Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Η Προφητεία του Αρμαντίλλο – Γνωριμία με το κομιξικό σύμπαν του Zerocalcare
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    «Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    SmassFest 2025 – The 10th year anniversary
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Ο Φεμινιστικός Τρόμος ως «δικαίωμα στην Αντεπίθεση» 
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Non-fiction > Ο Φεμινιστικός Τρόμος ως «δικαίωμα στην Αντεπίθεση» 
Non-fictionΒιβλία

Ο Φεμινιστικός Τρόμος ως «δικαίωμα στην Αντεπίθεση» 

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Από Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Δημοσιεύτηκε 23 Ιουνίου 2023
Τελευταία Ενημέρωση 23 Ιουνίου 2023
8 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

«Γιατί εξακολουθούν και μιλούν για “πατριαρχία” οι φεμινίστριες» ακούμε κατά καιρούς να αναρωτιούνται ορισμένοι -κατά κανόνα- άνδρες, οι οποίοι αγανακτισμένοι προσπαθούν να μας πείσουν με κάθε απίθανο τρόπο ότι οι γυναίκες όχι απλώς έχουν πετύχει την ισότητα, αλλά πλέον έχουν καταλήξει και πιο προνομιούχες, τουλάχιστον στον δυτικό κόσμο. Μέχρι και «άδεια περιόδου» τους έδωσαν στην Ισπανία! Και δεν προλαβαίνει λίγο να καταλαγιάσει η ιλαροτραγική συνομιλία μαζί τους, την οποία συνήθως διαδέχεται η φασαρία των κατηγοριών για «μισανδρία» και «νεοφεμινισμό» (τις είδαμε και πρόσφατα να αναπτύσσονται σε ένα ανεκδιήγητο απόσπασμα άρθρου που δόθηκε για σχολιασμό κατά την εξέταση του μαθήματος της Έκθεσης στις Πανελλήνιες) και ανακοινώνεται και πάλι απ’ το αστυνομικό ρεπορτάζ άλλη μία γυναικοκτονία, υπενθυμίζοντας δραματικά την ωμή πραγματικότητα, την ανοδική τάση της έμφυλης βίας στις κοινωνίες μας τα τελευταία χρόνια. Και κάπως έτσι, την ώρα που αναπαράγονται εκθετικά στο δημόσιο λόγο alt–right θεωρίες για «μπαχαλοσατανίστριες» και «φεμι-ναζί», σε μία περίοδο που γίνονται ξανά καθημερινότητα οι ομοφοβικές επιθέσεις  και αναδεικνύονται πρότυπα -των κυρίως λευκών νέων ανδρών- περσόνες όπως ο -καθ’ ομολογίαν βιαστής και μαστροπός- Andrew Tate, τα θύματα της έμφυλης βίας διαδέχονται το ένα το άλλο ή -μάλλον συχνότερα- η μία την άλλη. 

Σε αυτή την αντι-φεμινιστική alt-right στρατηγική, που ενισχύεται από την άνοδο της ακροδεξιάς και των ιδεών μίσους της σε ΗΠΑ και Ευρώπη, επιχειρεί να απαντήσει η IRENE, μία μόλις 20χρονη Γαλλίδα φεμινίστρια, η οποία με το δοκίμιό της «Ο Φεμινιστικός Τρόμος» (κυκλοφόρησε πρόσφατα στα ελληνικά απ’ τις Εκδόσεις των Συναδέλφων σε μετάφραση Νίκου Μαρούπα) φιλοδοξεί να αντιστρέψει τους καθιερωμένους όρους της συζήτησης. Απαντώντας στη σεξιστική ρητορική περί «εξτρεμιστικού φεμινισμού» που κατηγορήθηκε σε άρθρο του γαλλικού τύπου ότι «παίρνει όλο και πιο επιθετικές μορφές, υπερβολικά ακραίες, ενοχλητικές και βίαιες», αναρωτιέται τι θα γινόταν αν το φεμινιστικό κίνημα απαρνιόταν τον παγιωμένο ειρηνικό του χαρακτήρα και υιοθετούσε πιο μαχητικές τακτικές που δεν θα απαρνιόντουσαν την βία ως «ένα μέσο αυτοάμυνας, ένα μέσο επιβίωσης». Θέτει προς συζήτηση το ερώτημα «τι θα συνέβαινε άραγε αν ο Φεμινιστικός Τρόμος γινόταν πραγματικός; Αν οι άντρες άρχιζαν στ’ αλήθεια να νιώθουν φόβο;» και είναι βέβαιο πως το σκεπτικό της δεν περνά απαρατήρητο.  

Η IRENE δοκιμάζει να υποστηρίξει τη θέση της για την ανάγκη του Φεμινιστικού Τρόμου μέσα από την αφήγηση ιστοριών γυναικών – θυμάτων έμφυλης βίας που «πήραν τα πιο δραστικά μέτρα για να επιβιώσουν στον πατριαρχικό σύστημα». Πρόκειται για ιστορίες γυναικών που ίσως κατηγορούνταν ως «εξτρεμίστριες» ή «βίαιες» από ανθρώπους που δεν κατανοούν ότι στην πραγματικότητα «η πατριαρχία είναι βίαιη. Η πατριαρχία είναι εξτρεμιστική. Η πατριαρχία μισεί όλες τις γυναίκες». Ανάμεσα στις ιστορίες που διηγείται η συγγραφέας υπάρχουν ιστορίες γυναικών που με τα χρόνια κόντεψαν να ξεχαστούν, όπως η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι, μία «καλλιτέχνιδα με απαράμιλλη τεχνική και ταλέντο, καταδικασμένη στη λήθη επειδή είναι γυναίκα» και η Μαρία ντελ Κάρμεν Γκαρσία, μία γυναίκα που εκδικήθηκε τον βιαστή της κόρη της πυρπολώντας τον, αφού τον είχε λούσει πρώτα με βενζίνη. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει η ιστορία της Ίτα, της γιαγιάς της IRENE που είχε δεχτεί κακοποίηση από τον σύζυγό της (και παππού της συγγραφέως), την οποία αντιμετώπισε με πυγμή. «Αν με αγγίξεις ακόμα μία φορά, θα σε σκοτώσω στον ύπνο σου» ήταν τα λόγια της. Με αυτή την οικογενειακή της ιστορία η IRENE θέλησε να καταδείξει ότι η έμφυλη βία βρίσκεται παντού. Δεν χρειάζεται να αναζητούμε τα θύματά της στις ειδήσεις, καθώς είναι πολύ πιθανό να βρίσκονται στον στενό κοινωνικό μας κύκλο ακόμα και στην ίδια μας την οικογένεια. 

Η πολεμική της IRENE στον «ειρηνικό φεμινισμό» δεν γίνεται με όρους φετιχοποίησης της βίας, μολονότι βασικός στόχος του δοκιμίου είναι να προτείνει την υιοθέτηση βίαιων πρακτικών ως μέσο επιβίωσης των γυναικών στην έμφυλη βία της πατριαρχίας, ως το δικαίωμά τους στην αντεπίθεση. Όμως αυτή η βία δεν προτείνεται ως αυτοσκοπός, αλλά μόνο ως ένα έσχατο αναγκαίο μέσο. Η ίδια εξάλλου ομολογεί ότι αν μπορούσε να επιλέξει έναν διαφορετικό τρόπο θα τον επέλεγε:  

«Προσωπικά, δεν επιθυμώ έναν βίαιο φεμινισμό. Θα ήθελα η επανάστασή μας να ικανοποιηθεί με flash–mob και πλακάτ με γκλίτερ. Δεν είμαι ωστόσο σίγουρη ότι κάτι τέτοιο θα ήταν αρκετό» 

Η πρωτότυπη γαλλική έκδοση του βιβλίου κυκλοφόρησε το 2021 από τις εκδόσεις Divergences

Η αντιπαράθεση μεταξύ «ειρηνικού» και «βίαιου» φεμινισμού την οποία αναδεικνύει η IRENE δεν είναι πρωτάκουστη. Τα ανταγωνιστικά κινήματα του παρελθόντος έχουν αναμετρηθεί πολλές φορές με το ερώτημα της υιοθέτησης (ή μη) βίαιων πρακτικών, έχοντας οδηγηθεί σε αμέτρητες διαιρέσεις λόγω αυτού. Χαρακτηριστικότερο όλων των παραδειγμάτων μάλλον είναι το κίνημα των Αφροαμερικανών στις ΗΠΑ, το οποίο ανέδειξε τη σύγκρουση του κινήματος της μη-βιας του Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ με τις ριζοσπαστικές θέσεις και πρακτικές των Μαύρων Πανθήρων και του Μάλκολμ Χ που δεν αρνούνταν την πρακτική της βίας ως αυτοάμυνα απέναντι στο ρατσιστικό σύστημα των ΗΠΑ. Η επιχειρηματολογία της IRENE, η οποία μάλιστα διακρίνει τη βία σε «καταπιεστική» και «μη καταπιεστική», σίγουρα είναι επηρεασμένη από θεωρητικούς του μαύρου κινήματος των ΗΠΑ, από τον Φραντς Φανόν, την μεταποικιακή θεωρία και φυσικά από θεωρητικούς και εμβληματικές προσωπικότητες του ριζοσπαστικού φεμινισμού. Εξάλλου, οι θέσεις της IRENE εντάσσονται με σαφήνεια στο ρεύμα του ριζοσπαστικού – επαναστατικού φεμινισμού (η ίδια αναφέρεται στο στόχο της «φεμινιστικής επανάστασης») το οποίο έχει αναδείξει στο παρελθόν εμβληματικές αγωνίστριες, όπως την αναρχική Έμα Γκόλντμαν, ενώ μέχρι τις μέρες μας παραμένει δυναμικό και ενεργό με την σημαντικότατη πρόσφατη θεωρητική συμβολή του «Φεμινισμός για το 99%: Μανιφέστο» των Cinzia Arruzza, Tithi Bhattacharya και Nancy Fraser, που κυκλοφορεί πλέον και στα ελληνικά από τις εκδόσεις Εκτός Γραμμής. Στο Μανιφέστο τους οι Arruzza, Bhattacharya και Fraser υποστηρίζουν έναν «άλλο φεμινισμό» που «δεν είναι μόνο αντινεοφιλελεύθερος αλλά και αντικαπιταλιστικός». Από τη μεριά της και η IRENE δεν περιορίζεται μονάχα στην αντιπαράθεση βίαιης – μη βίαιης τακτικής για το φεμινιστικό κίνημα, αλλά υποστηρίζει μία συνολική επαναστατική – αντι-εξουσιαστική προοπτική: 

«Η βάση της φεμινιστικής ανάλυσης είναι να αντιληφθούμε ότι πέραν της πατριαρχίας, θα πρέπει να αναζητήσουμε και την εξάλειψη του ρατσισμού και του καπιταλισμού και όλων όσα πηγάζουν από αυτά τα συστήματα κυριαρχίας» 

TAGGED:IRENEβίαγυναικοκτονίεςέμφυλη βίαεξτρεμιστικός φεμινισμόςμη-βίανεοφεμινισμόςπατριαρχίαφεμινισμός
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜάνος Βασιλείου - Αρώνης
Γεννήθηκε το 1993, δηλαδή ήταν 6 χρονών όταν είδε πρώτη φορά το Star Wars. Κάπου στο Λύκειο κατέληξε ότι η αλήθεια βρίσκεται στον Sheldon και από τότε προσπαθεί να ανακαλύψει τον κόσμο των nerds και των superheroes, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Αγαπημένο του χρώμα το κόκκινο: στις σημαίες, στον Flash, στον Deadpool, ενώ στις μπλούζες το προτιμά με λευκές λωρίδες. Τελευταία το παίζει και δικηγόρος, χωρίς καμία επιτυχία.
Προηγούμενο άρθρο Ciao Σίλβιο: Aυτός ο κόσμος δε θα μου κάνει κακό
Επόμενο άρθρο Flash – Πρόσω ολοταχώς προς τον γκρεμό
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Η Προφητεία του Αρμαντίλλο – Γνωριμία με το κομιξικό σύμπαν του Zerocalcare
18 Ιουνίου 2025
SmassFest 2025 – The 10th year anniversary
13 Ιουνίου 2025
«Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
30 Μαΐου 2025
Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
3 Ιουνίου 2025
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Βιβλία

Κορίτσι – Η κοπέλα που επιβίωσε απο την Μπόκο Χαράμ

Ιφιγένεια Αθανασοπούλου
Ιφιγένεια Αθανασοπούλου
1 Απριλίου 2024
ExclusiveExclusive Reviews

5 ιστορίες γυναικείας χειραφέτησης από τη μαζική κουλτούρα

admin
admin
2 Νοεμβρίου 2018
Σειρές

Mrs America – Ριζοσπαστισμός και Αντεπανάσταση στο γυναικείο κίνημα

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
7 Αυγούστου 2020
Cinema

Φόνισσα – Μία σπουδή στα όρια του γυναικείου ψυχισμού

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
8 Ιανουαρίου 2024
#metooCinemaΑφιερώματα

Colette – Μία ασυμβίβαστη γυναίκα του 20ου αιώνα

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
17 Οκτωβρίου 2021
HorrorΒιβλία

Σύναξη Μαγισσών – Η καταραμένη κληρονομιά  

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
29 Απριλίου 2023
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?