Ο Γκρίζος Άνθρωπος – Μια νέα (ψυχροπολεμική) εποχή κατασκόπων

Aθηνά Κακλαμάνη Από Aθηνά Κακλαμάνη 4 Λεπτά Ανάγνωσης

Ο Γκρίζος Άνθρωπος είναι το πρώτο βιβλίο της σειράς Gray Man από τον best selling συγγραφέα των New York Times, Mark Greaney. Πρόκειται για μια σειρά περιπετειών με κεντρικό ήρωα τον Κορτλαντ Τζέντρι, ενός θρύλου του υποκόσμου, τόσο badass και τόσο εξαιρετικού πληρωμένου δολοφόνου, που ενέπνευσε την ομώνυμη υπερπαραγωγή του Netflix -με πρωταγωνιστές το δίδυμο Ryan Gosling (Blade Runner 2049) – Chris Evans (Captain America, Avengers) αλλά και τη νέα μεγάλη κυρία των ταινιών δράσης Ana de Armas (Blade Runner 2049) -, που θα κάνει πρεμιέρα το καλοκαίρι του 2022. Μέχρι τότε, μπορούμε όλοι να πάρουμε μια γεύση από το βιβλίο, που κυκλοφορεί σήμερα από τις εκδόσεις Anubis, σε μετάφραση Βασίλη Αθανασιάδη.

Ο ίδιος ο Mark Greaney είναι ήδη ένα καθιερωμένο όνομα στον χώρο της κατασκοπευτικής, action λογοτεχνίας, καθώς ήταν ο άνθρωπος που χρίστηκε ως διάδοχος της σειράς Jack Ryan από τον ίδιο τον εκλιπόντα δημιουργό της, Tom Clancy. Ωστόσο στο δικό του έργο ο συγγραφέας καταφέρνει να διαφοροποιείται, διατηρώντας όμως τα στοιχεία που αγαπούν οι αναγνώστες τέτοιου είδους βιβλιών.

Το ίδιο το Gray Man είναι ένα μυθιστόρημα, με στοιχεία κατασκοπευτικού δράματος, τόσο γρήγορου, έξυπνου και περιπετειώδους, που σε κάνει να θες να το τελειώσεις μέσα σε μια μέρα, με την ίδια ευκολία που θα έβλεπες μια ταινία. Χωρίς να είναι αμιγώς τηλεοπτικό, το βιβλίο αυτό του Greaney μας μεταφέρει σε μια περίοδο που ο κεντρικός του ήρωας είναι πλέον ένας θρύλος στον μυστικό κόσμο, που ακούει στο όνομα “Γκρίζος Άνθρωπος”. Γνωρίζοντας πλέον πολλά και έχοντας συμμετάσχει σε δολοφονίες και πολιτικά σκάνδαλα που αρκούν για να “ανεβάσουν” και να “κατεβάσουν” κυβερνήσεις, καθώς και να καταστρέψουν περιουσίες, οι έχοντες την εξουσία αποφασίζουν να τον εξουδετερώσουν. Ο Κορτλαντ Τζέντρι, όμως, δεν έχει σκοπό να τους παραδώσει το κεφάλι του στο πιάτο. Πέρα από πολύ καλός άνθρωπος, άλλωστε, είναι και εξαιρετικός δολοφόνος. Με αυτό το τρόπο αρχίζει ένα πραγματικό ανθρωποκυνηγητό σε διάφορες μεριές του πλανήτη, που αφήνει πίσω του πτώματα, αφού ο Τζέντρι, σε αντιδιαστολή με το προσωνύμιό του, θα αποδείξει ότι δεν υπάρχει καμία γκρίζα ζώνη ανάμεσα στο να σκοτώνεις για το χρήμα ή για την επιβίωση.

Αυτό που αποτελεί το πραγματικό παράδοξο διαβάζοντας τον Γκρίζο Άνθρωπο είναι ότι ο αναγνώστης παρακολουθεί την πλοκή της ιστορίας μέσα από την οπτική ενός δολοφόνου, ενός θα λέγαμε “κακού”. Ωστόσο, σύντομα, και παρά τα πτώματα που σπέρνει πίσω του ο Τζέντρι κερδίζει τη συμπάθεια  μας, εμπίπτοντας σε αυτό που ονομάζω “Leon the professional syndrome” και αυτό συμβαίνει ότι μόνο λόγω της αμφισημότητας του χαρακτήρα του, αλλά και από τα εσωτερικά διλήμματα και τις σκέψεις του, που αποτυπώνουν πλήρως τον διχασμό που βιώνει ο ήρωας, με το να κινείται επί της ουσίας σε δύο κόσμους και έχοντας την ίδια στιγμή δύο ζωές.

   Επιπλέον, πέρα από τη δράση, το μυστήριο, τη γρήγορη εξέλιξη και τον έξυπνο χαρακτήρα της πλοκής, καθώς και έναν αντιήρωα που σε παθιάζει, αυτό που ανάγει τον Γκρίζο Άνθρωπο στο τέλειο ανάγνωσμα του σαββατοκύριακου είναι το γεγονός ότι μέσα από τις σελίδες του ο συγγραφέας ξεδιπλώνει κάθε του ταλέντο. Ειδικότερα, πέρα από την αμεσότητα της γραφής και την κυνικότητα του ύφους του, σε κάθε σελίδα του αποδεικνύει τη γνώση του γύρω από τη διαπλοκή της πολιτικής εξουσίας με οικονομικούς και διεθνείς παράγοντες, αφού ο Γκρίζος Άνθρωπος κινείται μέσα στον ιστό των διεθνών σχέσεων και των υπογείων deal μεταξύ παραγόντων, με αποτέλεσμα το μυθιστόρημα να ακροβατεί μεταξύ πολιτικής φαντασίας και κατασκοπευτικού θρίλερ.

Μοιραστείτε το Άρθρο
Η Αθηνά μπορεί να φαίνεται ένα κορίτσι όπως όλα τα άλλα, όμως στην πραγματικότητα έχει μια μυστική υπερδύναμη. Μπορεί να διαβάζει γρήγορα. . Σε έναν παράλληλο κόσμο, η Αθηνά θα ήταν μέλος της ακαδημίας για χαρισματικά παιδιά του Charles Xavier. Σε αυτόν εδώ, της αρέσει η μπύρα, το κακό φαγητό, οι δίσκοι των Beatles και τα καλά βιβλία. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται με την Πολιτική και τη Νομική Επιστήμη, γι’ αυτό θα την βρείτε θαμμένη στα αναγνωστήρια του ΕΚΠΑ.