Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Τhe Favourite – Μια ακτινογραφία της εξουσίας κάθε είδους
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Τhe Favourite – Μια ακτινογραφία της εξουσίας κάθε είδους
Cinema

Τhe Favourite – Μια ακτινογραφία της εξουσίας κάθε είδους

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 31 Ιανουαρίου 2019
Τελευταία Ενημέρωση 18 Φεβρουαρίου 2019
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Δεν κρύψαμε ποτέ τον θαυμασμό μας για το σινεμά πού φτιάχνει ο Γιώργος Λάνθιμος, από τα πρώτα του βήματα στην Ελλάδα. Αντίθετα, το βίαιο, αντιανθρώπινο και αντιανθρωπιστικό έργο του, το οποίο έχει στον πυρήνα του τις σχέσεις εξουσίας κυρίως στο πλαίσιο της (μίκρο/μέσο/μέγαλο) αστικής τάξης, μας έβρισκε πάντα σύμφωνους, τουλάχιστον ως προς τη σκωπτική, εξεταστική του ματιά. Οι ξενόγλωσσες παραγωγές του του επέτρεψαν, σταδιακά, να αφήσει πίσω του τον στενό ελληνικό κόσμο και να αποκτήσει μια πιο ευρεία, διεθνή ματιά, διατηρώντας όμως τις ίδιες προβληματικές.

Πράγματι, ο Λάνθιμος δεν κάνει το ανατρεπτικό, πολιτικό σινεμά του Ken Loach ή το βαθιά ψυχαναλυτικό σινεμά του Haneke. Το έργο του εστιάζει τελικά τόσο βαθιά στις δομές εξουσίας που μένει σε αυτές παγωμένο, όπως οι χαρακτήρες των έργων του στο φινάλε, που απλά κοιτιούνται ή αποφεύγουν το βλέμμα αμήχανα. Όμως αυτό δε σημαίνει πως όλα όσα οδηγούν σε αυτή την αμηχανία, την αναπτύσσουν, την κορυφώνουν, τη διαμελίζουν και τη διακωμωδούν δεν είναι αξιόλογα και ισάξια ενός δημιουργού που πλεον αξίζει να συγκαταλέγεται στους πιο ικανούς και όχι απλά στους πιο ιδιαίτερους της γενιάς του.

Aυτή η θέση του δόθηκε με το The Favourite, την ταινία που, όπως είχαμε προαναγγείλει,βρίσκεται επάξια στην κορυφή της χρονιάς που έφυγε. Και αυτό για τον απλό λόγο ότι ο Λάνθιμος παρουσίασε μια ταινία που η σκληρότητα και η εξεζητημένη παρωδία του βρίσκουν τον καλύτερο μέχρι τώρα τόνο και στόχο για να εκφραστούν και να λειτουργήσουν.

Το weird, σκληρό ύφος του Λάνθιμου λειτουργεί καλύτερα σε αντιθετικά ζεύγη με μια άλλη δομή, την οποία σταδιακά αποκαθηλώνει. Στον Αστακό αυτή ήταν οι ανθρώπινες σχέσεις, οι θυσίες, τα ψέμματα, οι παραχωρήσεις και τελικά η συγκατάβαση που δείχνουν οι άνθρωποι απέναντι στους άλλους. Στη Θανάτωση του Ιερού Ελαφιού, με χαλαρό αφηγηματικό μοτίβο την τραγωδία της Ιφιγένειας, ήταν (ξανά) η οικογένεια και οι θυσίες που ζητά από τα μέλη της προκειμένου να ενταχθούν πρώτα σε αυτή, μετά στο σύνολο και μετά ξανά σε αυτή, κόντρα στο σύνολο. Τέλος, στην Ευννοούμενη, μακριά από οποιαδήποτε έννοια αριστοτελικής κάθαρσης, ο στόχος του είναι η κρατική εξουσία που είναι ίσως η πιο διευρυμένη και τα φτιασίδια της πιο βαθιά χαραγμένα και δύσκολα να αποκαλυφθούν. Ενάντια σε αυτή την ηγεμονία στρέφει το ανήσυχο βλέμμα του και, παρόλο που τελικά δεν προτείνει διέξοδο από αυτή, καταφέρνει και την εξετάζει ενδελεχώς προκειμένου, ίσως, να βρουν άλλοι την διέξοδο.

Ο Λάνθιμος βέβαια μας παρουσιάζει την εξουσία κάπως Oscar Wilde-ικά, μέσα από το σεξ, ως μηχανισμό επιβολής. Τοποθετώντας το έργο στην γυναικοκρατούμενη βασιλική ιστορία της Βρετανίας και βάζοντας στους κεντρικούς ρόλους γυναίκες, ο Λάνθιμος αποφεύγει πολύ εύκολα μια άτοπη και απροσονατολιστική συζήτηση περί σεξισμού, ενώ την ίδια στιγμή κάνει πλήρη χρήσης των εκφάνσεων της γυναικείας σεξουαλικότητας και του ηδονοβλεπτικού βλέμματος της κάμερας.

Σκοπός του παραμένει βέβαια πάντα να καταδείξει τις εξουσιαστικές δομές μιας βασιλείας, αρχηγίας, οποιαδήποτε δομής που υποβαθμίζει τον άνθρωπο σε υπηρέτη και καλλιεργεί μέσα του την ανάγκη να πράξει το ίδιο σε όσους τύχει να βρεθούν από κάτω του. Η εκμαυλιστική ισχύ της παρασκηνιακής, πρόσκαιρης εξουσίας, η οποία μπορεί να μεταβληθεί ανά πάσα ώρα και στιγμή, αυτό είναι τελικά το “ουράνιο τόξο” που κυνηγούν οι δύο ευνοούμενες. Και την ίδια στιγμή, η ουσιαστική, μόνιμη εξουσία, που κοιμάται σαν θυμωμένος ή βραδύνους γίγαντας, μένει ακλόνητη, για να συνθλίψει, όταν ξυπνήσει, όποιον νομίζει ότι τελικά αξίζει μια θέση κοντά στον ήλιο.

Μέσα από την αμήχανη, εξεζητημένη του υφολογία, ο ανταγωνισμός αυτός μεγενθύνεται και γελοιοποιείται όσο το δυνατόν περισσότερο, χωρίς βέβαια να χάνει την οξύτητα του. Το ότι σε αυτόν τον ανταγωνισμό εμπλέκεται και μια ολόκληρη χώρα δεν είναι ούτε τυχαίο ούτε αμελητέο από τον σκηνοθέτη. Αντίθετα, είναι ένα από τα κεντρικότερα στοιχεία της ταινίας.

Είναι γνωστό πως το στυλ του Λάνθιμου δεν ταιριάζει σε όλους τους ηθοποιούς, ούτε τους είναι εύκολο να το ακολουθήσουν. Σε αυτή την περίπτωση όμως ο Έλληνας σκηνοθέτης στάθηκε τυχερός, καθώς το σύνολο των συντελεστών του όχι μόνο κατάφερε να προσαρμοστεί απόλυτα στις απαιτήσεις του, αλλά μέσα από αυτό το ιδιαίτερο παίξιμο έδωσε μερικές από τις καλύτερες ερμηνείες που είδαμε φέτος. Αναφερόμαστε τόσο στην παλιά γνώριμο του σκηνοθέτη Rachel Weisz (Constantine, Agora ), όσο και στην αγαπημένη μας Emma Stone (Ζοmbieland, Maniac Irrational Man) , η οποία εδώ ξεπερνά κατά πολύ την οσκαρική της ερμηνείας στο La La Land. Aμφότερες είναι υποψήφιες για όσκαρ Β’ Γυναικείου ρόλου. Όμως, οι πραγματικές αποκαλύψεις της ταινίας ήταν η ίδια η εξουσία, η εκρηκτική Olivia Colman ( Αστακός, Tyrannosaur), η οποία καταφέρνει να ισορροπήσει σε όλα τα πεδία που της ζητούνται, από αυτή της βραδύνους μονάρχισσας, της παθιασμένης γυναίκας, της σκληρής εξουσιάτριας αλλά και της τραγικής μητέρας. Ένα μόνο από όλα αυτά θα ήταν αρκετό, αλλά η Colman τα φέρνει στη ζωή όλα ταυτόχρονα, σε μια ερμηνεία υπόδειγμα. Επιπλέον, αξίζει να αναφερθεί και η πολύ ευχάριστη, ειρωνική παρουσία του Nicholas Hoult (X-Men: Apocalypse, Rebel in the Rye) αλλά και η σίγουρη και καθησυχαστική φιγούρα του Mark Gatiss (Doctor Who, Sherlock).

To Τhe Favourite ήταν μια μεγαλεπίβολη στιγμή, η οποία έχτισε και τελικά ικανοποίησε προσδοκίες. Ό,τι και να γίνει τη βραδιά των Όσκαρ, δεν έχει και πολύ σημασία. Το μόνο που μετράει τελικά είναι ότι ο Λάνθιμος παρέδωσε μια ταινία που μας ωθεί να μιλήσουμε, να σκεφτούμε με αφορμή και αφετηρία αυτή, για το μέλλον. Της εξουσίας και το δικό μας. Ιδανικά χωρίς εξουσία.

TAGGED:Emma StoneLa La LandNicholas HoultOlivia ColmanRachel WeiszThe favouriteγιώργος λάνθιμος
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο 10 comics που ανυπομονούμε να διαβάσουμε το 2019!
Επόμενο άρθρο Green Book – Ρατσισμός των 60s ή μια απλή βιογραφική ιστορία;
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
12 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

Poor Things – Η εαυτός νυστέρι για το σώμα και την κοινωνία

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
26 Μαρτίου 2024
Cinema

Kinds of Kindness – To weird το παλιό, το ορθόδοξο

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
23 Ιανουαρίου 2025
CinemaExclusiveΑνασκοπήσειςΑνασκόπηση 2023

Σινεμά με πλακάτ, αίθουσες κλειστές– Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2023

admin
admin
7 Φεβρουαρίου 2024
Σειρές

Οι 10 σειρές που μας καθήλωσαν στις οθόνες μας το 2018

admin
admin
26 Δεκεμβρίου 2018
Cinema

Black Widow – Σοβιετικά χαιρετίσματα στο μέλλον της Marvel

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
9 Νοεμβρίου 2021
Cinema

Νύχτες Πρεμιέρας 22: Τα smash and pass του φετινού φεστιβάλ

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
11 Οκτωβρίου 2022
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?