Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ένας Σκοτεινός Ιππότης – Μια βραδιά στο Γκόθαμ
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
    Say Nothing – Η σκοτεινή πλευρά των επαναστάσεων
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στέλιος Ανατολίτης: «Θέλω να βρω το μη προφανές αστείο»
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Andor -To τσεκούρι ξεχνά, αλλά το δέντρο θυμάται
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Σειρές > Andor -To τσεκούρι ξεχνά, αλλά το δέντρο θυμάται
Σειρές

Andor -To τσεκούρι ξεχνά, αλλά το δέντρο θυμάται

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 17 Δεκεμβρίου 2022
Τελευταία Ενημέρωση 18 Δεκεμβρίου 2022
8 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Θα είμαστε ειλικρινείς, από το Andor δεν περιμέναμε τίποτα. Δε μας πολυενδιέφερε, νομίζαμε, το backstory ενός (εξαιρετικού κατά τα άλλα) χαρακτήρα που είδαμε να πεθαίνει στο Rogue One. Ελπίζαμε οι αδαείς, πως από τις prequel σειρές του Star Wars θα μας αποζημίωνε το Kenobi. Αλλά τελικά η επιστροφή του Ewan McGregor (Βirds of Prey, Trainspotting) στον ρόλο του σοφού Jedi Master κατέληξε σε μια κακογραμμένη και παιδιάστικη ανοησία, ενώ το Andor εξελίχθηκε όχι απλά στην καλύτερη live action σειρά του Star Wars, αλλά και σε από τις καλύτερες και πιο βαθιά πολιτικές σειρές της χρονιάς.

Η σειρά του Tony Gilroy (Nightcrawler, Rogue One, House of Cards) απέχει έτη φωτός από το υπερθέαμα που έχουμε συνηθίσει στον κόσμο του Star Wars, όχι μόνο στις ταινίες που, ως blockbuster κολοσσιαίων διαστάσεων, οφείλουν να είναι θεαματικές, αλλά και στις σειρές που μας έχουν (καλό)μάθει σε μάχες με φωτόσπαθα, διαστημομαχίες και έναν ασταμάτητο καταιγισμό από easter eggs σειρών του παρελθόντος αλλά και του ευρύτερου σύμπαντος, που δεν έχει βρει ακόμα τον δρόμο του για τη μεγάλη ή μικρή οθόνη. Όχι, το Andor είναι μια αργή, λεπτομερής σειρά που εστιάζει στους ανθρώπους πολύ, πολύ μακριά από τα φωτόσπαθα. Στο λαό που δεν έχει δει ή εστω ακούσει ποτέ για Jedi, που δεν τον ενδιαφέρει η Force και κάποια άγνωστη θρησκεία, αλλά η καθημερινή και εναγωνιώδης προσπάθεια να επιζήσει μέσα στη φτώχεια και την ανέχεια. Που νιώθει την μπότα της Αυτοκρατορίας στο λαιμό του κάθε μέρα, όλη μέρα.

Η ίδια η Αυτοκρατορία εδώ είναι ίσως στην πιο τρομακτική και αποτελεσματική μορφή της. Και αυτό όχι γιατί έχει κάποιον απίστευτα ικανό και τρομερά τρομακτικό κακό. Κάθε άλλο, οι «κακοί» της είναι και αυτοί άνθρωποι καθημερινοί, της διπλανής πόρτας. Υπάλληλοι και μικροδιευθυντές, συχνά ευθυνόφοβοι ή, στον αντίποδα, μεγαλομανείς χαρτογιακάδες που καταπίνουν τη γλώσσα τους μπροστά στον αληθινό κίνδυνο. Είναι όμως όλοι τους απίστευτα αλλοτριωμένοι από την απόλυτη εξουσία ζωής και θανάτου που έχουν πάνω στους υποτελείς πληθυσμούς, τους οποίους δε βλέπουν πια καν ως ανθρώπους. Το Andor μας δείχνει, επιτέλους, την πραγματική δύναμη της Αυτοκρατορίας, στην οποία στηρίχθηκε για 19 ολόκληρα χρόνια: τους ανθρώπους- γρανάζια, που, μεθυσμένοι από την επίφαση ανωτερότητας που τους έδινε η στολή, έχασαν πλήρως κάθε έννοια ανθρωπιάς μέσα τους. Είναι ίσως η καλύτερη απεικόνιση ενός καθαρά φασιστικού καθεστώτος που έχουμε δει στη μαζική κουλτούρα και μάλιστα σε τέτοιο μικροεπίπεδο.

Ταυτόχρονα όμως, βλέπουμε και την αντίδραση σε αυτή την καταπίεση, τις απαρχές της Αντίστασης. Μια χούφτα άνθρωποι, ορμώμενοι ο καθένας από προσωπικά βιώματα εκδίκησης και οργής, τελικά καταφέρνουν να οργανωθούν, με δυσκολίες, διαφωνίες και αντιστάσεις, πράγματα απόλυτα φυσικά όταν καλείσαι να αφήσεις πίσω σου τη μοναδικότητα σου για να ενταχθείς σε κάτι μεγαλύτερο. Όμως το καταφέρνεις τελικά, όταν ο κοινός στόχος το δικαιολογεί. Και δεν υπάρχει καλύτερος στόχος από την ελευθερία, η οποία δεν είναι κάποια ασαφής και εώλη έννοια, αλλά κάτι βαθιά ριζωμένο στις συνθήκες ζωής και  εργασίας στον Γαλαξία, καθώς η Αυτοκρατορία φιλοδοξεί να ελέγχει κάθε πτυχή της ύπαρξης των υποτελών της είτε άμεσα, με βαριά αστυνομοκρατία, είτε έμμεσα, με την παροχή τεχνολογίας που μόνο αυτή μπορεί να παράγει. Επομένως η ελευθερία στο Andor είναι κάτι που ξεκινά από το ατομικό επίπεδο, όπως η μανία για εκδίκηση, και καταλήγει τελικά στο συλλογικό, την οργανωμένη πάλη ενάντια στην καταπίεση μέσα από την αλληλεγγύη μεταξύ πολλών και ετερόκλητων μονάδων. Μια φασαριόζικη πολυφωνία ενάντια στην μονοτονικότητα της Αυτοκρατορίας. Ο Gilroy μας δείχνει με εξαιρετικό τρόπο πως το προσωπικό είναι πάντα πολιτικό, όμως μπορεί να αξιοποιηθεί σε κάτι κοινωνικά ωφέλιμο μόνο μέσα από την οργάνωση.

Από ερμηνευτική άποψη, ο Diego Luna (If Beale Street Could Talk, Wander Darkly) κάνει μια άρκως ενδιαφέρουσα υποκριτική αναδρομή και μελέτη χαρακτήρα καθώς δεν αρκείται στο να υποδυθεί ξανά τον Andor του Rogue One, τον ψυχρό δολοφόνο που θα σκότωνε και θα πέθαινε για την επανάσταση. Αντίθετα, μας συστήνει έναν χαρακτήρα εγωιστικό, ατομιστή και βαθιά αντιδραστικό, ο οποίος ανήκει στο λούμπεν προλεταριάτο και κινείται με μόνο σκοπό να ικανοποιήσει τις δικές του βλέψεις και προσωπικές βεντέτες. Από αυτόν τον πηλό όμως σταδιακά διαμορφώνεται ένας πραγματικός επαναστάτης, που ανθίζει όταν έρχεται σε επαφή με νέες ιδέες και ανθρώπους, με την (απρόθυμη) αλληλεγγύη ανθρώπων που έχουν κοινά με αυτόν τραύματα και επιθυμίες. Αυτή τη μεταμόρφωση τη βλέπουμε σταδιακά, φυσικά και οριακά ανεπαίσθητα, μέσα από αργά πλάνα, τραυματικά flashbacks και κοντινά γεμάτα συναισθήματα, στα οποία ο Luna αποδεικνύει πόσο πραγματικά καλός ηθοποιός μπορεί να γίνει.

Σε αυτή τη μεταμόρφωση συμβάλλει πολύ και ο πάντα εξαιρετικός Stellan Skarsgård (Dune, Chernobyl) o οποίος αναλαμβάνει τον ρόλο του πολιτικού καθοδηγητή και μια σχεδόν πατρική μορφή για τον Andor με τη συνηθισμένη βραχνάδα και gravitas ενός μεγάλου ηθοποιού. Σε ευθεία αντιπαράθεση με αυτόν τον ρόλο, έρχεται η βετεράνος βρετανίδα Fiona Shaw (My Left Foot, Ηarry Poter, Enola Holmes) η οποία αντιπαραβάλει την σπασμένη υπερηφάνια με απίστευτη δύναμη και πάθος, που δεν είναι υπερβολή να τη συγκρίνει κανείς με ένα ηφαίστειο που μετά βίας κρατά την έκρηξή του (μία ακόμα αντίθεση με την ψυχρά υπολογισμένη βία του Skarsgård).

Μία ξεχωριστή μνεία αξίζει σίγουρα και ο λαμπρός Alex Lawther (The End Of The F***ing World, Black Mirror) ο οποίος από εγκληματικά αμήχανος νέος μετατρέπεται σε έναν πραγματικό μάρτυρα της επανάστασης, με έναν καθάριο πολιτικά λόγο και ένα έντονο πάθος για την ελευθερία. Οι στιγμές που μιλά με τον νεαρό νιχιλιστική Andor είναι αυτές που βλέπει κανεις τον σπόρο της αντίστασης να φυτεύεται μέσα του. Ταυτόχρονα, ο Andy Serkis (Lord of the Rings, Star Wars: Τhe Last Jedi, Black Panther) συμμετέχει με έναν σύντομο μεν, σπαραξικάρδιο ρόλο δε.

Γενικότερα, οπτικά το Andor είναι τουλάχιστον πανέμορφο. Ο αργός ρυθμός μας επιτρέπει να θαυμάσουμε τα απίστευτα τοπία, φυσικά και ψηφιακά, ενώ είναι εμφανές ότι έγινε προσπάθεια να επενδυθεί η σειρά με μια καλλιτεχνία. Η φωτογραφία του, είτε δείχνει ένα σκιερό και υγρό δάσος, είτε το δυστοπικό, σχεδόν cyberpunk αστικό περιβάλλον του Coruscant είναι κάτι που είχαμε να δούμε στο Star Wars από την αρχική τριλογία.

Είμαστε πολύ χαρούμενοι που κάναμε λάθος για το Andor. Μακάρι κάθε μας λάθος να οδηγεί σε τέτοια τηλεόραση. Και όπως και το δέντρο, ούτε εμείς θα ξεχάσουμε ποτέ τα χτυπήματα του τσεκουριού του Andor και το κάλεσμά του για αντίσταση.

TAGGED:Alex LawtherAndorAndy SerkisDiego LunaDISNEYFiona ShawRogue OneStar WarsStellan SkarsgårdTony Gilroy
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο Dune graphic novel: Μουαντ΄ Ντιπ – Δύο κόσμοι συγκρούονται
Επόμενο άρθρο Companions Codex – H επιστροφή των Companions of the Hall!
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025
Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
22 Απριλίου 2025
Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
16 Απριλίου 2025
Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
11 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

Last Jedi : Η ώρα της κρίσης έφτασε!

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Αλέξανδρος Μινωτάκης
12 Δεκεμβρίου 2017
Comic

Τα Υπερηρωικά Alter Ego των Ηρώων της Disney – Μέρος 3: Marvel Duck

admin
admin
20 Ιανουαρίου 2019
Cinema

Star Wars: Τhe Last Jedi- Ένα ρίσκο που μετεωρίζεται

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
14 Δεκεμβρίου 2017
ExclusiveQuiz

Μπορείς να μαντέψεις την ταινία από το απόφθεγμα;

admin
admin
12 Αυγούστου 2019
HorrorΒιβλία

Σύναξη Μαγισσών – Η καταραμένη κληρονομιά  

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
29 Απριλίου 2023
Cinema

O Kαλός δεινόσαυρος: H Pixar γυρίζει στα κλασικά!

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
26 Μαΐου 2017
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?