Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Sorry Τo Βother Υou– Η αλλοτρίωση υπό το πρίσμα μιας indie αμερικανικής παραγωγής
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Sorry Τo Βother Υou– Η αλλοτρίωση υπό το πρίσμα μιας indie αμερικανικής παραγωγής
Cinema

Sorry Τo Βother Υou– Η αλλοτρίωση υπό το πρίσμα μιας indie αμερικανικής παραγωγής

Λεωνίδας Βέργος
Από Λεωνίδας Βέργος
Δημοσιεύτηκε 29 Νοεμβρίου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 29 Νοεμβρίου 2020
9 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Πώς μοιάζει η καθημερινότητα ενός νεαρού που, ζώντας στην ανεργία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους όρους ζωής, καταφέρνει με νύχια και με δόντια να βρει μια (φθηνή) θέση εργασίας; Αρκετά απλό ερώτημα, αφού δυστυχώς πρόκειται για την καθημερινότητα πάρα πολλών από εμάς, ενός τεράστιου ποσοστού της νεολαίας παγκοσμίως. Το ερώτημα είναι (ή ήταν): μπορεί αυτή η κατάσταση να αποδοθεί στη μεγάλη οθόνη, ιδιαίτερα αυτή των ΗΠΑ, με τρόπο όχι απλά περιγραφικό/«δημοσιογραφικό», αλλά αναδεικνύοντας τους λόγους που αυτή είναι η κατάσταση που βιώνει η νεολαία σήμερα; Μήπως όλο αυτό το δυστοπικό μιξ γίνεται ακόμη πιο ζόρικο, όταν μπαίνει το συστατικό της αφροαμερικανικής ταυτότητας του εργαζόμενου στον οποίο κεντροβαρίζει η ταινία; Και με τις εργατικές αντιστάσεις απέναντι σε όλα αυτά τι γίνεται; Σε αυτά τα ερωτήματα και τη σχέση τους με την 7η τέχνη του 21ου αιώνα δε θα ήμασταν σίγουροι όσον αφορά στην απάντησή μας. Μέχρι που παρακολουθήσαμε το Sorry to bother you.

Η ταινία αυτή είναι μια πετυχημένη μίξη κοινωνικού δράματος και σάτιρας με σουρεαλισμό, αμερικανικής indie παραγωγής (μια ταινία επί της ουσίας κοινωνικά στρατευμένη με τους συγκεκριμένους μάλιστα όρους θα ήταν δύσκολο να είναι παραγωγή μεγάλου επιχειρηματικού κολοσσού) του 2018, με τον Boots Riley, στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο, να είναι το μυαλό πίσω από όλα (και τον ευχαριστούμε).

Η πλοκή ακολουθεί τον αφροαμερικανό άνεργο Cash Green (Lakeith Stanfield), ο οποίος ζει σε ένα πάρκινγκ, που κινδυνεύει να χάσει λόγω της οικονομικής του αδυναμίας να πληρώσει το νοίκι. Ξαφνικά βρίσκει δουλειά σε μια εταιρία τηλεπικοινωνιών, όπου η εργοδοσία έχει διαμορφώσει ένα άκρως ανταγωνιστικό κλίμα μεταξύ των σκληρά εκμεταλλευόμενων εργαζομένων (πολλοί και πολλές εκ των οποίων ανήκουν σε μειονότητες όντας αφροαμερικανοί-ες ή ασιάτες), αφενός για να τους πειθαρχήσει στην ιδέα ότι ο μισθός τους θα μείνει χαμηλός και μόνο αν είναι αρκετά αποδοτικοί κι ανταγωνιστικοί θα τα καταφέρουν, αφετέρου για να αποτρέψει κλίμα συναδελφικής και ταξικής αλληλεγγύης μεταξύ τους. Έτσι ο Cash καλείται να δουλέψει σε καθεστώς κάτεργου με την ελπίδα μια μέρα να γίνει ο top salesman της εταιρίας και να κερδίσει όχι μόνο έναν επιτέλους αξιοπρεπή μισθό, αλλά πλούτη. Η αφροαμερικανική ταυτότητα του Cash δημιουργεί μια κατάσταση όπου, για να παίξει καλά το παιχνίδι της εργοδοσίας, πρέπει όχι απλά να πειθαρχήσει, αλλά να απαρνηθεί τον ίδιο του τον εαυτό: προκειμένου να γίνει αρεστός στους πιθανούς πελάτες μέσω τηλεφώνου, διαμορφώνει μια “white voice”, για να νομίζουν ότι είναι λευκός!

Όμως το ζουμί της ταινίας ξεκινάει, όταν ο Cash, έχοντας αφομοιώσει το παιχνίδι της εργοδοσίας, γνωρίζει έναν συνδικαλιστή συνάδελφό του, ασιατικής καταγωγής, ο οποίος τον προσεγγίζει με σκοπό να τον πείσει για την πραγματοποίηση απεργίας στην εταιρία. Ο κεντρικός ρόλος που θα παίξει ο Cash στην απεργία και η δωροδοκία της εργοδοσίας απέναντί του θα φέρουν τριγμούς στις κοινωνικές του σχέσεις και κυρίως θα τον φέρουν στο σημείο κυριολεκτικά να επιλέξει μεταξύ δύο κόσμων: αυτού του μηνιάτικου κι αυτού του πλούτου…

To Sorry to bother you δε δείχνει επιφανειακά τα παραπάνω. Το ότι η ταινία εστιάζει στον εργασιακό κλάδο των τηλεπικοινωνιών τής επιτρέπει να διεισδύσει στην ουσία της εκμετάλλευσης στον 21ο αιώνα και της επίδρασης που αυτή έχει στο κοινωνικό υποκείμενο, τη σύγχρονη εργατική τάξη. Βλέπουμε δηλαδή τους άθλιους όρους ζωής, βλέπουμε και την ίσως λέξη-κλειδί της ταινίας: την αλλοτρίωση. Αλλοτρίωση καταρχάς και βασικά επειδή ο εργαζόμενος δουλεύει όχι για να είναι δημιουργικός και να αυτοπραγματώνεται ως προσωπικότητα, αλλά για να καταφέρει να ζήσει έστω και στοιχειωδώς, παράγοντας απλά πλούτο για το αφεντικό του. Αλλοτρίωση, επειδή η εναρμόνιση του πρωταγωνιστή με το παιχνίδι της εργοδοσίας και η πλήρης στροφή στον ατομικό δρόμο τον αποστασιοποιούν από τον κοινωνικό του περίγυρο και του ανοίγουν δρόμους που δε θα ήθελε να διαβεί, ανακαλύπτοντας το αυθεντικό πρόσωπο του μεγάλου κεφαλαίου.

Τέλος, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία της ταινίας είναι ότι καταφέρνει να αναδείξει, με σατιρικό τρόπο βεβαίως, τη συνύπαρξη της ταξικής εκμετάλλευσης με τη φυλετική καταπίεση, κάτι που είναι γεγονός για τεράστιο κομμάτι του πληθυσμού των γκέτο στις σύγχρονες ΗΠΑ. Κι αυτό γίνεται μέσω της παρουσίασης της αλλοτρίωσης του Cash (που παίζει το παιχνίδι του συστήματος κι είναι απόλυτα υποταγμένος σε αυτό), της αποξένωσης από τον ίδιο του τον εαυτό, όταν προσποιείται τον λευκό, για να μη γίνει θύμα ρατσισμού και κοινωνικού αποκλεισμού. Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο κι ο ίδιος ο Boots ήθελε να πει ακριβώς αυτό: στον σύγχρονο καπιταλισμό, για να καταφέρεις να κερδίσεις έστω και τον στοιχειώδη βιοπορισμό, πρέπει να απαρνηθείς τα πάντα, τις κοινωνικές σου σχέσεις, ακόμη και τον ίδιο σου τον εαυτό. Να είσαι ανταγωνιστικός με όλους, προβάλλοντας όμως ένα «εγώ» το οποίο εκ του αποτελέσματος δεν υπάρχει καν.

Η ταινία, έτσι, καταφέρνει άρτια να αναδείξει όλες τις αντιφάσεις του σύγχρονου καπιταλισμού. Το αποτέλεσμα είναι πραγματικά αξιοθαύμαστο. Πετυχημένη σάτιρα όλων των παραδοσιακών αξιών της αγοράς, του ατομισμού/της «ελευθερίας» του ατόμου, της ενσωμάτωσης στο σύστημα, της ταξικής συμφιλίωσης («Σε αυτόν τον χώρο εργασίας, δεν παραπονιόμαστε, γιατί αφεντικά κι εργαζόμενοι είμαστε όλοι μια ομάδα!»). Όμως η ταινία πάει παραπέρα και προβαίνει σε μια (εμφανώς σκόπιμα «τραβηγμένη») δαιμονοποίηση του συστήματος, αφού δείχνοντας ολιγάρχες που πλουτίζουν πάνω στην εργασία κυριολεκτικών σκλάβων (και που το παρουσιάζουν ως «θαύμα της αγοράς»), μας παρουσιάζει την αστική τάξη ως το απόλυτο κακό (πώς να μην το κάνει άλλωστε;). Η ταινία δείχνει ένα «παιδιάστικο» και παραδοσιακό μοτίβο του «κακού», όμως παρουσιάζει όλους τους λόγους που αυτό είναι πραγματικότητα!

Ταυτόχρονα, όλα αυτά η ταινία τα αναδεικνύει με μια υπέροχη κι έντονα εξπρεσιονιστική, σε συγκεκριμένα σημεία σουρεαλιστική, (ο Boots τη χαρακτηρίζει «μαγικά ρεαλιστική»!) new age και indie αισθητική. Ενδεικτικές είναι οι εκκεντρικές ερμηνείες κι ο ρουχισμός, το sci-fi στοιχείο και φυσικά τα έντονα χρώματα. Καταφέρνει να αποδώσει νοήματα που υπάρχουν εδώ και 2 αιώνες με μια εντελώς ρηξικέλευθη και προσαρμοσμένη στον 21ο αιώνα και στη δεκαετία μας μορφή.

Κι έτσι έχουμε την ίσως πιο άμεσα και to the point κοινωνικά στρατευμένη αμερικανική ταινία των τελευταίων πολλών χρόνων. Μια ταινία τόσο γνήσια και συνειδητά αντικαπιταλιστική, αλλά και που προβάλλει την αγωνιστική εργατική εναλλακτική, ταινία που δε θα μπορούσε παρά να έχει βγει μέσα στη δίνη της δομικής κρίσης του καπιταλισμού (συγκεκριμένα κυκλοφόρησε στη 10η επέτειο της συμβατικής έναρξής της). Μην ξεχνάμε επίσης ότι ο Boots Riley είναι στρατευμένος στην κομμουνιστική αριστερά από τα 15 του και είναι καλλιτέχνης στον χώρο του political hip hop.

Η καραντίνα, μέσα και πέρα από τις ατέλειωτες ώρες τηλεμαθημάτων και της τηλεργασίας μάς προσφέρει ορισμένο ελεύθερο χρόνο και το Sorry to bother you σίγουρα είναι μια ταινία στην οποία αξίζει να επενδύσουμε ένα μέρος αυτού. Η ταινία εκφράζει τις ριζοσπαστικές τάσεις των κοινωνικών στρωμάτων κι ομάδων που ασφυκτιούν στη χώρα με τις πιο οξείες ταξικές αντιθέσεις στον κόσμο. Αυτών που συνειδητά ή μη ασφυκτιούν στο ψευτοδίπολο «Δημοκρατικοί/Ρεπουμπλικανοί» και καλούνται όμως να καλύψουν το ηχηρό κενό ενός τρίτου, επαναστατικού κι εργατικού πόλου στην κοινωνικοπολιτική ζωή της μητρόπολης του καπιταλισμού. Αυτών που μέσα στο κοινωνικό χάος αναζητούν τις μεγάλες αφηγήσεις της απελευθέρωσης στην εποχή μας, ακριβώς όσες κι όσοι στη φετινή εξέγερση του Black Lives Matter έφτασαν ένα βήμα πιο κοντά στο να την προσεγγίσουν.

    TAGGED:Boots RileyCash GreenIndieLakeith StanfieldSorry to bother youΑλλοτρίωσηΑνεργίαΑφροαμερικανοί
    Μοιραστείτε το Άρθρο
    Facebook Copy Link Print
    Προηγούμενο άρθρο Οι μισές αλήθειες του Social Dilemma
    Επόμενο άρθρο Ληστές – Ήρωες ή εγκληματίες;
    FacebookLike
    XFollow
    PinterestPin
    InstagramFollow

    Subscribe Now

    Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
    Most Popular
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    14 Μαΐου 2025
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    13 Μαΐου 2025
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    14 Μαΐου 2025
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    12 Μαΐου 2025
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    11 Μαΐου 2025

    Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

    ΒιβλίαΕφηβική - Παιδική

    Αν Έρθεις σαν τον Άνεμο – Μία τρυφερή εφηβική ιστορία στην καρδιά της ρατσιστικής Αμερικής

    Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
    Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
    10 Αυγούστου 2021
    Cinema

    All of Us Strangers – Οι φίλοι μου φαντάσματα

    Άλκης Καζαμίας
    Άλκης Καζαμίας
    22 Μαρτίου 2024
    Cinema

    Judas And The Black Messiah – Mπορείς να δολοφονήσεις έναν επαναστάτη, αλλά όχι την επανάσταση

    Νικόλαος Καφαράκης
    Νικόλαος Καφαράκης
    23 Μαρτίου 2021
    Cinema

    Wolfwalkers- Περπατώντας με τους λύκους

    Άλκης Καζαμίας
    Άλκης Καζαμίας
    24 Ιανουαρίου 2021
    Σειρές

    Atlanta – Και η ζωή συνεχίζεται

    Άλκης Καζαμίας
    Άλκης Καζαμίας
    28 Νοεμβρίου 2022
    [mailerlite_form form_id=1]
    Smassing Culture

    To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

    Για εμάς

    • Αρχική
    • Τι είναι το Smassing Culture
    • Συντακτική

    Δείτε Επίσης

    • Συνεντεύξεις
    • SmassFest
    • SmassPodcasts
    • Videos

    Βρείτε μας:

    Επικοινωνία
    Manufactured by Sociality
    Welcome Back!

    Sign in to your account

    Username or Email Address
    Password

    Lost your password?