Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Τα Κορδόνια – Οι άρρηκτοι δεσμοί ενός καταρρέοντος γάμου
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Τα Κορδόνια – Οι άρρηκτοι δεσμοί ενός καταρρέοντος γάμου
Βιβλία

Τα Κορδόνια – Οι άρρηκτοι δεσμοί ενός καταρρέοντος γάμου

Μαριάννα Τσότρα
Από Μαριάννα Τσότρα
Δημοσιεύτηκε 18 Μαΐου 2021
Τελευταία Ενημέρωση 18 Μαΐου 2021
9 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

«Αν εσύ το έχεις ξεχάσει, αξιότιμε κύριε, να σου το θυμίσω εγώ: είμαι η γυναίκα σου».

Με αυτήν τη φράση ανοίγει η Βάντα το πρώτο από τα γράμματά της προς τον σύζυγό της, Άλντο, τον άντρα με τον οποίο μοιραζόταν τη ζωή της επί 12 χρόνια και πατέρα των παιδιών της, Σάντρο και Άννα. Έναν άντρα, όμως, που επέλεξε να την εγκαταλείψει, εκείνη και τα παιδιά τους, για να ζήσει με μια άλλη γυναίκα, κατά πολύ νεότερή του. Επί 4 χρόνια, μέσα από μια σειρά γραμμάτων, άλλοτε δακρύβρεχτων και σπαρακτικών, άλλοτε φλεγόμενων από οργή και δυσθυμία, η Βάντα εξαπολύει την μήνιν της απέναντι σε έναν άντρα που, υπό το πρόσχημα της σεξουαλικής ελευθερίας και της απόρριψης των κοινωνικών συμβάσεων και οικογενειακών θεσμών, αφήνει τη σύζυγο και τα παιδιά του να βουλιάξουν στη δυστυχία.

Στο δεύτερο μέρος του βιβλίου, μεταφερόμαστε περίπου 40 χρόνια αργότερα: ο Άλντο έχει ήδη εδώ και δεκαετίες επιστρέψει στη συζυγική εστία, εκείνος και η Βάντα είναι πλέον 52 χρόνια μαζί, τα παιδιά τους έχουν μεγαλώσει και τους έχουν χαρίσει εγγόνια, εκείνοι διανύουν τη δεκαετία των 60 χρόνων τους και ετοιμάζονται για τις καλοκαιρινές παραθαλάσσιες διακοπές τους. Φαινομενικά έχουν διαγράψει από τη συλλογική τους μνήμη τα γεγονότα αυτής της τετραετίας, μόνο κάποια θραύσματα ανασύρονται που και που στην επιφάνεια, ένα συμβάν εσφαλμένα εγχαραγμένο στη μνήμη, το πρόσωπο της Βάντα σε μια ανάμνηση όπου θα έπρεπε να βρίσκεται ένα άλλο. Μέχρι που όταν επιστρέφουν από τις διακοπές τους, θα βρουν το σπίτι τους λεηλατημένο από κλέφτες, έπιπλα σπασμένα, γυαλιά στο πάτωμα, ράφια ξεχαρβαλωμένα. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον απόλυτου χάους και αναταραχής, ο Άλντο θα ξεθάψει τα παλιά γράμματα της γυναίκας του και έτσι το παρελθόν, και ο πόνος που αυτό φέρει, θα αναδυθεί από τα έγκατα της μνήμης όπου ήταν συνειδητά καταχωνιασμένο.

Ο Ντομένικο Σταρνόνε, εκτός από τρανταχτό όνομα των ιταλικών γραμμάτων και βραβευμένος με το σημαντικότερο λογοτεχνικό βραβείο της Ιταλίας, Strega, είναι και ο σύζυγος της μεταφράστριας Ανίτα Ράτζα, της γυναίκας που λέγεται πως κρύβεται πίσω από το ψευδώνυμο της Έλενα Φερράντε· έχει φημολογηθεί επίσης ότι ο ίδιος βρίσκεται πίσω από την ταυτότητα της παγκοσμίου φήμης Ιταλίδας συγγραφέα. Σε αυτήν τη σύντομη νουβέλα, η οποία κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Πατάκη σε μετάφραση Σταύρου Παπασταύρου και αν πιστέψει κανείς τις φήμες λέγεται πως αποτελεί το έτερον ήμισυ των «Μερών εγκατάλειψης» της Φερράντε, ο Σταρνόνε επιχειρεί να εξερευνήσει ακροποδητί τα συντρίμμια ενός γάμου υπό διάλυση, όχι όμως μονόπλευρα: αρχικά μέσα από τα γράμματα της Βάντα παρακολουθούμε τη δική της οπτική της ιστορίας, αυτή μιας πληγωμένης, κατακερματισμένης γυναίκας, που δεν αισθάνεται πια επαρκής για τον σύζυγό της, που νιώθει ότι έχει απωλέσει τη νιότη, την προσωπικότητά της, τον ίδιο της τον εαυτό, έχοντας πλέον ενδυθεί αποκλειστικά τον ρόλο της συζύγου και μητέρας. Τα γράμματά της είναι ένα δριμύ κατηγορώ απέναντι στην προσχηματική επίκληση από τον σύζυγό της των ελευθεριακών του αντιλήψεων και της προοδευτικής θεώρησης του γάμου, της οικογένειας και της μονογαμίας ως καταπιεστικές κοινωνικές συμβάσεις, προκειμένου να απεκδυθεί πλήρως των ευθυνών του ως σύζυγος και πατέρας και να αφήσει πίσω τη γυναίκα και τα παιδιά του όχι μόνο ως άτομα, αλλά και ως ό,τι αυτοί σηματοδοτούν για τον ίδιο και την ύπαρξή του, μια επιλογή πλήρως εγωιστική, ανεύθυνη και ατομικιστική – κατά τη Βάντα πάντοτε, γιατί σε αυτήν την πολυπρισματική νουβέλα, καμία αλήθεια δεν είναι αντικειμενική, κανένα γεγονός δεδομένο, όλα υπόκεινται στη ματιά και τα συναισθήματα του υποκειμένου που τα βιώνει.

Στο δεύτερο μέρος, βλέπουμε την οπτική του Άλντο, ενός άντρα σε μια διαρκή αναζήτηση της αυτοπραγμάτωσής του, που μέσα από τη δουλειά, τα κείμενα και τα σενάριά του προσπαθεί να αφήσει το αποτύπωμά του στον κόσμο, να κερδίσει την υστεροφημία του. Ένας άντρας που πριν καλά-καλά γνωρίσει και κατανοήσει τον ίδιο του τον εαυτό, παντρεύεται μια γυναίκα – την γνώρισε όμως ποτέ πραγματικά ή αυτό με το οποίο αποφάσισε να δεσμευθεί ήταν οι προσδοκίες που είχε από αυτήν, το ιδεώδες οργάνωσης και μεθοδικότητας που αυτή εκπροσωπούσε και αυτός χρειαζόταν στη δική του άναρχη ζωή; Εν τέλει, όμως, μέσα από την αφήγηση της μικρότερης κόρης, Άννα, μέσα από τα μάτια των παιδιών, θα διαφανεί το πραγματικό αποτύπωμα όλων αυτών των ετών, το κληροδότημα πόνου, μίσους, οργής και δυστυχίας που αυτός ο γάμος άφησε.

Την δεκαετία του ’60 –  μια εποχή όπου οι έννοιες της μονογαμίας, των οικογενειακών θεσμών και της πατριαρχικής δομής της οικογένειας, του σκληρά εργαζόμενου πατέρα και της αφοσιωμένης στα παιδιά και το νοικοκυριό μητέρας, ήταν έννοιες σύμφυτες με την ίδια την ύπαρξη, ο μοναδικός αποδεκτός κοινωνικά τρόπος να ζεις και να συμβιώνεις –  διαδέχθηκε η δεκαετία του ‘70 , μια δεκαετία κοινωνικής αναταραχής, μια εποχή όπου πλέον η προσκόλληση στις κοινωνικές και οικογενειακές δομές του παρελθόντος θεωρούνταν αναχρονιστική και όπου όσοι ήθελαν να ανήκουν στο ριζοσπαστικό κομμάτι της κοινωνίας όφειλαν να αποκηρύξουν τους απαρχαιωμένους αυτούς θεσμούς και ρόλους. Τι γίνεται όμως όταν ο έρωτας έχει τελειώσει για τον έναν αλλά όχι για τον άλλον, όταν η ευτυχία, η ζωτικότητα και η ελευθερία του ενός θα σημάνει τη δυστυχία, τον πόνο και τη μιζέρια του άλλου; Ο Σταρνόνε μας αναγκάζει να κοιτάξουμε κατάματα τη δύσπεπτη, αλλά οικουμενική, αλήθεια  ότι ο έρωτας είναι μια συνθήκη βαθιά και ουσιωδώς εγωιστική, που στον διάβα της, μαζί με την ευφορία και την πληρότητα που επιφέρει σε αυτόν που τη βιώνει, ενδέχεται να ποδοπατήσει τα συναισθήματα κάποιου άλλου, να συνθλίψει προσδοκίες και όνειρα ενός κοινού μέλλοντος.

Ο συγγραφέας σκιαγραφεί το πορτραίτο ενός γάμου υπό κατάρρευση και δύο ανθρώπων σε διαρκή συγκρουσιακή κατάσταση, μιας γυναίκας αβάσταχτα πληγωμένης, διαψευσμένης και συναισθηματικά κατακρεουργημένης, που καταφεύγει στην επιθετικότητα και την καταπιεστική, εξουσιαστική συμπεριφορά για να κρύψει τον πόνο της, και ενός άντρα εγωιστή, που μασκαρεύει τα τραύματα της δικής του παιδικής ηλικίας πίσω από την αναλγησία και την αποστασιοποίηση, δύο χαρακτήρων τρωτών και σφαλερών, αλλά απόλυτα ανθρώπινων και αληθινών, που παίρνουν σάρκα και οστά από την πένα του Σταρνόνε. Μόνο στρεβλό χαρακτηριστικό στην ανάπτυξη της αφήγησης, η ανδρική ματιά, καθώς η θεώρηση του συζύγου ως ενός θύματος παγιδευμένου και βασανισμένου από μια στερεοτυπικά σαδιστική, μέγαιρα γυναίκα φαντάζει κάπως μεροληπτική και σχηματική.

Ο χαρακτήρας του Άλντο, παρότι νιώθει να έλκεται από το φρέσκο, το νέο και το διαφορετικό, διστάζει να διαρρήξει διά παντός τους δεσμούς του με την οικογένεια και συνάμα με τον πρότερο εαυτό του, να κόψει τα αόρατα κορδόνια που τον δένουν με τη γυναίκα και τα παιδιά του. Όμως, ποια η υφή και η φύση αυτών των κορδονιών: πρόκειται για δεσμούς αγάπης και αφοσίωσης ή κοινωνικά ανειλημμένων καθηκόντων και ευθυνών; Η ανάμνηση του πατέρα που μαθαίνει στον γιό του να δένει τα κορδόνια του είναι αυθεντική ή απλά η επίπλαστη, ενδότερη άμυνα ενός φοβισμένου παιδιού απέναντι σε αυτό που βιώνει ως απόρριψη και εγκατάλειψη, ή μήπως, ακόμα χειρότερα, η ύστατη μέθοδος χειραγώγησης και συναισθηματικής εκβίασης ενός πατέρα πίσω στους κόλπους μιας δυστυχισμένης οικογένειας;

Ένα βιβλίο κυνικό και απαισιόδοξο μα τόσο ανθρώπινο, με σελίδες που σφύζουν από ζωή, χαρακτήρες καλογραμμένους και συναισθήματα ανείπωτα, ένα βιβλίο για τη μνήμη και τη δυνατότητά της να επαναχαράσσει το παρελθόν αλλά και το παρόν, ένα βιβλίο για αυτό που μένει όταν η αγάπη φεύγει, όταν μένουμε εγκλωβισμένοι σε «δωμάτια όπου οι άνθρωποι ουρλιάζουν και πληγώνουν ο ένας τον άλλον». Ένας μικρός, διακριτικός αλλά καθ’ όλα αισθητός, συγγραφικός θρίαμβος.

TAGGED:εκδόσεις ΠατάκηΝτομένικο ΣταρνόνεΣταύρος Παπασταύρου
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜαριάννα Τσότρα
Follow:
Γεννήθηκε το 1994, μεγάλωσε ανάμεσα σε χαρτόδετα μυθιστορήματα και DVD από το συνοικιακό βιντεοκλάμπ – περί τα 10 κάθε Σαββατοκύριακο. Σπόυδασε Νομική, εξειδικεύθηκε στο Εργατικό Δίκαιο, αλλά η μεγάλη της αγάπη θα είναι πάντα ο Κιούμπρικ, ο Μπέργκμαν και ο Λυντς. Θα τη βρεις να αποπειράται ανέλπιδα να μειώσει τη λίστα με τα αδιάβαστά της.
Προηγούμενο άρθρο Πες μας τι σου αρέσει να βλέπεις, να σου πούμε ποιο επεισόδιο Deep Space Nine θα δεις πρώτο
Επόμενο άρθρο 21: Η Μάχη της Πλατείας – Μία ευκαιρία αναστοχασμού
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
12 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Βιβλία

Η Γυναίκα Με Τα Κόκκινα Μαλλιά – Τα θανάσιμα αμαρτήματα της πατροκτονίας και της παιδοκτονίας

Ιφιγένεια Αθανασοπούλου
Ιφιγένεια Αθανασοπούλου
24 Νοεμβρίου 2023
ComicΕυρωπαϊκά

Φρόυντ: Μια Βιογραφία με Σκίτσα – Όταν χάνεσαι στο Ασυνείδητο

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
8 Ιουλίου 2019
ΒιβλίαΕφηβική - Παιδική

Μασκοφόρος Εκδικητής εναντίον Ζοργκ – Alien Invasion στην Μακρόπολις

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
8 Αυγούστου 2021
Βιβλία

Είμαστε Aλλού: Κορίτσια Tης Προσφυγιάς – Η ζωή μετά

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
23 Αυγούστου 2021
Βιβλία

Εννέα Ιστορίες – Ανατομή της μεταπολεμικής Αμερικής

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
17 Δεκεμβρίου 2022
Sci-FiΒιβλίαΕφηβική - Παιδική

Τι θέλει ο Αλλόκοσμος Επισκέπτης απ’ τον πλανήτη μας;

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
8 Αυγούστου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?