Νοέμβριος του 2016. Στο ένθετο «Καρέ Καρέ» της Εφημερίδας Των Συντακτών ξεκινάει ένα νέο εβδομαδιαίο στριπ, δια χειρός Δημήτρη Καμένου, και ονόματι Μεφίστο. Σωστά καταλάβατε, όπως φαίνεται, ο Καμένος αποφασίζει να φέρει στο ελληνικό κοινό μία παρωδία του φημισμένου έργου Φάουστ του Γκέτε, με έναν άκρως… «γελοίο» τρόπο! Μέχρι και τον Απρίλιο του 2019 δημοσιεύθηκε ο πρώτος κύκλος ιστοριών, με 124 χιουμοριστικά στριπ, που συντέλεσαν έναν όμορφο 128-σελίδων τόμο – ο οποίος πρωτοτυπεί με βιβλιοδεσία σε σπιράλ – που έκανε το ντεμπούτο του στο Comicdom Con Athens 2019. Το κόμικ είχε επίσης προταθεί στα Ελληνικά Βραβεία Κόμικς στην κατηγορία «Καλύτερου Ένθετου» για 3 χρονιές, το 2017, το 2018 και το 2019.
Στον κινηματογράφο, στην τηλεόραση, στο θέατρο, στη λογοτεχνία, στα κόμικς… Οι διασκευές, προσαρμογές και παρωδίες του Φάουστ είναι αμέτρητες. Οπότε τι είναι αυτό που κάνει την παρωδία του Δημήτρη Καμένου να ξεχωρίζει; Η απάντηση είναι απλή. Ο Καμένος χρησιμοποίει το στριπ αυτό ως έναν βασικό άξονα για να κάνει τον δικό του σχολιασμό σε πολιτικά θέματα, σε κοινωνικά θέματα, αλλά ακόμα και σε ζητήματα της κόμικς και ποπ κουλτούρας κοινότητας. Ένα στοιχείο που προστίθεται επίσης με μεγάλη επιτυχία είναι το ανατρεπτικό χιούμορ, που λειτουργεί ως ένα ψυχογράφημα ενός γκρινιάρη και πεισματάρη γέρου, δίνοντας έτσι μία διαφορετική υπόσταση στο εμβληματικό έργο του Goethe.
Ο μύθος του ανθρώπου που πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο… Ο Μεφίστο, ουσιαστικά ο ίδιος ο Διάβολος αυτοπροσώπως, που δολοπλοκεί, παραπλανεί και πάντα προσπαθεί να τεθεί απέναντι στον ανθρώπινο κόσμο, με σκοπό μεν να τον υποτάξει αλλά παράλληλα να τον καταλάβει. Ο δόκτωρ Φάουστ, ένας άνθρωπος που δεν θέλει να αποδεχθεί την ίδια του την ηλικία, που έχει σπουδάσει Ιατρική, Φιλοσοφία και Θεολογία, έχει ως βασικό σκοπό να αποκτήσει την απόλυτη γνώση και έτσι στρέφεται στην μαγεία – αν και τελικά αποδεικνύεται πως ότι κάνει το κάνει για να βρει θεραπεία σε όποια νόσο έχει (γαστρίτιδα, αλλεργίες, σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, κυκλοφοριακό, αρρυθμίες και πάει λέγοντας) ακόμα και αν δεν έχει κάτι και απλά νιώθει την ηλικία «βαριά» στην πλάτη του – καταλήγει να υπογράψει το συμβόλαιο με τον Διάβολο. Η Μαργαρίτα, μια θρησκόληπτη μεγαλοκοπέλα που δεν σκέφτεται τίποτε άλλο παρά την πιθανότητα να συλλάβει ένα παιδί με άμωμο σύλληψη λόγω της υπερβολικής αγνότητας που κατέχει. Το ρόστερ των χαρακτήρων του κόμικ πλαισιώνουν οι διάφοροι side-characters, μια γάτα και… το αιώνιο συμπαντικό πνεύμα!
Όπως και στο πρωτότυπο έργο, έτσι και εδώ, χωρίζεται από 2 μέρη, με το πρώτο να επικεντρώνεται σε έναν απογοητευμένο άνθρωπο που δεν διστάζει να συνάψει συμφωνία με τον άρχοντα του Κάτω Κόσμου, όπως επίσης στην αιώνια μάχη ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, στο καλό με το κακό, στον Θεό με τον Διάβολο, στον Παράδεισο με την Κόλαση, στην μέρα με τη νύχτα αλλά και στην ελευθερία της βούλησης με την υποταγή σε ανώτερες δυνάμεις. Και αυτά είναι τα μόνα πράγματα που ο Καμένος χρησιμοποιεί ως «μπούσουλα», και πάνω σε αυτά χτίζει κάτι πραγματικά ολοδικό του.
Το κόμικ τοποθετείται το 1516, την περίοδο που η πανούκλα μαστίζει την Ευρωπαϊκή ήπειρο. Κατά τη διάρκεια του Μεφίστο όμως ερχόμαστε αντιμέτωποι με διάφορους αναχρονισμούς που γίνονται στην ποπ κουλτούρα. Έτσι, ο Καμένος κάνει το κόμικ του άκρως επίκαιρο, και βοηθά το κοινό του να συγχρονιστεί στους ρυθμούς που έχουν ήδη τεθεί, δηλαδή το γέλιο και την ξεκαρδιστικότητα της ιστορίας-παρωδίας.
Το σχέδιο του Καμένου εδώ βρίσκεται πραγματικά στα καλύτερά του, αφού αναδεικνύονται οι γραμμές και τα μελάνια με τρομερό τρόπο, και το χρώμα είναι επίσης πολύ προσεγμένο. Εκτός όμως από την ικανότητά του να σχεδιάζει σε ένα πάνελ πολλά πρόσωπα ταυτόχρονα, το περιβάλλον γύρω του, είναι αρκετά προσεγμένο αλλά και παράλληλα «πολύπλοκο», με backgrounds γεμάτα λεπτομέρειες.
Συνολικά, μπορεί να είναι πολύ διαφορετικό από το πρωτότυπο έργο, αλλά παρ’ όλα αυτά ο Δημήτρης Καμένος διατηρεί το όλο πνεύμα και την αισθητική του πρωτότυπου, και το εκμεταλλεύεται για μερικές από τις πιο αστείες σκηνές που έχουμε δει ποτέ σε ελληνικό χιουμοριστικό κόμικ. Το άλμπουμ ως άλμπουμ είναι επίσης πολύ προσεγμένο στα στάνταρ εκτύπωσης και βιβλιοδεσίας. Τέλος, δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε στον όρο «ένα ιατρικό σίριαλ», που από την αρχή έως και το φινάλε το τιμάει αυτό, φτάνοντας τελικά σε γάμο, χωρίς τον Μεφίστο, κάνοντας έτσι και ένα σχόλιο σε όλα εκείνα τα σίριαλ που δεν σέβονται τον ίδιο τους τον εαυτό! Ακόμα περισσότερο Μεφίστο μπορείτε να διαβάσετε κάθε Σάββατο στην 2η σελίδα του «Καρέ-Καρέ» της Εφημερίδας Των Συντακτών.