Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Here comes the Fall – Τα 10 καλύτερα anime για να μπείτε στο mood φθινοπώρου
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
    33 Λεπτά Ανάγνωσης
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Ας Περιμένουν οι Γυναίκες – Ήταν καλή διασκευή κύριε Πάνο;
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Κακό Παπί και το Φτερό της Τύχης – Θα γίνει ξεπουπούλιασμα!
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Λεγεώνα – Λίγο Β’ ΠΠ, λίγο βαμπίρ, τίποτα από τα δύο
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    12 Κανόνες του Αγώνα – Αναζητώντας απαντήσεις στο πολιτικό μας αδιέξοδο
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τα Bαρέλια της Oργής – Ταξική πάλη στην Άγρια Δύση
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Τελειότητα- Η αποχαύνωση της καθημερινής ζωής
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Dungeon Crawler Carl – Ο Κάρολος και μια γάτα στα μπουντρούμια
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προδημοσίευση – The Witcher: Το Σταυροδρόμι των Κορακιών
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μυστήρια Πράγματα: Ξυλόκαστρο & πέριξ -Μια ξεχωριστή ανθολογία ιστοριών λαογραφικού τρόμου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Project Hail Mary – Tο Μαράκι, ο Aριανός και το hard science fiction
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    The Hand that Rocks the Crandle -Το remake που κανείς δεν ζήτησε για ένα ζήτημα που κανείς δεν μιλάει
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Bugonia – Μισάνθρωπη ωμότητα σε αντι-Λανθιμικό weird
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Hamnet – Aνούσιο δράμα εποχής με σταγόνες Shakespeare-ploitation
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Life of Chuck – Πιεστικό μελόδραμα με χορευτικές εξάρσεις
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Sinners – Βρικόλακες, blues και κοινοτικό τραύμα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Τhe Studio – Ένα αστείο από και για το Hollywood
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    This is culturally (in)appropriate – Η επιστροφή των Clipse
    27 Λεπτά Ανάγνωσης
    Σαββόπουλος: 10 τραγούδια για μία ξεχασμένη μας κληρονομιά
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μυθολογικά Τέρατα: Balkan edition
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    riddler-δημοκρατία
    Riddler, γιατί μισείς τη Δημοκρατία μας;
    1 Λεπτά Ανάγνωσης
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: O Πνιγμός- Ο πνιγμένος από τις…ανασφάλειες πιάνεται
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > O Πνιγμός- Ο πνιγμένος από τις…ανασφάλειες πιάνεται
Βιβλία

O Πνιγμός- Ο πνιγμένος από τις…ανασφάλειες πιάνεται

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 30 Ιανουαρίου 2018
Τελευταία Ενημέρωση 10 Φεβρουαρίου 2018
5 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Ο Τσακ Πολάνικ αντικειμενικά δεν χρειάζεται και πολλές συστάσεις. Τι να πει κανείς άλλωστε για τον άνθρωπο που ξάφνιασε ολόκληρο τον πλανήτη με το Fight Club και τις ανησυχίες του για τον ρόλο και την εικόνα του άνδρα σε μια κοινωνία ταχέως μεταβαλλόμενων σημαινόμενων, τα οποία περιφέρονται χωρίς πολλές φορές να συνδέονται με κάποιο σημαίνον. Ακραίο και προκλητικό, έθετε ερωτήματα και αντιρρήσεις και, σίγουρα, προκαλούσε αντιδράσεις. Θετικές και αρνητικές.

Ο Πολάνικ ακολουθεί την ίδια μέθοδο στον Πνιγμό (στα ελληνικά από τις εκδόσεις Αίολος): καυστική γραφή-γροθιά στο στομάχι, λόγος που υπερκαλύπτει την πλοκή και μια ιστορία έρμαιο των διαθέσεων του αφηγητή. Το παρόν αναζητά τις ρίζες του σε ένα παρελθόν που, όπως οι ανησυχίες του Πολάνικ, πλανάται μεταξύ μιας ιδεατής (πάντα μη υπαρκτής) πραγματικότητας και ενός τραύματος, το οποίο προκλήθηκε από τη σύγκρουση με την βιωμένη Πραγματικότητα.  Η θεματολογία του δεν προχωρά ιδιαίτερα: παραμένει το ζήτημα του άνδρα σε κρίση μέσα σε ένα περιβάλλον επιβεβλημένο απέξω. Ωστόσο, γίνεται πιο οξεία, πιο κακεντρεχής και εκεί, τελικά, αποδεικνύει και την αδυναμία της.

Οι χαρακτήρες του, όλοι τους  στον έναν ή τον άλλον βαθμό εξαρτημένοι από κάτι, συνθέτουν έναν καθαρά σχιζοφρενικό κόσμο, όπου το 1+1  δεν σημαίνει για όλους 2. Αυτό είναι το μεγαλύτερο δράμα που αντιμετωπίζουν τα πρόσωπα στον Πνιγμό. Τους έχουν εκτοξεύσει σε έναν κόσμο που δεν κατανοούν γιατί δουλεύει όπως δουλεύει ή, καλύτερα, που δεν εμπιστεύονται πως δουλεύει. Είναι καταραμένοι να αμφισβητούν τα πάντα, χωρίς όμως να προσφέρουν ένα άλλο σύνολο ιδεών για να στηριχθούν, αντηχώντας τα λόγια του Κικέρωνα: ” με τον σκεπτικισμό μπορούμε να σκεφτούμε, αλλά δε μπορούμε να ζήσουμε”. Έτσι οι ήρωες αναζητούν μια έξοδο μέσω διαφόρων ειδών εθισμούς, δημιουργώντας δυσλειτουργικά κενά κοινωνικότητας, τα οποία εντάσσονται στο σύνολο δια του αποκλεισμού τους. Οι νέοι ιεροί άνθρωποι  ούτε θέλουν να θυσιαστούν, ούτε μετράει  ακόμα και αν το κάνουν.

Αυτή η αντιδραστικότητα του Πολάνικ, πολύ δημοφιλής στο νεανικό κοινό της μετανεωτερικότητας, φτάνει σε βαθιά προβληματικά χαρακτηριστικά. Σαν σωκρατικό επιχείρημα υψωμένο στην μέγιστη μορφή του, ο ήρωας του Πολάνικ, ο Βίκτορ Μανσινι, αποτελεί έναν απόλυτα εξαρτημένο άνθρωπο: από το σεξ, από τις γυναίκες, από την αμφίδρομη ανάγκη του Αλλου, βιωμένη όμως καθαρά σωματικά. Ο Βίκτορ δεν είναι κύριος του εαυτού του και ούτε των πράξεων του. Και, όταν τελικά καταλαβαίνει τι φταίει, μονολογεί: Οχι άλλες γυναίκες. Μπορεί η θέση αυτή να μετριάζεται και να μιλάει, στο τέλος, πράγματι για το βάρος των επιβεβλημένων κοινωνικών προτύπων, όμως ο κώδικας του τέλους δεν αρκεί για να αντιστρέψει έναν λόγο στα όρια  της σκοποφιλίας. Το σοκ για την χαρά του σοκ δεν είναι συγγραφική ιδιότητα. Προσεγγίζει περισσότερο μια εξάρτηση,  όμοια με αυτή του φίλου του Βίκτορ Ντένι, στον αυνανισμό.

Ταυτόχρονα, τα ίδια τα ερμηνευτικά εργαλεία του Πολάνικ τον προδίδουν, καθώς αφενός μαρτυρούν τις καταβολές του, αφετέρου τον εγκλωβίζουν, ακόμα και όταν θέλει να τους ξεφύγει: Μπορεί να ανατρέπει το οιδιπόδειο βάζοντας στην θέση του δυνάστη την παρανοϊκή μητέρα του Βίκτορ, όμως και πάλι κάνει χρήση των ίδιων ψυχαναλυτικών εργαλείων που κατακρίνει για να μιλήσει για αυτή την σχέση. Μπορεί να ρίχνει μύδρους στον καταναλωτισμό, και πάλι όμως βασίζεται στην λογική της (επίπλαστης) επιθυμίας για να την καταγγείλει.

Σε κάθε περίπτωση όμως ο Πολάνικ ήταν και παραμένει σπουδαίος, μορφολογικά, συγγραφέας. Η μορφή εδώ ξεκάθαρα επιβάλλεται επί του περιεχομένου και έτσι, μέσα από έναν ασαφή λόγο που συνταιριάζει πολλά και διαφορετικά μεταξύ τους πράγματα με την μέθοδο των συνειρμών, ρυθμικές επαναλήψεις και καθιέρωση κοινών κωδικών με τον αναγνώστη, ο συγγραφέας καταφέρνει και κερδίζει το κοινό του. Τα θέματα του παραμένουν εκεί, το ίδιο, αν όχι και περισσότερο εριστικά από τον Tyler Durten και έχουμε σίγουρα την ανάγκη να τα ακούσουμε. Όμως, όπως και οι ήρωες του, ας μας επιτρέψει να αμφιβάλλουμε.

 

TAGGED:PALAHNIUK CHUCKTyler Durtenεκδόσεις ΑίολοςΟ ΠνιγμόςΤσακ Πολάνικ
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο Οι Tρεις Πινακίδες Εξω Από Το Έμπινγκ, Στο Μιζούρι – Ένα ειλικρινές ψυχογράφημα του αμερικάνικου Νότου
Επόμενο άρθρο Ο Μικρός Πρίγκιπας (σε κόμικ) – Το παραμύθι για όλες τις γενιές
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
The Hand that Rocks the Crandle -Το remake που κανείς δεν ζήτησε για ένα ζήτημα που κανείς δεν μιλάει
25 Νοεμβρίου 2025
Ας Περιμένουν οι Γυναίκες – Ήταν καλή διασκευή κύριε Πάνο;
21 Νοεμβρίου 2025
This is culturally (in)appropriate – Η επιστροφή των Clipse
21 Νοεμβρίου 2025
Το Κακό Παπί και το Φτερό της Τύχης – Θα γίνει ξεπουπούλιασμα!
19 Νοεμβρίου 2025
Η Τελειότητα- Η αποχαύνωση της καθημερινής ζωής
17 Νοεμβρίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ΒιβλίαΕφηβική - Παιδική

Ιστορίες από Μακρινά Προάστια – «Πρέπει να τα ζήσεις για να καταλάβεις»

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
28 Δεκεμβρίου 2021
Sci-FiΒιβλία

Η Λέξη Για Τον Κόσμο Είναι Δάσος – Η οικολογική επιστημονική φαντασία της Ursula Le Guin, το Βιετνάμ και το Handmaid’s tale

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
3 Δεκεμβρίου 2021
Βιβλία

Εξ Αίματος – Διακτινισμός στη θηριωδία της σκλαβιάς

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
29 Ιουλίου 2022
HorrorΒιβλία

Ο Βασιλιάς με τα Κίτρινα – Το Ενδιάμεσα του Τρόμου

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
8 Δεκεμβρίου 2021
HorrorΒιβλία

Ο H.P. Lovecraft για αρχάριους! Από που να ξεκινήσετε την γνωριμία σας με τον πατέρα του κοσμικού τρόμου

Oμάδα Afterwords
Oμάδα Afterwords
15 Δεκεμβρίου 2017
ComicΕυρωπαϊκά

H Σκιά Πέρα Από τον Χρόνο (graphic novel)- H αναπαράσταση του μη παραστατικού

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
27 Ιουλίου 2018
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?