Exclusive

Published on September 13th, 2019

0

Oresteia Reversed – Όταν τα κόμικς συνάντησαν την αρχαία τραγωδία στο Tώρα

H έκθεση κόμικ «Oresteia Reversed» αποτελεί μια συνεργασία 23 Ελλήνων δημιουργών και του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης, ενώ χρησιμοποιήθηκε και υλικό από το ερευνητικό πρόγραμμα και καλλιτεχνικού προγράμματος «Μεγάλες Αφηγήσεις_ Η Επιστροφή» το οποίο διερευνά τη συνάντηση της Αρχαίας Ελληνικής Τραγωδίας με τις Πολιτικές Επιστήμες.

Όλα τα έργα αποτελούν κάτι περισσότερο από μια μεταγραφή του λόγου της αρχαίας τραγωδίας (της τριλογίας της Ορέστειας) στη γλώσσα των κόμικ. Αντίθετα, αποτελούν έναν διάλογο με τη θεματολογία της τραγωδίας του Αισχύλου, για το δίκαιο στη σύγχρονη εποχή, τις ψηφιακές Ευμένιδες των λαϊκών δικαστηρίων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και τα οικονομικά/ εργασιακά/ κοινωνικά εγκλήματα, τόσο σε ένα υπερβατικό, πολύχρωμο σχεδιαστικά κόσμο όπου οι Ερινύες εκδικούνται την πόλη για το κακό που έκαναν στη Γη , όσο και σε sci -fi συνθέσεις, όπου η μανία της κρατικής βίας δε λογαριάζει τους δικούς της κανόνες.

Στις συζητήσεις για το Δίκαιο και τη Βία, εννοείται η προσωπική επιλογή και ο Εαυτός παίζουν κομβικό ρόλο και οι έννοιες αυτές έχουν τους δικούς τους καμβάδες στην έκθεση.

Τα έργα καταπιάνονται, με μια πολύ οξεία κοινωνική κριτική, με τους σύγχρονους Ορέστηδες, που καλούνται να εκπληρώσουν εξίσου αδύνατες αποστολές από μοίρες δυσανάγνωστες. Μέσα σε αυτές τις ανησυχίες, το πλαίσιο της ταξικότητας, του φύλου και της δικαιοσύνης του αγώνα για αυτά συνέρχονται σε μια διαλεκτική σύνθεση, όπως η συνομιλία του Άρη Βελουχιώτη με την Κασσάνδρα.

«Πολλοί το προσάρμοσαν στις σύγχρονες εποχές, όπου οι Ευμενίδες  έχουν αντικατασταθεί με τα Like και τις καρδούλες.  Ή κάποιος που μπορεί να διαφωνήσει, μπορεί να τον σταυρώσουν χωρίς κριτική» αναφέρει ένας από τους δημιουργούς που συμμετέχουν στην έκθεση, ο Θανάσης Καραμπάλιος.

«Όταν είδα την Κασσάνδρα, μου ταίριαξε πολύ με τον Άρη. Αν το σκεφτείς, η μία είχε τα εργαλεία για να ερμηνεύσει την πραγματικότητα από τους θεούς, ενώ ο Άρης από τη λογική, τον υλισμό και τη διαλεκτική.  Έτσι μπορούσε να δει που πήγαινε η κατάσταση. Αν πχ στην εποχή μας κάποιος που είναι άνεργος δεν ασχολείται με τίποτα, κάτι που είναι συνηθισμένο, είναι πολύ πιθανό να σκεφτεί πως για την κρίση φταίει αυτός και να πέσει σε κατάθλιψη. Αν μπορείς να ερμηνεύσεις το πως δουλεύει ο κόσμος και γιατί συνέβη η κρίση, καταλαβαίνεις ότι δεν είσαι ο μόνος που το περνάει αυτό και σίγουρα δεν το περνάς λόγω ικανοτήτων. Μπορείς να δει τους λογούς για αυτή τη κατάσταση» μας είπε ο ίδιος και για το σκεπτικό πίσω από το σχέδιο.

Για το ίδιο το έργο ο ίδιος τόνισε πως «όταν στη μυθολογία ο Πάρης γύρισε στην Τροία, κάποιοι ήθελαν να τον σκοτώσουν, κατά μία εκδοχή μάλιστα η ίδια η Κασσάνδρα σήκωσε τσεκούρι εναντίον του γιατί θα αυτός άνθρωπος και η ωραία Ελένη έφερνε την καταστροφή στην πόλη, όπως και έγινε. Αντίστοιχα, όταν ήρθε ο Γουντχάουζ και οι άλλοι Βρετανοί να ρίξουν το γεφύρι, ο Άρης ήταν αυτός που είχε πρωτοπεί  πως αυτοί ουσιαστικά είναι αντικαταστάτες των Γερμανών, και δεν το άκουσε κανείς.

Αυτό προσπάθησα να δείξω, την παράλληλη ζωή δύο προσώπων, σε διαφορετικές εποχές και λογικές μα κοινή κατάληξη. Η μία πατάει πάνω στο δώρο/ κατάρα των θεών, ενώ ο Άρης στον Μαρξισμό και τη φιλοσοφία. Όσοι ασχολούνται με την Ιστορία της εποχής αναρωτιούνται ‘αν είχαμε ακούσει τον Άρη τι θα γινόταν’».

Την ίδια στιγμή, το άνοιγμα και πιο «επίσημων» θεσμών στα κόμικ, ενώ δε λύνει τα πολλά επαγγελματικά προβλήματα που έχει ο χώρος, είναι ένα βήμα προς μία (ακόμα) μεγαλύτερη αναγνώριση του ευρύτερου κοινού προς την 9η Τέχνη. Αν και τα fests που έχουν ξέρουμε θα συνεχίσουν να αποτελούν την καρδιά της κοινότητας, είναι ωραίο ότι πλέον τα κόμικς μπαίνουν στα σαλόνια…

Διάρκεια: 10 – 22 Σεπτεμβρίου 2019
Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά και Σαββατοκύριακα | 18:00 – 22:00

Είσοδος ελεύθερη

 

Συντελεστές

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες

Ρενέ Αγγελίδου (Fokshee), Δήμητρα Αδαμοπούλου, Δημήτρης Αναστασίου, Θωμάς Βαλιανάτος, BLEΣΣΕD, Γιάννης Γαλαίος, Γεωργία Ζάχαρη, Αυγή Κανάκη, Βάλια Καπάδαη, Θανάσης Καραμπάλιος, Θωμάς Κεφάλας, Kristanz, Δέσποινα Μανώλαρου, Γιώργος Μικάλεφ, Mekl, Μάριος Μπόρας, No Budget Epics,  Αλκυόνη Παπακωνσταντοπούλου (Poisoner), Βαγγέλης Παππάς, Νίκος Τσουκνίδας – Μαρία Καραζάνου, Στέλλα Στεργίου, Νίκος Τσουκνίδας, Ρομπέρτα Γιαϊτζόγλου Watkinson.

Επιμέλεια

Καλλιόπη Λιαδή, Εικαστικός, Καλλιτεχνική Σύμβουλος του Προγράμματος.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


About the Authors

Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.



Back to Top ↑