Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
    33 Λεπτά Ανάγνωσης
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    25 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Θησαυρός της Λαβυρίνθου – Η περιπέτεια που έγινε συλλογικός αγώνας
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ultimate Invasion – Ένας Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος χωρίς… υπερήρωες
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Προφητεία του Αρμαντίλλο – Γνωριμία με το κομιξικό σύμπαν του Zerocalcare
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    «Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Dark Tourism -Ένας οδηγός σκοτεινών προορισμών μέσα από τις σελίδες αγαπημένων comics και βιβλίων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μανιτουάνα -Οι Χίλιες Νήσοι των Μοχώκ και η γέννηση του αμερικάνικου έθνους
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Δρόμος προς την Αποβάθρα Γουίγκαν – Η οργουελική συμμετοχική παρατήρηση της εργατικής τάξης
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Tελευταίος Μονόκερως – Ένα παραμύθι για μεγάλα παιδιά
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Yellowface – Πώς κατασκευάζεται ένα best seller;
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Sinners – Βρικόλακες, blues και κοινοτικό τραύμα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Stay Wicked γιατί στο Οζ τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    25 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    SmassFest 2025 – The 10th year anniversary
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Γυμνά Οστά – Στις εσχατιές του πολιτισμού
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Comic > Ελληνικά > Γυμνά Οστά – Στις εσχατιές του πολιτισμού
ComicΕλληνικά

Γυμνά Οστά – Στις εσχατιές του πολιτισμού

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 5 Ιουλίου 2021
Τελευταία Ενημέρωση 5 Ιουλίου 2021
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Έχουμε αναφέρει πολλές φορές ότι η Ελλάδα έχει μια παράδοξη, και συχνά υποτιμημένη, παράδοση στην επιστημονική φαντασία, ειδικά στον χώρο της 9ης Τέχνης. Η παράδοση αυτή έχει σίγουρα τη δική της αξία, αισθητική και ιστορική, ενώ συνεχίζει να ζει και, γιατί όχι, να ακμάζει, ανά περιπτώσεις. Μία τέτοια είναι και τα Γυμνά Οστά (εκδόσεις Polaris), το πολυαναμένο comic σε σενάριο του Δημοσθένη Παπαμάρκου και σχέδιο του Kanellos Cob.

Το μελλοντολογικό, post apocalyptic αλλά εντελώς ελληνικό σκηνικό του comic το είχαμε δει, επεισοδακά και με άλλον συντελεστή στο σχέδιο, αρχικά στον Μπλε Κομήτη, και τώρα έχουμε την ευκαιρία να το ξεψαχνίσουμε στη δική του, αυτόνομη και ολοκληρωμένη μορφή. Γιατί όμως τα Γυμνά Οστά αξίζουν όλο αυτόν τον ντόρο;

 Αρχικά, το έργο των Παπαμάρκου/ Cob καταφέρνει και δημιουργεί έναν εντελώς δικό του κόσμο, ή καλύτερα, σκιαγραφεί με υποδειγματικό τρόπο το τέλος ενός. Tα Γυμνά Οστά στήνουν το σκηνικό της εσχατιάς, του απόλυτου τέλους μέσα σε έναν κόσμο γεμάτο (ειρωνικά και ελληνικά) φως, θάλασσα και αρχαία ερείπια. Το τέλος πολιτισμών, θεσμών, εννοιών, ακόμα και ειδών. Για τους απελπισμένους θηρευτές αυτού του κόσμου, σημασία δεν έχει τίποτα περισσότερο από την επιβίωση και κάθε ίχνος συναισθήματος ή ηθικού ενδοιασμού έχει προ πολλού χαθεί, σε τέτοιο σημείο που μεταξύ του κανίβαλου νεκροφάγου κυνηγού και της ανθρωποφάγας μηχανής  να μην υπάρχουν ουσιαστικές διαφορές σε πολλά. Ή, τουλάχιστον έτσι φαίνεται στην αρχή.

Το ταξίδι των δύο αυτών χαρακτήρων μέσα στον θάνατο έχει τη δική του αξία. Γιατί ενώ και οι δύο ξεκινούν, όπως διαπιστώνει ο εξωτερικός παρατηρητής, από ένα ίσο σημείο εξαθλίωσης, η πορεία τους στη συνέχεια είναι εντελώς αντίθετη. Ο άνθρωπος βυθίζεται όλο και περισσότερο στην απανθρωπιά και, αργότερα, στο μίσος της εκδίκησης ενώ αντίθετα η μηχανή αποζητά τα ψήγματα μιας ταυτότητας, ένα νόημα στην ανούσια επιβίωση.

Αμφότερες αυτές οι συναισθηματικές διακυμάνσεις γίνονται κατανοητές στον αναγνώστη μέσα από την εξέλιξη του comic, στο παρελθόν, το παρόν και, ίσως, το μέλλον της ιστορίας. Εκεί βλέπουμε, μεταξύ άλλων, την ιστορία αυτού του νεκρού κόσμου, πώς κατέληξε να είναι ένα νεκροταφείο πολιτισμών. Εκεί βλέπουμε, για άλλη μια φορά, την ιδέα της ατέρμονης ανάπτυξης σε ένα πεπερασμένο κόσμο να εισβάλει όλο και πιο βαθιά στο ανθρώπινο σώμα και ψυχισμό, μέχρι που τίποτα να μην είναι εμπόρευμα. Εκεί βλέπουμε πως η ανάπτυξη των λίγων οδήγησε στον αφανισμό των πολλών και, μετά, (σχεδόν) όλων. Εκεί βλέπουμε και τον πλήρη ευτελισμό της επιστήμης, που πρώτα ήταν εργαλείο στα χέρια της ανθρωπότητας και μετά, από την απληστία λίγων, έγινε, κυριολεκτικά και μεταφορικά, το σαρκοφάγο φέρετρο της.  

Θα μπορούσε να πει κάποιος πώς, ανά στιγμές, ο Παπαμάρκος σα να ενθουσιάζεται και να χάνει τον ρυθμό του, σαν να παρασύρεται και αυτός από το πάθος του για τον κόσμο που έπλασε (από ξεπλυμένα, γυμνά οστά).

Κάποιες παραλείψεις θα μπορούσε ίσως κάποιος να του καταλογίσει και στους χαρακτήρες, αναφερόμενος στην ενδοσκόπηση που ενώ δεν βλέπουμε την ίδια, βλέπουμε τα αποτελέσματα της. Όμως αυτό θα ήταν άδικο, ειδικά αν υπολογιστεί το τι χρειάζεται κανείς για να επιβιώσει σε ένα τόσο εχθρικό περιβάλλον. Γιατί στην απόλυτη εσχατιά, ακόμα και να κάποιος επιζήσει, παύει αναγκαστικά να είναι άνθρωπος. Αντίθετα, εάν είναι ρομπότ, έχει την ευκαιρία να αναλογιστεί ποιος είναι ο ρόλος που θέλει να επιτελέσει, ποια ταυτότητα ή ακόμα και φύλο, σαν σώμα χωρίς όργανα, μπορεί να χρησιμοποιήσει για να διαμορφώσει το δικό του Εγώ.

Όμως το σχέδιο του Canellos συμπληρώνει απόλυτα οργανικά την αφήγηση και καλύπτει τις οποίες παραλείψεις. Αναλαμβάνει να μας δείξει και όχι απλά πει για όλες τις φρίκες του παρελθόντος και του παρόντος. Σε πολλά σημεία η εικόνα αναλαμβάνει εντελώς την αφήγηση, είτε αυτή είναι γρήγορη και φονική δράση, είτε μια πιο αργόσυρτη ανάμνηση καταστροφής.

Μέσω του σχεδίου εξερευνούμε και μια άλλη πτυχή της ιστορίας, την τάση προς τον τρανσουμανισμό αλλά και την αντίθεση κατεύθυνση, προς την επαναοικειοποίηση του τι σημαίνει άνθρωπος, μακριά από τον κατακερματισμό της καπιταλιστικής εξειδίκευσης.  

Η ελληνικότητα του comic δίνεται επίσης με έναν διττό, ουσιαστικά τρόπο. Το πρώτο στοιχείο είναι το τοπίο με τα αρχαιοπρεπή – μπρουταλιστικά αγάλματα που σαν κόκκαλα βρίσκονται παντού, μέχρι και τον επιστημονικοφανή λόγο του comic. Το δεύτερο αποτελεί η καθαρή ελληνική γλωσσικότητα στους επιστημονικοφανείς όρους,  κάτι το ιδιαίτερα δύσκολο, δεδομένου ότι δεν είναι εύκολο να βγάλει κανείς ένα αποτέλεσμα το οποίο δε θα θυμίζει κακή απομίμηση αγγλικών, μια γλώσσα πολύ πιο εύπλαστη και συνηθισμένη σε αυτό το λογοτεχνικό ύφος.

Όσον αφορά το επιβλητικό σχέδιο του Kanellos, η αλήθεια είναι πως μας είχε εντυπωσιάσει ήδη από τις λίγες εικόνες που προμήνυαν το comic. To επιβλητικό, γραμμικό του σχέδιο φέρνει στο νου εικόνες από Moebius, όμως με έναν εντελώς δικό του τρόπο. Ταυτόχρονα, το αμάλγαμα στυλ που συνθέτει σε έναν (από κλασσικότροπες απεικονίσεις, art nouveau λεπτομέριες και βαρύγδουπα, μπρουταλιστικά σκίτσα) δίνει έναν μοναδικό χαρακτήρα στο comic και, ορισμένα καρέ του, κυρίως τα τοπία ή οι πιο «ονειρικές» (ή πιο ορθά, εφιαλτικές) του σεκάνς σου κόβουν πραγματικά την ανάσα. Ο Kanellos πραγματικά δίνει σώμα, κόκκαλα, και ψυχή στον κόσμο και μας προσκαλεί να τον περιδιαβούμε, γυρνώντας ξανά και ξανά στα μεγαλόπρεπα σχέδια του, με τις κρυμμένες λεπτομέρειες και φιγούρες.

Μέσω του σχεδίου εξερευνούμε και μια άλλη πτυχή της ιστορίας, την τάση προς τον τρανσουμανισμό αλλά και την αντίθεση κατεύθυνση, προς την επαναοικειοποίηση του τι σημαίνει άνθρωπος, μακριά από τον κατακερματισμό της καπιταλιστικής εξειδίκευσης.  

Ωστόσο και εδώ, μπορεί κανείς να πεις ότι, ανά σημεία, ειδικά στις μικρότερες σκηνές και κάποια πανοραμικά με τους χαρακτήρες να μιλούν, ο Kanellos σα να χάνει το «ζύγι» και να τους αποτυπώνει με μικρές «εκπτώσεις» στα πρόσωπα, ή να απαλείφει λεπτομέρειες, σκιάσεις και προοπτικές, δημιουργώντας στιγμές ανισορροπίας στο comic.

Σε κάθε περίπτωση, τα Γυμνά Οστά είναι ένα comic με πολύ ζουμί, το οποίο ανεβάζει πολύ τις απαιτήσεις μας από τις ελληνικές δουλειές και δείχνει την ωριμότητα που πλέον έχει η σκηνή, κυρίως όταν το κατάλληλο σενάριο βρίσκει τα κατάλληλα χέρια.

TAGGED:Kanellos CobΓυμνά ΟστάΔημοσθένης Παπαμάρκοςεκδόσεις Polaris
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο Μarvel Action Avengers: Νέος Κίνδυνος/ Μαγική Απειλή – Μια πόρτα στα υπερηρωικά comics
Επόμενο άρθρο Ταρτούφος -Ένας υποκριτής πάντα επίκαιρος…
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Dark Tourism -Ένας οδηγός σκοτεινών προορισμών μέσα από τις σελίδες αγαπημένων comics και βιβλίων
18 Αυγούστου 2025
Μανιτουάνα -Οι Χίλιες Νήσοι των Μοχώκ και η γέννηση του αμερικάνικου έθνους
13 Αυγούστου 2025
Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
11 Αυγούστου 2025
Ο Δρόμος προς την Αποβάθρα Γουίγκαν – Η οργουελική συμμετοχική παρατήρηση της εργατικής τάξης
11 Αυγούστου 2025
Sinners – Βρικόλακες, blues και κοινοτικό τραύμα
10 Αυγούστου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicΕλληνικά

Οι νικητές των Ελληνικών Βραβείων Κόμικς 2022 (και μία μικρή αποτίμηση)

admin
admin
23 Οκτωβρίου 2022
ComicΕλληνικά

Ο Μικρός Πρίγκιπας (σε κόμικ) – Το παραμύθι για όλες τις γενιές

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
4 Μαρτίου 2018
ComicΕλληνικά

Πάρκο Στρατφορντ- Σαίξπηρ χωρίς εκπτώσεις!

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
17 Ιανουαρίου 2018
Βιβλία

Αντίο Μπάτμαν – Διαβάζοντας την ποπ κουλτούρα με ταξικά γυαλιά

Λεωνίδας Βέργος
Λεωνίδας Βέργος
15 Φεβρουαρίου 2020
ComicΕλληνικά

Τα Μυστικά του Βάλτου- “Αυτό δεν είναι πόλεμος! Είναι δολοφονίες”

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
6 Απριλίου 2019
ComicΕλληνικά

Μπλε Κομήτης #2: Οι 5 καλύτερες στιγμές του

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
29 Δεκεμβρίου 2017
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?