Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Συνέντευξη Πάνου Ζάχαρη για τη λογοκρισία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Exclusive > Συνεντεύξεις > Συνέντευξη Πάνου Ζάχαρη για τη λογοκρισία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
ExclusiveΣυνεντεύξεις

Συνέντευξη Πάνου Ζάχαρη για τη λογοκρισία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

Αρχοντούλα Βαρβάκη
Από Αρχοντούλα Βαρβάκη
Δημοσιεύτηκε 20 Σεπτεμβρίου 2017
Τελευταία Ενημέρωση 26 Σεπτεμβρίου 2017
9 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Μια είδηση που έκανε αίσθηση τον τελευταίο καιρό ήταν η λογοκρισία των σκίτσων πολλών Ελλήνων γελοιογράφων από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Τα διάφορα “Je suis” προσπαθούν να μας πείσουν κατά καιρούς ότι οι ανελεύθερες συμπεριφορές έρχονται μόνο από άλλους πολιτισμούς, μακριά απ’ την Ευρώπη, οι οποίοι συχνά ταυτίζονται συλλήβδην με τρομοκράτες (βλ. Ισλαμ). Τα Χ δίπλα σε γελοιογραφίες που ασκούν κριτική στην ΕΕ δείχνουν απ’ την άλλη το πόσο “ελεύθερη” είναι τελικά η δημόσια έκφραση στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σχετικά με αυτό το θέμα και τις διάφορες προεκτάσεις του συνομιλήσαμε, στη συνέντευξη που βρίσκεται στη συνέχεια, με τον Πάνο Ζάχαρη, τον οποίο ευχαριστούμε πολύ για τον χρόνο και τη διάθεσή του!

Το έργο του Πάνου Ζάχαρη για την έκθεση Sweet Europe είναι ένα από αυτά που λογοκρίθηκαν

1. Το θέμα μας είναι η πολυσυζητημένη λογοκρισία σκίτσων Ελλήνων καλλιτεχνών στην έκθεση γελοιογραφίας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Ας το πάρουμε όμως από λίγο πιο πίσω. Στην έκθεση «Sweet Europe» στο Σύνταγμα που αφορούσε ξανά το θέμα της ΕΕ, υπήρξαν επίσης αντιδράσεις από κάποια ΜΜΕ, αλλά ήταν προφανές ότι κάτι διαφορετικό γινόταν εκείνες τις μέρες στην πόλη. Μπορείς να μας μεταφέρεις το κλίμα και την εμπειρία σου από την έκθεση;

Η έκθεση Sweet Europe, τμήμα της οποίας έφαγε το μεγαλοπρεπέστατο Χ, δεν ήταν τίποτε άλλο παρά ένα μεγάλο debate για την Ευρώπη, στο οποίο συμμετείχαν Έλληνες και Άγγλοι δημιουργοί, αλλά και χιλιάδες επισκέπτες. Δεν υπήρξε ομοφωνία. Τόσο εμείς με τα σκίτσα μας, όσο και οι επισκέπτες με τα σχόλια και τις αντιδράσεις τους, συμφωνήσαμε, διαφωνήσαμε, τσακωθήκαμε ακόμα ακόμα… Αν μη τι άλλο όμως κουβεντιάσαμε σε μια γλώσσα διεθνή, δημοφιλή και εύληπτη.  Φαίνεται πως η δυνατότητα που μας δόθηκε να μοιραστούμε τις εικονογραφημένες σκέψεις μας με τόσο πολλούς εργαζόμενους, φοιτητές ακόμη και τουρίστες ενόχλησε πάρα πολύ. Άλλο πράγμα να θίγεις τα ιερά και τα όσια στη γωνίτσα της εφημερίδας σου, κι άλλο στο Σύνταγμα ή τις Βρυξέλλες. Υπήρχαν λοιπόν συντονισμένα δημοσιεύματα που μετέφεραν δυσφορία κύκλων και προσώπων και μια προσπάθεια να παρουσιαστούμε ως μια χούφτα ατάλαντοι περιθωριακοί ευρωσκεπτικιστές, κάτι που οποιοσδήποτε ήρθε στην Έκθεση διαπίστωσε πως απείχε πολύ από την πραγματικότητα.

2. Τα τελευταία χρόνια η ΕΕ αποδεικνύει όλο και περισσότερο το αντιδραστικό της πρόσωπο, είτε στηρίζοντας ανοιχτά την φασιστική κυβέρνηση στην Ουκρανία, είτε πνίγοντας πρόσφυγες στο Αιγαίο κλπ. Πώς σχολιάζεις αυτά τα γεγονότα; Θεωρείς ότι είναι κάτι παροδικό και τυχαίο; 

Προτιμώ όλα αυτά να τα σχολιάζω με τη δουλειά μου, όπως και οι περισσότεροι από εμάς. Προσωπικά ωστόσο θεωρώ αθώο στα όρια της αφέλειας κάποιον που  θεωρεί αυτά τα φαινόμενα παροδικά ,τυχαία ή αποτέλεσμα εκτροπής. Η άποψη αυτή είναι ίσως ακόμη αντιδημοφιλής, ωστόσο πιστεύω βαθιά πως η ΕΕ δεν λοξοδρόμησε, αλλά απλώς αποκαλύφθηκε. Η κρίση έβγαλε στην επιφάνεια τον χαρακτήρα της ως ένα περίκλειστο μεσαιωνικό κάστρο, με πρίγκιπες, ιεροεξεταστές και εκατομμύρια δουλοπάροικους που αργοπεθαίνουν μέσα κι έξω από τα τείχη της. Οι αυταπάτες γκρεμίζονται, μένει να δούμε πότε θα γκρεμίσουμε και τα τείχη.

3. Η πολιτική γελοιογραφία φαίνεται να ενοχλεί τα τελευταία χρόνια, με αποκορύφωμα ίσως την περίπτωση του Charlie Hebdo. Επίσης εσύ παρομοιάζεις την λογοκρισία με την Ιερά Εξέταση. Τελικά υπάρχουν όρια στο δημόσιο λόγο και στη σάτιρα;

Η σάτιρα ανέκαθεν ενοχλούσε τους «πάνω», άλλωστε πάντα σε εκείνους στόχευε. Πιστεύω πως τα τελευταία χρόνια ωστόσο, η ίδια η πραγματικότητα και η όξυνση των αντιθέσεων μας «αναγκάζει» να μιλάμε για τα Μεγάλα. Όσο η σάτιρα παύει να ξύνει επιδερμικά την επικαιρότητα αλλά αρχίζει να πλησιάζει το κόκαλο της πολιτικής και οικονομικής πραγματικότητας, τόσο ενοχλητικότερη γίνεται. Κατά συνέπεια αφήνουν στην άκρη τα προσχήματα και απαντούν με όσα μέσα διαθέτουν.

Η συζήτηση περί ορίων στο δημόσιο λόγο είναι μεγάλη και ομολογώ πως αδυνατώ να τοποθετηθώ ολοκληρωμένα. Μια γενική τοποθέτηση είναι πως η  σάτιρα δεν μπορεί να βουτιέται στη χλωρίνη, ωστόσο διαφωνώ με την πρόκληση ως αυτοσκοπό. Παραδέχομαι πως προσωπικά κρίνω κατά περίπτωση. Βαραίνει στην κρίση μου το τι θες να πεις περισσότερο από τον τρόπο που το λες. Σε κάθε περίπτωση όμως ο κάθε είδους ρατσισμός, η «ευκολία» στο χιούμορ και οι χοντράδες δεν δικαιολογούνται στο όνομα καλών, αριστερών ή αγωνιστικών προθέσεων.

4. Η Λέσχη Ελλήνων γελοιογράφων έβγαλε ήδη ανακοίνωση για τα γεγονότα. Πώς σχεδιάζετε να κινηθείτε από εδώ και πέρα?

Πέρα από την ανακοίνωση, έχουν γίνει μια σειρά ενέργειες τόσο εδώ, όσο και στο εξωτερικό. Υπήρξε παρέμβαση της ΕΣΗΕΑ σε διεθνείς δημοσιογραφικές οργανώσεις, επιστολή Άγγλου συναδέλφου στην ομοεθνή Κοσμήτορα που απέρριψε τα σκίτσα, παρέμβαση στον Πρόεδρο του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου… Δεν παραιτούμαστε από το να πραγματοποιηθεί η Έκθεση –προφανώς ως έχει, όχι πετσοκομμένη- στις Βρυξέλλες και σε άλλες πρωτεύουσες. Αυτά, καλό είναι να γίνονται… Για εμένα το σημαντικότερο όμως είναι η έκταση που πήρε το θέμα, η συμπαράσταση του κόσμου, τα συμπεράσματα που βγήκαν και η συζήτηση που άνοιξε.

5. Στην Ελλάδα, η πολιτική γελοιογραφία είχε ίσως τη πιο μαζική της απεύθυνση την εποχή που ανθούσε ο έντυπος λόγος (εφημερίδες, περιοδικά). Πώς διαμορφώνεται αυτή η σχέση σήμερα, δεδομένης και της ανάπτυξης του internet; Υπάρχει διαφορετική επικοινωνία καλλιτέχνη – αναγνώστη;

Δεν ξέρω πότε η πολιτική γελοιογραφία είχε πραγματικά τη μαζικότερη απεύθυνση…

Τα σκίτσα κυκλοφορούν και σήμερα σαν τρελά, διαδίδονται και σχολιάζονται από χιλιάδες ανθρώπους, δικαιώνοντας τον χαρακτήρα της γελοιογραφίας ως τέχνης βαθιά λαϊκής. Υπάρχει τίμημα. Παρά τη διάδοση των σκίτσων, οσο μειώνονται τα έντυπα και τα διαδικτυακά μέσα βολεύονται με την δωρεάν αναπαραγωγή σκίτσων, meme κ.ο.κ ελαχιστοποιούνται οι θέσεις εργασίας με αποτέλεσμα να δυσκολεύει ο βιοπορισμός. Αλλά ας μη γκρινιάξω άλλο …

Υπάρχει πράγματι διαφοροποίηση της σχέσης δημιουργού αναγνώστη εξαιτίας των social media, κάτι το οποίο προσωπικά αντιμετωπίζω με ενθουσιασμό: Υπάρχει αλληλεπίδραση, επικοινωνία, δημιουργείται μια σχέση ισότιμη. Συναντάμε ψηφιακά τους αναγνώστες καθημερινά και τα λέμε. Η γελοιογραφία έχει φύγει από το χαρτί. Μένει να γίνει ακόμα πιο επιδραστική και ακτιβιστική. Να γίνονται τα σκίτσα λαβαράκια.

6. Το ακραίο παράδειγμα της αποξένωσης από την πραγματικότητα του κόσμου το βλέπουμε πλέον κάθε βδομάδα σε σκίτσα στο πρώτο θέμα, ενώ και στο παρελθόν έχουμε δει στην καθημερινή σκίτσα που παρουσιάζουν την Ελλάδα ως “χωματερή” προσφύγων. Εκθέσεις όπως το Sweet Europe καταφέρνουν να σπάσουν αυτή την πραγματικότητα;

Η δουλειά του καθενός έχει την ιδιαιτερότητα να μιλάει από μόνη της και λέει όλα όσα χρειάζεται να ειπωθούν για τον δημιουργό της. Δεν συμφωνώ ότι πρόκειται για αποξένωση: Ο καθένας μιλά για την πραγματικότητα τη δική του, την αλήθεια της τάξης του. Προτιμώ να κουβεντιάζω για τους «δικούς μας» δημιουργούς. Είναι πολλοί και ικανότατοι και παρά τις διαφορετικές προσεγγίσεις του καθένα ,παλεύουν για τη δική μας αλήθεια.

Ευχαριστούμε πολύ!

“προσωπογραφία” Πάνου Ζάχαρη από τον Θανάση Πετρόπουλο

Ο Πάνος Ζάχαρης γεννήθηκε το 1982 στην Αθήνα και σπούδασε στο τμήμα Ιστορίας του Πανεπιστημίου της Αθήνας. Παράλληλα σπούδασε σκίτσο στη Σχολή του Σπύρου Ορνεράκη. Δημοσιεύει σκίτσα από το 2004, ενώ από το 2008 εργάζεται ως πολιτικός γελοιογράφος στο ΠΟΝΤΙΚΙ ενώ κάνει και την σειρά  scary tales στο καρε καρε της Εφ.Συν. Στο λεύκωμα “Αρνητικοί Συσχετισμοί“, που κυκλοφορεί απ’ τις εκδόσεις Τόπος, ανθολογούνται μερικές γελοιογραφίες του που δημιουργήθηκαν την περίοδο 2013-2016 για το ΠΟΝΤΙΚΙ και το ηλεκτρονικό περιοδικό Ατέχνως. Παράλληλα φτιάχνει σατυρικά φωτομοντάζ και memes. Από το καλοκαίρι του 2016 δημοσιεύει την εβδομαδιαία σειρά κόμιξ The Working Dead στο socomic.

TAGGED:Sweet Europe:Ευρωπαϊκό κοινοβούλιολογοκρισίαΠάνος Ζάχαρης
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΑρχοντούλα Βαρβάκη
Η Αρχοντούλα Βαρβάκη πέρασε από το γνωστό εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, γιατί το γράμμα της από τη σχολή μαγείας χάθηκε και γιατί είναι πολύ νωρίς για την Ακαδημία του Αστροστόλου. Παρ' όλα αυτά νοιώθει μέλος της γαλαξιακής μαγικής κοινότητας.
Προηγούμενο άρθρο Μπλε Κομήτης- Ένα αναγκαίο περιοδικό για την ελληνική κόμικ σκηνή
Επόμενο άρθρο Hisashi: Η αναγέννηση ενός θρύλου
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
12 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicΕλληνικά

The Working Dead -Τα ζόμπι της ταξικής εκμετάλλευσης ζωντανεύουν στο χαρτί

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
6 Απριλίου 2019
ComicΕλληνικά

Οι νικητές των Ελληνικών Βραβείων Κόμικς 2019 και μια μικρή αποτίμηση

admin
admin
22 Απριλίου 2019
ComicΕλληνικά

The Working Deadline – Ταξικά Εικονογραφημένα

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
27 Μαΐου 2024
ComicΕλληνικά

Scary tales- Τρομακτικά πραγματικό

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
27 Οκτωβρίου 2020
ComicΕλληνικά

Οι νικητές των Ελληνικών Βραβείων Κόμικς 2020 και μία μικρή αποτίμηση

admin
admin
17 Μαρτίου 2025
ComicΕλληνικά

“Αρνητικοί Συσχετισμοί” – Όταν το πολιτικό χιούμορ συναντά την πικρή πραγματικότητα

Αρχοντούλα Βαρβάκη
Αρχοντούλα Βαρβάκη
27 Ιουνίου 2018
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?