Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Θεμέλιο και Γη – Ένα κλασικό, αλλά κουρασμένο sequel
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Sci-Fi > Θεμέλιο και Γη – Ένα κλασικό, αλλά κουρασμένο sequel
Sci-FiΒιβλία

Θεμέλιο και Γη – Ένα κλασικό, αλλά κουρασμένο sequel

Καζανάς Kώστας
Από Καζανάς Kώστας
Δημοσιεύτηκε 25 Ιουλίου 2024
Τελευταία Ενημέρωση 25 Ιουλίου 2024
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Sequels, αυτή η μάστιγα

Λέγεται συχνά, και δικαίως, ότι ο μαζικός κινηματογράφος έχει βουλιάξει στα sequel, prequels, spin offs κτλπ. Ότι δεν υπάρχει κάποια νέα ιδεά, που, ατενίζοντας την εποχή της, να μπορεί να πει κάτι για τους καιρούς που ζούμε, για το μέλλον που θέλουμε ή, έστω, κάτι πραγματικά διασκεδαστικό, καθώς η κονσέρβα των one liners, του reference humor και της διακειμενικότητας έχει κουράσει αβάσταχτα. Και όλα αυτά είναι σωστά. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι η λογοτεχνία μαστίζεται από το ίδιο πρόβλημα, το οποίο μάλιστα είναι και παλαιότερο, κατά μερικούς αιώνες. Η επιστροφή του Sherlock Holmes στη ζωή, μετά από πιέσεις των αναγνωστών θα μπορούσε να θεωρηθεί ένα τέτοιο «sequel» που σκοπό είχε να συνεχίσει μια ιστορία που είχε τελειώσει οργανικά, επειδή το franchise ήταν επιτυχημένο.

Contents
Sequels, αυτή η μάστιγαΚαι πώς ήταν τελικά αυτές οι συνέχειες;Θεμέλιο και ΓηΟπότε... όχι;

Εάν πάρουμε τώρα τη γνωστή, χαοτική κατάσταση που επικρατούσε στην «pulp» λογοτεχνία του 1950 και του 1980 (δεν τις αναφέρουμε τυχαία αυτές τις χρονολογίες), με την περιοδικότητα του Τύπου να είναι βασικό πρόβλημα, το αναγνωστικό κοινό χαωμένο μεταξύ hard sci-fi, space opera, ray-, cyber- steam και διάφορα άλλα -punk υποείδη, η συνέχεια κλασικών ιστοριών με spin offs και sequel έμοιαζε αναπόφευκτη. Έτσι λοιπόν, ο Isaac Asimov, 30 χρόνια μετά την ολοκλήρωση της κλασικής τριλογίας του Θεμελίου (1953), επανέρχεται στον κόσμο και τα σχέδια του Sheldon, με τη δεύτερη του τριλογία (ή τετραλογία, ανάλογα την έκδοση), η οποία ξεκινά το 1982 με το Στις Παρυφές του Θεμελίου και συνεχίζεται με το Θεμέλιο και Γη το 1986. Τα δύο επόμενα, το Πρελούδιο του Θεμελίου (1988) και το Πέρα από το Θεμέλιο (1993) αποτελούν prequels.

Και πώς ήταν τελικά αυτές οι συνέχειες;

Και ενώ είναι δικαίωμα προφανώς του κάθε λογοτέχνη, πόσο δε μάλλον του «πατέρα» της επιστημονικής φαντασίας να κάνει ό,τι θέλει με τις ιστορίες που ο ίδιος εμπνεύστηκε, η δεύτερη τριλογία του δεν είχε σε καμία περίπτωση ούτε την αποδοχή ούτε την επιτυχία της πρώτης. Η κλασική τριλογία αποτέλεσε ένα από τα μεγαλύτερα κατορθώματα του hard sci-fi, με τη σκληρή, εγκεφαλική της διάσταση και την τοποθέτηση όχι ατόμων, ούτε καν της ανθρωπότητας, αλλά του ίδιου του πολιτισμού στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Μάλιστα κατάφερε κάτι μοναδικό έκτοτε αλλά και μετέπειτα: βραβεύτηκε με το Hugo «Καλύτερη Σειρά Όλων των Εποχών», το 1966, ένα βραβείο που θεσπίστηκε ειδικά για αυτή.

Η δεύτερη τριλογία από την άλλη άφησε σε πολλούς μια πικρή γεύση. Κάνοντας μια στροφή από το hard sci-fi, ο Αsimov έφτιαξε ουσιαστικά ένα «σκεπτόμενο» space opera, με σχεδόν μηδενική δράση, γεμάτο φιλοσοφικές αναζητήσεις και ανησυχίες για τη θέση του ανθρώπου στο σύμπαν, τον διαχωρισμό μεταξύ ατόμου και συνόλου, αλλά και παράλληλα τόσο τα άκρα αυτών των δύο εννοιών όσο και τις συγκλήσεις τους. Ταυτόχρονα, εντάσσει τον κόσμο του Θεμελίου στον ευρύτερο κύκλο γραπτών του Asimov, τόσο της ρομποτικής του περιόδου όσο και της μετέπειτα, τρανσχιουμανιστικής τάσης του

Θεμέλιο και Γη

Ωστόσο, στη δεύτερη τριλογία και ειδικότερα στο Θεμέλιο και Γη, το οποίο επανεκδόθηκε πρόσφατα, αυτή τη φορά από τις εκδόσεις Anubis (σε μετάφραση του πάντα αξιόπιστου Βασίλη Αθανασιάδη) όπου το ενδιαφέρον φεύγει από τον πολιτισμό και εστιάζει στην ανθρωπότητα, φαίνονται καλύτερα και οι αδυναμίες του Asimov. Οι χαρακτήρες του, οι οποίοι παραμένουν σταθεροί στο Πέρα από το Θεμέλιο και εδώ, είναι ουσιαστικά απλά φερέφωνα φιλοσοφικών ιδεών, χωρίς χαρακτήρα και ενδιαφέρον, ενώ οι προσωπικότητές τους είναι τρομερά μονοδιάστατες. Και ίσως αυτό δεν ήταν πρόβλημα, εάν αυτή η μία τους διάσταση δεν είναι μια παρωχημένη και, πλέον, σεξιστική, κάτι που δυστυχώς, σε αυτόν τον, τελευταίο τίτλο, κορυφώνεται.

Η ίδια η πλοκή του βιβλίου θα μπορούσε να χαρακτηριστεί επαναλαμβανόμενη και μονότονη. Ένα βασικό ζήτημα είναι ότι ουσιαστικά δεν υπάρχει επίδικο σε αυτή τη φιλοσοφική αναζήτηση και ότι οι απαντήσεις έρχονται ως deus ex machina, μέσα από σχέδια άλλων, αφανών μαριονοπαικτών που δεν εμφανίζονται παρά στο τέλος.

Είναι τελικά όμως το Θεμέλιο και Γη κακό βιβλιο; Για Asimov, ακόμα και έναν Asimov μεταξύ 2 περιόδων, μάλλον ναι. Γενικότερα όμως υπάρχουν ακόμα πράγματα να απολαύσει κανείς. Η περιγραφή της ακραίας, αντικοινωνικής και μισάνθρωπης ιδιωτικότητας είναι ίσως η κορυφαία στιγμή του τίτλου, σε μια κλασική, ρομποτική λάμψη του παλαιού Asimov. Παράλληλα, με όλες τις προβληματικές, είναι και μία από τις ελάχιστες φορές που εμφανίζεται στην «βαριά» επιστημονική φαντασία μια trans φιγούρα. Επιπρόσθετα, η γλώσσα του βιβλίου είναι πολύ πιο εξανθρωπισμένη, μακριά από την ψυχρότητα της πρώτης τριλογίας, ενώ η τάση του συγγραφέα για πιο «καλλιτεχνικές» περιγραφές είναι έντονη.

Οπότε... όχι;

Σε κάθε περίπτωση όμως, όταν λέμε Θεμέλιο, εννοούμε την πρώτη τριλογία. Τα υπόλοιπα είναι λίγο σαν την σειρά του Apple Tv+: Πολύ ενδιαφέρουσα, αλλά καμία σχέση με το αρχικό υλικό. Όχι ότι είναι κακό αυτό βέβαια πάντα…

TAGGED:Foundations SeriesIsaac Asimovspace operaΑσίμωφεκδόσεις AnubisΘεμέλιο και Γη
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΚαζανάς Kώστας
Ο Κώστας όταν ήταν μικρός είχε ένα όνειρο, να παιζει σκάκι σε παγκόσμιο επίπεδο. Η πίστη του στο FORCE δεν στάθηκε ικανή για να τον κάνει να το πραγματοποιήσει. Κάπου στα 15 του αυτό το όνειρο ναυάγησε. Έκτοτε αρκείται σε χριστουγενιατικούς μαραθώνιους STAR WARS.
Προηγούμενο άρθρο Paul Gravett: «Τα αμερικάνικα κόμικς εδώ και πολύ καιρό δεν καινοτομούν με τον τρόπο των manga»
Επόμενο άρθρο Deadpool & Wolverine – If you know, you know bro
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
12 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicMarvel

Το Σκοτεινό Παρελθόν του Eddie Brock που τον έκανε Venom

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
14 Φεβρουαρίου 2019
Comic

Σφαγείο Νούμερο 5 – An american war story

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
21 Αυγούστου 2023
Comic

Stranger Things: Η Άλλη Πλευρά – Η αλήθεια για την επιβίωση και το DnD

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
5 Ιουλίου 2019
FantasyΒιβλία

War of the Spider Queen – H σκοτεινή πλευρά των Forgotten Realms

Jamal Animas
Jamal Animas
2 Ιουλίου 2023
Sci-FiΒιβλία

To Τέλος Της Αιωνιότητας – Εχθρός είναι το προδομένο μας μέλλον

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
1 Σεπτεμβρίου 2020
ComicMarvel

Μarvel Action Avengers: Νέος Κίνδυνος/ Μαγική Απειλή – Μια πόρτα στα υπερηρωικά comics

admin
admin
9 Αυγούστου 2023
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?