Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
    33 Λεπτά Ανάγνωσης
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    25 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Θησαυρός της Λαβυρίνθου – Η περιπέτεια που έγινε συλλογικός αγώνας
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ultimate Invasion – Ένας Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος χωρίς… υπερήρωες
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Προφητεία του Αρμαντίλλο – Γνωριμία με το κομιξικό σύμπαν του Zerocalcare
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    «Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Dark Tourism -Ένας οδηγός σκοτεινών προορισμών μέσα από τις σελίδες αγαπημένων comics και βιβλίων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μανιτουάνα -Οι Χίλιες Νήσοι των Μοχώκ και η γέννηση του αμερικάνικου έθνους
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Δρόμος προς την Αποβάθρα Γουίγκαν – Η οργουελική συμμετοχική παρατήρηση της εργατικής τάξης
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Tελευταίος Μονόκερως – Ένα παραμύθι για μεγάλα παιδιά
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Yellowface – Πώς κατασκευάζεται ένα best seller;
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Sinners – Βρικόλακες, blues και κοινοτικό τραύμα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Stay Wicked γιατί στο Οζ τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    25 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    SmassFest 2025 – The 10th year anniversary
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Σκέφτομαι να Βάλω ένα Τέλος – Μία αναγνωστική εμπειρία αυτόνομη απ’ την ταινία
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Σκέφτομαι να Βάλω ένα Τέλος – Μία αναγνωστική εμπειρία αυτόνομη απ’ την ταινία
Βιβλία

Σκέφτομαι να Βάλω ένα Τέλος – Μία αναγνωστική εμπειρία αυτόνομη απ’ την ταινία

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Από Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Δημοσιεύτηκε 9 Οκτωβρίου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 9 Νοεμβρίου 2020
10 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Είδατε το I am Thinking of Ending Things και δεν βγάλατε άκρη με το τι συνέβη τελικά στο τέλος; Τότε πρέπει σίγουρα να διαβάσετε το βιβλίο στο οποίο βασίστηκε η ταινία, το οποίο κυκλοφορεί στα ελληνικά απ’ τις εκδόσεις Πατάκη. Όχι επειδή θα σας δώσει μία σίγουρη απάντηση για την ταινία, αφού ο Kaufman -χωρίς να το απορρίπτει- δεν φαίνεται να υιοθετεί το φινάλε του βιβλίου, αφήνοντας πολύ περισσότερα ενδεχόμενα ανοιχτά. Όμως θα σας δώσει μία ερμηνεία για το τι συνέβη στη μεγάλη κινηματογραφική επιτυχία του Netflix, έτσι ώστε όταν την ξαναδείτε (γιατί σίγουρα θα μπείτε στον πειρασμό να την ξαναβάλετε να παίξει) να είστε περισσότερο υποψιασμένοι για το τι μπορεί τελικά να συνέβη σε αυτή την εντελώς mindfuck ταινία. 

Σε κάθε περίπτωση όμως, είτε έχετε ψάξει στο internet όλες τις θεωρίες που κυκλοφόρησαν, είτε διαολοστείλατε τον Kaufman που μας άφησε με τόσα ερωτηματικά στο τέλος, σίγουρα θα πρέπει να πάρετε την απόφαση να διαβάσετε το βιβλίο του Ίαν Ριντ στο οποίο βασίστηκε η ταινία. Όχι επειδή το βιβλίο είναι «καλύτερο απ’ την ταινία» όπως λέγεται συχνά σε πολλές κινηματογραφικές μεταφορές (και ισχύει τις περισσότερες). Στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν έχουμε να κάνουμε με δύο προϊόντα θεάματος που έχει σημασία να κρίνουμε αξιολογικά ποιο υπερτερεί έναντι του άλλου. Στην πραγματικότητα πρόκειται για δύο διαφορετικές εμπειρίες, που αξίζει να τις βιώσει κανείς αυτόνομα τη μία από την άλλη. Τόσο το λογοτεχνικό δημιούργημα του Ριντ, όσο και το κινηματογραφικό του Kauffman έχουν το καθένα τις δικές του αρετές, οι οποίες πρέπει να βιωθούν αυτόνομα κι όχι με τη σκέψη της παραπληρωματικότητας μεταξύ τους. Σε καμία περίπτωση δηλαδή δεν αξίζει να ανοίξει κάποιος το βιβλίο του Ριντ μόνο και μόνο για να διαβάσει τις τελευταίες 20-30 σελίδες. Καλύτερα να διαβάσει το τέλος στη Wikipedia!

Το περί ου ο λόγος ομώνυμο βιβλίο του Καναδού Ίαν Ριντ πρόκειται για το πρώτο μυθιστόρημα του συγγραφέα, ο οποίος πριν από αυτό είχε γράψει δύο αυτοβιογραφικά βιβλία. Πολύ ιδιαίτερο στοιχείο της πρώτης του μυθοπλαστικής απόπειρας ήταν ότι επιλέγει να υιοθετήσει τη φωνή μίας κοπέλας, η οποία είναι και η πρωτοπρόσωπη αφηγήτρια του έργου μέσα από τα μάτια και τις σκέψεις της οποίας εκτυλίσσεται η ιστορία. Αυτή ήταν προφανώς μία πρόκληση για τον συγγραφέα, ο οποίος με αυτό το τρικ επιδίωξε να διαφοροποιηθεί απ’ το στυλ γραφής που υιοθέτησε στα αυτοβιογραφικά του βιβλία αναζητώντας μία εντελώς διαφορετική συγγραφική εμπειρία στο πρώτο του μυθιστόρημα. «Όταν αποφασίζεις να γράψεις μία μυθοπλαστική ιστορία μπορείς να γράψεις για οτιδήποτε θέλεις και μπορείς να γράψεις για αυτό από οποιαδήποτε οπτική γωνία επιθυμείς» είχε πει σε συνέντευξή του. 

Η πλοκή του βιβλίου προσεγγίζει τη λογοτεχνία τρόμου, όμως είναι δύσκολο να το κατατάξεις μόνο σε μία λογοτεχνική κατηγορία. Περιέχει έντονα στοιχεία ψυχολογικού θρίλερ, επενδύοντας στη σκοτεινή ατμόσφαιρα, στα κλειστοφοβικά σκηνικά, στις άβολες στιγμές της ανθρώπινης επικοινωνίας και στο μυστήριο. Όμως ο τρόπος γραφής της ιστορίας με την εναλλαγή μεταξύ πρωτοπρόσωπης αφήγησης και διαλόγων με διάρκεια και βάθος, οδηγούν το βιβλίο σε άλλα μυθοπλαστικά -πιο στοχαστικά- μονοπάτια. Είναι ένα ιδιαίτερο βιβλίο, δύσκολα ταξινομήσιμο, όπως συμβαίνει εξάλλου και με την ταινία. Επομένως το στοιχείο του τρόμου υπάρχει μεν αλλά δεν κυριαρχεί και συνεπώς έχουμε να κάνουμε με ένα βιβλίο που είναι κάτι περισσότερο και πιο ιδιαίτερο από μία ιστορία τρόμου. 

Η ιστορία του Ριντ διαβάζεται και ως μία αλληγορία για τη ζωή του ανθρώπου, τις ανθρώπινες σχέσεις, την αγάπη, τη μοναξιά και για το φόβο του θανάτου. Θέτει ερωτήματα, καλλιεργεί τον προβληματισμό στους αναγνώστες όμως σε κανένα σημείο δεν μοιάζει διατεθειμένος να δώσει εύκολες ή κοινότοπες απαντήσεις. Οδεύοντας προς το πατρικό του Τζέικ το πρωταγωνιστικό ζευγάρι βυθίζεται σε τέτοιου είδους συζητήσεις, τις οποίες εμείς παρακολουθούμε μέσα από τις σκέψεις της -ανώνυμης- κοπέλας. Παρ’ όλο που φαίνεται ότι θαυμάζει τον Τζέικ και νιώθει καλά μαζί του, είναι έντονη η σκέψη της να τον χωρίσει, όμως δεν έχει καταφέρει ακόμα να το συζητήσει μαζί του. Δεν επιδιώκει τη μοναξιά. Αντιθέτως δηλώνει ότι θέλει να γνωριστεί με κάποιον, να βασιστεί σε εκείνον και το αντίστροφο, αφού αυτό πιστεύει ότι τελικά είναι μία σχέση αληθινή. Με τα δικά της λόγια: «Όταν κάποιος μέχρι πρότινος άγνωστος μας μαθαίνει με έναν τρόπο που ως τότε τον θεωρούσαμε ανέφικτο». Όμως η σχέση της με τον Τζέικ βλέπει ότι δεν οδηγείται εκεί και γι’ αυτό «σκέφτεται να βάλει ένα τέλος». 

Πάντως δέχτηκε να γνωρίσει τους γονείς του. Περισσότερο από περιέργεια να μάθει πώς μεγάλωσε ο Τζέικ, να συναντήσει τους γονείς του και να του μιλήσουν για το παρελθόν του. Γι’ αυτό δέχτηκε να κάνει αυτό το νυχτερινό roadtrip στο χωριό του Τζέικ, ακόμα κι αν κυριαρχούσαν οι αμφιβολίες στη σκέψη της. Είναι πιο εύκολο να λες «ναι» παρά να λες «όχι» εξομολογήθηκε στην ταινία. Τελικά η επίσκεψή τους στο πατρικό του Τζέικ και το δείπνο με τους γονείς του κορυφώνουν το θρίλερ χαρακτήρα του βιβλίου. Το κομμάτι αυτό του βιβλίου αποτέλεσε έναν εξαίσιο καμβά, πάνω στον οποίο ο Kauffman μεγαλούργησε στην ταινία του εμπλουτίζοντας ακόμα περισσότερο το αρχικό υλικό του Ριντ. Στο βιβλίο η πρωταγωνίστρια μας περιγράφει και την παραμικρή λεπτομέρεια που παρατηρεί στο σπίτι, στους γονείς του Τζέικ και στη συμπεριφορά τους στο δείπνο. Τότε η ατμόσφαιρα αρχίζει να ηλεκτρίζεται καθώς ενώ όλα μοιάζουν φυσιολογικά υπάρχουν κάποιες λεπτομέρειες που δημιουργούν ερωτήματα και εντείνουν το μυστήριο για το παρελθόν του Τζέικ και των γονιών του. Το κλίμα στο σπίτι του Τζέικ θυμίζει αμυδρά το Get Out, όπου οι μικρές λεπτομέρειες μαρτυρούν ότι κάτι πάει στραβά, ότι δεν είναι όλα τόσο φυσιολογικά όσο φαίνονται με μία πρώτη ματιά κι αυτές οι λεπτομέρειες με την ώρα όλο και πληθαίνουν. Από εκείνο το σημείο και μετά η αγωνία κορυφώνεται, ο ψυχολογικός τρόμος κυριαρχεί και το βιβλίο σε αναγκάζει να μην το αφήσεις απ’ τα χέρια σου μέχρι το τέλος, στο οποίο κρύβεται μία μεγάλη ανατροπή. 

Ένα άλλο στοιχείο που αξίζει να συζητηθεί για το βιβλίο του Ριντ είναι ο τρόπος που ξεδιπλώνεται η πρωτοπρόσωπη αφήγηση στο έργο του. Υιοθετώντας τη φωνή της κοπέλας ο συγγραφέας δίνει ιδιαίτερο βάρος στις σκέψεις της παρά στα λόγια. Είναι έντονη η αντίθεση της συχνά λιτής της έκφρασης στους διαλόγους της ιστορίας και στον εκτενή τρόπο ανάπτυξης της δαιδαλώδους σκέψης της. Γι’ αυτό, παρ’ όλο που ως επί το πλείστον η πλοκή του έργου αναπτύσσεται με γραμμικό τρόπο, η αφήγηση των γεγονότων συχνά διακλαδώνεται με άλλες εγκιβωτισμένες ιστορίες τις οποίες αφηγείται συνδυαστικά με την εξέλιξη. Ο συγγραφέας επιχειρώντας να μας βυθίσει στις σκέψεις της, θέλει να μας την γνωρίσει πραγματικά, αφού για την πρωταγωνίστριά του και εκείνον «οι σκέψεις είναι που μετράνε». Μόνον γνωρίζοντας τι σκέφτεται ο άλλος μπορείς να τον μάθεις πραγματικά. Οι πράξεις αντιθέτως «μπορούν να είναι προσποιητές». Μέσα από τις σκέψεις της θα γνωρίσουμε την ίδια, τους φόβους και τις ανασφάλειές της και μαθαίνοντάς την θα δούμε πολλές φορές τον εαυτό μας να αντανακλάται εκεί, έχοντας ζήσει ανάλογες καταστάσεις και συμπεριφερθεί με παρόμοιο τρόπο. Μήπως είναι τελικά ο στόχος του συγγραφέα να μας γνωρίσει την πρωταγωνίστριά του, προκειμένου να στρέψουμε το βλέμμα μας στον εαυτό μας; 

Κλείνοντας το βιβλίο θα ξέρετε ότι πλέον δεν υπάρχει επιστροφή. Πλέον θα έχετε μάθει την εξέλιξη της πλοκής.  Πιθανόν να χρειαστείτε λίγο χρόνο για να συνέλθετε. Όμως θα αντιληφθείτε ότι ο Ριντ, παρά τον ευφυή τρόπο που χειρίζεται την πλοκή του βιβλίου του, δεν επενδύει στο σοκ του αναγνώστη. Παρ’ όλο που το βιβλίο μαγνητίζει μέχρι να φτάσεις στην τελευταία σελίδα, αυτό που μετράει σε αυτό το βιβλίο είναι ολόκληρο το αναγνωστικό ταξίδι, το οποίο προσωπικά θα το ξανάκανα, γνωρίζοντας ότι τη δεύτερη φορά θα είναι πολύ διαφορετικό. 

Ακούστε την παρουσίασή μας και σε μορφή podcast
TAGGED:Charlie KaufmanIain ReidNetflixΊαν ΡίντΣκέφτομαι να βάλω ένα τέλος
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜάνος Βασιλείου - Αρώνης
Γεννήθηκε το 1993, δηλαδή ήταν 6 χρονών όταν είδε πρώτη φορά το Star Wars. Κάπου στο Λύκειο κατέληξε ότι η αλήθεια βρίσκεται στον Sheldon και από τότε προσπαθεί να ανακαλύψει τον κόσμο των nerds και των superheroes, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Αγαπημένο του χρώμα το κόκκινο: στις σημαίες, στον Flash, στον Deadpool, ενώ στις μπλούζες το προτιμά με λευκές λωρίδες. Τελευταία το παίζει και δικηγόρος, χωρίς καμία επιτυχία.
Προηγούμενο άρθρο Εnola Holmes – Ένα διασκεδαστικό χαστούκι στην κληρονομιά του Sherlock
Επόμενο άρθρο Μία συζήτηση με τους δημιουργούς του κόμικς «Στο Δάσος»
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Dark Tourism -Ένας οδηγός σκοτεινών προορισμών μέσα από τις σελίδες αγαπημένων comics και βιβλίων
15 Αυγούστου 2025
Μανιτουάνα -Οι Χίλιες Νήσοι των Μοχώκ και η γέννηση του αμερικάνικου έθνους
13 Αυγούστου 2025
Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
11 Αυγούστου 2025
Ο Δρόμος προς την Αποβάθρα Γουίγκαν – Η οργουελική συμμετοχική παρατήρηση της εργατικής τάξης
11 Αυγούστου 2025
Sinners – Βρικόλακες, blues και κοινοτικό τραύμα
10 Αυγούστου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Σειρές

Blood of Zeus- Το αίμα νερό δε γίνεται… ακόμα και του Δία

Άλκης Καζαμίας
Άλκης Καζαμίας
3 Μαρτίου 2021
Cinema

Εnola Holmes – Ένα διασκεδαστικό χαστούκι στην κληρονομιά του Sherlock

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
8 Οκτωβρίου 2020
HorrorΒιβλία

Σύναξη Μαγισσών – Η καταραμένη κληρονομιά  

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
29 Απριλίου 2023
ExclusiveExclusive Reviews

Ξανά-είδαμε και βιώσαμε το Stranger Things στα Reflections της Death Disco!

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
18 Νοεμβρίου 2018
Cinema

Doctor Strange in the Multiverse of Madness – Η τρέλα δεν πάει στα βουνά, αλλά στα σύμπαντα

Άλκης Καζαμίας
Άλκης Καζαμίας
10 Μαΐου 2022
CinemaΑνασκοπήσειςΑνασκόπηση 2020

Σινεμά στα χρόνια του κορονοϊού – Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2020

admin
admin
8 Ιανουαρίου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?