Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ένας Σκοτεινός Ιππότης – Μια βραδιά στο Γκόθαμ
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
    Say Nothing – Η σκοτεινή πλευρά των επαναστάσεων
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Non-fiction > Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
Non-fictionΒιβλία

Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Από Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Δημοσιεύτηκε 18 Φεβρουαρίου 2025
Τελευταία Ενημέρωση 18 Φεβρουαρίου 2025
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Η λογοτεχνική γραφή και η μυθοπλασία καθεαυτή αποτελούν πεδία της ανθρώπινης σκέψης που διαρκώς θα υπόκεινται σε κριτική διερεύνηση. Η ταξινόμηση σε αιώνες, σχολές, ρεύματα κ.ο.κ. μπορεί να βοηθούν στην κατανόηση των έργων, όμως ποτέ δεν πρόκειται να ξεδιαλύνουν πλήρως τα ερωτήματα που γεννούν τα λογοτεχνικά κείμενα, για τα οποία αδιάκοπα αναδύονται νέες απόπειρες ερμηνείας από τα υποκείμενα της ανάγνωσης που αλλάζουν από κοινού με τα ερωτήματά τους. 

Η ίδια η διαδικασία της λογοτεχνικής γραφής συνιστά ένα μυστήριο· συχνά παραμένει τέτοιο και για τους ίδιους και τις ίδιες τους/τις συγγραφείς. Κάθε απόπειρα να κατανοήσουμε την διαδικασία που οδηγεί στη δημιουργία ενός λογοτεχνικού κειμένου -και αντίστοιχα κάθε προσπάθεια των συγγραφέων να μας αποκαλύψουν τα μυστικά της συγγραφής τους- θα μένει πάντοτε ημιτελής. «Δεν γράφω «κάτι» ακριβώς», λέει η Annie Ernaux, αλλά «βρίσκομαι σε μια άλλη ζωή, ένα είδος παράλληλης ζωής η οποία είναι το κείμενο που γράφεται». Μία ευκαιρία εξερεύνησης αυτής της «άλλης ζωής» της νομπελίστριας  -πλέον- Ernaux μας δίνει μία παλιότερη (δημοσιευθείσα αρχικά το 2003) μακροσκελής συνέντευξή της στον Frédéric-Yves Jeannet, η οποία πραγματοποιήθηκε μέσω τακτικής ανταλλαγής emails που προκάλεσαν έναν διεισδυτικό διάλογο με την συγγραφέα. Δύο δεκαετίες αργότερα κι ενώ η Annie Ernaux έχει τιμηθεί με το Νόμπελ Λογοτεχνίας -ένα βραβείο το οποίο δίχασε πολύ- η Ρίτα Κολαΐτη και οι εκδόσεις Μεταίχμιο μετέφρασαν στα ελληνικά εκείνη την συνέντευξη που κυκλοφόρησε απ’ τις εκδόσεις Gallimard με τον ευφυή τίτλο «L’ ecriture comme un couteau» («Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι» στην ελληνική εκδοχή της), ο οποίος αποτυπώνει μία ταυτοτική «στάση γραφής» που υιοθετεί η συγγραφέας. Με τα λόγια της ίδιας: 

«Μια εξερεύνηση της εξωτερικής ή εσωτερικής πραγματικότητας, του ενδόμυχου και του κοινωνικού με την ίδια κίνηση, εκτός της μυθοπλασίας. Και η γραφή, «κλινική», όπως την αποκαλείτε, που χρησιμοποιώ, είναι αναπόσπαστο μέρος της αναζήτησης. Την αισθάνομαι κοφτερή σαν μαχαίρι, το όπλο που χρειάζομαι»

Για να αντιληφθούμε το λογοτεχνικό έργο και την μεθοδολογία της Ernaux πρέπει προηγουμένως να κατανοήσουμε την ουσία της «στάσης γραφής» της, η οποία απορρέει από την «απόρριψη της μυθοπλασίας και της αυτομυθοπλασίας». Η Ernaux αντιλαμβάνεται το κάθε έργο της ως μία «αναζήτηση του πραγματικού» γι’ αυτό και αντλεί την θεματολογία της από την πραγματικότητα της καθημερινής ζωής. Αναδεικνύοντας «”θέματα” που θεωρούνται ανάξια της λογοτεχνίας» αναζητά μία «απελευθερωτική» λογοτεχνία που πηγάζει απ’ την αλήθεια της πραγματικής ζωής· εξ ου και τοποθετεί την γραφή της «ανάμεσα στη λογοτεχνία, την κοινωνιολογία και την ιστορία». Ως συγγραφέας δεν αναζητά την τέχνη του «ωραίου», αλλά αντιμετωπίζει την γραφή ως «εργασία αποκάλυψης της πραγματικότητας». 

Μολονότι η άντληση της θεματολογίας της απ’ το προσωπικό της βίωμα δημιουργεί την εντύπωση ότι ιεραρχεί υψηλότερα το προσωπικό στοιχείο, η ίδια αντιπαρατίθεται κατηγορηματικά με αυτήν την παρανόηση. Εξομολογείται, παραφράζοντας τον Rousseau, ότι γράφει πράγματα από την ζωή της, τα οποία η ίδια έχει ανάγκη να πει, παρόλο που συναισθάνεται ότι «ο αναγνώστης δεν έχει οπωσδήποτε ανάγκη να τα διαβάσει». Μολονότι αντλεί από την προσωπική της ζωή, η Ernaux επιμένει στην θέση ότι «το προσωπικό άπτεται ακόμα και σήμερα και πάντα του κοινωνικού, επειδή ένα αμιγές εγώ, όπου οι άλλοι, οι νόμοι, η ιστορία δεν θα ήταν παρόντα, είναι αδιανόητο». Με αυτό το σκεπτικό τα προσωπικά της βιώματα επιχειρεί να τα αποτυπώσει ρεαλιστικά, ώστε να τα καταστήσει κατανοητά και να αποδειχθούν οικουμενικά μέσα από την ταύτιση των αναγνωστών/-τριών με αυτά. Γι’ αυτό και θέτει ως «τελικό σκοπό της γραφής» της, το ιδεώδες «να σκέφτομαι και να αισθάνομαι μέσα από τους άλλους, και οι άλλοι να σκέφτονται και να αισθάνονται μέσα από μένα».

Βεβαίως, το προσωπικό της βίωμα όπως αποτυπώνεται στα λογοτεχνικά της κείμενα δεν είναι ουδέτερο κοινωνικά. Πρόκειται για την πραγματικότητα της ζωής μίας γυναίκας. Η Ernaux καταγράφει σχεδόν σε ολόκληρη τη ζωή της τα βιώματά της σε ημερολόγια και μετέπειτα τα αναπλάθει στα βιβλία της, προκειμένου να αφηγηθεί ιστορίες που πιστεύει ότι πρέπει να μην χαθούν στη λήθη, τραύματα βαθιά, όπως την εμπειρία της έκτρωσης που διηγείται στο «Γεγονός». Παρόλα αυτά, αρνείται να καταταγεί ως συγγραφέας στην θεματική κατηγορία της «γυναικείας γραφής», καθώς θεωρεί ότι αυτή η κατηγοριοποίηση λειτουργεί μειωτικά, καθώς τίθενται σε αντίστιξη η «γυναικεία γραφή» των ερωτικών και οικογενειακών ιστοριών με την δήθεν σοβαρή «ανδρική γραφή». Με αυτόν τον τρόπο δηλώνει ότι τις φεμινιστικές ιδέες δεν τις χρησιμοποιεί ως ταμπέλα του έργου της, αλλά ως λογοτεχνική πράξη, ως την ουσία της γραφής της.

Η γαλλική έκδοση του βιβλίου

Από όλα τα παραπάνω, προκύπτει ότι η γραφή για την Annie Ernaux είναι μία πολιτική πράξη ή όπως τόνισε η ίδια «ό,τι καλύτερο μπορούσα να κάνω ως πολιτική πράξη, δεδομένης της κατάστασής μου ως ταξικής αποστάτριας». Γι’ αυτό και ποτέ δεν την ένοιαξε το «ωραίο» στη γραφή της, παρά μόνο φρόντιζε αυτή να είναι κοφτερή σαν μαχαίρι. 

TAGGED:Annie ErnauxΑνί Ερνώγαλλική λογοτεχνίαΓραφή κοφτερή σαν μαχαίριεκδόσεις ΜεταίχμιοΝόμπελ Λογοτεχνίαςσυνέντευξη
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜάνος Βασιλείου - Αρώνης
Γεννήθηκε το 1993, δηλαδή ήταν 6 χρονών όταν είδε πρώτη φορά το Star Wars. Κάπου στο Λύκειο κατέληξε ότι η αλήθεια βρίσκεται στον Sheldon και από τότε προσπαθεί να ανακαλύψει τον κόσμο των nerds και των superheroes, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Αγαπημένο του χρώμα το κόκκινο: στις σημαίες, στον Flash, στον Deadpool, ενώ στις μπλούζες το προτιμά με λευκές λωρίδες. Τελευταία το παίζει και δικηγόρος, χωρίς καμία επιτυχία.
Προηγούμενο άρθρο Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
Επόμενο άρθρο The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025
Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
22 Απριλίου 2025
Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
16 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicΕυρωπαϊκά

Ο Πρώτος Άνθρωπος – Το κύκνειο άσμα του Camus έγινε comic

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
26 Νοεμβρίου 2020
SmassPodcasts

SmassPodcasts #26: Τι είναι τα comic forums; (ρωτήσαμε το Comicstreet)

admin
admin
12 Δεκεμβρίου 2020
ComicΕλληνικά

Το Καπλάνι της Βιτρίνας – ΕΥ-ΠΟ ΕΥ-ΠΟ για τα ελληνικά comics

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
19 Ιανουαρίου 2022
Βιβλία

Ένας Πολύ Γλυκός Θάνατος – Χρονικό μιας απώλειας

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
21 Μαρτίου 2023
HorrorΒιβλία

Ο Καλός Γιος- Ένα κλειστοφοβικό, ενδοσκοπικό ταξίδι

Δημήτρης Τζάνογλος
Δημήτρης Τζάνογλος
20 Μαρτίου 2020
Exclusive

Γιατί μας ενοχλεί τελικά η συνέντευξη της Νεφέλης Meg;

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
9 Απριλίου 2023
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?