Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Αναγνώριση και τεχνική πτώση – Τα 10 καλύτερα anime του 2025
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Here comes the Fall – Τα 10 καλύτερα anime για να μπείτε στο mood φθινοπώρου
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
    33 Λεπτά Ανάγνωσης
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Vilehunter: Τα Άνθη του Πόνου – Τρόμος είναι η αποξένωση και η φτώχεια
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ας Περιμένουν οι Γυναίκες – Ήταν καλή διασκευή κύριε Πάνο;
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Κακό Παπί και το Φτερό της Τύχης – Θα γίνει ξεπουπούλιασμα!
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Λεγεώνα – Λίγο Β’ ΠΠ, λίγο βαμπίρ, τίποτα από τα δύο
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    12 Κανόνες του Αγώνα – Αναζητώντας απαντήσεις στο πολιτικό μας αδιέξοδο
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Τελειότητα- Η αποχαύνωση της καθημερινής ζωής
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Dungeon Crawler Carl – Ο Κάρολος και μια γάτα στα μπουντρούμια
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προδημοσίευση – The Witcher: Το Σταυροδρόμι των Κορακιών
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μυστήρια Πράγματα: Ξυλόκαστρο & πέριξ -Μια ξεχωριστή ανθολογία ιστοριών λαογραφικού τρόμου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Project Hail Mary – Tο Μαράκι, ο Aριανός και το hard science fiction
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Ανάσες, διεκδικήσεις και κίνδυνοι – Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2025
    18 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Hand that Rocks the Crandle -Το remake που κανείς δεν ζήτησε για ένα ζήτημα που κανείς δεν μιλάει
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Bugonia – Μισάνθρωπη ωμότητα σε αντι-Λανθιμικό weird
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Hamnet – Aνούσιο δράμα εποχής με σταγόνες Shakespeare-ploitation
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Life of Chuck – Πιεστικό μελόδραμα με χορευτικές εξάρσεις
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Προσεχώς τίτλοι τέλους – Οι 10 καλύτερες σειρές του 2025
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τhe Studio – Ένα αστείο από και για το Hollywood
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Προσεχώς τίτλοι τέλους – Οι 10 καλύτερες σειρές του 2025
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ανάσες, διεκδικήσεις και κίνδυνοι – Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2025
    18 Λεπτά Ανάγνωσης
    Αναγνώριση και τεχνική πτώση – Τα 10 καλύτερα anime του 2025
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    This is culturally (in)appropriate – Η επιστροφή των Clipse
    27 Λεπτά Ανάγνωσης
    Σαββόπουλος: 10 τραγούδια για μία ξεχασμένη μας κληρονομιά
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Ο φεμινισμός του Hayao Miyazaki
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Otaku > Anime > Ο φεμινισμός του Hayao Miyazaki
AnimeHayao MiyazakiΑφιερώματα

Ο φεμινισμός του Hayao Miyazaki

Ηρώ Παπασπύρου
Από Ηρώ Παπασπύρου
Δημοσιεύτηκε 15 Δεκεμβρίου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 4 Μαρτίου 2024
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Ένα διαφορετικό μοντέλο από της Disney

Το 2013 η ταινία Frozen της Disney χειροκροτήθηκε από πολλούς για το φεμινιστικό της μήνυμα. Στην ταινία αυτή η λύση του προβλήματος δεν έρχεται μέσα από τον πρίγκιπα/main love interest της πριγκίπισσας/πρωταγωνίστριας αλλά μέσα από τις ίδιες τις πρωταγωνίστριες και της αγάπης που έχουν η μία για την άλλη. Και ενώ για το studio της Disney ήταν όντως η πρώτη φορά που βλέπαμε μια στροφή στην κλασική αφήγηση της πριγκίπισσας που χρειάζεται έναν πρίγκιπα για να τη σώσει, ένα άλλο studio, στην άλλη άκρη του κόσμου χάραζε μια διαφορετική πορεία για πάνω από 20 χρόνια. Το Studio Ghibli, στη διεύθυνση του Hayaο Miyazaki, είχε βάλει προ πολλού αλλού το κέντρο της αφήγησής του.

Contents
  • Ένα διαφορετικό μοντέλο από της Disney
  • Οικείοι γυναικείοι χαρακτήρες
  • Ο έρωτας όχι σαν αυτοσκοπός
  • Επιλογικά
  • Hayao Miyazaki

Ο Hayao Miyazaki είναι γνωστός για το πλήθος ταινιών που έχει βγάλει με γυναίκες πρωταγωνίστριες. Βέβαια, αυτό που διαφοροποιεί τον Miyazaki και τον βάζει δεκαετίες μπροστά από τους υπόλοιπους filmmakers δεν είναι απλά η ποσότητα των πρωταγωνιστριών του. Και η Disney έχει ένα μεγάλο πλήθος από πριγκίπισσες, πολλές από τις οποίες μου ήταν ιδιαίτερα αγαπητές στα παιδικά μου χρόνια. Παρόλα αυτά, μεγαλώνοντας, αν και συνεχίζω να έχω μια ιδιαίτερη νοσταλγία για τις ταινίες της χρυσής εποχής της Disney, δε μπορώ να πω το ίδιο και για τις πριγκίπισσες της Disney. Αντιθέτως, η ταύτιση και η αγάπη που νιώθω για τις ηρωίδες του Miyazaki μεγαλώνει.

Ποια είναι όμως η μεγάλη αντίθεση που έχουν οι πρωταγωνίστριες των δύο studio αυτών? Ας ξεκινήσουμε από το απλό, το τι πρεσβεύουν οι πριγκίπισσες της Disney. Για να το πούμε απλά, είναι πανέμορφες, τραγουδάνε ωραία, ερωτεύονται, σώζονται και παντρεύονται. Ναι υπάρχουν παραλλαγές, υπάρχουν μικρές αποκλίσεις, αλλά το κεντρικό plot είναι αυτό. Κάποια στιγμή όμως, ξεκινάει να σε κουράζει αυτό. Κάποια στιγμή σκέφτεσαι “ναι καλό όλο αυτό αλλά μήπως υπάρχει και κάτι άλλο?“. Είχα την καλή τύχη, την περίοδο αυτή που άρχισα να αναρωτιέμαι αν υπάρχει κάτι άλλο εκεί έξω για μένα πέρα από ένα πρίγκιπα/γαμπρό να πετύχω τυχαία στην τηλεόραση το Princess Mononoke του Hayao Miyazaki. Μετά από αυτό, όποτε πηγαίναμε οικογενειακά εκδρομή σε κάποιο δάσος σκεφτόμουν σοβαρά να φύγω, να χαθώ στο δάσος για να με βρουν λύκοι και να γίνω και εγώ σαν την Mononoke (ευτυχώς δεν το έκανα).

Οικείοι γυναικείοι χαρακτήρες

O Miyazaki παίρνει την επιλογή να πλαισιώσει τις ταινίες του με ένα ποικιλόμορφο cast γυναικών, είτε αυτό είναι σε πρωταγωνιστικούς, ανταγωνιστικούς ή σε δεύτερους ρόλους. Οι γυναίκες αυτές προέρχονται από διαφορετικά ηλικιακά group, μπορεί να είναι ηλικιωμένες ή να έχουν μόλις μπει στην εφηβεία. Μπορεί να είναι γενναίες, φοβητσιάρες, δημιουργικές, ανεξάρτητες, χαριτωμένες, ευρηματικές, στοργικές. Έτσι στις ταινίες του Miyazaki βλέπουμε γυναίκες με τις οποίες θα μπορούμε να ταυτιστούμε εμείς, αλλά ταυτόχρονα βλέπουμε και γυναίκες τις οποίες μπορούμε να ταυτίσουμε με τις μητέρες μας, τις αδερφές μας ή τις φίλες μας. Στις ταινίες του Miyazaki, όπως και στην πραγματικότητα, οι γυναίκες δεν είναι φτιαγμένες από το ίδιο καλούπι, ούτε μια μοναδικότητα σε έναν κατά τα άλλα ανδροκρατούμενο κόσμο.

Στις ηρωίδες του Miyazaki συναντάμε ένα κράμα χαρακτηριστικών, που θέλει να μας δείξει ότι η θηλυκότητα δεν έχει μόνο ένα τρόπο έκφανσης, ούτε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά με τα οποία εκδηλώνεται. Στα δυτικά cartoons έχουμε συνηθίσει σε συγκεκριμένα μοτίβα, στο τι είναι επιτρεπτό ή τι περιμένουμε από μια γυναίκα και έναν άνδρα ήρωα. Τι θέλουν να πετύχουν και πως πρέπει να μοιάζουν. Στο έργο του Miyazaki όμως αυτοί οι διαχωρισμοί δεν είναι τόσο σαφείς.

Στην ταινία Princess Mononoke η Lady Eboshi, η ανταγωνίστρια της ταινίας, είναι μια μιλιταριστική φιγούρα αλλά ταυτόχρονα και ένας πολύ συμπονευτικός άνθρωπος, που παρέχει καταφύγιο σε άτομα που η κοινωνία έχει εξορίσει στο περιθώριο. Για την Lady Eboshi ο πόλεμος δεν είναι δουλειά των άνδρων, όπως μας δείχνει όταν δίνει όπλα στις σεξεργάτριες για να προστατεύσουν την πόλη τους.

Στην κλιμάκωση της ταινίας ο νεαρός πολεμιστής Ashitaka αγκαλιάζει την San, την ηρεμεί και της ζητάει να πολεμήσουν για να σώσουν τον κόσμο αντί να τον καταστρέψουν, μαζί. Τόσο η San, όσο και η Lady Eboshi, έχουν τον χώρο να είναι άγριες ή βίαιες, να πολεμάνε, ενώ ο Ashitaka να είναι ευγενικός και ήρεμος. Η επίλυση της κεντρικής σύγκρουσης της ταινίας γίνεται μέσα από την αντιστροφή των παραδοσιακών έμφυλων ρόλων, και μας δείχνει πως η αγάπη και η ειρήνη δεν πρέπει να περιορίζεται από αυτούς αντιθέτως να τους υπερβαίνουν. Για τον Miyazaki όπως και η θηλυκότητα, έτσι και η αρρενοπώτητα δεν έχει μόνο ένα τρόπο έκφανσης.

Ο έρωτας όχι σαν αυτοσκοπός

Στα ίδια πλαίσια είναι και η προσέγγιση του Miyazaki για τον έρωτα. Αν και υπάρχει στις ταινίες του, ο έρωτας δεν είναι πότε ο αυτοσκοπός ή η κεντρική επιδίωξη για τις ηρωίδες του. Ο έρωτας δεν υπάρχει για να οδηγεί την πλοκή αλλά ούτε για να λειτουργήσει ως αδυναμία για τις ηρωίδες του. Ο ίδιος μάλιστα έχει εναντιωθεί στο trope που λέει ότι επειδή ένας άντρας και μία γυναίκα βρίσκονται στην ίδια ταινία πρέπει να αναπτυχθεί ένα ρομάντζο μεταξύ τους. Αντιθέτως επιλέγει να χτίζει σχέσεις αλληλοσεβασμού και κατανόησης ανάμεσα στους ήρωες του. Το Nausicaä of the Valley of the Wind είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα όπου ο Miyazaki εναντιώνεται στη ιδέα ότι ο έρωτας είναι η λύση του προβλήματος για τις ηρωίδες, και ότι οι ίδιες πρέπει να περιμένουν κάποιον να έρθει να τις σώσει.

Αναρωτιέμαι συχνά ποιος είναι ο λόγος που οι ηρωίδες του Hayao Miyazaki με έκαναν τόσο πολύ να ταυτιστώ μαζί τους και με ακολούθησαν στην ενηλικίωση. Και για εμένα η απάντηση δεν βρίσκεται ούτε στη Nausicaä, ούτε στην San, αλλά στην Satsuki, την μεγαλύτερη αδερφή από τις δύο αδερφές στην ταινία My Neighbor Totoro. Όταν η μητέρα των δυο κοριτσιών αρρωσταίνει, η Satsuki αναλαμβάνει τον ρόλο να μεγαλώσει και να φροντίσει την μικρότερη αδερφή της. Και πλάι σε αυτές τις στιγμές της απότομης, αναγκαστικής ενηλικίωσης, που πολλές φορές βιώνουν τα μεγαλύτερα παιδιά μιας οικογένειας – ιδιαίτερα τα κορίτσια, έχουμε τον κόσμο των πνευμάτων του δάσους. Ο Miyazaki κατάφερε να αποτυπώσει στις ταινίες του τα προβλήματα και τους περιορισμούς που βιώνουν οι γυναίκες στο σήμερα, την πολυπλοκότητα του να είσαι γυναίκα ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί όμορφους, φανταστικούς κόσμους έξω από την πραγματικότητα.

Επιλογικά

Η εξωπραγματική, αλλά και καθημερινή, δύναμη που δείχνουν οι ηρωίδες του σε γεμίζουν με μια αίσθηση ελπίδας και εκεί νομίζω βρίσκεται και η πραγματική ομορφιά των ταινιών του Miyazaki. Ότι ακόμα και σε έναν κόσμο με μάγισσες, πριγκίπισσες, πνεύματα του δάσους, κοπέλες που μεγαλώνουν με λύκους μπορείς να βρεις εσένα.

Hayao Miyazaki

Αφιέρωμα στον κορυφαίο δημιουργό anime με αφορμή την τελευταία του ταινία.
Διάβασε το αφιέρωμα

TAGGED:animefeminismhayao miyazakimy neighbour totoronausicaa valley of the windprincess mononokeStudio GhibliάνιμεγυναίκεςΙαπωνιαταινίεςφεμινισμός
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΗρώ Παπασπύρου
Follow:
Η σχέση της Ηρώς με το φανταστικό ξεκίνησε όταν στα πέντε της ανακοίνωσε ότι είναι ερωτευμένη με τον Aslan. Περιέργως μεγαλώνοντας δεν έγινε furry. Αφιέρωσε την εφηβεία της στο τρίπτυχο μέταλ, video games και high fantasy, μέχρι που στα 22 της ανακάλυψε ότι της αρέσει unironically η Taylor Swift. Από τότε προσπαθεί να ζήσει με το βάρος αυτό. Δε νιώθει άνετα με τον όρο social justice warrior, προσδιορίζεται ως social justice druid.
Προηγούμενο άρθρο Warrior – To kung fu αντεπιτίθεται στις οθόνες μας
Επόμενο άρθρο Οι Αργοναύτες – Eνα ταξίδι στη μεταβλητότητα της ύπαρξης
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Προσεχώς τίτλοι τέλους – Οι 10 καλύτερες σειρές του 2025
16 Δεκεμβρίου 2025
Ανάσες, διεκδικήσεις και κίνδυνοι – Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2025
13 Δεκεμβρίου 2025
Vilehunter: Τα Άνθη του Πόνου – Τρόμος είναι η αποξένωση και η φτώχεια
12 Δεκεμβρίου 2025
Αναγνώριση και τεχνική πτώση – Τα 10 καλύτερα anime του 2025
10 Δεκεμβρίου 2025
Ας Περιμένουν οι Γυναίκες – Ήταν καλή διασκευή κύριε Πάνο;
16 Δεκεμβρίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Non-fictionΒιβλία

Μία σύντομη αναδρομή σε Ιστορίες Ντροπής και γυναικείας καταπίεσης

Κωνσταντίνα Μαρκόγλου
Κωνσταντίνα Μαρκόγλου
25 Μαΐου 2024
Cinema

Viking Wolf – Η μυθολογική σύγκρουση μητέρας και κόρης

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
11 Μαρτίου 2023
Anime

Berserk – Ένα anime από τα παλιά μας ξανασυστήνεται!

admin
admin
20 Μαΐου 2021
Cinema

Life of Brian – Το «βλάσφημο» αριστούργημα των Monty Pythons

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Αλέξανδρος Μινωτάκης
22 Ιανουαρίου 2020
Manga

Dogs: Bullets and Carnage- Ένα καθαρόαιμο action manga που μας έλειπε

admin
admin
18 Ιουνίου 2018
AnimeMangaOtaku

Berserk- Το τέλος ( ; ) μιας κληρονομιάς

Άλκης Καζαμίας
Άλκης Καζαμίας
21 Ιουνίου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?