Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Here comes the Fall – Τα 10 καλύτερα anime για να μπείτε στο mood φθινοπώρου
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
    33 Λεπτά Ανάγνωσης
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Ο Τηλέμαχος και το Δέρας – Autofiction για το τρανς βίωμα μετά τον Gérard
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Θησαυρός της Λαβυρίνθου – Η περιπέτεια που έγινε συλλογικός αγώνας
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ultimate Invasion – Ένας Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος χωρίς… υπερήρωες
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Προφητεία του Αρμαντίλλο – Γνωριμία με το κομιξικό σύμπαν του Zerocalcare
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Tο Μαράκι, ο Aριανός και το hard science fiction (Project Hail Mary)
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η εικονογράφηση του Arsène Lupin ξαναζωντανεύει τον μύθο του κλασσικού ήρωα
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Dark Tourism -Ένας οδηγός σκοτεινών προορισμών μέσα από τις σελίδες αγαπημένων comics και βιβλίων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μανιτουάνα -Οι Χίλιες Νήσοι των Μοχώκ και η γέννηση του αμερικάνικου έθνους
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Δρόμος προς την Αποβάθρα Γουίγκαν – Η οργουελική συμμετοχική παρατήρηση της εργατικής τάξης
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    The Life of Chuck – Πιεστικό μελόδραμα με χορευτικές εξάρσεις
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Sinners – Βρικόλακες, blues και κοινοτικό τραύμα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Stay Wicked γιατί στο Οζ τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Τhe Studio – Ένα αστείο από και για το Hollywood
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    SmassFest 2025 – The 10th year anniversary
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Tελευταίος Μονόκερως – Ένα παραμύθι για μεγάλα παιδιά
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Fantasy > Tελευταίος Μονόκερως – Ένα παραμύθι για μεγάλα παιδιά
FantasyΒιβλία

Tελευταίος Μονόκερως – Ένα παραμύθι για μεγάλα παιδιά

Καζανάς Kώστας
Από Καζανάς Kώστας
Δημοσιεύτηκε 28 Ιουλίου 2025
Τελευταία Ενημέρωση 28 Ιουλίου 2025
8 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Το Τελευταίος Μονόκερως του Peter S. Beagle (που επανακυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Anubis, με την ίδια μετάφραση του Αυγουστίνου Τσιριμώκου) είναι ένα από τα κλασικά fantasy έργα  του περασμένου πια αιώνα. Ήδη από τη στιγμή της κυκλοφορίας του, το 1968 απέκτησε φανατικό κοινό και αργότερα, επηρέασε γενιές συγγραφέων, αναδεικύοντας μια διαφορετική παράδοση του fantasy η οποία δείχνει ότι ένα έργο φαντασίας δε χρειάζεται (πάντα) να έχει στοιχεία επικά ή world-building τόσο βαθύ. 

Σε μια εποχή που ο δρόμος που χάραξε ο Tolkien έτεινε να γίνει μονόδρομος για τους συγγραφείς του φανταστικού – και αργότερα, όταν αυτές οι αφηγήσεις ξεκίνησαν να μεταπηδούν σε άλλα μέσα, όπως ταινίες, σειρές, παιχνίδια, έγιναν τελικά- ο Beagle πρότεινε για ένα διαφορετικό τρόπο γραφής στο fantasy – λιγότερο επικό, περισσότερο λυρικό και φιλοσοφικό.


Η υπόθεση είναι φαινομενικά απλή: μια μονόκερος, ζώντας απομονωμένος σε ένα αθάνατο δάσος, ανακαλύπτει ότι μπορεί να είναι το τελευταίο πλάσμα του είδους του. Η είδηση αυτή την ωθεί να εγκαταλείψει την ασφάλεια της αθανασίας και να αναζητήσει τους χαμένους συντρόφους της. Στην πορεία συναντά τον Schmendrick, έναν μάγο που αποτυγχάνει να δαμάσει τη δύναμή του, και τη Molly Grue, μια γυναίκα που συνειδητοποίησε αργά ότι τα όνειρα της νεότητας χάθηκαν ανεπιστρεπτί. Οι τρεις ξεκινούν ένα ταξίδι που τους οδηγεί στο βασίλειο του Haggard, ενός ηγεμόνα που φυλακίζει τους μονόκερους με τη βοήθεια του Κόκκινου Ταύρου. Η κορύφωση της ιστορίας δεν είναι μια θεαματική μάχη αλλά μια υπαρξιακή αναμέτρηση με την απώλεια και την ανθρώπινη αδυναμία να κρατήσει ζωντανό το ίδιο το στοιχείο του Θαυμαστού, αυτή τη ζωντανή ονειροπόληση και την αίσθηση θαύματος που όταν είμαστε μικρότεροι βλέπουμε παντού γύρω μας, όμως όσο περνούν τα χρόνια χάνουμε.

Βασισμένος, όπως και ο Tolkien σε στοιχεία της βορειοευρωπαικής μυθολογίας, ακόμα και ονόματα (o βασιλιάς Haggard είναι ένας από τους πιο διάσημους Σκανδιναβούς ηγεμόνες της ιστορίας), ο Beagle καταφέρνει και συνθέτει ουσιαστικά ένα παραμύθι για ενηλίκους, προσπαθώντας να ανακινήσει μέσα τους την αίσθηση της «επαναμάγευσης». Ήδη, τη δεκαετία του 1960, οι κοινωνικές εντάσεις είχαν οξυνθεί, ο καπιταλισμός με το «ανθρώπινο πρόσωπο» των δεκαετιών μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο είχε φτάσει στα όριά του και, τελικά, το κουφάρι που απλά περίμενε να δώσει τη θέση του στον αντικοινωνικό και βαθιά μισανθρωπικό νεοφιλελευθερισμό. Η αίσθηση ότι η ζωή είχε φθηνύνει και ασχημύνει, όλα συμπτώματα της βιομηχάνισης και της επαυξημένης επιταγής για «παραγωγικότητα», είχε ήδη ριζώσει στους ανθρώπους. Ο Beagle τα αντιλαμβάνεται και επιλέγει να μιλήσει για όλα αυτά μέσα από ποιητικούς συμβολισμούς.

Η δύναμη του Beagle βρίσκεται πρωτίστως στη γλώσσα. Η αφήγηση είναι γεμάτη μουσικότητα, με προτάσεις που θυμίζουν ποίηση και διάλογους που ισορροπούν ανάμεσα στον σαρκασμό και τη μεταφυσική αναζήτηση. Πολλές φορές ο αφηγητής μοιάζει να συνομιλεί απευθείας με τον αναγνώστη, επισημαίνοντας ότι πρόκειται για μύθο σε έναν κόσμο που έχει ήδη ξεχάσει τους μύθους του. Αυτή η μετα-λογοτεχνική διάσταση  αποτελεί και τον πυρήνα του βιβλίου, φέροντας την πλοκή και την εξέλιξή της σε ρόλο δευτεραγωνιστή.

Οι χαρακτήρες αποτελούν άλλο ένα ισχυρό σημείο αλλά και πηγή ανισορροπιών. Ο μονόκερος ξεκινά ως μια σχεδόν απόκοσμη φιγούρα, μακρινή και αθάνατη. Μέσα από το ταξίδι της αποκτά συναισθήματα που δεν είχε γνωρίσει ποτέ: φόβο, αγάπη, θλίψη, ακόμη και την εμπειρία της θνητότητας. Αυτή η μεταμόρφωση είναι συγκινητική και δίνει στο βιβλίο υπαρξιακό βάθος. Η Molly Grue, ίσως η πιο ρεαλιστική φιγούρα της ιστορίας, ενσαρκώνει τη χαμένη ελπίδα της ενηλικίωσης . Ο Schmendrick προσφέρει ταυτόχρονα κωμικά στοιχεία αλλά και, πιο ουσιαστικά, μια διαρκή αναζήτηση ταυτότητας, που καταλήγει σε πραγματική μαγεία μόνο όταν αποδεχθεί την ίδια του τη φύση. Στον αντίποδα, ο βασιλιάς Haggard παραμένει περισσότερο σύμβολο παρά ολοκληρωμένος χαρακτήρας: αντιπροσωπεύει την εμμονή να κατέχεις και να φυλακίζεις την ομορφιά, χωρίς να αποκτά ψυχολογικό βάθος που θα έκανε τη σύγκρουση με τον μονόκερο πιο έντονη και δραματική.

Το θεματικό βάρος του μυθιστορήματος είναι αναμφισβήτητο. Ο Beagle μιλά για την εξαφάνιση της μαγείας από τον κόσμο, για τη λήθη που καλύπτει τα θαύματα και την ανθρώπινη αδυναμία να αναγνωρίσει το εξαιρετικό πριν χαθεί. Η ιστορία είναι βαθιά μελαγχολική: ακόμη και όταν οι μονόκεροι τελικά σώζονται, η αίσθηση απώλειας παραμένει. Το τέλος δεν είναι μια απλή αποκατάσταση της τάξης αλλά μια μεταμόρφωση που αφήνει σημάδια σε όλους τους ήρωες. Ο Beagle μοιάζει να υποστηρίζει ότι η μαγεία μπορεί να διασωθεί μόνο αν αποδεχθούμε τη θνητότητα και την αλλαγή, αν θυσιάσουμε την αθωότητα για χάρη της εμπειρίας.

Η επιρροή του έργου είναι σημαντική. Σε μια εποχή που η φαντασία οριζόταν κυρίως από την επική κληρονομιά του Tolkien, ο Beagle πρότεινε κάτι διαφορετικό: μια ιστορία χωρίς μεγάλες μάχες, χωρίς αχανείς κόσμους ή πολιτικές δολοπλοκίες, αλλά με εστίαση στο εσωτερικό ταξίδι των χαρακτήρων και στον υπαρξιακό στοχασμό. Η επιτυχία του, τόσο εμπορική όσο και κριτική, αλλά και η επιτυχημένη μεταφορά του σε ταινία κινουμένων σχεδίων το 1982, σφράγισαν τη θέση του ως κλασικό έργο της λογοτεχνίας του φανταστικού.

Παρόλα αυτά, δεν είναι ένα βιβλίο που θα ικανοποιήσει κάθε αναγνώστη. Ο ρυθμός είναι άνισος και σε πολλά σημεία αργός, οι δευτερεύοντες χαρακτήρες δεν αναπτύσσονται όσο θα έπρεπε και η τελική αντιπαράθεση με τον Κόκκινο Ταύρο και τον βασιλιά Haggard στερείται της δραματικής έντασης που υπόσχεται η πλοκή. Η ποιητική γλώσσα, όσο και αν είναι γοητευτική, λειτουργεί συχνά εις βάρος της καθαρής αφήγησης. Το βιβλίο περισσότερο υπαινίσσεται ιδέες και συναισθήματα παρά τα εκφράζει ξεκάθαρα, κάτι που μπορεί να απογοητεύσει όσους προτιμούν ιστορίες με πιο συγκεκριμένη δομή και δράση.

Κι όμως, αυτές οι αδυναμίες δεν αναιρούν τη σημασία και τη διαχρονική αξία του έργου. Το Τελευταίος Μονόκερως δεν είναι ένα μυθιστόρημα που διαβάζεται για την πλοκή του· είναι μια εμπειρία ανάγνωσης που προκαλεί τον αναγνώστη να αναμετρηθεί με την απώλεια, τη λήθη, την ανάγκη να πιστέψουμε ξανά στο θαυμαστό. Η μαγεία που περιγράφει ο Beagle δεν είναι φωτεινή και εύκολη· είναι εύθραυστη, απειλούμενη, και για να σωθεί απαιτεί θυσίες. Αυτό είναι το στοιχείο που κάνει το βιβλίο να παραμένει ζωντανό και συγκινητικό δεκαετίες μετά την έκδοσή του. Δεν προσφέρει την άνεση μιας παραμυθένιας λύσης αλλά τη σκληρή διαπίστωση ότι η μαγεία, όπως και η ζωή, κοστίζει – και ακριβώς γι’ αυτό αξίζει να τη διεκδικούμε.

ΥΓ: Ο τίτλος του βιβλίου είναι Τελευταίος Μονόκερως, ακολουθώντας την πιο σύγχρονη εκδοχή της λέξης. Στο κείμενο επιλέχθηκε το μονόκερος, μόνο και μόνο επειδή ο γράφων είναι millennial και δεν έχει καμία διάθεση να αλλάξει το πώς γράφει. Επίσης ό,τι και να ακούσετε, ξέρετε βαθιά μέσα σας ότι το σωστό είναι τραίνο και όχι τρένο, Σαίξπηρ και όχι Σέξπιρ.

TAGGED:Peter S. BeagleTελευταίος Μονόκερωςεκδόσεις Anubis
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΚαζανάς Kώστας
Ο Κώστας όταν ήταν μικρός είχε ένα όνειρο, να παιζει σκάκι σε παγκόσμιο επίπεδο. Η πίστη του στο FORCE δεν στάθηκε ικανή για να τον κάνει να το πραγματοποιήσει. Κάπου στα 15 του αυτό το όνειρο ναυάγησε. Έκτοτε αρκείται σε χριστουγενιατικούς μαραθώνιους STAR WARS.
Προηγούμενο άρθρο Ultimate Invasion – Ένας Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος χωρίς… υπερήρωες
Επόμενο άρθρο Ο Θησαυρός της Λαβυρίνθου – Η περιπέτεια που έγινε συλλογικός αγώνας
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Tο Μαράκι, ο Aριανός και το hard science fiction (Project Hail Mary)
9 Σεπτεμβρίου 2025
The Life of Chuck – Πιεστικό μελόδραμα με χορευτικές εξάρσεις
7 Σεπτεμβρίου 2025
Τhe Studio – Ένα αστείο από και για το Hollywood
7 Σεπτεμβρίου 2025
Here comes the Fall – Τα 10 καλύτερα anime για να μπείτε στο mood φθινοπώρου
7 Σεπτεμβρίου 2025
Ο Τηλέμαχος και το Δέρας – Autofiction για το τρανς βίωμα μετά τον Gérard
7 Σεπτεμβρίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicDC

Dark Crisis on Infinite Earths – Tο τέλος της Justice League;

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
7 Αυγούστου 2024
ComicDCSuperman

Superman: Year One – Επιστροφή στις ρίζες του Ανθρώπου από Ατσάλι

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
22 Ιουλίου 2025
Comic

Σφαγείο Νούμερο 5 – An american war story

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
21 Αυγούστου 2023
ComicDCExclusiveJokerΑφιερώματα

Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
27 Φεβρουαρίου 2025
AdvertorialsExclusive

Τέλειωσαν τα comics στο περίπτερο της γειτονιάς σας; Βρείτε τα ηλεκτρονικά!

admin
admin
22 Νοεμβρίου 2020
Sci-FiΒιβλία

To Παιχνίδι του Έντερ- Ένα πολύ ρεαλιστικό βήμα για την επιστημονική φαντασία

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
19 Ιουνίου 2017
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?