαιρεθεί ότι σήμερα περισσότερο έχει καταφέρει να μοιάσει στη Monica Geller ενώ παράλληλα είναι πολύ πιθανό να συμμετάσχει και στην μουσική αναβίωση που ετοιμάζουν τα Zουζούνια.
Προηγούμενο άρθρο Αϊβαλί – Ιχνηλατώντας την προσφυγική Ιθάκη
Επόμενο άρθρο Η Κομψότητα του Σκαντζόχοιρου – Η ευαισθησία μέσα στην πεζότητα
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
The Hand that Rocks the Crandle -Το remake που κανείς δεν ζήτησε για ένα ζήτημα που κανείς δεν μιλάει
25 Νοεμβρίου 2025
Ας Περιμένουν οι Γυναίκες – Ήταν καλή διασκευή κύριε Πάνο;
21 Νοεμβρίου 2025
This is culturally (in)appropriate – Η επιστροφή των Clipse
21 Νοεμβρίου 2025
Το Κακό Παπί και το Φτερό της Τύχης – Θα γίνει ξεπουπούλιασμα!
19 Νοεμβρίου 2025
Η Τελειότητα- Η αποχαύνωση της καθημερινής ζωής
17 Νοεμβρίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Videogames

God of War – Η τραγωδία ενός θνητού

admin
admin
15 Νοεμβρίου 2020
ΒιβλίαΕφηβική - Παιδική

Tριάντα Γυναίκες Που Αλλαξαν Τον Κόσμο Και Πώς Μπορείς Να Τον Αλλάξεις κι Εσύ – Ανθρώπινες ιστορίες Ιστορίας

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
8 Αυγούστου 2021
Cinema

Μικρή Αρκτος: Μια σπουδαία ταινία που μιλά για όσα έχουν πραγματικά σημασία

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
26 Μαΐου 2017
Anime

Τα anime εισβάλλουν στην Ιστορία!

admin
admin
6 Μαρτίου 2016
ComicΕλληνικά

Μάγισσες, νάνοι, βάτραχοι και ιπποτες σε μια ξέφρενη περιπέτεια Στο Δάσος

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
18 Ιουνίου 2020
Non-fictionΒιβλία

Μία σύντομη αναδρομή σε Ιστορίες Ντροπής και γυναικείας καταπίεσης

Κωνσταντίνα Μαρκόγλου
Κωνσταντίνα Μαρκόγλου
25 Μαΐου 2024
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?