Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Berlin: Πρώτος Θάνατος – Lovecraft και ζόμπι σε nοir σκηνικό
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Comic > Ελληνικά > Berlin: Πρώτος Θάνατος – Lovecraft και ζόμπι σε nοir σκηνικό
ComicΕλληνικά

Berlin: Πρώτος Θάνατος – Lovecraft και ζόμπι σε nοir σκηνικό

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 16 Νοεμβρίου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 7 Απριλίου 2022
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Μία από τις πιο ιδιαίτερες δουλειές που έχουμε δει εδώ και καιρό, ίσως ακόμα περισσότερο και εξαιτίας της (νέας) καραντίνας μέσα στην οποία κυκλοφόρησε είναι το Berlin: Πρώτος Θάνατος, μια σκοτεινή noir/horror ιστορία σε σενάριο του Κυριάκου Αθανασιάδη και σε σχέδιο του Νικόλα Κούρτη, από τις εκδόσεις Jemma Press.

Kαι είναι ιδιαίτερη όχι μόνο για το σμίξιμο κλασσικών noir στοιχείων με μια γοτθική ή και καθαρά horror αισθητική, πράγματα που αποτελούν κάτι το ασυνήθιστο στην ελληνική σκηνή, αλλά και για την προσοχή με την οποία οι δύο δημιουργοί έχουν φιλοτεχνήσει το πλαίσιο στο οποίο λαμβάνει χώρα η ιστορία, την ίδια τη μόνιμα βροχερή πόλη της Μπερλίν (και όχι Βερολίνου), μια μητροπολιτική χοάνη γεμάτη γοτθικά και επιβλητικά δυσοίωνα μπρουταλιστικά οικοδομήματα και ανθρώπους μεταφορικά ή και κυριολεκτικά νεκρούς. «Υπάρχουν πολλοί τρόποι να πεθάνεις στην Μπερλίν» μας υπενθυμίζει με μια τελετουργική επανάληψη ο πρωταγωνιστής. Πολλοί από αυτούς δεν είναι (μόνο) φυσικοί αλλά απλωνουν τα πλοκάμια τους σε εφιαλτικές, αλλοδιάστατες καταστάσεις, μεταξύ θανάτου και ζωής.

Η Μπερλίν μέσα από το επιβλητικό, φωτορεαλιστικό σχέδιο του Κούρτη απλώνεται σε μια απέραντη έκταση, χωρίς αρχή ή τέλος, πάνω η κάτω. Κάθε καρέ στο οποίο ο πρωταγωνιστής χάνεται όλο και πιο βαθιά σε αυτή, αναζητώντας τη femme fatale της ιστορίας του, είναι επιβλητικό και μνημειώδες. Η πόλη αυτή μοιάζει ζωντανή, μια ύπαρξη πέρα από τους κατοίκους της, και μάλιστα πρωταγωνιστεί στην ιστορία, στο ίδιον βαθμό (ή και μεγαλύτεροίσως) από ότι ο Lovecraft-ικός ντεντέκτιβ Ράντολφ Κάρτερ.

Η μιαρή και μολυσματική πόλη παίρνει τη συμβολική θέση ενός (κοινωνικού) ψυχισμού, γεμάτου φαντάσματα από το παρελθόν, τρόμους για το μέλλον, δηλητήρια από το παρόν. Η Μπερλίν βρίθει από λυκανθρώπους,  ζόμπι,  Εμπρηστές και lovecraft- ικά πλοκαμοειδή και αντιανθρώπινα πλάσματα, όλα παρμένα από τη δυτική παράδοση του τρόμου και απεικονισμένα με τα συμβολικά μέσα του noir ως είδους αφήγησης. Καταδυόμενοι σε αυτή οι αναγνώστες μαζί με τον πρωταγωνιστή, σπρωγμένοι από μια ενόρμησης ζωής, σφιχταγκαλιασμένης με τον θάνατο, παρατηρούν το ατέλειωτο αστικό τοπίο να τους καταπίνει. Και αισθάνονται ασυνήθιστα οικεία με αυτό.

Γιατί το πιο θλιβερό πράγμα σε αυτή δεν είναι οι νεκροζώντανοι που προσπαθούν να ζήσουν, αλλά οι άνθρωποι που δρουν σα νεκροί, που έχουν χάσει κάθε ελπίδα. Βέβαια στο noir τοπίο, αυτός ο μηδενισμός ελάχιστες φορές δρα ως κάτι παραπάνω από μια τάση απόδρασης. Ή, όπως εδώ, μιας απελπισμένης αντίστασης που αγκαλιάζει την καταστροφή και θέτει την εκδίκηση πάνω από όλα. Γνωρίζοντας, μέσα μας, πόσο πραγματικά σαθρή είναι η κοινωνία (της Μπερλίν) δύσκολα η αλήθεια είναι μπορούμε να αρνηθούμε έστω αυτή τη λογική.  Η Μπερλίν είναι τόσο τεράστια, που στην ιστορία πιάνει ένα πολύ μεγαλύτερο μέρος από όσο θα περίμενε κανείς, αφήνοντας τελικά χώρο για ένα κάπως γραμμικό σενάριο, χωρίς τις περιπλοκές που θα είχε μια noir ιστορία. Αυτό βέβαια δικαιολογείται και από το ότι δεν είναι παρά η πρώτη από τις περιπέτειες του Ράντολφ Κάρτερ στην Μπερλίν…

Σε αυτό το γνήσια αστικό τοπίο, παρά τις horror προεκτάσεις του, η ιδιαίτερα γραμμένη μορφή του πρωταγωνιστή  Ράντολφ Κάρτερ είναι ίσως και μια δύναμη συντήρησης. Μπορεί ο μονόλογος του να είναι πολλές φορές η μόνη συντροφιά του αναγνώστη, όμως δύσκολα μπορεί να γίνει συμπαθητικός σε αυτόν. Πολύ πιο κοντά στη στερεοτυπική μορφή του hard bolied ντετέκτιβ, από αυτές που έλαμψαν στα πρώτα βήματα των noir στις ΗΠΑ, ο Κάρτερ δίνει την απαραίτητη, αλλά ψυχρή ξενάγηση στην πόλη και τους χαρακτήρες της. Επικεντρωμένος και αυτός στην επιβίωση και τη φυγή από τη θλιβερή πραγματικότητα, είναι αποφασισμένος να μην αφήσει την Μπερλίν να τον νικήσει, με κάθε κόστος. Ψυχικό ή άλλους είδους.

Οι αρετές του Αθανασιάδη στους χαρακτήρες λάμπουν περισσότερο στις δύο femme fatale της ιστορίας του, της βρυκόλακα Ντανς και της κυνηγημένης Σούαν. Η πρώτη, την οποία οι αναγνώστες είχαν δει και στον πέμπτο τεύχος του Μπλε Κομήτη (με διαφορετικό σχέδιο και εντελώς άλλη ατμόσφαιρα) δίνει μια συναισθηματική βαρύτητα όχι μόνο στον πρωταγωνιστή, αλλά και στην ιστορία. Παρότι τέρας η ίδια, ανθρωποποιεί με τη τραγικότητα της τους χαρακτήρες που την περιβάλλουν.  Ταυτόχρονα η ίδια εμφανίζεται ως η πιο συνειδητοποιημένη φιγούρα στην ιστορία, γνωρίζει, βαθιά μέσα της, πως η Μπερλίν είναι ατέλειωτη και προσοπωποιεί την επιλογή της παράδοσης στις δυνάμεις της

Από την άλλη, η Σουάν λειτουργεί αντιθετικά, αντιστεκόμενη στις συνέπειες που έχει η εκμετάλλευση. Ο χαρακτήρας της δεν παραδίνεται στον πόνο, δρα αποφασιστικά και εκτελεί, με την απρόθυμη βοήθεια του Κάρτερ, ένα απελπισμένο σχέδιο να ξεφύγει από μια σήψη κοινωνική και προσωπική. Ό,τι και αν της στοιχίσει. Η Σούαν είναι, παρά τις λίγες γραμμές διαλόγου της, ίσως τελικά και ο πιο ανθρώπινος χαρακτήρας της ιστορίας.

 Ο Πρώτος Θάνατος σίγουρα ανοίγει την όρεξη  στους αναγνώστες να συνεχίσουν να εξερευνούν την αχανή γοτθική μητρόπολη (τους). Έτσι και αλλιώς, όπως λέει και ο Κάρτερ, «υπάρχουν πολλοί τρόποι να πεθάνεις στην Μπερλίν».

Ακούστε την παρουσίασή μας και σε μορφή podcast

Το Berlin είναι υποψήφιο στα Ελληνικά Βραβεία Κόμικς 2022 Στις κατηγορίες Καλύτερο Σχέδιο, Καλύτερο Εξώφυλλο και Καλύτερη Καλλιτεχνική Επιμέλεια

TAGGED:Berlin: Πρώτος ΘάνατοςHorrorLovecraftnoirεκδόσεις Jemma PressΚυριάκος ΑθανασιάδηςΝικόλας ΚούρτηςΡάντολφ Κάρτερ
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο Τα Αγόρια του Νίκελ – Παιδιά σε κίνδυνο στον Αμερικάνικο Νότο
Επόμενο άρθρο Αντίο Tώρα, Tα Λέμε Αύριο – Ψηφιδωτό της ανθρώπινης οδύνης
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
13 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

Men – Η διακριτική τοξικότητα των ανθρώπων

Άλκης Καζαμίας
Άλκης Καζαμίας
15 Ιουνίου 2022
Cinema

Όταν βρίσκεις τον δολοφόνο αλλά χάνεις το κοινό – Οι 10 πιο αδικημένες ταινίες μυστηρίου

Σόλωνας Παπαγεωργίου
Σόλωνας Παπαγεωργίου
6 Οκτωβρίου 2021
Cinema

Φάκελος 80s: Η νοσταλγική γοητεία του Monster Squad

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Αλέξανδρος Μινωτάκης
7 Ιουλίου 2019
Comic

Αιώνιοι #1: Ρέκβιεμ – Η action διασκευή της βαλκανικής παράδοσης

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
31 Ιουλίου 2021
ComicComic CulturaExclusiveΕλληνικά

Comic Cultura #07 – Δωρεάν και online σε καιρό κρίσης…

admin
admin
20 Μαρτίου 2020
Cinema

Viking Wolf – Η μυθολογική σύγκρουση μητέρας και κόρης

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
11 Μαρτίου 2023
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?