Δέκα ερωτήσεις για τα 15 χρόνια Comicdom Cον Athens στον Ηλία Κατιρτζιγιανόγλου

admin Από admin 8 Λεπτά Ανάγνωσης

1) Πώς ξεκίνησε το Comicdom Con; Ποιοι ήταν τότε οι στόχοι σας;

Το Comicdom CON Athens ξεκίνησε το 2006 από την ανάγκη να υπάρξει στην Αθήνα ένα φεστιβάλ που θα ήταν αποκλειστικά αφιερωμένο στα comics, και αυτά δεν θα αποτελούσαν απλώς ένας μέρος του προγράμματός του. Για τον Δημήτρη Σακαρίδη κι εμένα ήταν ένα εφηβικό όνειρο, και με την προσθήκη των άλλων δύο συνεργατών μας, του Γιάννη Κουρουμπακάλη και της Λήδας Τσενέ στο team των διοργανωτών, είχαμε πλέον μια ομάδα με τις συνδυαστικές δεξιότητες και γνώσεις που απαιτούνταν. Τίποτα από αυτά δεν θα είχε επιτευχθεί χωρίς τη συμβολή των συν-διοργανωτών μας, της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, που εμπιστεύτηκε μία ομάδα νέων ανθρώπων, χωρίς ιδιαίτερη εμπειρία, αλλά με σαφές όραμα και όρεξη για σκληρή δουλειά.

Εξαρχής στόχοι μας ήταν να φέρουμε για πρώτη φορά όλη την -τότε- κοινότητα σε έναν χώρο, όπου καταστήματα, εκδοτικές και δημιουργοί θα είχαν τη δυνατότητα να επικοινωνήσουν μαζικά τα έργα και τα προϊόντα τους, και παράλληλα να συμβάλλουμε στην «εκπαίδευση» του ελληνικού κοινού, μέσα από εκθέσεις, σεμινάρια και ομιλίες, όπως επίσης και να εμφυσήσουμε στα παιδιά την αγάπη για τα comics, μέσα από ειδικά διαμορφωμένα προγράμματα. Σε αυτούς τους στόχους παραμένουμε προσηλωμένοι μέχρι σήμερα.

2) Συναντήσατε δυσκολίες στα πρώτα φεστιβάλ που διοργανώσατε;

Σίγουρα κάθε καινούρια διοργάνωση αναζητά τoν βηματισμό της, βλέπει τι λειτουργεί και τι όχι και το αναπροσαρμόζει. Αυτό είναι από μόνο του μια τεράστια πρόκληση.

3) Υπάρχει κάποια στιγμή ή κάποιες στιγμές που θέλετε να ξεχωρίσετε σε αυτή τη μακρά πορεία του Comicdom;

Προσωπικά θα ξεχώριζα κάποιες σημαντικές διεθνείς εκθέσεις μας (50 Χρόνια Peanuts, Το Πνεύμα Του Will Eisner, Από Το Yellow Kid Στον Conan, 2000AD: The Judge Dredd Revolution, Η Ζωή Και Το Έργο Του Hergé, Manga Pioneers), την επίσκεψη σπουδαίων δημιουργών όπως ο Milo Manara, o David Lloyd, ο John Romita Jr., o Enrique Sánchez Abulí και ο Roger Langridge, μεταξύ άλλων, αλλά και τη δημιουργία του Artists Alley, που έδωσε τη δυνατότητα στους έλληνες δημιουργούς να αυτοδιαχειριστούν τις δημιουργίες και την παρουσία τους.

4) Και τώρα που είστε 15 ετών πώς νοιώθετε;

Αναμφίβολα μεγαλύτεροι, ελπίζουμε σοφότεροι, πάντα όμως με την ίδια αφοσίωση και πρόθεση να παραδίδουμε σε συνεργάτες και κοινό ένα διεθνές φεστιβάλ που θα αναδεικνύει την εγχώρια σκηνή των comics. Ώρες, ώρες ακόμη δεν μπορούμε να πιστέψουμε ότι το Φεστιβάλ μας που στην πρώτη του διοργάνωση είχε σχεδόν 2000 επισκέπτες, έφτασε σήμερα να ξεπερνάει τους 15000.

5) Σε αυτά τα 15 χρόνια τι έχετε δει να αλλάζει στην ελληνική κόμικ σκηνή;

Αυτό που είδαμε με μεγάλη χαρά είναι η γιγάντωση της ελληνικής σκηνής, με την είσοδο νέων δημιουργών (κάτι που συνεχίζεται μέχρι σήμερα), και την ποιοτική, αλλά και ποσοτική βελτίωση των εγχώριων εκδόσεων. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στην πρώτη διοργάνωση του 2006 είχαμε μόλις 3 αυτοεκδόσεις, ενώ πλέον δεχόμαστε περισσότερες από 100 αιτήσεις για το Self-Publishers Alley. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι το βήμα το οποίο προσέφερε το Φεστιβάλ από την πρώτη του χρονιά στους νέους δημιουργούς, συνέβαλε καθοριστικά σε αυτή την άνθηση.

6) Στο κοινό των κόμικ είχαμε αλλαγές;

Ίσως η μόνη αλλαγή που θα μπορούσαμε να πούμε με βεβαιότητα ότι συντελέστηκε, είναι ότι πλέον έχει αυξηθεί κατακόρυφα το ενδιαφέρον για τα ελληνικά/ελληνόφωνα comics, κάτι που αποτυπώνεται και στις πωλήσεις, αλλά και στη δημοφιλία των εγχώριων δημιουργών.

Κάτι που θα ήθελα να προσθέσω εδώ είναι η εντυπωσιακή ποσόστωση του σχεδόν 50-50% ανδρών-γυναικών επισκεπτών, κάτι που έχει εντυπωσιάσει τους διεθνείς προσκεκλημένους μας, και είναι κάτι το οποίο εντοπίσαμε και όσοι από εμάς έχουμε ταξιδέψει σε φεστιβάλ του εξωτερικού. Θυμάμαι χαρακτηριστικά στη δεύτερη εκδήλωση του 2007, τη δημιουργό Paige Braddock να μας μεταφέρει την τηλεφωνική συζήτηση που είχε με τη μητέρα της, όπου της είπε: «είναι φανταστικό αυτό που συμβαίνει σε αυτό το φεστιβάλ, γυναίκες και άντρες επισκέπτες είναι σχεδόν στα ίδια ποσοστά»!

7) Πώς ήταν η προετοιμασία του φετινού φεστιβάλ; Πώς έχετε επηρεαστεί από την Covid19;

Ήταν μία πρωτόγνωρη εμπειρία, γεμάτη προκλήσεις, και άπειρες λεπτομέρειες που έπρεπε να λάβουμε υπόψη, ώστε να βρεθεί η χρυσή τομή ανάμεσα στις οδηγίες της Πολιτικής Προστασίας και του Υπουργείου Πολιτισμού, αλλά και τη λειτουργικότητα του Φεστιβάλ, ώστε συμμετέχοντες, εκθέτες και κοινό, να επηρεαστούν όσο γίνεται λιγότερο. Σε αρκετές περιπτώσεις νιώθαμε σαν να διοργανώναμε το CCA για πρώτη φορά, και το βάρος έπεσε ιδιαίτερα στον τεχνικό διευθυντή μας, Γιάννη Κουρουμπακάλη, και τον συντονιστή μας, Δημήτρη Σακαρίδη. Επίσης, οι νέες αυτές συνθήκες εκτόξευσαν στα ύψη τα τεχνικά κόστη, κάτι που δεν μετακυλήσαμε στους συμμετέχοντες, κρατώντας ίδιες τις τιμές, αλλά απορρόφησε η ίδια η διοργάνωση.

8) Η επέκταση σε ανοιχτό χώρο προέκυψε λόγω των συνθηκών; Σκέφτεστε να το κρατήσετε και μετά την εποχή του κορωνοϊού;

Ξεκάθαρα λόγω των συνθηκών. Ελπίζουμε να ξεμπερδέψουμε το συντομότερο δυνατό με τους περιορισμούς της πανδημίας, ώστε το CCA2022 να στηθεί με γνώμονα το τι είναι καλύτερο για το Φεστιβάλ, τους συμμετέχοντες και το κοινό, κι όχι εξαιτίας άνωθεν επιβεβλημένων περιορισμών.  

9) Φέτος, η  κεντρική διεθνή έκθεση έχει τίτλο «ΣΚΕΨΟΥ ΜΠΛΕ, ΣΚΕΨΟΥ ΣΤΡΟΥΜΦ» με τα αγαπημένα μας στρουμφάκια. Μιλήστε μας λίγο για αυτήν.

Όλοι αγαπάμε τα Στρουμφάκια, έτσι όταν η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Λήδα Τσενέ, μας ενημέρωσε ότι ήταν σε επικοινωνία με την IMPS, εταιρεία διαχείρισης των δικαιωμάτων των Στρουμφ, είμασταν όλοι ενθουσιασμένοι, και βέβαιοι ότι το ίδιο θα ένιωθε και το κοινό! Η Έκθεση περιλαμβάνει μια σειρά πάνελ που αφηγούνται την καταπληκτική διαδρομή των Στρουμφ στον χρόνο, σελίδες comics και συναρπαστικά memorabilia, ενώ παράλληλα μοιράζεται και ένα πολύ σημαντικό οικολογικό μήνυμα που αφορά στον καθαρισμό των ωκεανών και των παραλιών μας, έναν από τους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών. 

10) Έχετε κάποιους στόχους για τα επόμενα φεστιβάλ; Πώς θα θέλατε να δείτε το Comicdom Con σε 15 χρόνια από τώρα;

Καταρχάς θα θέλαμε το Φεστιβάλ να είναι βιώσιμο για να μπορεί να πραγματοποιείται. Θα θέλαμε να μεγαλώσουμε, και όχι να «γεράσουμε», να μη χάσουμε δηλαδή την επαφή μας με το κοινό και τις νέες γενιές. Να παραμείνει συμπεριληπτικό για όλα τα είδη comics. Να φιλοξενείται σε χώρους που θα του επιτρέψουν να μεγαλώσει κι άλλο, και να φιλοξενεί όσο γίνεται περισσότερους δημιουργούς και εκθέτες. Και τέλος, καθώς εμείς που το ξεκινήσαμε μεγαλώνουμε, να βρεθούν άξιοι συνεργάτες που θα πάρουν τη σκυτάλη και θα το συνεχίσουν, με το ίδιο όραμα και τις ίδιες αρχές.

Ηλίας Κατιρτζιγιανόγλου
Συν-διοργανωτής Comicdom CON Athens.

Μοιραστείτε το Άρθρο