Μάγισσες, νάνοι, βάτραχοι και ιπποτες σε μια ξέφρενη περιπέτεια Στο Δάσος

Παναγιώτα Καρβούνη Από Παναγιώτα Καρβούνη 8 Λεπτά Ανάγνωσης

Το κόμικ παραμύθι «Στο δάσος» του Σπύρου Γιαννακόπουλου και της Στέλλας Στεργίου, που κυκλοφόρησε αυτές τις ημέρες από τις εκδόσεις Πατάκη, είναι ένα σύγχρονο παραμύθι που πραγματοποιεί ένα πρωτότυπο πλέξιμο ιστοριών και προσώπων. Πρόκειται για ένα αντισυμβατικό κόμικ που πατάει σε κλασσικά παραμυθικά στοιχεία δίνοντάς τους όμως νέα πνοή και φρέσκο ενδιαφέρον.

Ο Σπύρος Γιαννακόπουλος εξάλλου μας έχει συνηθίσει και μέσα από τα βιβλία του σε τέτοιες ανατρεπτικές ιστορίες. Οι αναγνώστες των έργων του Γιαννακόπουλου ήδη απ’ τις πρώτες σελίδες του «Στο Δάσος» θα θυμηθούν τη «Νάνσι», με την οποία το «Στο Δάσος» έχει πολλά κοινά. Για παράδειγμα όπως στη «Νάνσι» έτσι κι εδώ ο Γιαννακόπουλος φτιάχνει ένα σενάριο εμπνευσμένο από ένα κλασσικό μοτίβο παραμυθιού, που όμως το γυρνάει ανάποδα. Το «Στο Δάσος» είναι κι αυτό ένα σύγχρονο παραμύθι, που δεν αναπαράγει ξεπερασμένα στερεότυπα των κλασσικών παραμυθιών με χαρακτηριστικότερο το μοτίβο της όμορφης πριγκίπισσας που περιμένει καρτερικά στο παλάτι να έρθει να την σώσει ο πρίγκιπας. Όπως στη «Νάνσι», έτσι κι εδώ η πριγκίπισσα δεν έχει παθητικό ρόλο, αλλά αντιθέτως η δράση της είναι καταλυτική για την επίτευξη της αποστολής.

Αλλά ας τα πιάσουμε απ’ την αρχή… Το παραμύθι ξεκινά πρωτότυπα, με έναν μυστηριώδη αναχρονισμό. Αμέσως μετά, ξεκινά η ιστορία ενός αγοριού, του Τζακ, που έχει χαθεί στο δάσος και προσπαθεί να βρει απεγνωσμένα τον δρόμο του γυρισμού. Ο Τζακ θα αποτελέσει το σημείο αναφοράς και σύνδεσης όλων των γεγονότων και προσώπων. Είναι ένα μικρό χαρούμενο αγόρι, που όπως στην αρχή μας πληροφορεί το παραμύθι, ζούσε μια ήσυχη επαρχιώτικη ζωή με την οικογένεια του. Το στοιχείο που ξεχωρίζει στις πρώτες σελίδες του παραμυθιού, είναι το «πάντρεμα» του αφηγηματικού με τον πραγματικό χρόνο. Πιο συγκεκριμένα, ενώ η αφήγηση ξεκινά να μας παρουσιάζει ποιος είναι ο Τζακ, ταυτόχρονα στο σχέδιο της Στέλλας Στεργίου, ο Τζακ απεικονίζεται τρομαγμένος, να προσπαθεί να ξεφύγει από διάφορους κινδύνους του δάσους. Με αυτόν τον τρόπο, προωθείται και προσημαίνεται η συνέχεια. Ο Τζακ, στην προσπάθειά του να σωθεί τελικά χάνεται στο δάσος. Και εκεί ξεκινά η περιπέτεια.

Κι ενώ έχει χαθεί τον εντοπίζει μία βατραχίνα, η οποία υποστηρίζει πως είναι πριγκίπισσα, κι εμείς αυτόματα κάνουμε τη σύνδεση με τον αρχικό αναχρονισμό. Η βατραχίνα σταδιακά μας διαφωτίζει σχετικά με τον πρώτο αναχρονισμό και μας αποκαλύπτει πως την μάγεψε μία μάγισσα δίνοντάς της την οδηγία, πως θα επανέλθει στην ανθρώπινη μορφή της με ένα φιλί αληθινής αγάπης. Εκείνη, απελπισμένη, προσπαθεί απεγνωσμένα να αποκτήσει το πολυπόθητο εκείνο φιλί που θα την επαναφέρει στην αρχική της κατάσταση. Με τη βατραχίνα μετά απ’ τις πρώτες σκηνές δράσης και φόβου για την τύχη του Τζακ, κάνουν την εμφάνισή τους οι πρώτες χιουμοριστικές σκηνές με χαρακτηριστικό το πανέμορφο μονοσέλιδο της Στεργίου όπου η βατραχίνα τραγουδάει σε ένα μπαρ το «ένα φιλάκι είναι λίγο…», προσπαθώντας έτσι να πείσει όποιον την ακούει, να τη φιλήσει αλλά και να κάνει εμάς να γελάσουμε με τη τσαχπινιά της. Από εκείνο το σημείο και μετά θα ακολουθήσουν πολλές χιουμοριστικές σκηνές, με τη βατραχίνα να είναι ένας απ’ τους βασικούς χιουμοριστικούς χαρακτήρες, θυμίζοντάς μας ίσως τον ξεκαρδιστικό γάιδαρο του Shrek.

Άλλα σημαντικά πρόσωπα του παραμυθιού είναι οι νάνοι, οι οποίοι είναι κι αυτοί κατεξοχήν χιουμοριστικοί χαρακτήρες. Οι νάνοι απεικονίζονται με γένια και καρό πουκάμισα, κάποιοι και με λουλούδια στα μούσια τους. Γενικώς πρόκειται για αξιαγάπητα και πολύ φιλικά πλάσματα, που θυμίζουν περισσότερο τους νάνους του παραμυθιού της Χιονάτης παρά το κλασσικό σκανδιναβικό πρότυπο των στριμμένων, σκληρών και άγριων που απασχολούνται με τη σιδηρουργία και τα ορυχεία ή και τους φιλοχρήματους και πάντα ετοιμοπόλεμους νάνους του Τόλκιν. Από την αρχή της παρουσίας των νάνων, κατανοούμε πως είναι εχθροί της μάγισσας. Οι ίδιοι υποπτεύονται πως ο Τζακ είναι κατάσκοπος της μάγισσας και αποφασίζουν να τον μεταφέρουν στο μέρος τους. Ωστόσο, τη στιγμή της μεταφοράς , επεμβαίνει η μάγισσα και «απαγάγει» τον Τζακ. Μόλις, φτάσουν στον προορισμό τους, η μάγισσα υπόσχεται στον Τζακ πως θα τον βοηθήσει να γυρίσει σπίτι του, αν βέβαια πρώτα της φέρει κάτι που εκείνη επιθυμεί.

Ο Τζακ νιώθει να βρίσκεται σε αδιέξοδο, δεν ξέρει ποιον να εμπιστευτεί και τελικά συμφωνεί με τη μάγισσα να εκπληρώσει την αποστολή που του ανέθεσε. Τότε ξεκινά η περιπέτεια για τον Τζακ, με μόνη του έγνοια να καταφέρει να επιστρέψει στο σπίτι του. Κατά τη διάρκεια της δοκιμασίας έρχεται αντιμέτωπος με ποικίλες δυσκολίες, με γίγαντες, τρολλς και κάθε άλλη απειλή μπορεί να κρύβει ένα δάσος για ένα μικρό παιδί που το εξερευνά μόνο του.

Ήδη απ’ τις πρώτες σελίδες ο αναγνώστης θα αιχμαλωτιστεί απ’ το υπέροχο σχέδιο της Στέλλας Στεργίου, η οποία με το «Στο Δάσος» μας προσφέρει άλλη μία πανέμορφη κόμικ ιστορία μετά την μεταφορά σε κόμικ του Μικρού Πρίγκιπα. Το πολύχρωμο σχέδιο της Στεργίου είναι καρτουνίστικο, γοητευτικό, γεμάτο όμορφα φυσικά τοπία και με προσοχή στη λεπτομέρεια παρά την πληθώρα χαρακτήρων, με μία λέξη μαγευτικό. Από τα εντυπωσιακά μονοσέλιδα μέχρι τις λεπτομέρειες στα καρέ, η Στεργίου με το πολύ προσωπικό της σχεδιαστικό στυλ (που θυμίζει περισσότερο την ευρωπαϊκή σκηνή κόμικ) για μία ακόμη φορά επιβεβαιώνει ότι είναι μία απ’ τις πιο ταλαντούχες νέες δημιουργούς της ελληνικής κόμικ σκηνής.

Από την άλλη και ο Σπύρος Γιαννακόπουλος στο σενάριο μοιάζει σαν έτοιμος από καιρό να δημιουργήσει ένα κόμικ. Ας μην ξεχνάμε ότι ο Γιαννακόπουλος έχει μεγάλη αγάπη για τα κόμικς, η οποία είναι προφανής τόσο στα βιβλία του, στα οποία συνεργάζεται με τον δημιουργό κόμικς Πέτρο Χριστούλια (Χαρακώματα, Ψηφιδωτό, Τριγυρνώ μες στην Αθήνα) στα πανέμορφα εξώφυλλα και στην εικονογράφηση, ενώ ας μην ξεχνάμε ότι ο Γιαννακόπουλος ήταν και ο υπεύθυνος της στήλης για τα νέα κόμικς στον Μπλε Κομήτη. Έτσι λοιπόν ήταν μάλλον αναμενόμενο ότι κάποια στιγμή θα δοκίμαζε να γράψει ένα κόμικ και αν κρίνουμε απ’ το αποτέλεσμα του «Στο Δάσος» ήταν πανέτοιμος να κάνει αυτό το βήμα. Κι αυτό γιατί κατάφερε να δημιουργήσει ένα σενάριο για κόμικ που κρατάει απ’ τα βιβλία του τα πιο δυνατά στοιχεία, προσαρμόζοντάς τα στη δύσκολη φόρμα των κόμικς, χωρίς να πέσει ούτε για μία στιγμή στην παγίδα της φλυαρίας. Αντιθέτως η περιπέτεια ακολουθεί ένα τέμπο που μαγνητίζει τον αναγνώστη, με σωστά τοποθετημένες κλιμακώσεις και απαραίτητα χιουμοριστικά διαλείμματα, ενώ ούτε σε αυτή την ιστορία λείπει το στοιχείο της ανατροπής.

Το «Στο Δάσος», όπως και γενικώς η λογοτεχνία του Γιαννακόπουλου, έχει το προτέρημα ότι μόνο τυπικά εντάσσεται στην παιδική – εφηβική λογοτεχνία. Απευθύνεται στο αναγνωστικό κοινό κάθε ηλικίας, που θέλει να διαβάσει μία ευχάριστη περιπέτεια, ένα σύγχρονο παραμύθι με μάγισσες, νάνους, γίγαντες και ιππότες, εικονογραφημένο με το υπέροχο σχέδιο της Στέλλας Στεργίου, μίας απ’ τις πιο ταλαντούχες πένες της ελληνικής κόμικ σκηνής.

Για το Στο Δάσος συζητήσαμε και στο podcast για τις νέες εκδόσεις κόμικ του Smass(e-)Fest 2020
Μοιραστείτε το Άρθρο
Μικρή το ίνδαλμα της ήταν η Lara Croft και ήθελε να ανακαλύψει τη χαμένη Ατλαντίδα. Κάνοντας το πρώτο βήμα και σπουδάζοντας Αρχαιολογία, οι στόχοι της δεν άλλαξαν και πολύ με τα χρόνια, αν εξαιρεθεί ότι σήμερα περισσότερο έχει καταφέρει να μοιάσει στη Monica Geller ενώ παράλληλα είναι πολύ πιθανό να συμμετάσχει και στην μουσική αναβίωση που ετοιμάζουν τα Zουζούνια.