Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    «Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Σκέφτομαι να Βάλω ένα Τέλος – Μία αναγνωστική εμπειρία αυτόνομη απ’ την ταινία
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Σκέφτομαι να Βάλω ένα Τέλος – Μία αναγνωστική εμπειρία αυτόνομη απ’ την ταινία
Βιβλία

Σκέφτομαι να Βάλω ένα Τέλος – Μία αναγνωστική εμπειρία αυτόνομη απ’ την ταινία

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Από Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Δημοσιεύτηκε 9 Οκτωβρίου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 9 Νοεμβρίου 2020
10 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Είδατε το I am Thinking of Ending Things και δεν βγάλατε άκρη με το τι συνέβη τελικά στο τέλος; Τότε πρέπει σίγουρα να διαβάσετε το βιβλίο στο οποίο βασίστηκε η ταινία, το οποίο κυκλοφορεί στα ελληνικά απ’ τις εκδόσεις Πατάκη. Όχι επειδή θα σας δώσει μία σίγουρη απάντηση για την ταινία, αφού ο Kaufman -χωρίς να το απορρίπτει- δεν φαίνεται να υιοθετεί το φινάλε του βιβλίου, αφήνοντας πολύ περισσότερα ενδεχόμενα ανοιχτά. Όμως θα σας δώσει μία ερμηνεία για το τι συνέβη στη μεγάλη κινηματογραφική επιτυχία του Netflix, έτσι ώστε όταν την ξαναδείτε (γιατί σίγουρα θα μπείτε στον πειρασμό να την ξαναβάλετε να παίξει) να είστε περισσότερο υποψιασμένοι για το τι μπορεί τελικά να συνέβη σε αυτή την εντελώς mindfuck ταινία. 

Σε κάθε περίπτωση όμως, είτε έχετε ψάξει στο internet όλες τις θεωρίες που κυκλοφόρησαν, είτε διαολοστείλατε τον Kaufman που μας άφησε με τόσα ερωτηματικά στο τέλος, σίγουρα θα πρέπει να πάρετε την απόφαση να διαβάσετε το βιβλίο του Ίαν Ριντ στο οποίο βασίστηκε η ταινία. Όχι επειδή το βιβλίο είναι «καλύτερο απ’ την ταινία» όπως λέγεται συχνά σε πολλές κινηματογραφικές μεταφορές (και ισχύει τις περισσότερες). Στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν έχουμε να κάνουμε με δύο προϊόντα θεάματος που έχει σημασία να κρίνουμε αξιολογικά ποιο υπερτερεί έναντι του άλλου. Στην πραγματικότητα πρόκειται για δύο διαφορετικές εμπειρίες, που αξίζει να τις βιώσει κανείς αυτόνομα τη μία από την άλλη. Τόσο το λογοτεχνικό δημιούργημα του Ριντ, όσο και το κινηματογραφικό του Kauffman έχουν το καθένα τις δικές του αρετές, οι οποίες πρέπει να βιωθούν αυτόνομα κι όχι με τη σκέψη της παραπληρωματικότητας μεταξύ τους. Σε καμία περίπτωση δηλαδή δεν αξίζει να ανοίξει κάποιος το βιβλίο του Ριντ μόνο και μόνο για να διαβάσει τις τελευταίες 20-30 σελίδες. Καλύτερα να διαβάσει το τέλος στη Wikipedia!

Το περί ου ο λόγος ομώνυμο βιβλίο του Καναδού Ίαν Ριντ πρόκειται για το πρώτο μυθιστόρημα του συγγραφέα, ο οποίος πριν από αυτό είχε γράψει δύο αυτοβιογραφικά βιβλία. Πολύ ιδιαίτερο στοιχείο της πρώτης του μυθοπλαστικής απόπειρας ήταν ότι επιλέγει να υιοθετήσει τη φωνή μίας κοπέλας, η οποία είναι και η πρωτοπρόσωπη αφηγήτρια του έργου μέσα από τα μάτια και τις σκέψεις της οποίας εκτυλίσσεται η ιστορία. Αυτή ήταν προφανώς μία πρόκληση για τον συγγραφέα, ο οποίος με αυτό το τρικ επιδίωξε να διαφοροποιηθεί απ’ το στυλ γραφής που υιοθέτησε στα αυτοβιογραφικά του βιβλία αναζητώντας μία εντελώς διαφορετική συγγραφική εμπειρία στο πρώτο του μυθιστόρημα. «Όταν αποφασίζεις να γράψεις μία μυθοπλαστική ιστορία μπορείς να γράψεις για οτιδήποτε θέλεις και μπορείς να γράψεις για αυτό από οποιαδήποτε οπτική γωνία επιθυμείς» είχε πει σε συνέντευξή του. 

Η πλοκή του βιβλίου προσεγγίζει τη λογοτεχνία τρόμου, όμως είναι δύσκολο να το κατατάξεις μόνο σε μία λογοτεχνική κατηγορία. Περιέχει έντονα στοιχεία ψυχολογικού θρίλερ, επενδύοντας στη σκοτεινή ατμόσφαιρα, στα κλειστοφοβικά σκηνικά, στις άβολες στιγμές της ανθρώπινης επικοινωνίας και στο μυστήριο. Όμως ο τρόπος γραφής της ιστορίας με την εναλλαγή μεταξύ πρωτοπρόσωπης αφήγησης και διαλόγων με διάρκεια και βάθος, οδηγούν το βιβλίο σε άλλα μυθοπλαστικά -πιο στοχαστικά- μονοπάτια. Είναι ένα ιδιαίτερο βιβλίο, δύσκολα ταξινομήσιμο, όπως συμβαίνει εξάλλου και με την ταινία. Επομένως το στοιχείο του τρόμου υπάρχει μεν αλλά δεν κυριαρχεί και συνεπώς έχουμε να κάνουμε με ένα βιβλίο που είναι κάτι περισσότερο και πιο ιδιαίτερο από μία ιστορία τρόμου. 

Η ιστορία του Ριντ διαβάζεται και ως μία αλληγορία για τη ζωή του ανθρώπου, τις ανθρώπινες σχέσεις, την αγάπη, τη μοναξιά και για το φόβο του θανάτου. Θέτει ερωτήματα, καλλιεργεί τον προβληματισμό στους αναγνώστες όμως σε κανένα σημείο δεν μοιάζει διατεθειμένος να δώσει εύκολες ή κοινότοπες απαντήσεις. Οδεύοντας προς το πατρικό του Τζέικ το πρωταγωνιστικό ζευγάρι βυθίζεται σε τέτοιου είδους συζητήσεις, τις οποίες εμείς παρακολουθούμε μέσα από τις σκέψεις της -ανώνυμης- κοπέλας. Παρ’ όλο που φαίνεται ότι θαυμάζει τον Τζέικ και νιώθει καλά μαζί του, είναι έντονη η σκέψη της να τον χωρίσει, όμως δεν έχει καταφέρει ακόμα να το συζητήσει μαζί του. Δεν επιδιώκει τη μοναξιά. Αντιθέτως δηλώνει ότι θέλει να γνωριστεί με κάποιον, να βασιστεί σε εκείνον και το αντίστροφο, αφού αυτό πιστεύει ότι τελικά είναι μία σχέση αληθινή. Με τα δικά της λόγια: «Όταν κάποιος μέχρι πρότινος άγνωστος μας μαθαίνει με έναν τρόπο που ως τότε τον θεωρούσαμε ανέφικτο». Όμως η σχέση της με τον Τζέικ βλέπει ότι δεν οδηγείται εκεί και γι’ αυτό «σκέφτεται να βάλει ένα τέλος». 

Πάντως δέχτηκε να γνωρίσει τους γονείς του. Περισσότερο από περιέργεια να μάθει πώς μεγάλωσε ο Τζέικ, να συναντήσει τους γονείς του και να του μιλήσουν για το παρελθόν του. Γι’ αυτό δέχτηκε να κάνει αυτό το νυχτερινό roadtrip στο χωριό του Τζέικ, ακόμα κι αν κυριαρχούσαν οι αμφιβολίες στη σκέψη της. Είναι πιο εύκολο να λες «ναι» παρά να λες «όχι» εξομολογήθηκε στην ταινία. Τελικά η επίσκεψή τους στο πατρικό του Τζέικ και το δείπνο με τους γονείς του κορυφώνουν το θρίλερ χαρακτήρα του βιβλίου. Το κομμάτι αυτό του βιβλίου αποτέλεσε έναν εξαίσιο καμβά, πάνω στον οποίο ο Kauffman μεγαλούργησε στην ταινία του εμπλουτίζοντας ακόμα περισσότερο το αρχικό υλικό του Ριντ. Στο βιβλίο η πρωταγωνίστρια μας περιγράφει και την παραμικρή λεπτομέρεια που παρατηρεί στο σπίτι, στους γονείς του Τζέικ και στη συμπεριφορά τους στο δείπνο. Τότε η ατμόσφαιρα αρχίζει να ηλεκτρίζεται καθώς ενώ όλα μοιάζουν φυσιολογικά υπάρχουν κάποιες λεπτομέρειες που δημιουργούν ερωτήματα και εντείνουν το μυστήριο για το παρελθόν του Τζέικ και των γονιών του. Το κλίμα στο σπίτι του Τζέικ θυμίζει αμυδρά το Get Out, όπου οι μικρές λεπτομέρειες μαρτυρούν ότι κάτι πάει στραβά, ότι δεν είναι όλα τόσο φυσιολογικά όσο φαίνονται με μία πρώτη ματιά κι αυτές οι λεπτομέρειες με την ώρα όλο και πληθαίνουν. Από εκείνο το σημείο και μετά η αγωνία κορυφώνεται, ο ψυχολογικός τρόμος κυριαρχεί και το βιβλίο σε αναγκάζει να μην το αφήσεις απ’ τα χέρια σου μέχρι το τέλος, στο οποίο κρύβεται μία μεγάλη ανατροπή. 

Ένα άλλο στοιχείο που αξίζει να συζητηθεί για το βιβλίο του Ριντ είναι ο τρόπος που ξεδιπλώνεται η πρωτοπρόσωπη αφήγηση στο έργο του. Υιοθετώντας τη φωνή της κοπέλας ο συγγραφέας δίνει ιδιαίτερο βάρος στις σκέψεις της παρά στα λόγια. Είναι έντονη η αντίθεση της συχνά λιτής της έκφρασης στους διαλόγους της ιστορίας και στον εκτενή τρόπο ανάπτυξης της δαιδαλώδους σκέψης της. Γι’ αυτό, παρ’ όλο που ως επί το πλείστον η πλοκή του έργου αναπτύσσεται με γραμμικό τρόπο, η αφήγηση των γεγονότων συχνά διακλαδώνεται με άλλες εγκιβωτισμένες ιστορίες τις οποίες αφηγείται συνδυαστικά με την εξέλιξη. Ο συγγραφέας επιχειρώντας να μας βυθίσει στις σκέψεις της, θέλει να μας την γνωρίσει πραγματικά, αφού για την πρωταγωνίστριά του και εκείνον «οι σκέψεις είναι που μετράνε». Μόνον γνωρίζοντας τι σκέφτεται ο άλλος μπορείς να τον μάθεις πραγματικά. Οι πράξεις αντιθέτως «μπορούν να είναι προσποιητές». Μέσα από τις σκέψεις της θα γνωρίσουμε την ίδια, τους φόβους και τις ανασφάλειές της και μαθαίνοντάς την θα δούμε πολλές φορές τον εαυτό μας να αντανακλάται εκεί, έχοντας ζήσει ανάλογες καταστάσεις και συμπεριφερθεί με παρόμοιο τρόπο. Μήπως είναι τελικά ο στόχος του συγγραφέα να μας γνωρίσει την πρωταγωνίστριά του, προκειμένου να στρέψουμε το βλέμμα μας στον εαυτό μας; 

Κλείνοντας το βιβλίο θα ξέρετε ότι πλέον δεν υπάρχει επιστροφή. Πλέον θα έχετε μάθει την εξέλιξη της πλοκής.  Πιθανόν να χρειαστείτε λίγο χρόνο για να συνέλθετε. Όμως θα αντιληφθείτε ότι ο Ριντ, παρά τον ευφυή τρόπο που χειρίζεται την πλοκή του βιβλίου του, δεν επενδύει στο σοκ του αναγνώστη. Παρ’ όλο που το βιβλίο μαγνητίζει μέχρι να φτάσεις στην τελευταία σελίδα, αυτό που μετράει σε αυτό το βιβλίο είναι ολόκληρο το αναγνωστικό ταξίδι, το οποίο προσωπικά θα το ξανάκανα, γνωρίζοντας ότι τη δεύτερη φορά θα είναι πολύ διαφορετικό. 

Ακούστε την παρουσίασή μας και σε μορφή podcast
TAGGED:Charlie KaufmanIain ReidNetflixΊαν ΡίντΣκέφτομαι να βάλω ένα τέλος
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜάνος Βασιλείου - Αρώνης
Γεννήθηκε το 1993, δηλαδή ήταν 6 χρονών όταν είδε πρώτη φορά το Star Wars. Κάπου στο Λύκειο κατέληξε ότι η αλήθεια βρίσκεται στον Sheldon και από τότε προσπαθεί να ανακαλύψει τον κόσμο των nerds και των superheroes, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Αγαπημένο του χρώμα το κόκκινο: στις σημαίες, στον Flash, στον Deadpool, ενώ στις μπλούζες το προτιμά με λευκές λωρίδες. Τελευταία το παίζει και δικηγόρος, χωρίς καμία επιτυχία.
Προηγούμενο άρθρο Εnola Holmes – Ένα διασκεδαστικό χαστούκι στην κληρονομιά του Sherlock
Επόμενο άρθρο Μία συζήτηση με τους δημιουργούς του κόμικς «Στο Δάσος»
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
«Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
30 Μαΐου 2025
Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
3 Ιουνίου 2025
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ExclusiveQuiz

Αυτό το quiz “Bojack Horseman” θα σου χαρίσει μια υπαρξιακή κρίση

admin
admin
13 Ιουνίου 2019
ΑστυνομικήΒιβλία

Ο Γκρίζος Άνθρωπος – Μια νέα (ψυχροπολεμική) εποχή κατασκόπων

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
16 Δεκεμβρίου 2021
Σειρές

Tuca & Bertie – Ο σουρεαλ φεμινισμός που είχαμε ανάγκη

Χρυσάνθη Παπουτσιδάκη
Χρυσάνθη Παπουτσιδάκη
17 Ιουνίου 2019
Σειρές

Τhe Punisher- Μια βίαιη επανεξέταση

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
5 Νοεμβρίου 2018
Cinema

Τhe Old Guard – To τίμημα της αθανασίας

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
2 Αυγούστου 2020
Σειρές

Τα ανοιχτά ερωτήματα του Fish Night από το Love, Death + Robots

iskender
iskender
13 Απριλίου 2019
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?