Έχουμε δει και βλέπουμε πολλές αναβιώσεις παλαιότερων κόμικς αυτή την εποχή. Αν και η Αμερική τείνει να έχει μια παράδοση πάνω στην αναβίωση, και στη συνέχεια κλασσικών κόμικς από νεότερους δημιουργούς (Mister Miracle, Watchmen, κα). Ωστόσο, η Ευρώπη κάνει επίσης σοβαρά βήματα αναβίωσης κλασσικών έργων, με την Γαλλία να συνεχίζει τα γνωστά σε όλους μας Asterix, Lucky Luke, Corto Maltese (δείτε το podcast μας για περισσότερα). Στην Ιταλία τώρα, ο εκδοτικός οίκος Bonelli έχει ξεκινήσει και ο ίδιος να κάνει τέτοιες απόπειρες, με πιο γνωστή εκείνη του Mister No.
Μετά την επιτυχία της «elseworlds» ιστορίας, «Mister No Revolution» (στην Ελλάδα δημοσιεύθηκε σε 3 άλμπουμ, από τον Μάιο του 2019 έως και τον Ιανουάριο του 2020), που έκανε ουσιαστικά ένα rewrite της ιστορίας του ήρωα, τοποθετώντας τον στα τέλη του ’60, και στον πόλεμο του Βιετνάμ, αντί του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου που τον είχε γράψει ο δημιουργός του τίτλου, Guido Nolitta (ψευδώνυμο του Sergio Bonelli). Πρωτεργάτης του «Mister No Revolution» ήταν ο σεναριογράφος Michele Masiero, που τελικά ο ενθουσιασμός του δεν έμεινε εκεί, αλλά αποφάσισε να συνεχίσει την αναβίωση του χαρακτήρα, ξαναβάζοντάς τον αυτή τη φορά στο γνωστό του σύμπαν, τη δεκαετία του ‘50!
Πριν όμως περάσουμε σε εκείνη τη περίοδο, ας πούμε δύο λόγια για την αρχική σειρά. Ο Guido Nolitta σε όλο τη κύρια σειρά –αποτελούμενη από 379 τεύχη- έδινε μεγάλη σημασία στην έννοια του «αντι-ήρωα», εκμεταλλευόταν το τοπίο του Αμαζονίου διαρκώς, ενώ δεν «άφηνε στην ησυχία» του τον Jerry Drake (πραγματικό όνομα του Mister No). Επιπλέον, ο Nolitta δεν έχανε ευκαιρία να επισημάνει την άσχημη οικονομική κατάσταση της Λατινικής Αμερικής, τις αντίξοες συνθήκες, την ανθρώπινη εξιλέωση, όσο και την εκμετάλλευση ιθαγενών του Αμαζονίου, από λευκούς Αμερικάνους. Άλλες ιστορίες του μιλάνε για την αποψίλωση του Αμαζονίου, για τα αντάρτικα κινήματα κατά των γαιοκτημόνων, στυγνά καθεστώτα όπως του περιβόητου Πάπα-Ντογκ στην Αϊτή, απομεινάρια ναζί στην Λατινική Αμερική, και άλλα μετα-αποικιοκρατικά ζητήματα. Ο Mister No, αν και έψαχνε την ησυχία του, μετά τη φρίκη που βίωσε στα πεδία μαχών του Β’ ΠΠ, δεν σταμάτησε να σέρνεται σε περιπέτειες. Άρα δεν είναι διόλου παράξενο, πως δεν γούσταρε καμία μορφή εξουσίας, κανέναν πλούσιο, και ήταν πάντοτε με το μέρος των ιθαγενών, των καταπιεσμένων, των επαναστατών. Έτσι και ο Nolitta αποφάσισε να βάλει ως τόπο «απόδρασης» τη Μανάους, αφού, τουλάχιστον την δεκαετία του ’50, ήταν μια φιλήσυχη πόλη, που η σιωπή της έσπαγε μονάχα από καυγάδες στα νυχτερινά μπαρ της περιοχής, μέχρι που αποδείχθηκε το αντίθετο στα τέλη της δεκαετίας του ’60, που η πόλη γνώρισε τον όρο «βιομηχανία», και άρχισε να πλημμυρίζει από επιχειρηματίες και γαιοκτήμονες, κάνοντας έτσι τον Mister No να έρθει στην αποφασίσει να φύγει από την Μανάους- γεγονότα που έλαβαν μέρος στην τελευταία ιστορία της original σειράς, στο τεύχος #379.
Ο Michele Masiero κρατώντας όλα τα στοιχεία που κάνουν τον Mister No τόσο επιτυχή, και δημιουργώντας ιστορίες που ουσιαστικά τοποθετούνται ενδιάμεσα σε εκείνες του Nolitta- τουλάχιστον αυτό δείχνουν τα πρώτα δύο τεύχη-, μας μεταφέρει ξανά στη Μανάους, με νέους μπελάδες να περιμένουν τον Jerry, και να τον ξαναβάζουν στον δρόμο της Περιπέτειας. Με τον υπότιτλο «Οι Νέες Περιπέτειες», στο τιμόνι θα βρίσκεται μια τεράστια δημιουργική ομάδα, με το σενάριο να το αναλαμβάνουν ο Masiero με τους Luigi Mignacco (έχει γράψει πολλά γνωστά τεύχη του ήρωα) και τον Maurizio Colombo, ενώ στο σχεδιαστικό κομμάτι βρίσκονται οι Roberto Diso (έχει σχεδιάσει δεκάδες- αν όχι εκατοντάδες- ιστορίες του ήρωα στο παρελθόν), Massimo Cipriani, Marco Fodera και Stefano Di Vitto (επίσης δημιουργός με μακρά ιστορία στον τίτλο). Θα αποτελείται συνολικά από 14 τεύχη, τα οποία ξεκίνησαν στην Ιταλία τον Ιούλιο του 2019 (σε μηνιαία βάση) φτάνοντας μέχρι σήμερα τα 10, εκ των οποίων τα πρώτα 2 γνωστά για εμάς τεύχη («Η Επιστροφή» και «Λιμνάζοντα Ύδατα») δημοσιεύθηκαν πριν λίγο καιρό από τις εκδόσεις Μικρός Ήρως.
Στα «Η Επιστροφή» και «Λιμνάζοντα Ύδατα», ο πατέρας του Mister No έρχεται στη Μανάους έντρομος, προσπαθώντας να μάθει για την τύχη του υιού του, που φημολογείται πως είναι νεκρός. Τελικά, αποδεικνύεται το αντίθετο, και ο Mister No ξεκινάει να του αφηγείται την τελευταία του περιπέτεια, που έφερε μαζί και αυτή τη φήμη. Η περιπέτεια μιλάει για μια αποστολή στα βάθη του Αμαζονίου με μια ομάδα επιστημόνων, με σκοπό να πείσουν τη φυλή των Ίντιος ότι απειλείται από έναν θανατηφόρο κίνδυνο. Αυτός ο κίνδυνος περιλαμβάνει ραδιενέργεια, που έχει προσβάλλει τα νερά του Αμαζονίου. Στον δρόμο του θα βρεθεί αντιμέτωπος με τον στρατό, και τα σατανικά τους σχέδια… Η ιστορία δεν ολοκληρώνεται, αλλά πρόκειται να συνεχιστεί και στο επόμενο άλμπουμ, «Αιχμάλωτος Της Ζούγκλας».
Η πρόκληση που έρχεται με την αναβίωση ενός ήρωα, είναι να τον επαναφέρεις όσο γίνετε πιο ομαλά στο φυσικό του περιβάλλον. Έτσι και εδώ, ο Masiero μας μεταφέρει όμορφα στη Μανάους, και για το πρώτο μισό της «Επιστροφής», κάνει πολλές αναφορές σε γνωστά μας πρόσωπα από τα προηγούμενα τεύχη… Ο ταξιδιωτικός πράκτορας από την πολύ πρώτη ιστορία του Mister No, ο μπάρμαν στο μπαρ της Μανάους Πάουλο Αντόλφο, ο αχώνευτος τοπικός αστυνομικός Ολιβέιρα, ο ιησουίτης πάτερ Καμπρέρα, ή ακόμα και ο αχώριστος γερμανικής καταγωγής φίλος του Jerry, Ες-Ες. Έκπληξη κάνει η εμφάνιση του Τζέρομ Σίνιορ, πατέρας του Τζέρι- ο οποίος και δεν έχει ξαναεμφανιστεί σε ιστορία του Mister No δημοσιευμένη στην Ελλάδα, ενώ στην Ιταλία έχει κάνει λίγες εμφανίσεις, ευρέως γνωστές στο «C’ Era Una Volta A New York», και στο «Terra e Liberta»- έκπληξη, διότι, δείχνει μια επιθυμία από τους δημιουργούς να επιστρέψουν μια πλειάδα χαρακτήρων από το ρόστερ του Mister No.
Ο Masiero και ο Mignacco είναι αρκετά προσεχτικοί στο σενάριο, το ίδιο και ο Cipriani στο σχέδιο, ώστε να μεταφέρουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την αισθητική– και την αίγλη- των παλαιών ιστοριών. Κάτι που το πετυχαίνουν με ιδιαίτερη επιτυχία! Το pacing είναι σωστό, αφιερώνει έναν αξιοπρεπέστατο χρόνο σε γεγονότα και καταστάσεις, αναπτύσσοντας με αυτό τον τρόπο τους χαρακτήρες του, δεν βιάζεται να μπει στη δράση, αξιοποιεί αρκετά τους διαλόγους όσο και την εικονογραφημένη αφήγηση.
Τα γνωστά themes του Mister No βρίσκονται ξανά παρόν, όπως η εκμετάλλευση, η επίδραση των λευκών αποίκων στη φύση, και η ανατάραξη των ιθαγενών, η ασφυκτική εξουσία του στρατού, και η βαναυσότητα τους… Σχεδόν κάθε ιστορία του Mister No καταλήγει σε τραγωδία (γνωστό στοιχείο των πρώτων ιστοριών του Nolitta), έτσι και εδώ, δεν χαρίζεται για ένα happy-ending, αλλά χτίζει την ένταση, φέρνει τους ήρωες σε σύγκρουση… Μένει μόνο να δούμε πως ολοκληρώνεται η πολλά υποσχόμενη ιστορία, με τις δυνατότητες να μας δώσει πολύ δυνατές νέες περιπέτειες του αγαπημένου μας αντιήρωα στο μέλλον!