Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Μaniac- Τα άπειρα Εγώ και η επέλαση του καπιταλισμού στο ασυνείδητο
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Σειρές > Μaniac- Τα άπειρα Εγώ και η επέλαση του καπιταλισμού στο ασυνείδητο
Σειρές

Μaniac- Τα άπειρα Εγώ και η επέλαση του καπιταλισμού στο ασυνείδητο

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 25 Νοεμβρίου 2018
Τελευταία Ενημέρωση 24 Δεκεμβρίου 2018
10 Λεπτά Ανάγνωσης
Maniac
SHARE

Toν Jonah Hill (Superbad, Τhe Wolf of Wall Street) τον γνωρίσαμε ως τον αστείο κολλητό του Michel Cera στο Superbad. Η αλήθεια είναι οτι ο νεαρός με το παράξενο σουλούπι και τις υπερβολικές εκφράσεις δεν γέμιζε το μάτι έξω από αυτή την (κάπως κλισέ) μανιέρα που είχε επιλέξει στα πρώτα του βήματα. Fast forward 10 χρόνια αργότερα, ο Jonah Hill αποτελεί έναν από τους πιο φερέλπις ηθοποιούς της γενιάς του, με σκηνοθετικές αξιώσεις με το Mid90s και βλέψεις για  τοίχους βραβείων.

Μαζί λοιπόν με την έτερη, πολλαπλά αγαπημένη, επίσης πρωτοεμφανιζόμενη στο Superbad και πλέον οσκαρικά καταξιωμένη Emma Stone (Ζοmbieland, O Παράλογος Άνθρωπος ) ο Jonah Hill κάνει ένα πέρασμα από την τηλεόραση σε ένα limited series το οποίο πάει τα όρια της κατανόησης της ψυχολογίας από την τηλεόραση ένα βήμα παράπέρα.

Το Maniac αρχικά το είδαμε από τους Νορβηγούς Espen PA Lervaag, Håakon Bast Mossige, Kjetil Indregard, και Ole Marius Araldsen το 2016. Ωστόσο η version του 2018 μένει μαζί μας περισσότερο, τόσο λόγω Netflix όσο και, πολύ περισσότερο, λόγω Cary Fukunaga (The Beasts of no Nation, Ιt, Τrue Detective). Ο τελευταίος, κατανοώντας απόλυτα, θεωρητικά και πρακτικά τι εστί (streaming) τηλεόραση εν έτει 2018, αισίως 2019, ανανοηματοδότησε πλήρως την σειρά, οπτικά, σεναριακά και ερμηνευτικά, την μπόλιασε με μια γερή δόση ψύχανάλυσης και μας την παρέδωσε σε μια παραισθησιογόνα βόμβα.

Το Maniac, έχοντας πλήρη επίγνωση του μεγέθους του αλλά και της αντίστοιχης λειτουργίας μιας μεγάλης γκάμας αντίστοιχων καλλιτεχνικών ουσιαστικά βημάτων, όπως τα πρόσφατα Mosaic του Steven Soderbergh, το Young Pope του Paolo Sorrentino και πολλά άλλα κάνει ένα βήμα παραπέρα. Πετάει τα προσχήματα και δηλώνει ευθαρσώς πως η προσέγγιση του δεν θα είναι αυτή που έχουμε συνηθίσει. Ο Fukunaga, συνεπικουρούμενος από τον Patrick Somerville (The Leftovers, Η Γέφυρα) στην σειρά, πολύ γενικά, ακολουθεί μια καταθλιπτική και έναν σχιζοφρενή στην απόπειρα τους να θεραπευτούν. Μέσα από αυτό το ταξίδι, η σειρά ουσιαστικά μας παραδίδει μια ματιά στην δομή πολλών διαφορετικών gerne αφήγησης, από την Κοεν-ικη μαύρη δραμεντί, το fantasy , το sci-fi/ noir (ούτως η άλλως, το ρετροφουτουριστικό στυλ διαπερνάει όλη τη σειρά) και το παραδοσιακό film μυστήριου. To παράδοξο δεν είναι η ποικιλία, αλλά το πως οι δημιουργοί καταφέρνουν να διατηρούν την ισορροπία και την συνοχή μεταξύ των ειδών, την ίδια στιγμή η ψυχολογική οπτική τους καθίσταται σε πρώτο πλάνο χωρίς να είναι απλοϊκή. Εκλαϊκευμένη αλλά όχι λαϊκή. Μέσα από τις διαφορετικές και αντιθετικές συχνά ιστορίες, συναντάγαμε ξανά και ξανά την καταπίεση της οικογένειας, τον φόβο και την εξάρτηση από τον Μεγάλο Άλλο της κοινωνίας, τα όλο και πιο βαθιά τραύματα που κουβαλάμε μέσα μας.

Ο (εμφανώς) σχιζοφρενής χαρακτήρας του Hill και η καταθλιπτική περσόνα της Stone αλλάζουν ρόλους, προσεγγίζουν αλλιώς την ίδια τους την ζωή, τα βιώματα που πολλαπλασιάζονται με κάθε οπτική. Είναι ζευγάρι, φίλοι, αδέρφια, γεράκια, ξωτικά. Είναι πολλά. Είναι πολλοί, πέρα ή και μέσα σε σώματα, εκμεταλλευόμενοι τις αφηγηματικές συμβάσεις και την εικονοποιητική δύναμη της επιστημονικής φαντασίας αλλά και τις ίδιες τις ιδιότητες της οπτικής σκέψης. Μέσα από την επιστήμη βουτάμε στο ασυνείδητο τους, βρίσκουν υπολείματα Εγώ (πολλών μάλιστα τεχνητών και αντιπαθητικών). Τελικά, είναι πέρα (ή μέσα από) τον φόβο για όσα βρίσκουν εκεί που οι δύο τους βρίσκουν (μια κάποια) λύση.

Το παιχνίδι των πολλαπλών ιστοριών δίνει και στους ηθοποιούς την ευκαιρία να δοκιμάσουν διαφορετικά στυλ, ταχύτητες και εκφραστικά εργαλεία. Ο Jonah Hill και η Emma Stone αλλού είναι δύο νευρικοί και αμήχανοι κάτοικοι των προαστίων, αλλού οι γοητευτικοί κλέφτες ενός μυστηρίου και αλλού ένας sleeper Iσλανδός agent και μια femme fatale αντίστοιχα. Οι νεαροί ηθοποιοί ανταποκρίνονται σε όλα, με αξιοθαύμαστη πλαστικότητα, αρνούμενοι να περιοριστούν. Ακολουθούν τον ξέφρενο ρυθμό του Fukunaga, με τους πολύχρωμους φακούς, τις λάμψεις και το συνειρμικό μοντάζ του.

Ωστόσο, στην ιστορία, οι δυνατότητες αυτές της τεχνολογίας δεν είναι ούτε δωρεάν ούτε για όφελος τους. Πίσω από το πολύμορφο ταξίδι των δύο ηρώων κρύβεται ένας ψυχοβιοτεχνολογικός κολοσσός με σκοπό το πατεντάρισμα της σωτηρίας. Ένα τεράστιο σύμπλεγμα, απρόσωπο (κυριολεκτικά), άμορφο και ασαφές, που παρουσιάζεται να έχει κυριαρχήσει σε κάθε άλλη πλευρά της ανθρώπινης ζωής, από την φιλία μέχρι την οικογένεια, τώρα ετοιμάζεται να επιτεθεί και στα αόρατα σύνορα του ανθρώπου, στο ασυνείδητο. Το Maniac πηγαίνει ουσιαστικά στα λογικά του άκρα μια κατάσταση που ήδη βιώνουμε:  το γέμισμα του ασυνειδήτου από την (μέτα)χρήση των προϊόντων των ΜΜΕ ως συμπλήρωμα για την εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας, για τους γύρω μας, για τον κόσμο. Καταναλώνοντας όμως αυτά τα συμπληρώματα, αναγκαζόμαστε να διαφεύγουμε όλο και περισσότερο μέσα τους προκειμένου τα πράγματα να “βγάζουν νόημα”. Έτσι λοιπόν, αρχικά, η “πραγματικότητα” απλά έμοιαζε με ταινία, ενώ πλέον ο διαχωρισμός των όρων έχει γίνει δυσδιάκριτος. Το επόμενο λογικό βήμα είναι να μας ζητηθεί ένα καθυστερημένο νοίκι για αυτή την καταφυγή. Το ίδιο κάνουν και οι ήρωες, που προσπαθούν να επιλύσουν τα προσωπικά του προβλήματα μέσω μικρών ταινιών ουσιαστικά, με τα κλισέ και τις συμβατικές τους ευκολίες σε πρώτο πλάνο, παρά τις αυτοαναφορικές τους παρεκβάσεις. Το retro sci-fi στυλ της σειράς κολλάει εδώ ακριβώς: παρουσιάζει ένα μέλλον που κάποτε φάνηκε πιθανό, εξαιτίας της αλληλεπίδρασης μας την τεχνολογία και την εικόνα της.

Μια πολύ καλή απεικόνιση αυτής της επέμβασης είναι και ο χαρακτήρας του Justin Theroux (Bumblebee , Wanderlust ). O ίδιος επιστήμονας, προσπαθεί να ξεπεράσει τον τρόμο της χαοτικής μητρικής επιθυμίας (γενική υποκειμενική και αντικειμενική) καταφεύγοντας στην τεχνολογία, τόσο συμβατικά όσο και σεξουαλικά, με την χρήση virtual reality, και μάλιστα σε βαθμό ψύχωσης. Η μητέρα του από την άλλη, η φουριόζα και αγέραστη Sally Field (Forrest Gump, Steel Magnolias) έχει μπει στον δρόμο της εκμετάλλευσης του ασυνειδήτου πολύ νωρίτερα, με πολύ πιο παραδοσιακά μέσα, όπως τα άπειρα βιβλία αυτοβοήθειας που μας περιβάλλουν αλλά και η “ψυχολογία του περίπτερου” (για την οποία βέβαια και το παρόν μπορεί να κατηγορηθεί, κανείς δεν είναι τέλειος…). Τελικά, στην προσπάθεια του ξεφύγει από την μητέρα, καταλήγει να περπατά ξανά στον δρόμο της. Την ίδια στιγμή βέβαια, η Sally Field επιτελεί και τον ρόλο της Μεγάλης Μητέρας, ενός θηλυκού ΗΑL 9000 ουσιαστικά όπως ομολογεί και το ίδιο το σενάριο. Μια τεχνητή νοημοσύνη που θρηνεί και στροβιλίζεται στην διαδικασία του πένθους μεταξύ υποταγής, ενσυναίσθησης και μανίας, δίνοντας μας μια πολύ καλή απεικόνιση μιας λακανικής ανάγνωσης της μητέρας.

To Maniac δεν προέκυψε εν κενώ. Παρόμοιες, υπερβολικά, ιδέες βλέπουμε ήδη στο έργο του Phillip Κ. Dick “We Can Remember It For You Wholesale”, ένα αφήγημα στο οποίο βασίστηκε και το Τοtal Recall. Το πόνημα των Fukunaga / Somerville χρωστάει πολλά τόσο στον Κubrick, σε όλα τα επίπεδα, όπως επίσης και σε καμιά ντουζίνα άλλους δημιουργούς, όπως ο Todd Haynes (Carol, Velvet Goldmine) και τον Spike Jonze (Ηer, Being John Malkovichs). Την ίδια στιγμή, συγκρινόμενα με αυτές τις επιρροές, το Maniac παρουσίαζε και τις ελλείψεις του: Πολλές φορές, σκηνοθετικά ο Fukunaga χάνει το μέτρο μεταξύ θεωρίας και εικόνας και καταλήγει σε ένα σουρεαλιστικό, άρυθμο κυνηγητό. Επεισόδια όπως το πρώτο (The Chosen One!), τα οποία είναι μετρημένα και ακριβή έχουν πολύ μικρή σχέση με το δυναμικό και ξέφρενο Utangatta,το πιο χαοτικό της σειράς. Το φαντασμαγορικό τριπ, όμοιο με εικόνες LSD ξεκινά και δεν είναι εύκολο να ελεγχθεί.

Γενικότερα, ο σκοπός της σειράς ήταν πολύ μεγάλος και τα θέματα της δύσκαμπτα. Το Maniac ωστόσο προσπάθησε. Επίσης η ατμόσφαιρα οικειότητας και ζεστασιάς που φτιάχνει ο Fukunaga, εντελώς παράταιρη από άλλες δουλειές του, και για την οποία, σε μεγάλο βαθμό, οφείλονται οι φιγούρες των Hill και Stone, είναι αξιοσημείωτη και μια από τις πιο ευχάριστες εκπλήξεις της χρονιάς. Και έτσι θα καταγραφεί στην μνήμη μας το Maniac: σαν την στιγμή που η streaming τηλεόραση αποφάσισε να πειραματιστεί και να πετύχει, εν μέρει.

TAGGED:Cary FukunagaEmma StoneEspen PA LervaagHåakon Bast MossigeJonah HillJustin TherouxKjetil IndregardOle Marius AraldsenPatrick SomervilleSally FieldSteven Soderberghvirtual reality
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο Πρόσφυγες – Το επώδυνο οδοιπορικό απ’ την πλευρά των ξεριζωμένων
Επόμενο άρθρο Στη σκιά του παππού των comics-H κληρονομιά του Σταν Λι και η απόδραση από αυτή
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
14 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

Don’t Look Up – Ένα ήδη ξεπερασμένο αστείο

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
28 Δεκεμβρίου 2021
Cinema

Poor Things – Η εαυτός νυστέρι για το σώμα και την κοινωνία

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
26 Μαρτίου 2024
Cinema

Το The Laundromat είναι κάλεσμα για πολιτική δράση

Λάζαρος Κολαξής
Λάζαρος Κολαξής
27 Οκτωβρίου 2019
CinemaExclusiveΑνασκοπήσειςΑνασκόπηση 2023

Σινεμά με πλακάτ, αίθουσες κλειστές– Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2023

admin
admin
7 Φεβρουαρίου 2024
Cinema

Ο Αλλόκοτος Έρωτας του Γιώργου Λάνθιμου

Λάζαρος Κολαξής
Λάζαρος Κολαξής
8 Ιανουαρίου 2024
Cinema

Kinds of Kindness – To weird το παλιό, το ορθόδοξο

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
23 Ιανουαρίου 2025
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?