Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Here comes the Fall – Τα 10 καλύτερα anime για να μπείτε στο mood φθινοπώρου
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
    33 Λεπτά Ανάγνωσης
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Ας Περιμένουν οι Γυναίκες – Ήταν καλή διασκευή κύριε Πάνο;
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Κακό Παπί και το Φτερό της Τύχης – Θα γίνει ξεπουπούλιασμα!
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Λεγεώνα – Λίγο Β’ ΠΠ, λίγο βαμπίρ, τίποτα από τα δύο
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    12 Κανόνες του Αγώνα – Αναζητώντας απαντήσεις στο πολιτικό μας αδιέξοδο
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τα Bαρέλια της Oργής – Ταξική πάλη στην Άγρια Δύση
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Τελειότητα- Η αποχαύνωση της καθημερινής ζωής
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Dungeon Crawler Carl – Ο Κάρολος και μια γάτα στα μπουντρούμια
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προδημοσίευση – The Witcher: Το Σταυροδρόμι των Κορακιών
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μυστήρια Πράγματα: Ξυλόκαστρο & πέριξ -Μια ξεχωριστή ανθολογία ιστοριών λαογραφικού τρόμου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Project Hail Mary – Tο Μαράκι, ο Aριανός και το hard science fiction
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    The Hand that Rocks the Crandle -Το remake που κανείς δεν ζήτησε για ένα ζήτημα που κανείς δεν μιλάει
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Bugonia – Μισάνθρωπη ωμότητα σε αντι-Λανθιμικό weird
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Hamnet – Aνούσιο δράμα εποχής με σταγόνες Shakespeare-ploitation
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Life of Chuck – Πιεστικό μελόδραμα με χορευτικές εξάρσεις
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Sinners – Βρικόλακες, blues και κοινοτικό τραύμα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Τhe Studio – Ένα αστείο από και για το Hollywood
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    This is culturally (in)appropriate – Η επιστροφή των Clipse
    27 Λεπτά Ανάγνωσης
    Σαββόπουλος: 10 τραγούδια για μία ξεχασμένη μας κληρονομιά
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μυθολογικά Τέρατα: Balkan edition
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    riddler-δημοκρατία
    Riddler, γιατί μισείς τη Δημοκρατία μας;
    1 Λεπτά Ανάγνωσης
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Νεκρονομικόν, το χειρόγραφο των νεκρών – Εισαγωγή στη βυζαντινή μυθολογία Κθούλου
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Horror > Νεκρονομικόν, το χειρόγραφο των νεκρών – Εισαγωγή στη βυζαντινή μυθολογία Κθούλου
HorrorΒιβλία

Νεκρονομικόν, το χειρόγραφο των νεκρών – Εισαγωγή στη βυζαντινή μυθολογία Κθούλου

Aθηνά Κακλαμάνη
Από Aθηνά Κακλαμάνη
Δημοσιεύτηκε 6 Οκτωβρίου 2018
Τελευταία Ενημέρωση 6 Οκτωβρίου 2018
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

            «Άπαντες οι μυημένοι γνωρίζουν ότι αληθινοί μάγοι, οι κλειδοκράτορες του αόρατου κόσμου, είναι μόνο όσοι γεννήθηκαν νεκροί. Μονάχα εκείνοι που γεννήθηκαν νεκροί, αλλά τελικά κατάφεραν να ζήσουν, κατέχουν τη δύναμη να επικοινωνούν με τα πλάσματα που ζουν στο υπερπέραν…»

Το βιβλίο του Αντώνη Αντωνιάδη “Νεκρονομικόν, το χειρόγραφο των νεκρών” κυκλοφορεί ήδη από το 2015 και τις εκδόσεις Hippocampus Press. Στα δικά μου χέρια πήρε ζωή μέσα από την πρόσφατη (2018) δημοσίευσή του στις εκδόσεις Οξύ και την επιμέλεια του Δρόσου Μιραμπίλη. Το συγγραφέα του βιβλίου τον γνώριζα ήδη, όχι δυστυχώς από προηγούμενα συγγραφικά πονήματά του, αλλά από τη συνεργασία του με περιοδικά όπως το “Άβατον” και η “Μυστική Ελλάδα”. Έτσι, δεν μου έκανε καθόλου εντύπωση που το συγγραφικό αποτέλεσμα μπορεί να ικανοποιήσει τόσο το λάτρη του horror -fantasy, όσο και αυτόν που αγαπά τα ιστοριογραφήματα και τη φιλοσοφία. Ο πρώτος θα εκτιμήσει το περιεχόμενο του βιβλίου και την πηγή έμπνευσής του, που δεν είναι άλλη από την μυθολογία Κθούλου και ο δεύτερος το πλαίσιο μέσα στο οποίο η ιστορία εξελίσσεται, δηλαδή τη βυζαντινή περίοδο, αλλά και την ερμηνευτική προσπάθεια του συγγραφέα.

Συγκεκριμένα, ο συγγραφέας παίρνει ως αφετηρία του τον πιο σημαίνοντα μηχανισμό πλοκής στη λογοτεχνίας του Lovecraft, δηλαδή το βιβλίο του Αμπντούλ Αλχαζρέντ, του παράφρονα Άραβα που κινούταν ανάμεσα στις Ονειροχώρες, τις διαστάσεις και τον κόσμο των νεκρών. Έτσι, επιδιώκει να φωτίσει την ιστορική συγκυρία μέσα στην οποία το Αλ Αζίφ ανακαλύφθηκε και μεταφράστηκε σε “Νεκρονομικόν” από τον Έλληνα Θεόδωρο Φιλήτα. Ως εκ τούτου, φαίνεται ότι επιδιώκεται μια ερμηνευτική προσέγγιση της λαβκραφτικής μυθολογίας, η οποία εμπλουτίζεται και συμπληρώνεται από τη φιλοσοφία των Πυθαγόρειων, το μυστικισμό των Νεοπλατωνικών και κάποιες από τις βασικές αρχές της Χαοτικής Μαγείας, εστιάζοντας όχι μόνο σε όσα γνωρίζουμε ως αληθινά, αλλά και σε όσα υποψιαζόμαστε πως είναι. Με αυτό το τρόπο, ο συγγραφέας καταφέρνει να δημιουργήσει μια γέφυρα με τον κόσμο της τρέλας, του τυχαίου και των άπειρων πιθανοτήτων που περικλείει το σύμπαν. Η προσέγγιση αυτή, πέραν του ενδιαφέροντος που προκαλεί, ταιριάζει και με το ηθικό και φιλοσοφικό σύστημα του Lovecraft, ο οποίος υποστήριζε την ανωτερότητα του 20ου αιώνα, ως τον “αιώνα της επιστήμης”. Επιπλέον, το πλέγμα αυτό των φιλοσοφικών και μαγικών συστημάτων, ντύνει το μυθιστόρημα του Α. Αντωνιάδη με μια ιδιαίτερη ατμόσφαιρα τρόμου, σαν αυτή που βιώνει κανείς ξυπνώντας από έναν εφιάλτη. Έτσι, βλέπουμε να αναπαράγεται με πρωτοφανή πρωτοτυπία, το μοτίβο της ενόρασης  στο υποσυνείδητο και στο χώρο του συμβολικού, όπως αποτυπώνεται μέσα από το λαβκραφτικό δόγμα “Εγώ είμαι Εκείνο και Εκείνο είναι εγώ”. Τέλος, ο συγγραφέας φαίνεται να διατηρεί, σε διάφορα σημεία του βιβλίου, το ύφος του Lovecraft, μέσα από τη χρήση δυσνόητων και βαρύγδουπων εκφράσεων όπως “αλλόκοτος”, “φολιδωτός” κλπ, αποδίδοντας  φόρο τιμής στο λογοτεχνικό τεχνίτη του τρόμου.

Επιπλέον, το έργο “Νεκρονομικόν, το χειρόγραφο των νεκρών” ανάγεται σε ένα αξιόλογο ανάγνωσμα και για άλλους λόγους, που δεν έλκουν την καταγωγή τους στο μεγάλο μύστη της μυθολογίας του Κθούλου, αλλά στις ίδιες τις ικανότητες του συγγραφέα. Συγκεκριμένα, ο Α. Αντωνιάδης, χρησιμοποιώντας λογοτεχνικά σχήματα όπως η εγκιβωτισμένη αφήγηση και το σχήμα του κύκλου, καταφέρνει να δώσει ροή στη δράση, να κρατήσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη και τελικά να κερδίσει διάφορες μάχες, όπως είναι αυτή της “βαρεμάρας” του αναγνώστη, αλλά και της υποσυνείδητης σύγκρισης του βιβλίου με το έργο του Lovecraft. Πράγματι, το συγκεκριμένο μυθιστόρημα, είναι τρανή απόδειξη όχι μόνο της διαχρονικότητας του τρόμου που γέννησε ο Lovecraft, αλλά και της αρχής ότι η τέχνη δε γνωρίζει παρθενογένεση, αφού ο αναγνώστης καταλήγει σε πολλά σημεία να ξεχνά την πατρότητα του Νεκρονομικού. Επιπλέον, ο συγγραφέας φαίνεται να είναι και καλός γνώστης της φιλοσοφίας και της ιστορίας. Καταρχάς, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, στο βιβλίο παρουσιάζονται, χωρίς να κουράζουν, αρχές διάφορων φιλοσοφικών σχολών και χώρων του “μεταφυσικού”, όπως είναι η θεοσοφία και ο εσωτερισμός εν γένει, παραπέμποντας στο γνωστό δόγμα της Blavatsky: “Δεν υπάρχει υψηλότερη θρησκεία από την Αλήθεια”. Κατά δεύτερον, η βυζαντινή περίοδος, μέσα στην οποία εξελίσσεται η ιστορία χρωματίζεται από τον συγγραφέα με σαφήνεια και πειστικότητα, ενώ παράλληλα δεν παραλείπονται οι λαογραφικές και ανθρωπολογικές αναφορές, μέσα από τις οποίες γίνονται κατανοητές οι σχέσεις μεταξύ της εξουσίας, αλλά και των επί μέρους εθνοτήτων που συνέθεταν το μωσαϊκό της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. Πολύ περισσότερο, η αφήγηση είναι τέτοια που πολλές φορές ο αναγνώστης ενδέχεται να μπερδέψει την ιστορία με το μύθο, με αποτέλεσμα το βιβλίο να αποκτά χαρακτήρα ιστοριογραφήματος. Στο σημείο αυτό δε μπορεί παρά να γελάσει κανείς με τη πανούργα τάση του Νεκρονομικού να μπερδεύεται με την ιστορία των ανθρώπων, κάνοντας τους να πιστεύουν ότι αυτό είναι αληθινό και όχι ένα απλό λογοτεχνικό κατασκεύασμα.

Όλα τα παραπάνω κάνουν το βιβλίο του Α. Αντωνιάδη έναν πραγματικό θησαυρό, που ο κάθε λάτρης του φανταστικού θα αγαπήσει και δεν πρέπει να χάσει από τη βιβλιοθήκη του. Ωστόσο, η δύναμη του βιβλίου δεν έγκειται ούτε σε μια απλή συγγραφική πρόζα, ούτε στη μεταφυσική επίδραση που απηχεί ακόμα πάνω μας το λαβκραφτικό έργο, αλλά στο μοναδικό πάντρεμα των διαφορετικών μεταξύ τους στοιχείων και των αντίρροπων δυνάμεων, μέσα από το οποίο επιτυγχάνεται η ανάδυση ενός καινούριου δυναμικού τριπτύχου με καίρια  στοιχεία τη φαντασία, το τυχαίο και το άπειρο!

TAGGED:LovecraftΑντώνης Αντωνιάδηςεκδόσεις ΟξύΝεκρονομικόν
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόAθηνά Κακλαμάνη
Follow:
Η Αθηνά μπορεί να φαίνεται ένα κορίτσι όπως όλα τα άλλα, όμως στην πραγματικότητα έχει μια μυστική υπερδύναμη. Μπορεί να διαβάζει γρήγορα. . Σε έναν παράλληλο κόσμο, η Αθηνά θα ήταν μέλος της ακαδημίας για χαρισματικά παιδιά του Charles Xavier. Σε αυτόν εδώ, της αρέσει η μπύρα, το κακό φαγητό, οι δίσκοι των Beatles και τα καλά βιβλία. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται με την Πολιτική και τη Νομική Επιστήμη, γι’ αυτό θα την βρείτε θαμμένη στα αναγνωστήρια του ΕΚΠΑ.
Προηγούμενο άρθρο Venom- H επιστροφή στα 00s που δεν θέλησε κανείς
Επόμενο άρθρο Ποιός είναι τελικά ο Venom; Ένα απαραίτητο who is who
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
The Hand that Rocks the Crandle -Το remake που κανείς δεν ζήτησε για ένα ζήτημα που κανείς δεν μιλάει
25 Νοεμβρίου 2025
Ας Περιμένουν οι Γυναίκες – Ήταν καλή διασκευή κύριε Πάνο;
21 Νοεμβρίου 2025
This is culturally (in)appropriate – Η επιστροφή των Clipse
21 Νοεμβρίου 2025
Το Κακό Παπί και το Φτερό της Τύχης – Θα γίνει ξεπουπούλιασμα!
19 Νοεμβρίου 2025
Η Τελειότητα- Η αποχαύνωση της καθημερινής ζωής
17 Νοεμβρίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ΑστυνομικήΒιβλία

Το Kορίτσι Mε Tα Oπλα – Ένα αστυνομικό μυθιστόρημα με φόντο την Ιρλανδία των 80s

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
7 Σεπτεμβρίου 2021
HorrorΒιβλία

Η Κόμισσα του Αίματος – Η γυναίκα – βαμπίρ του 16ου αιώνα

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
15 Δεκεμβρίου 2021
Comic

Locke & Key – Ξεκλειδώνοντας τον τρόμο μέσα μας

Άλκης Καζαμίας
Άλκης Καζαμίας
14 Φεβρουαρίου 2020
ΒιβλίαΕφηβική - Παιδική

Το Γιαρκ – Ένας μπαμπούλας για «καλά» παιδιά

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
8 Αυγούστου 2021
HorrorΒιβλία

Το Πρόσωπο που Πρέπει να Πεθάνει- Ένα ψυχεδελικό τριπ στον κόσμο “ενός άλλου Jason”

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
26 Ιουνίου 2018
ComicΒιβλία

Ποια βιβλία/comics να διαβάσετε δίπλα στο χριστουγεννιάτικο δέντρο;

admin
admin
27 Δεκεμβρίου 2018
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?