Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    25 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Θησαυρός της Λαβυρίνθου – Η περιπέτεια που έγινε συλλογικός αγώνας
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ultimate Invasion – Ένας Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος χωρίς… υπερήρωες
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Προφητεία του Αρμαντίλλο – Γνωριμία με το κομιξικό σύμπαν του Zerocalcare
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    «Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Tελευταίος Μονόκερως – Ένα παραμύθι για μεγάλα παιδιά
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Yellowface – Πώς κατασκευάζεται ένα best seller;
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Stay Wicked γιατί στο Οζ τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    25 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    SmassFest 2025 – The 10th year anniversary
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Εγώ, το Ρομπότ – Είναι ο Αsimov ξεπερασμένος;
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Sci-Fi > Εγώ, το Ρομπότ – Είναι ο Αsimov ξεπερασμένος;
Sci-FiΒιβλία

Εγώ, το Ρομπότ – Είναι ο Αsimov ξεπερασμένος;

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 23 Οκτωβρίου 2019
Τελευταία Ενημέρωση 31 Οκτωβρίου 2019
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Διαβάζοντας το Εγώ, το Ρομπότ, την κλασσική συλλογή διηγημάτων του μεγάλου ρωσοαμερικάνου συγγραφέα επιστημονικής φαντασίας Isaac Asimov η οποία πρόσφατα επανεκδόθηκε από τις εκδόσεις Anubis (σε μετάφραση του πάντα αξιόπιστου Θωμά Μαστακούρη) έρχεται στο μυαλό ένα ερώτημα. Είναι το ύφος αυτό της ρομποτικής, η όψη του μέλλοντος που περιγράφει ο Αsimov ήδη ξεπερασμένη από τα γεγονότα, λογοτεχνικά και, πολύ πιο σημαντικό, κοινωνικά;

Πράγματα τόσο η εικόνα της δεκαετίας του 1990 ως μίας λαμπρής, τεχνολογικά προχωρημένης και οριακά ουτοπικής εποχής φαντάζει όχι μόνο εντελώς ακυρωμένη αλλά, ακόμα και σε σύγκριση με το δυστοπικό 1984, ανεδαφικά αισιόδοξη.

Την ίδια στιγμή, όχι μόνο η πίστη του Asimov στον αυστηρά ατομοκεντρικό χαρακτήρα του καπιταλισμού αποδείχθηκε καταστρεπτική, αλλά και ο ίδιος ο ατομοκεντρισμός πλέον έχει γίνει μια δυσοίωνη πηγή κοινωνικής μοναξιάς και σοβαρών ψυχολογικών προβλημάτων.

Aκόμα και οι θεμελιώδεις νόμοι της ρομποτικής, ένα από τα πιο λαμπρά επιτεύγματα της επιστημονικής φαντασίας, αργότερα αναιρέθηκαν (ή παρακάμφθηκαν ή εμπλουτίστηκαν, όπως το κρίνει κανείς) από τον ίδιον τον Asimov.

Οπότε, πέρα από την ιστορική του αξία, η οποία είναι αδιαμφισβήτητη, έχει ο Asimov θέση στο κοινωνικό κομμάτι της επιστημονικής φαντασία του σήμερα;

Η απάντηση είναι προφανώς ναι.

Την εποχή του σύγχρονου ποπ νιχιλισμού, η εικόνα των ρομπότ στη μαζική κουλτούρα έχει πάρει μια διαφορετική, τρανσχιουμαντιστική όψη η οποία, σε πολλά σημεία της μοιάζει με μισανθρωπία. Όταν βλέπουμε στο Westworld λόγου χάρη, τα ρομπότ σκοτώνουν τους ανθρώπους καταπιεστές τους, επευφημούμε. Ανάλογες πλευρές μπορούν να βρεθούν και στον Asimov, όμως εδώ τα ρομπότ έχουν μια εντελώς διαφορετική όψη, είτε περιορίζονται από τους νόμους είτε όχι

Ναι, σαφώς είναι καλύτερα από τον άνθρωπο από κάθε άποψη, ακόμα και ηθική, όμως τη δεκαετία του Asimov το μη ανθρώπινο έμοιαζε να μην αντικρούεται τόσο με τις ανθρώπινες πρακτικές, ή τουλάχιστον να είχε μια πιο ηθικοπλαστική μορφή. Υπάρχουν  φυσικά ρομπότ επικίνδυνα, ρομπότ που μπορεί να μην περιορίζονται από τους νόμους, όμως υπάρχουν και ευφυίες που αγαπούν τους ανθρώπους, θέλουν να τους διδάξουν και τελικά να τους συμβουλεύσουν. Πιστεύουν σε αυτούς.

Το έργο του Asimov είναι κλασσικό και ας μοιάζει, εκ των υστέρων, το ίδιο αξιοπαράξενο με το raypunk ύφος της δεκαετίας του 1950. Όμως η ουσία του βρίσκεται αλλού.

Σε αυτές τις εννέα σύντομες ιστορίες ο ρωσοαμερικάνος ουσιαστικά μας δίνει μια τρομερά καλογραμμένη, ιστορική οπτική του πως κοινωνικοί θεσμοί, από την σκληροπυρηνική οικογένεια της δεκαετίας του 1950 την ακόμα φορντικά οργανωμένη παραγωγή μέχρι την προσανατολισμένη στο κέρδος επιστημονική έρευνα, αντιμετωπίζουν διευρυμένες αλλαγές οι οποίες έρχονται ως αποτέλεσμα της τεχνολογικής προόδου με έναν συγκεντρωμένο, προσγειωμένο και ρασιοναλιστικό τρόπο.

Αυτό στην εποχή μας, όπου ουσιαστικά ο καθένας από εμάς αποτελείται από ένα άτομο και ένα ετεροκαθορισμένο ψηφιακό αποτύπωμα, ένα μείγμα δηλαδή που βασίζεται σε μια υπερπραγματικότητα προκειμένου να εκλογίσει τον κόσμο φαντάζει σαν μια άγκυρα στην πραγματικότητα.

Ωστόσο αυτό είναι την ίδια στιγμή μια ψυχρή παρηγοριά, καθώς ο συγγραφέας την ίδια στιγμή που παρέχει μια σταθερή θέση, την αναιρεί καθώς ουσιαστικά αναφέρεται σε μια εποχή αλλαγών: η οικογένεια αλλάζει από την τεχνολογία και τις νέες κοινωνικές συνήθειες που αυτή φέρνει (μεγαλύτερες δυνατότητες επικοινωνίας, νέα ήθη), η φορντική παραγωγή πλέον δεν είναι αρκετή για να επιτύχει τα επίπεδα κέρδους που χρειάζονται: ο μεταφορντισμός πλησιάζει, ενώ η επιστημονική έρευνα γίνεται όλο και πιο πολυσχιδή, όλο και εξειδικευμένη… Ο κόσμος αλλάζει και ο Asimov ακολουθεί με μια λεπτεπίλεπτη ψυχρότητα τις αλλαγές, παρατηρώντας σε τι μας μετατρέπουν, δίνοντας παράλληλα, με τη φαντασία του, έναν τελικό προορισμό, ένα αδάμαστο βουνό: τον ποζιτρονικό εγκέφαλο των ρομπότ…

Ακόμα και οι χαρακτήρες των ιστοριών φαίνονται ψυχρά σταθεροί ενώ γύρω τους οι καταστάσεις αλλάζουν. Προφανώς καλύτερη και πιο αναγνωρίσιμη ανάμεσα τους η Σούζαν Κάλβιν, πτυχές της οποίας βρίσκουμε σε μια πληθώρα Asimov-ικών χαρακτήρων σε όλο το έργο του μεγάλου συγγραφέα.

Σε κάθε περίπτωση όμως οι χαρακτήρες του Asimov είναι, στο μεγαλύτερο μέρος τους, αξιόπιστοι, αν και όχι πάντα συμπαθητικοί συνοδοιπόροι και αφηγητές. Ταυτόχρονα είναι χαρακτήρες με τα δικά τους άγχη, φοβίες και θέλω, όχι κενά σημαίνοντα. Ένας αναγνώστης δε θα βαρεθεί ποτέ μαζί τους, ή τη ροή της καθαρής, συγκεκριμένης, οριακά καφκικής και ταυτόχρονα αγωνιώδης γλώσσας του Asimov, η οποία φτάνει σε εμάς καθαρή χάρη στις γνώσεις του Θωμά Μαστακούρη.

Αν έπρεπε να βάλουμε έναν άξονα με το πως αντιλαμβάνεται ο κάθε συγγραφέας τον κίνδυνο και την αγωνία, για τον Poe θα ήταν μέσα, για τον Lovecraft έξω και για τον King δίπλα. Για τον Aσίμωφ όμως θα ήταν μπροστά. Η αντίθεση του όλους τους άλλους αμερικανούς συγγραφείς είναι πως προσεγγίζει αυτό το μέλλον με μια ψυχρά υπολογισμένη αισιοδοξία, η οποία όμως δεν τον ξεγελά. Ξέρει τους κινδύνους ή έστω έχει μια εικόνα τους. Και πάλι όμως προχωρά. Έτσι το μέλλον που οραματίστηκε, ή καλύτερα η άτραπος προς αυτό μπορεί να έχει μια κλείσει, αλλά τα εργαλεία με τα οποία τη φαντάστηκε αποτελούν μια πολύτιμη παρακαταθήκη.

TAGGED:Εγώεκδόσεις AnubisΘωμάς ΜαστακούρηςΣούζαν Κάλβιντο Ρομπότ
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο Περί Joker – Καλά κάνουν και φοβούνται
Επόμενο άρθρο Ο Joker χωρίς σκηνοθέτη – Μια ταινία για τον ήρωά της, μέσα από τη ματιά του ήρωά της
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
«Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
5 Αυγούστου 2025
Ο Θησαυρός της Λαβυρίνθου – Η περιπέτεια που έγινε συλλογικός αγώνας
3 Αυγούστου 2025
Tελευταίος Μονόκερως – Ένα παραμύθι για μεγάλα παιδιά
28 Ιουλίου 2025
Ultimate Invasion – Ένας Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος χωρίς… υπερήρωες
26 Ιουλίου 2025
Yellowface – Πώς κατασκευάζεται ένα best seller;
23 Ιουλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Sci-FiΒιβλία

Expanse: Ο Λεβιάθαν Ξυπνά – Ένα καθηλωτικό sci-fi μυστήριο

admin
admin
9 Αυγούστου 2023
ComicDC

All Star Batman: Ο Χειρότερος Εχθρός Μου – Ο Σκοτεινός Ιππότης αντιμέτωπος με τα λάθη του

Καζανάς Kώστας
Καζανάς Kώστας
9 Αυγούστου 2023
ComicMarvel

Δημόσιος Κίνδυνος – Όταν ο Wolverine έγινε Hydra

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
8 Νοεμβρίου 2019
Sci-FiΒιβλία

Το Τέλος του Θανάτου – Το σύμπαν τελειώνει με αλληλεγγύη

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
21 Μαΐου 2021
ComicDCSuperman

Ο γιος του Superman- Γνωρίζοντας ξανά έναν θρύλο

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
22 Ιουλίου 2025
Sci-FiΒιβλία

Η Δικαιοσύνη της Τόρεν – Πως συγκροτείται η εαυτός;

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
5 Μαΐου 2019
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?