Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Δρ Τζέκυλ & κος Χάιντ – Ο κλασσικός τρόμος που καθηλώνει μέχρι και σήμερα
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Horror > Δρ Τζέκυλ & κος Χάιντ – Ο κλασσικός τρόμος που καθηλώνει μέχρι και σήμερα
HorrorΒιβλία

Δρ Τζέκυλ & κος Χάιντ – Ο κλασσικός τρόμος που καθηλώνει μέχρι και σήμερα

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Από Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Δημοσιεύτηκε 14 Μαρτίου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 14 Μαρτίου 2020
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Υπάρχουν κάποια λογοτεχνικά έργα που σήμερα είναι εμβληματικά. Όλοι τα γνωρίζουμε. Ακόμα κι αν οι περισσότεροι ίσως δεν τα έχουμε διαβάσει γνωρίζουμε την κεντρική θεματολογία τους. Σήμερα πλέον θεωρούνται κλασσικά λογοτεχνικά έργα. Όμως κάποια από αυτά τα έργα στην εποχή τους δεν είχαν την αντιμετώπιση που τους άξιζε. Πολλά λογοκρίθηκαν γιατί προκαλούσαν τα συντηρητικά ηθικά πρότυπα, άλλα απαγορεύτηκαν και καταστράφηκαν γιατί θεωρήθηκαν επικίνδυνα για τα κυρίαρχα καθεστώτα της εποχής τους ενώ άλλα λοιδορήθηκαν. Στην τελευταία κατηγορία ανήκει ο «Δρ. Τζέκυλ και κος Χάιντ» του Ρόμπερτ Λούις Στίβενσον, που η πρώτη αντιμετώπισή του τον κατηγορούσε για «παραλογοτεχνία». Ο Στίβενσον χρησιμοποιούσε το υπερφυσικό στοιχείο με έναν τρόπο πρωτότυπο, τον οποίο δεν ήταν έτοιμη η κοινή γνώμη της εποχής του να τον καταλάβει και να τον αποδεχτεί άμεσα.

Όλα αυτά όμως ανήκουν στο μακρινό 1886, οπότε και πρωτοεκδόθηκε το έργο του Στίβενσον. Λίγους μήνες αργότερα είχε ήδη αρχίσει να γίνεται best seller και σήμερα θεωρείται το σημαντικότερο έργο του συγγραφέα που μεταξύ άλλων έχει γράψει και το «Νησί των Θησαυρών». Αποτελεί μάλιστα ένα κλασσικό έργο της λογοτεχνίας τρόμου που έχει μεταφερθεί δεκάδες φορές στον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Μαζί με το Κάλεσμα του Κθούλου του Λάβκραφτ, τον Φράνκενστάιν της Μαίρη Σέλλεϋ και τον Δράκουλα του Μπραμ Στόκερ αποτελούν τους «παππούδες» της σύγχρονης λογοτεχνίας τρόμου.

Οι εκδόσεις Αίολος έχουν μεταφράσει το έργο του Στίβενσον ήδη απ’ το 1980. Είναι μάλιστα ένα απ’ τα πρώτα έργα που κυκλοφόρησαν απ’ τον εκδοτικό οίκο. Πριν λίγους μήνες αποφάσισαν να επιστρέψουν σε αυτή την ιστορική τους έκδοση και να την εκσυγχρονίσουν με τον πιο όμορφο τρόπο. Έτσι «έντυσαν» το βιβλίο με ένα πανέμορφο νέο εξώφυλλο σκιτσαρισμένο απ’ τον Γιώργο Γούση (Ερωτόκριτος, Μπλε Κομήτης, Φεστιβάλ) διατηρώντας παράλληλα την κλασσική μετάφραση του Θόδωρου Καλοπίση. Η επιλογή των εκδόσεων να διατηρήσουν τη μεταφραστική δουλειά του Καλοπίση απ’ τη δεκαετία του 1980 δεν είναι τυχαία. Ο Δρ. Τζέκυλ είναι ένα από αυτά τα κλασσικά έργα που κυκλοφορούν σε πολλές εκδόσεις και με πολλές μεταφράσεις, άλλες καλές κι άλλες όχι. Δεν θα ήταν δύσκολο για τις εκδόσεις Αίολος να επιχειρήσουν μία νέα μεταφραστική προσέγγιση του έργου. Όμως ορθά αποφάσισαν να διατηρήσουν την άρτια μετάφραση του Καλοπίση, η οποία με το πιο παλιό της στυλ και την πολυτονική της γραφή μάς μεταφέρει πιο αυθεντικά στην ατμόσφαιρα του Λονδίνου του 19ου αιώνα.

Όμως πώς είναι να διαβάζει τον Δρ. Τζέκυλ και κο Χάιντ ένας σύγχρονος αναγνώστης της λογοτεχνίας τρόμου; Σίγουρα είναι μία ιδιαίτερη εμπειρία. Μιλάμε για ένα έργο που έχει γραφτεί πριν από δύο αιώνες. Δεν πρέπει απλώς να συμβιβαστεί ο αναγνώστης με τον διαφορετικό τρόπο ζωής των πρωταγωνιστών του βιβλίου. Πρέπει να έχει κατανοήσει ότι ο ίδιος ο τρόμος τον 19ο αιώνα ήταν μία διαφορετική υπόθεση. Ακόμα και η εξέλιξη της πλοκής είναι αρκετά διαφορετική, αφού η ιστορία προχωρά συχνά με επιστολές, ημερολόγια και γενικώς γραπτά κείμενα, θυμίζοντάς ίσως την γραφή του Λάβκραφτ. Σίγουρα ο σημερινός αναγνώστης θα χρειαστεί λίγο χρόνο για να προσαρμοστεί στην επιβλητική ατμόσφαιρα του Λονδίνου του 19ου αιώνα. Όμως όταν ξεπεράσει το «hangover» και αρχίσει να προσαρμόζεται γρήγορα θα εντοπίσει την διαχρονική αξία της επιστροφής σε ένα κλασσικό λογοτεχνικό κείμενο.

Στον Δρ. Τζέκυλ ο Στίβενσον διαχειρίστηκε το υπερφυσικό στοιχείο με έναν δικό του πρωτότυπο τρόπο. Η ιστορία του δόκτορος Τζέκυλ είναι μία τραγωδία που καταρρίπτει τα σύνορα του «καλού» και του «κακού». Είναι μία καταβύθιση στον ανθρώπινο ψυχισμό η οποία γίνεται με τη βοήθεια της μεταφυσικής αφήγησης και όχι το αντίστροφο. Ο τρόμος δεν προκύπτει απ’ την μανιακή φιγούρα του Χάιντ, αυτή είναι μόνο το αποτέλεσμα. Το τρομακτικό στοιχείο του βιβλίου χτίζεται σταδιακά μέσα απ’ το μυστήριο που επιχειρεί να ξεδιαλύνει ο Άτερσον, ο έμπιστος φίλος και δικηγόρος του δόκτορος Τζέκυλ. Και όσο ξετυλίγεται το κουβάρι του μυστηρίου τόσο καταλαβαίνει ο αναγνώστης την προσπάθεια του Στίβενσον να κατανοήσει τα μυστήρια της ανθρώπινης ψυχοσύνθεσης πλάθοντας το δίδυμο των Τζέκυλ και Χάιντ. Τα υπερφυσικά στοιχεία είναι απλώς βοηθητικά στην υπόθεση. Ο πραγματικός τρόμος κρύβεται στο πόσο ανθρώπινη και πραγματική μοιάζει η τραγική ιστορία των Τζέκυλ και Χάιντ, η οποία ήταν φυσικά άκρως πρωτότυπη και πρωτοποριακή για την εποχή της.

Στην έκδοση του Αίολου επιπλέον της νουβέλας περιλαμβάνεται και ένα ακόμα διήγημα του Στίβενσον με τίτλο «Η Τζάνετ η Σβερκοτσακισμένη» αλλά και ένας εκτενής επίλογος του μεταφραστή, ο οποίος, αν και είναι κι αυτός γραμμένος τη δεκαετία του 1980, είναι ένα χρήσιμο εργαλείο ανάλυσης βαθύτερης, κατανόησης και περαιτέρω μελέτης του έργου του Στίβενσον.

TAGGED:Dr. JekylMr. HydeRobert Luis StevensonΓιώργος ΓούσηςΔρ Τζέκυλεκδόσεις ΑίολοςΘόδωρος ΚαλοπίσηςΚος ΧάιντΡόμπερτ Λούις Στίβενσον
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜάνος Βασιλείου - Αρώνης
Γεννήθηκε το 1993, δηλαδή ήταν 6 χρονών όταν είδε πρώτη φορά το Star Wars. Κάπου στο Λύκειο κατέληξε ότι η αλήθεια βρίσκεται στον Sheldon και από τότε προσπαθεί να ανακαλύψει τον κόσμο των nerds και των superheroes, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Αγαπημένο του χρώμα το κόκκινο: στις σημαίες, στον Flash, στον Deadpool, ενώ στις μπλούζες το προτιμά με λευκές λωρίδες. Τελευταία το παίζει και δικηγόρος, χωρίς καμία επιτυχία.
Προηγούμενο άρθρο Σε Χαιρετώ, Αδερφέ Μου- Χιούμορ, νουάρ και κοινωνία
Επόμενο άρθρο DIE – Το πνεύμα των RPG σε κόμικ
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
12 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

HorrorΒιβλία

Κλασσικές ιστορίες τρόμου – Η επανασύνδεση μας με το αρχέγονο

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
29 Ιουλίου 2023
Βιβλία

O Πνιγμός- Ο πνιγμένος από τις…ανασφάλειες πιάνεται

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
10 Φεβρουαρίου 2018
HorrorΒιβλία

Το Xαμόγελο του Nεκρού- Διηγήματα για το απόκοσμο και το μακάβριο

Έφη Kαραχάλιου
Έφη Kαραχάλιου
12 Απριλίου 2018
FantasyΒιβλία

Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
11 Φεβρουαρίου 2025
Βιβλία

Εξ Αίματος – Διακτινισμός στη θηριωδία της σκλαβιάς

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
29 Ιουλίου 2022
HorrorΒιβλία

Oι Γάτες της Ουλθάρ – Μια κυνική απάντηση στη σκληρότητα

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
4 Μαΐου 2022
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?