Jupiter’s Legacy – Παλιοί ήρωες ενάντια σε νέα προβλήματα

Αλέξανδρος Μινωτάκης Από Αλέξανδρος Μινωτάκης 7 Λεπτά Ανάγνωσης

Από τις εκδόσεις Οξύ και σε μετάφραση του Σάββα Αργουρού μας έρχεται για πρώτη φορά στα ελληνικά το πρώτο μέρος του Jupiter’s Legacy. Πρόκειται για ένα κόμικ σε σενάριο Mark Millar και σχέδιο Frank Quitely. Κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 2013 και ελπίζουμε να δούμε το δεύτερο μέρος σύντομα στα ελληνικά. Στην ίδια σειρά κυκλοφόρησε στη συνέχεια το Jupiter’s Circle ενώ μέσα στον Ιούνιο θα βγει το πρώτο τεύχος της συνέχεια του Legacy στη σειρά Jupiter’s Requiem. Προφανώς η κυκλοφορία στο Netflix της πρώτης σεζόν έδωσε την ιδανική ευκαιρία στους δημιουργούς να επανέλθουν στη σειρά και να ολοκληρώσουν το κόμικ.

Το Jupiter’s Legacy ξεκινάει το 1932 όπου μια παρέα Αμερικανών με άτυπο αρχηγό τον Sheldon Sampson ταξιδεύουν όλο τον κόσμο για να βρουν τελικά στα ανοιχτά της δυτικής Αφρικής ένα νησί που δεν υπάρχει σε κανέναν χαρτί. Εν μέσω της οικονομικής κρίσης και της ανόδου του ναζισμού, ελπίζουν η δύναμη που τους τράβηξε στο νησί να κρατάει το κλειδί για την ανάκαμψη της Αμερικής. Πατάμε fast forward και είμαστε στο 2011 και οι ταξιδιώτες του μεσοπολέμου είναι ακόμα εν ζωή και πλέον είναι οι πιο διάσημοι υπερήρωες της Αμερικής, ηγέτες όλων των υπερηρώων, πολλοί εκ των οποίων είναι παιδιά και συγγενείς τους. Στα πλαίσια πλέον μια άλλης οικονομικής κρίσης, αυτής του 2008 η δυνατότητα τους να δώσουν διέξοδο στην Αμερική αμφισβητείται πολλαπλά. Ο Ουτόπιος (υπερηρωικη ταυτότητα του Sampson) δεν θέλει να αναμειχθούν με την πολιτική, ούτε να χρησιμοποιήσουν τις δυνάμεις τους για να αντιμετωπίσουν τα δεινά της κρίσης. Όμως μέσα στην ομάδα η θέση αυτή αμφισβητείται πλέον, καθώς οι συγκρούσεις με τους διάφορους villains φαντάζουν πολύ φτωχές μπροστά στα κοινωνικά προβλήματα που συσσωρεύονται. Την ίδια στιγμή, τα παιδιά του Ουτόπιου, η Cloe και ο Brandon αμφισβητούν την εξουσία του πατέρα τους και τις απαιτήσεις του από τη ζωή τους. Η ένταξη στην “οικογενειακή επιχείρηση των υπερηρώων” δεν πάει καθόλου καλά.

Η εξέλιξη του σεναρίου φέρνει όλα τα αγαπημένα θέματα του Mark Millar. Ο Millar στις αρχές του 2000 έγραψε τη δική του ιστορία στο σύμπαν της Marvel (Ultimates, Ultimate X-Men, Old Man Logan, Civil War).  Τα σενάρια του έχουν δύο χαρακτηριστικά στοιχεία. Το πρώτο είναι η διαπλοκή των υπερηρώων με τον κόσμο της πολιτικής. Οι υπεράνθρωπες δυνάμεις δεν μπορούν να υπάρξουν πέρα και έξω από τις απαιτήσεις της πολιτικής εξουσίας. Στους Ultimates, o Millar αξιοποίησε τη στροφή της αμέρικανικης πολιτικής στον πόλεμο ενάντια στην τρομοκρατία, για να διηγηθεί μια ιστορία Avengers τελείως πρωτότυπη και προκλητική. Στο Civil War (πιθανώς το κορυφαίο έργο του) πήρε τη θεματική του Patriot Act και την ένταση της κρατικής παρακολούθησης και ελέγχου, για να διχάσει τους υπερήρωες και να τους θέσει το δίλημμα του σε ποιον λογοδοτούν. Αφότου έφυγε από τη Marvel, o Millar έγραψε τα δικά του κόμικ με την Image. Στο Jupiter’s Legacy επιστρέφει στους υπερήρωες και στη σχέση τους με την κρατική και πολιτική εξουσία, αλλά για να αντιστρέψει κάπως το ερώτημα. Ποια είναι η ηθική και πολιτική ευθύνη των υπεράνθρωπων απέναντι στα προβλήματα των κοινών θνητών; Τα πραγματικά, καθημερινά προβλήματα και όχι αυτά που σχετίζονται με εξωγήινες απειλές και γιγάντια ρομπότ. Ο Walter Sampson, αδερφός και συμπολεμιστής του Sheldon, θεωρεί ότι έχουν και τη δυνατότητα αλλά και την υποχρέωση να παρέμβουν στην πολιτική ζωή της Αμερικής. Διαφορετικά, είναι ένοχοι ελιτισμού, βολεμένοι στις ανέσεις του υπερηρωικού κόσμου και ουσιαστικά ανίκανοι να βοηθήσουν τους απλούς ανθρώπους. Η προσπάθεια για ένα ρεαλιστικό υπερηρωικό κόμικ, σήμα κατατεθέν του Millar, είναι παρούσα και εδώ και διαπνέει όλο το Jupiter’s Legacy. Σε αυτό το πλαίσιο, η διάκριση καλού-κακού σχετικοποιείται ή τίθεται σε νέο πλαίσιο.

Το δεύτερο στοιχείο των κόσμων που στήνει ο Millar είναι η ακραία, gore βία. Είναι και αυτό με τον τρόπο του ένα στοιχείο ρεαλισμού. Όταν συγκρούονται υπερδυνάμεις το αποτέλεσμα δεν μπορεί να είναι απλά να πέσει αναίσθητος κάποιος. Στο Old Man Logan, διηγούμενος την ήττα των ηρώων της Marvel, ο Millar αποθέωσε την υπερβολική βία και τους αιματηρούς θανάτους και στο ίδιο στυλ επανέρχεται στο Jupiter’s Legacy. Είναι και αυτό κομμάτι της απομυθοποίησης των υπερηρώων, που τόσο απολαμβάνει ο διάσημος δημιουργός. Βία χωρίς μέτρο, καταστροφή και θάνατος που σοκάρουν συνοδεύουν τους υπερανθρώπους του, οι οποίοι ενίοτε γίνονται σαδιστές, χρησιμοποιώντας τις δυνάμεις τους για να βασανίσουν εχθρούς αλλά και φίλους. Δεν λείπουν οι αντίστοιχες σκηνές από το Jupiter’s Legacy, μια ιστορία προδοσίας, πολιτικής ίντριγκας αλλά και εντυπωσιακών θανάτων υπερηρώων.

Τα παραπάνω συμπληρώνονται ιδανικά με το στυλ του σπουδαίου δημιουργού Frank Quitely (We3, All Star Superman, New X-Men). O Quitely έχει δώσει τα δικά του gore διαπιστευτήρια με υπερήρωες και όχι μόνο και έχει κάποιες μοναδικές δημιουργίες, ειδικά σε κόμικ όπως το We3. Στο Jupiter’s Legacy ξεχωρίζει η καθαρή γραμμή του,τα λιτά μπακγκραουντ και η προσοχή στη λεπτομέρεια στα πρόσωπα των χαρακτήρων και στις πόζες τους. Ο Quitely αποτυπώνει άριστα τις δραματικές στιγμές του σεναρίου στα σώματα των χαρακτήρων που συμπυκνώνουν οριακές αποφάσεις. Στις πιο βίαιες και σπλατερ στιγμές το απολαμβάνει φανερά με ολοσέλιδα καρε που σε στοιχειώνουν. Το Jupiter’s Legacy είναι ένα κόμικ υπερηρώων με χαρακτήρες τσακισμένους πολλαπλά και ο Quitely είναι ο ιδανικός για να το αποδώσει από την πρώτη στιγμή.

Τελικά, οι πολιτικές επιλογές, μαζί με τις αδυναμίες του ίδιου του Μillar (τη σχετική αδυναμία του να στήσει μια καλή ιστορία που να ισορροπεί μεταξύ γενικού και ειδικού πλαισίου, με το τελικό βάρος να πέφτει υπέρ του δεύτερου) καθιστούν αξιοπρόσεκτο το Jupiter’s Legacy. Ένα ετεροβαρές, αλλά βαθιά πολιτικό κόμικ το οποίο θέτει ερωτήματα και προβληματισμούς για τον πυρήνα της αμερικανικής υπερηρωικής συνθήκης, τον ατομικισμό και το πως ο μεσσιανισμός μπορεί πολύ εύκολα να εξοκείλει στον ολοκληρωτισμό…

Μοιραστείτε το Άρθρο
Συνάντησε μικρός το Star Wars και έκτοτε βρήκε πως θέλει να γίνει Jedi. Προπονείται με διαλογισμό 18 ώρες την μέρα. Τις υπόλοιπες τις περνάει καμουφλαρισμένος ως υποψήφιος διδάκτορας γιατί κανείς δεν του είπε πως ανακλήθηκε το Order 66.