Η μεγάλου μήκους ταινία Loving Vincent και η μικρού μήκους Aenigma συνθέτουν κάτι μοναδικό. Μια αγκαλιά κινηματογράφου και εικαστικής τέχνης. Κίνησης και ακινησίας. Αιωνιότητας και χρόνου. Σταματούν την όποια κλεψύδρα μιας βιάζει και αφηγούνται.
Πριν από την ταινία Loving Vincent προβάλλεται η μικρού μήκους ελληνικής παραγωγής ταινία Aenigma του Αντώνη Ντούσια και Άρη Φατούρου. Η πολυβραβευμένη 10λεπτη 3D ταινία είναι βασισμένη στο έργο του ζωγράφου υπερρεαλιστή Θεόδωρου Πανταλέων και αποτελεί ένα μεθυστικό, αλλοπρόσαλλο παραμύθι. Ένα ρέκβιεμ στη μορφή, στη γυναίκα θεά, στην αιώνια Εύα που δημιουργεί και δημιουργείται από πλάσματα φανταστικά. Εικόνες από τον πραγματικό κόσμο αποκτούν άλλη διάσταση, επανέρχονται από διωγμένα όνειρα και τις πιο ανείπωτες ποιητικές λέξεις. Πλάθουν απ’ την αρχή έναν άλλο υποσυνείδητο κόσμο με συνειρμούς μιας άλλης γλώσσας που δύσκολα μεταφράζονται. Μια γλώσσα που μιλάει με συναισθήματα κι εικόνες και δεν θέλει να εξηγηθεί.
Λέγοντας «η πρώτη παγκοσμίως ταινία ζωγραφισμένη στο χέρι» δεν μπορεί κανείς εύκολα να αντιληφθεί το μεγαλείο αυτής της φράσης. Το Loving Vincent είναι μια ταινία που σχεδιαζόταν από τους δημιουργούς του για είκοσι χρόνια, ενώ χρειάστηκαν έξι χρόνια παραγωγής για να ολοκληρωθεί η ταινία.
Η τέχνη της ζωγραφικής με αυτή του κινηματογράφου διαφέρουν κυρίως σε ένα σημαντικό γεγονός: ο πίνακας αποτελεί μια στιγμή παγωμένη στον χωροχρόνο, ενώ ένα πλάνο κινείται σε αυτόν. Το ερώτημα που προκύπτει είναι πώς δίνεται ζωή και κίνηση σε μια στατική εικόνα. Τη λύση και την απάντηση στους δημιουργούς της ταινίας, Dorota Kombiela και Hugh Welchman, έδωσε η τεχνολογία. Κι έτσι, η ώριμη πια ιδέα των δύο κατάφερε το 2017 να πάρει σάρκα και οστά.
Η ταινία πραγματεύεται τη ζωή του μεγάλου Ολλανδού ζωγράφου Vincent Van Gogh (1853-1890) και εστιάζει στο μυστήριο γύρω από τον θάνατό του. Η ίδια η ζωή του Van Gogh είναι πολυτάραχη και πρέπει να λάβουμε υπόψιν πως ο ίδιος άρχισε να ζωγραφίζει στα 28 του και μέσα σε 8 χρόνια ζωγράφισε πάνω από 800 πίνακες. Η εξυπνάδα και το ελκυστικό στοιχείο της ταινίας έγκειται στο γεγονός ότι δεν αποτελεί απλώς μια βιογραφική ταινία ανιαρής περιγραφής και εξιστόρησης γεγονότων αλλά έχει μυθιστορηματική πνοή και εντείνει την περιέργεια και αγωνία του θεατή. Εισερχόμαστε κι εμείς στο μυστήριο του θανάτου και στην προσπάθεια επίλυσής του και προσπαθούμε να κατανοήσουμε αυτή την ιδιαίτερη προσωπικότητα του καλλιτέχνη.
Και πράγματι το καταφέρνουμε ως έναν βαθμό. Ακόμα και να μην γνωρίζουμε πολλά για το έργο του μεγάλου καλλιτέχνη, βλέποντας την ταινία ερχόμαστε σε επαφή με πολλούς πίνακες του, καθώς όλα τα τοπία και τα πρόσωπα της ταινίας είναι εμπνευσμένα από αυτούς. Γνωρίζουμε πού σύχναζε, τις συνήθειες του, ποιους αγαπούσε και εμπιστευόταν, τους φόβους και τις ελπίδες του.
Καθώς έβλεπα την ταινία μία μόνιμη σκέψη τριγύριζε στο μυαλό μου. Η απορία και ο θαυμασμός για το εικαστικό μεγαλείο που απλωνόταν μπροστά μου. 125 ζωγράφοι χρησιμοποιώντας την ίδια τεχνική με αυτή του Van Gogh ζωγράφισαν 853 πίνακες, που χρησιμοποιήθηκαν διαφορετικά πολλές φορές και πάνω στους οποίους ζωγραφίστηκαν παρόμοια κάδρα. Συνολικά στην ταινία υπάρχουν πάνω από 65.000 καρέ καθένα από τα οποία αποτελεί κάδρο με λαδομπογιά. Δεν είναι, όμως, οι αριθμοί αυτοί που μπορούν να εξηγήσουν το συναίσθημα που νιώθει κανείς βλέποντας το έργο.
Συχνά μια ταινία είναι καλή, όμως, σπάνια μια ταινία δημιουργεί έναν δικό της εντελώς διαφορετικό, μοναδικό κόσμο και σε βυθίζει μέσα σε αυτόν. Κάθε πινελιά σχηματίζει αυτόν τον άλλον κόσμο. Νιώθεις πως έχεις βουτήξει μέσα σε έναν πίνακα ζωγραφικής και αυτός έχει ζωντανέψει, μιλά, αλλάζει εκφράσεις και στάσεις! Τα πορτραίτα κοντινών προσώπων του Vincent ζωντανεύουν, όπως και τα αγαπημένα του τοπία και νιώθεις πως είσαι κι εσύ μέρος της περιπέτειάς του. Η βουτιά σε αυτόν τον κόσμο ήταν τόσο έντονη που μόλις τελείωσε η ταινία και άνοιξαν τα φώτα ζαλίστηκα βλέποντας πάλι με τα γνώριμα ανθρώπινα μάτια μου.
Είμαι σίγουρη πώς μόλις βγείτε από την αίθουσα το ερώτημα «πώς στο καλό γίνεται να δημιουργηθεί κάτι τέτοιο;» θα σας βασανίσει αρκετά. Μπορείτε, λοιπόν, να πάρετε μια ιδέα του making of της ταινίας από αυτό το βίντεο αλλά και να επισκεφθείτε το επίσημο site για περισσότερες ενδιαφέρουσες πληροφορίες.
«Who am I in the eyes of most people. A nobody, a non-entity, an unpleasant person.
Someone who has not, and never will have, any position in society, in short the lowest of the low. Well then, even if that was all absolutely true, one day I would like show by my work, what this non-entity has in his heart.» – Vincent van Gogh
Δείτε το τρέιλερ του Loving Vincent εδώ.
Δείτε το τρέιλερ του Aenigma εδώ