Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Τρεις Γυναίκες – Η γυναικεία επιθυμία στο μικροσκόπιο
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Τρεις Γυναίκες – Η γυναικεία επιθυμία στο μικροσκόπιο
Βιβλία

Τρεις Γυναίκες – Η γυναικεία επιθυμία στο μικροσκόπιο

Μαριάννα Τσότρα
Από Μαριάννα Τσότρα
Δημοσιεύτηκε 18 Φεβρουαρίου 2021
Τελευταία Ενημέρωση 18 Φεβρουαρίου 2021
11 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

«Προσποιούμαστε πως θέλουμε πράγματα που δεν θέλουμε, ώστε να μη δει κανείς ότι δεν παίρνουμε αυτά που έχουμε ανάγκη».

Η δημοσιογράφος και συγγραφέας Λίσα Ταντέο διέσχισε έξι φορές οδικώς τις ΗΠΑ, για να συλλέξει μαρτυρίες και εμπειρίες που αποτυπώνουν την ερωτική επιθυμία. Έναυσμα αποτέλεσε μια ιστορία της μητέρας της: όταν ήταν νέα, επέτρεπε επί χρόνια σε έναν άντρα να την ακολουθεί από το σπίτι στη δουλειά και πίσω, όσο εκείνος αυνανίζεται. Η μητέρα της Ταντέο τον έβλεπε, αντιλαμβανόταν την παρουσία του, όμως δεν αντιδρούσε, σε μια αρχετυπική ιστορία γυναικείας υποταγής απέναντι στη βίαιη και παραβιαστική αντρική σεξουαλική ανάγκη.

Αρχικά, η Ταντέο νόμιζε ότι η έρευνά της θα αφορούσε την αντρική επιθυμία, η οποία κυριαρχεί εντός της πατριαρχίας, διαβρώνει, παρασέρνει και επιβάλλει, όμως, όσο προχωρούσε το εγχείρημά της, κατάλαβε ότι η ιστορία που ήθελε να αφηγηθεί ήταν για τη γυναικεία επιθυμία. Άλλοτε ήπια και υποχωρητική, άλλοτε εμμονική και παθιασμένη, η γυναικεία επιθυμία είναι, δυστυχώς σχεδόν πάντοτε, κοινωνικά προγραμματισμένη να προσανατολίζεται γύρω από την αντρική: οι γυναίκες έχουν γαλουχηθεί να αποδέχονται όσα ο σύντροφός τους επιθυμεί, να μην αφήνουν ποτέ τη δική τους επιθυμία να εξωτερικευθεί, με το αυστηρό, παντεποπτικό μάτι της πατριαρχίας έτοιμο να τις κατασπαράξει. Η Λίσα Ταντέο, σε ένα βιβλίο που έγινε παγκόσμιο best-seller και πλέον κυκλοφορεί και στη χώρα μας σε μετάφραση Κλαίρης Παπαμιχαήλ από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος, αποφασίζει να ερευνήσει, να διερωτηθεί και να στοχαστεί πάνω στη φύση, τα όρια και τη βαθύτερη υφή αυτής της επιθυμίας, μέσα από τις ιστορίες των τριών γυναικών της.

Η πρώτη από αυτές είναι η Μάγκι, μια γυναίκα στη δεκαετία των 20 της, που ως μαθήτρια λυκείου, παιδί αλκοολικών γονιών και ήδη στιγματισμένη στο κοινωνικό και σχολικό της περιβάλλον λόγω μιας σεξουαλικής σχέσης με έναν πολύ μεγαλύτερό της άντρα, είχε συνάψει σχέση με τον 30χρονο, παντρεμένο και πατέρα δύο παιδιών καθηγητή της, τον Άαρον. Μια σχέση χειριστική και κακοποιητική, η οποία, έξι χρόνια μετά το τέλος της, θα καταλήξει στις αίθουσες του δικαστηρίου.

Η Λίνα, μια 35άρα καθολική, εγκλωβισμένη σε έναν γάμο χωρίς έρωτα, με έναν άντρα που αρνείται να τη φιλήσει, πόσω μάλλον να κάνει σεξ μαζί της, βασανιζόμενη καθημερινά από κρίσεις πανικού, ψυχοσωματικούς πόνους και κατάθλιψη, θα επιστρέψει στον εφηβικό και μοναδικό αληθινό έρωτα της ζωής της, τον Άινταν, με ένα πάθος τόσο εμμονικό, όσο και καταστροφικό για την ίδια και τον ψυχισμό της, ένα πάθος όμως που της ξαναδίνει ζωή.

Τέλος, η 40αρα Σλόαν, γόνος ευκατάστατης, μεγαλοαστικής οικογένειας, εστιάτορας η ίδια, όμορφη, πετυχημένη και, φαινομενικά, λαμπερή, παλεύει ολόκληρη τη ζωή της με μια διατροφική διαταραχή που την τρώει από το μεδούλι και κάνει σεξ με άλλους άντρες μπροστά η εν τη γνώσει του συζύγου της, αποκλειστικά για να ικανοποιήσει τις δικές του φαντασιώσεις και επιθυμίες.

Η Ταντέο ξεδιπλώνει και στήνει τις τρεις ιστορίες της πάνω στους αφηγηματικούς άξονες των κοινών στοιχείων μεταξύ των τριών γυναικών: πρώτα απ’ όλα, και οι τρεις τους έχουν βιώσει σεξουαλική κακοποίηση σε πολύ νεαρή ηλικία. Αποπλάνηση ανηλίκου στην ιστορία της Μάγκι, ομαδικός βιασμός σε αυτήν της Λίνα, ενδοοικογενειακή σεξουαλική παρενόχληση σε αυτήν της Σλόαν. Όμως, η Ταντέο δεν παρουσιάζει τα γεγονότα από εγκληματολογική σκοπιά, με το ηδονοβλεπτικό ενδιαφέρον ενός true crime story, αλλά αντίθετα προσεγγίζει τις ιστορίες της ανθρωποκεντρικά, με αφήγηση μυθιστορηματική, που βρίθει αμεσότητας, ρεαλισμού και γλαφυρών, παραστατικών περιγραφών, σεξουαλικών και μη. Αυτό που την ενδιαφέρει είναι η αλήθεια του βιώματος των γυναικών της, όλες οι αντιφάσεις και αγκυλώσεις τους, και όχι η στείρα καταγραφή του δράματός τους.

Οι γυναίκες αυτές προέρχονται από διαφορετικά ταξικά, θρησκευτικά και πολιτισμικά υπόβαθρα, και η Ταντέο αναδεικνύει τους τρόπους που η καταγωγή τους επηρεάζει τις ίδιες και τις επιλογές τους, το πώς επιθυμούν και το πώς εκφράζουν την επιθυμία τους, πώς η οικογένεια διαμορφώνει όλο τον μελλοντικό τους εαυτό και τα πράγματα που επιζητούν, τόσο σε επίπεδο σχέσης όσο και σεξ. Και πάλι όμως, δεν υποπίπτει στο λάθος να προσπαθήσει να ενσωματώσει το παρελθόν των ηρωίδων της σε μια αιτιώδη αφήγηση, να τις στήσει στο ψυχαναλυτικό ντιβάνι και απλουστευτικά να καταστήσει τους γονείς, τη φτώχεια ή την καθολική θρησκεία υπαίτιους για κάθε τους λανθασμένη επιλογή. Απλώς παρατηρεί, αφομοιώνει και παραθέτει τα γεγονότα για τον αναγνώστη και την προσωπική του, κριτική ματιά, αποτυγχάνοντας όμως έτσι και να ενσωματώσει το υλικό της σε μια αφήγηση περισσότερο εμβριθή και πολιτική.

Κοινός παρονομαστής στις ιστορίες τους είναι, επίσης, το πόσο συχνά η γυναικεία ηδονή και απόλαυση περιστρέφεται γύρω από την αντρική, πόσο συχνά μια γυναίκα διστάζει να απαιτήσει αυτά που θέλει και προτιμά να εστιάζει στην ικανοποίηση του συντρόφου της, θεωρώντας πως αυτός είναι ο προκαθορισμένος σεξουαλικός της ρόλος. Από τη Λίνα και τη Μάγκι, που φοβούνται να αλλάξουν ακόμα και ένα ανεπαίσθητο άγγιγμα ή μια κίνηση για να μη δυσαρεστήσουν τον ερωτικό τους παρτενέρ, μέχρι τη φαινομενικά πιο ανεξάρτητη και δυναμική Σλόαν, που όμως βουτά στον κόσμο της πολυγαμίας και των τρίο για να ευχαριστήσει τον σύζυγό της, αλλά και ενδόμυχα για να επανέλθει η ερωτική της επιθυμία για αυτόν.

Η Ταντέο αναδεικνύει την προέλευση της ανάγκης να αισθάνεσαι επιθυμητή από την αντρική ματιά, γυρίζοντάς μας όλες πίσω στην άγουρη εφηβική ηλικία, μια εποχή όπου αισθάνεσαι πως αν είσαι όμορφη θα είσαι και αρκετή, πως το μόνο που έχει σημασία είναι το αγόρι που θες να σε θέλει και αυτό, πως αν είσαι σέξυ και επιθυμητή, όλη η υπόλοιπη ζωή θα είναι ανεκτή, όλες οι υπόλοιπες προκλήσεις και τροχοπέδες θα μπορούν να αντιμετωπιστούν, σε μια εξαιρετική απεικόνιση των μηχανισμών με τους οποίους τα κοινωνικά πρότυπα ομορφιάς καταπιέζουν και κάνουν δυστυχισμένα τα κορίτσια: «… γιατί όταν είσαι σέξυ έχεις την ελευθερία και την ευχέρεια να συγκεντρωθείς στην υπόλοιπη ζωή σου. Είσαι σέξυ, οπότε δεν χρειάζεται να κάτσεις μία ώρα στον καθρέφτη για να φαίνεσαι ευπαρουσίαστη. Είσαι σέξυ, οπότε δεν χρειάζεται να προσπαθήσεις να κάνεις κάποιον να σε αγαπήσει».

Όμως, η πιο σημαντική, και τραγικά επίκαιρη, θεματική που αναλύει η Ταντέο είναι αυτή της κουλτούρας του βιασμού, της κυρίαρχης ιδεολογίας σύμφωνα με την οποία τα θύματα φέρουν το μεγαλύτερο μέρος ή την ολότητα της ευθύνης για ό,τι τους συνέβη, οι κοπέλες που έχουν βιαστεί, κακοποιηθεί, ή απλώς οι κοπέλες που απολαμβάνουν το σεξ, είναι μιασμένες, παρίες, στιγματισμένες, όπου τον πρωταγωνιστικό ρόλο σε μια σεξουαλική επίθεση δεν τον διαδραματίζει ο θύτης, αλλά οι ενδυματολογικές και συμπεριφορικές επιλογές του θύματος. Η δικαστική έκβαση της ιστορίας της Μάγκι καταλήγει στην οδυνηρή συνειδητοποίηση ότι άτομα που βρίσκονται σε θέσεις εξουσίας, φιγούρες που χαίρουν εκτίμησης από τον επαγγελματικό και κοινωνικό τους περίγυρο, πάντα θα βρίσκονται στο απυρόβλητο, πάντα θα τους χαρίζεται το περιθώριο της αμφιβολίας, πάντα οι δικές τους αφηγήσεις θα είναι αυτές που γίνονται πιστευτές. Και αυτήν ακριβώς τη δύναμη και εξουσία θα μπορούν πάντα να καταχραστούν.

Πολύ συχνά μάλιστα οι τρεις αυτές γυναίκες δεν είχαν απέναντί τους και εναντίον τους μόνο άντρες, αλλά και γυναίκες, γεμάτες με μίσος και εσωτερικευμένο μισογυνισμό, που δεν διστάζουν να κάνουν slut-shaming, να διαδώσουν φήμες, να στήσουν στο εδώλιο της κατηγορουμένης και να λιθοβολήσουν μια άλλη γυναίκα, εξαλείφοντας έτσι όχι μόνο την αυτοεκτίμησή της, αλλά και κάθε εναπομείναν αίσθημα γυναικείας αλληλεγγύης. Αυτή η αποσάθρωση της γυναικείας αδελφικότητας και ενσυναίσθησης είναι ίσως το σημαντικότερο πλήγμα που έχει καταφέρει η πατριαρχία, και η Ταντέο το καθιστά σαφές αυτό.

Φυσικά, το βιβλίο της δεν είναι απολύτως άνευ ψόγων και μομφών, τόσο από αφηγηματική όσο και από πολιτική σκοπιά: η αφήγηση είναι ενίοτε αποσπασματική, ενίοτε επαναλαμβανόμενη, και, ίσως ηθελημένα, δεν καταλήγει σε συμπεράσματα, ούτε αρθρώνει λόγο ιδιαίτερα φεμινιστικό ή ενδυναμωτικό, αν και αναμφισβήτητα η ίδια η επιλογή της αφήγησης αυτών των ιστοριών έχει αρκούντως φεμινιστικό πρόσημο. Το κυριότερο ίσως πρόβλημα είναι όμως η παντελής απουσία ποικιλομορφίας και η προσήλωση αποκλειστικά στη λευκή, cis, ετεροφυλόφιλη γυναικεία επιθυμία, επιλογή που σίγουρα μπορεί να κατηγορηθεί ως πρόκριση της ετεροκανονικότητας. Δεν γίνεται, εν έτει 2019, οπότε και γράφτηκε το βιβλίο, να εξαγγέλλεις ότι γράφεις για την οικουμενική γυναικεία σεξουαλικότητα και να μην έχεις συμπεριλάβει καμία μαύρη φωνή, καμία λεσβιακή φωνή, καμία τρανς ή μη δυαδική φωνή.

Παρά τις εύλογες ενστάσεις, όμως, η Λίσα Ταντέο έγραψε ένα αρκετά σημαντικό βιβλίο για τον γυναικείο πόθο, ένα απολαυστικό page-turner που διαβάζεται μονορούφι, σίγουρα όχι ένα φεμινιστικό αριστούργημα εφάμιλλο π.χ. μιας Μπερναρντίν Εβαρίστο, αλλά ένα βιβλίο που κατάφερε να απενοχοποιήσει τη γυναικεία σεξουαλικότητα απευθυνόμενο σε ένα ευρύ κοινό, ένα βιβλίο που, αν είσαι γυναίκα, μπορεί να μην αισθανθείς ότι σε εκπροσωπεί πλήρως, αλλά που μέσα στις σελίδες του σίγουρα θα βρεις ψήγματα του εαυτού σου.

TAGGED:Lisa Taddeoεκδόσεις ΚλειδάριθμοςΛίσα ΤαντέοΤρεις Γυναίκες
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜαριάννα Τσότρα
Follow:
Γεννήθηκε το 1994, μεγάλωσε ανάμεσα σε χαρτόδετα μυθιστορήματα και DVD από το συνοικιακό βιντεοκλάμπ – περί τα 10 κάθε Σαββατοκύριακο. Σπόυδασε Νομική, εξειδικεύθηκε στο Εργατικό Δίκαιο, αλλά η μεγάλη της αγάπη θα είναι πάντα ο Κιούμπρικ, ο Μπέργκμαν και ο Λυντς. Θα τη βρεις να αποπειράται ανέλπιδα να μειώσει τη λίστα με τα αδιάβαστά της.
Προηγούμενο άρθρο Κάτι Aστραφτερό- Τα blues της ενηλικίωσης
Επόμενο άρθρο Errand Boys – Ένας ήρωας της γενιάς μας σε έναν πλανήτη far far away
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
15 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Βιβλία

Θηρίο – Ένα μανιφέστο θηλυκής οργής

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
31 Οκτωβρίου 2022
HorrorΒιβλία

Έργα Οδοποιίας- Ο δρόμος που άνοιξε ο King στην ψυχή των προαστίων….

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Αλέξανδρος Μινωτάκης
4 Ιουνίου 2018
Βιβλία

Κορετζιντόρα – Η αφήγηση ως αναβίωση του τραύματος

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
15 Ιουνίου 2022
Βιβλία

No Εxit – Πώς θα αποδράσεις αποκλεισμένη στα χιόνια;

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
27 Ιανουαρίου 2019
Βιβλία

Καμένη Ζάχαρη – Μνήμη και μητρότητα στη σύγχρονη Ινδία

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
30 Μαΐου 2022
HorrorΒιβλία

Το Αυτό – Μια κλασσική εγκυκλοπαίδεια τρόμου

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
1 Απριλίου 2020
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?