Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Η Ήρα Δεν Ήταν Ζηλιάρα – Έμφυλα στερεότυπα στη σύγχρονη Ελλάδα
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Η Ήρα Δεν Ήταν Ζηλιάρα – Έμφυλα στερεότυπα στη σύγχρονη Ελλάδα
Βιβλία

Η Ήρα Δεν Ήταν Ζηλιάρα – Έμφυλα στερεότυπα στη σύγχρονη Ελλάδα

Μαριάννα Τσότρα
Από Μαριάννα Τσότρα
Δημοσιεύτηκε 30 Μαΐου 2023
Τελευταία Ενημέρωση 1 Ιουνίου 2023
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Πόσες φορές εμείς οι γυναίκες έχουμε ακούσει να μας αποκαλούν τρελές, υστερικές, σκύλες, τσούλες και πουτάνες, γλωσσούδες και ζηλιάρες; Με πόσες ταμπέλες και στερεότυπα χρειάζεται να αναμετρηθούμε, πόσοι άντρες να μας υποτιμήσουν, να μας πληγώσουν και να μας πονέσουν, πόσες φορές ακόμα μπορεί να νιώσουμε πως κινδυνεύουμε εντός της πατριαρχίας, όπου τα σώματά μας αντιμετωπίζονται ως ανδρική ιδιοκτησία; Τελικά, μήπως η Ήρα, η παρανοϊκή και ζηλιάρα Ήρα, ήταν η πιο παρεξηγημένη θεά από όλες;

Σε όλα αυτά τα ερωτήματα, και πολλά περισσότερα, επιχειρεί να απαντήσει η δημοσιογράφος και συγγραφέας, Αστερόπη Λαζαρίδου, στο δεύτερο βιβλίο της, Η Ήρα δεν ήταν ζηλιάρα, που κυκλοφορεί και αυτό από τις εκδόσεις Καστανιώτη. Μέσα από μια σειρά από βιωματικές αφηγήσεις, δοκιμιακές αναλύσεις, διακειμενικές αναφορές αλλά και επανερμηνείες της ελληνικής μυθολογίας, η Λαζαρίδου καταρρίπτει ένα προς ένα τα στερεότυπα που συνοδεύουν τις γυναίκες σε όλη τη διάρκεια του βίου τους, ερωτικού και μη, και αποδομεί τους έμφυλους ρόλους που καλούνται να υποδυθούν, τις ταμπέλες που άθελά τους επωμίζονται.

Κάθε κεφάλαιο και ένα χαρακτηριστικό που αποδίδεται συλλήβδην στο γυναικείο φύλο, μια μισογύνικη γενίκευση: στο πρώτο, Ζηλιάρα, η Λαζαρίδου γράφει για τη ζήλια και την καταπιεστικότητα, ιδιότητες που στερεοτυπικά θεωρούνται σύμφυτες της γυναικείας φύσης, και ανατρέπει το στερεότυπο. Η θεά Ήρα, αρχετυπική φιγούρα ζηλιάρας και παρανοϊκής συζύγου, απενοχοποιείται και πλέον οι ευθύνες επιρρίπτονται στον άπιστο, ανειλικρινή Δία, αντί για την ευλόγως ανασφαλή Ήρα. Συνεχίζει με την ταμπέλα της Γεροντοκόρης – η γυναίκα διαχρονικά χλευάζεται και περιθωριοποιείται απλώς επειδή πέρασε την αναμενόμενη κοινωνικά ηλικία γάμου, η αξία και οι μετοχές της μειώνονται αντιστρόφως ανάλογα με την ηλικία της, απώτερος στόχος ύπαρξής της θεωρείται η αποκατάσταση, η αποφυγή του «ραφιού», ακόμα και αν καταλήξει εγκλωβισμένη σε έναν γάμο δυστυχισμένο και ασφυκτικό.

Η Λαζαρίδου γράφει εκτεταμένα για τον ηλικιακό ρατσισμό που οι γυναίκες βιώνουν όσο μεγαλώνουν – θεωρούνται γριές, σιτεμένες, για τους συνομήλικους, ακόμα και μεγαλύτερούς τους άντρες, που φέρουν περήφανα, σαν επωμίδα στο μπράτσο, το τρόπαιο της νεότερης ηλικιακά συντρόφου, χαρακτηρίζονται cougars, «τεκνατζούδες» αν συνάψουν σχέσεις με νεότερούς τους άντρες, στερεότυπα τόσο στρεβλά και καταστροφικά που ενδέχεται να διαλύσουν σχέσεις ζωής, ποτίζουν και μπολιάζουν το μυαλό εωσότου να αφομοιωθούν σε τέτοιο βαθμό που ορίζουν αποφάσεις, όπως η ίδια η συγγραφέας βίωσε στο πετσί της. Γράφει για την ταμπέλα της ψυχικής ασθένειας που οι άντρες ανερυθρίαστα φορτώνουν σε γυναίκες τις αντιδράσεις των οποίων δεν μπορούν να διαχειριστούν: ποια γυναίκα δεν έχει ακούσει έστω μια φορά στη ζωή της ότι είναι τρελή, υστερική, επειδή απλώς εξέφρασε σκέψεις και συναισθήματα που δεν συμβάδιζαν με αυτά του άντρα αποδέκτη τους; Η Λαζαρίδου προτρέπει τις γυναίκες να αποδεχτούν την «τρέλα» τους, να αγκαλιάσουν την τρωτότητα και τα τσακισμένα σημεία τους ως κομμάτι που τις έχει κάνει αυτό που είναι σήμερα.

Καταπιάνεται με θεματικές τραγικά επίκαιρες και μείζονος κοινωνικής σημασίας – γράφει για την ενδοοικογενειακή βία, για όλες εκείνες τις γυναίκες που αναγκάστηκαν να φύγουν τρέχοντας τη νύχτα από ένα σπίτι φλεγόμενο, ξυπόλητες και με τα νυχτικά τους, για να βρουν καταφύγιο σε ένα άλλο σπίτι, στο νοσοκομείο, σε ένα, αφιλόξενο για το θύμα, αστυνομικό τμήμα, οπουδήποτε μακριά από τον δυνάστη και κακοποιητή, για όλες εκείνες που χρειάστηκε να περάσουν μέσα από την καρδιά της κόλασης, να βιώσουν τον χειρότερο εφιάλτη τους, για να βγουν λαβωμένες μεν, μα εν τέλει ισχυρότερες. Γράφει για τις γυναικοκτονίες και τις πανδημικές διαστάσεις που έχουν πλέον λάβει, και για σύσσωμο τον πατριαρχικό μηχανισμό που κρύβεται πίσω από το φαινόμενο, που το συγκαλύπτει και το τροφοδοτεί, αντιμετωπίζοντας τις γυναίκες ως κτήμα, υπεύθυνες για την οργή του άντρα ιδιοκτήτη τους. Γράφει για το κίνημα του MeToo και τη σεξουαλική παρενόχληση στον εργασιακό χώρο, για το slut shaming, το victim blaming και την κουλτούρα του βιασμού, για το Roe v Wade και τα αναπαραγωγικά δικαιώματα, με μια ρητορική όμως απλουστευτική, ένα συνονθύλευμα φεμινιστικών ζητημάτων που απλώς παρατίθενται επιδερμικά, κατ’ ουσίαν μια εισαγωγή στα βασικά του φεμινισμού.

Η Λαζαρίδου ανοίγει μια κλειδαρότρυπα στη ζωή και το παρελθόν της, τις εμπειρίες και τα βιώματά της, αφηγείται ιστορίες για αποτυχημένα ραντεβού, γλοιώδεις απόπειρες φλερτ και ματαιωμένες σεξουαλικές εμπειρίες, για αγάπες χαμένες και ερωτικές απογοητεύσεις, για σχέσεις που δεν αφέθηκαν ποτέ να εξελιχθούν και χωρισμούς που πονούν σαν αλάτι σε φρέσκια πληγή όσα χρόνια και αν περνούν. Η αφήγησή της είναι εξομολογητική, προσωπική, θυμίζει ημερολογιακή καταγραφή στην οποία χαρίζεται απλόχερα πρόσβαση, παράθεση αναμνήσεων, σκέψεων και αποσταγμάτων εμπειρίας. Μερικές φορές οι ιστορίες της είναι υπερβολικά αυτοαναφορικές, φαντάζουν σαν αχρείαστα εκτεταμένο στάτους στο facebook, μερικές άλλες περιγράφουν εμπειρίες οικουμενικές, υπενθυμίζουν απώλειες και πόνους αλλοτινούς και επιφέρουν ταύτιση. Μερικές φορές η Λαζαρίδου είναι αυθεντική και ειλικρινής, οι προσωπικές απόψεις και το επιμύθιο μόνο παρεμπιπτόντως διαφαίνονται μέσα από την αφήγηση, μερικές άλλες είναι σχηματική και διδακτική, η κοινωνικό-πολιτική της ανάλυση απλοϊκή και, ενίοτε, συντηρητική, ιδίως όταν τοποθετεί σε βάθρο την αναζήτηση του έρωτα και της ιδεατής σεξουαλικής χημείας.

Η Λαζαρίδου συνθέτει ένα μωσαϊκό της γυναικείας εμπειρίας στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, από τα ελάσσονα, τα φαιδρά και τα ευτράπελα, τα ραντεβού, το σεξ και τις σχέσεις, μέχρι τα μείζονα, τις έμφυλες διακρίσεις και στερεότυπα, τη βία, τη σεξουαλική παρενόχληση, τις κακοποιήσεις και τις γυναικοκτονίες. Το βιβλίο της είναι ευκολοδιάβαστο, η γραφή της ρέουσα, όμως ποτέ δεν σκάβει βαθύτερα από την επιφάνεια στην ανάλυσή της – αντιθέτως, οι στιγμές που αφήνει στην άκρη τη δοκιμιακή γραφή και εντρυφεί στα βιώματα και τις προσωπικές της εμπειρίες, είναι και οι πιο επιτυχημένες αφηγηματικά.

TAGGED:Αστερόπη Λαζαρίδουεκδόσεις Καστανιώτηεκδόσεις Καστανιώτης
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜαριάννα Τσότρα
Follow:
Γεννήθηκε το 1994, μεγάλωσε ανάμεσα σε χαρτόδετα μυθιστορήματα και DVD από το συνοικιακό βιντεοκλάμπ – περί τα 10 κάθε Σαββατοκύριακο. Σπόυδασε Νομική, εξειδικεύθηκε στο Εργατικό Δίκαιο, αλλά η μεγάλη της αγάπη θα είναι πάντα ο Κιούμπρικ, ο Μπέργκμαν και ο Λυντς. Θα τη βρεις να αποπειράται ανέλπιδα να μειώσει τη λίστα με τα αδιάβαστά της.
Προηγούμενο άρθρο No Pasarán! – Επιστροφή στον ισπανικό εμφύλιο
Επόμενο άρθρο Μυστήρια πράγματα: Σκυλιά Μαύρα – Δοξασίες που δαγκώνουν!
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
15 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicΕλληνικά

Πάσα Θανάτου – Μία δραματικά επίκαιρη noir ιστορία

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
12 Δεκεμβρίου 2022
ΑστυνομικήΒιβλία

Άκου, Πτώμα, να Μαθαίνεις- Τα κουρέλια εμπνέουν ακόμα

Δημήτρης Τζάνογλος
Δημήτρης Τζάνογλος
28 Αυγούστου 2018
Βιβλία

Οδήγησε Το Αλέτρι Σου Πάνω Από Τα Οστά των Νεκρών – Η φύση αντεπιτίθεται

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
6 Αυγούστου 2022
Βιβλία

Η Ψεύτρα και η Πόλη – Το ψέμα στην εποχή του MeToo

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
20 Μαΐου 2022
ΑστυνομικήΒιβλία

BalkaNoir- Τα Βαλκάνια συστήνονται

Δημήτρης Τζάνογλος
Δημήτρης Τζάνογλος
18 Σεπτεμβρίου 2018
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?