Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    «Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Dersu Uzala- Το σινεμά σε flashback
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Dersu Uzala- Το σινεμά σε flashback
Cinema

Dersu Uzala- Το σινεμά σε flashback

admin
Από admin
Δημοσιεύτηκε 21 Δεκεμβρίου 2018
Τελευταία Ενημέρωση 21 Δεκεμβρίου 2018
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Καθώς το σινεμά μετράει πάνω από 120 χρόνια ιστορίας, το να επιστρέφουμε στις δημιουργίες παλιότερων χρόνων δεν είναι καθόλου μια τάση νοσταλγίας μα μια αναγκαία συνθήκη συνέχειας. Οι ταινίες του παρελθόντος όχι μονάχα δεν δείχνουν κουρασμένες, μα συχνά είναι πιο ανθεκτικές, σύγχρονες και μοντέρνες από τους κραταιούς ευρηματικούς «νεολογισμούς». Η ιστορία του κινηματογράφου δεν ανήκει στην ιστορία. Αποτελεί μια ζώσα εμπειρία, ένα αδιαίρετο πλέγμα έκφρασης ανθρώπων, πολιτισμών, ιδεών που τα ερωτήματα ακόμα θέτουμε, τις απαντήσεις ακόμα ψάχνουμε. Κάνουμε, κάθε τόσο λοιπόν, κάποια «flashback» σε ό,τι μας άρεσε και με γνώμονα πως το προσεγγίζουμε, σήμερα, για πρώτη φορά. Και ίσως έτσι να είναι.
Dersu Uzala

Ένας λοχαγός του ρωσικού στρατού, ο Arsenyev, που εξερευνά και τοπογραφεί τις στέπες και τα δάση της ρωσικής ανατολής στην αρχή του αιώνα συναντά τυχαία μέσα στην νύχτα ένα γηγενή κυνηγό τον Dersu Uzala και ο Kurosawa -στην πρώτη του μη ιαπωνική ταινία και σε ψυχολογικά δύσκολη κατάσταση- ξεδιπλώνει την πορεία μιας φιλίας και τις αιτίες και λόγους που την δομούν. Ταυτόχρονα μελετάει πολυεπίπεδα το ενιαίο της πραγματικότητας, της φύσης και της ζωής και την πολυδιασπαστικότητα του «πολιτισμένου» κόσμου. Ο πολιτισμός πράγματι σε εισαγωγικά για το γεγονός πως μέσα σε αυτό το πλαίσιο ο Kurosawa θέτει το ερώτημα αν οι ανθρώπινοι δεσμοί έχουν ηθική βάση και αξία ή αν είναι απλά εργαλεία ικανοποίησης ατομικών αναγκών.

Δομημένο σε δύο μέρη, ο Kurosawa λυτρώνεται από τους ίδιους του τους «εφιάλτες» –λέγεται πως έκανε απόπειρα αυτοκτονίας πριν την συγκεκριμένη ταινία- προσπαθώντας ως καλλιτέχνης και ως άνθρωπος να κεντήσει ρυθμούς ζωής, ταυτόχρονα εκφράζοντας με τα μέσα της κινηματογραφικής του αρτιότητας στο κοινό την ανάγκη να αφομοιώνει την ζωή υπό άλλα αξιώματα: βαθιά ποιητικά από την μία, ψύχραιμα από την άλλη. Αυτή η στάση του σκηνοθέτη σε μια τέτοια προσωπική συνθήκη έχει μια ιδιαίτερη σημασία που πρέπει κατά την γνώμη μου να παίρνεται υπόψη στην παρακολούθηση της ταινίας.

Θα ήταν ωστόσο κάτι πολύ λίγο –κάτι κοινότυπο- κάτι που τελικά δεν θα τον επιβεβαίωνε ως έναν από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες του σινεμά αν το συγκεκριμένο έργο παρέμενε στατικό στα πλαίσια αυτής της πλοκής. Αντιθέτως το έργο -ως γνήσιο καλλιτεχνικό έργο- έχει δυναμική: η όλη του αργή (και εικαστικά οριακή) εξέλιξη του με πρωταγωνιστές μονίμως τον Arsenyev και τον Dersu αλλά κυρίως την φύση και τον λαμπερό ήλιο παράγει μια δυναμική εμβάνθυνσης και εκ νέου εννοιολόγησης: της ανθρώπινης κατάστασης που συγκρούεται μονίμως ανάμεσα στην αρχική (αρχέγονη, φυσική) και την πολιτισμένη της πλευράς. Στο επίκεντρο αυτής της σύγκρουσης εντάσσονται διαφορές φιλοσοφίας, διαφορές στάσης ζωής όπως και ο πολιτισμός ο ίδιος: ο μανιχαϊσμός και ο δυισμός ως απόλυτη μέθοδος (και συνθήκη) της δυτικής κουλτούρας και από την άλλη το αδιάσπαστο και ενιαίο της ζωής που συναντάται σε άλλες κουλτούρες –και, μέρες που είναι, σε αυτές που αποκαλούμε «άγριες», εξωτικές, βάρβαρες…

Ο Kurosawa την παραπάνω αντίθεση αξιών, συμπεριφορών και νοοτροπιών δεν την παρατηρεί με αποικιοκρατικό και εξωτικό βλέμμα. Στοχεύει την κάμερα σε ένα πρόσωπο με στόχο ανάδειξης του αυτού και μόνο ως λογική και ως φυσική αναγκαίοτητα. Κοιτάζει και μελετάει την σύγχρονη ως σήμερα αυτή προβληματική -της πολιτισμικής διαφορετικότητας- κυρίως μέσα από τα μάτια, τις λιγομίλητες κουβέντες και την στιβαρή παρουσία του Dersu που μοιάζει εγγενής ύπαρξη του δάσους, της στέπας, του ανέμου, του ήλιου: της πραγματικότητας σε τελική ανάλυση. Ο Dersu δεν είναι παράταιρος, δεν είναι «άγριος», δεν είναι αντικείμενο παρατήρησης. Δεν διακρίνεται, δεν ταυτοποιείται όπως ο λοχαγός με τη στολή του: στην σύνηθη έννοια της δυτικής «κανονικότητας». Η «κανονικότητα» εδώ λειτουργεί εκ του αντιστρόφου. Παράταιρος, μη αφομοιώσιμος στην εικόνα (και στην πλοκή και στο νόημα) είναι ο λοχαγός -και οι στρατιώτες του-.

Και εδώ είναι που τίθεται το διακύβευμα. Όπως κάθε σύγκρουση, έτσι και η πολιτισμική, επιζητά αν δεν απαιτεί μια λύση. Και ο Kurosawa τα καταφέρνει να μας την δώσει δίχως αφηγηματικές απλοποιήσεις και σχηματικότητες περιεχομένου. Διατυπώνει με όρους κινηματογραφικής αμεσότητας μια πολύ σκληρή αλήθεια: Ο Dersu Uzala αποτελεί το σύμβολο της αργής και βασανιστικής (όπως η ίδια η κινηματογραφική αφήγηση) μεταστροφής του ελεύθερου σε αλλοτριωμένου: αυτού που όλο και σκύβει, όλο και συρρικνώνεται. Ο Dersu είναι το αρχέγονο πνεύμα που σπαράζει σκλαβωμένο σε όλη αυτή την διαδρομή συνύπαρξης με τον «πολιτισμό». Το μεταποιημένο «προϊόν» του.

Υπό τέτοιους ανθρωπολογικούς όρους -όπως τους θέτει ο Kurosawa- είναι θεμιτό να σκεφτούμε αν η έννοια της φιλίας τελικά επιδρά ως εργαλείο αφομοίωσης του διαφορετικού στον «κανονικό», του αδύναμου στον δυνατό, του πρωτόγονου στον «εξελιγμένο». Πως οι ανθρώπινες σχέσεις εμπεριέχουν ιεραρχικές -κατά παράδοση και κατά πολιτισμό- λειτουργίες. Αν σε τελική ανάλυση η έννοια της ανθρώπινης σχέσης είναι μια ιδέα μάταιη, μια δικαιολογία δυτικής κοπής καθώς κατασκευάζεται κι αυτή μέσα στην στεγνή και αδυσώπητα αλλοτριωτική πραγματικότητα.

*Αναθεωρημένο κείμενο αρχικά γραμμένο για την έκδοση της μονογραφίας «Ακίρα Κουροσάβα – Ο Σαίξπηρ του σινεμά» της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν, 2018.

TAGGED:Akira KurosawaDersu UzalaΑκίρα ΚουροσάβαΑκίρα Κουροσάβα – Ο Σαίξπηρ του σινεμάεκδόσεις ΒακχικόνΠανελλήνια Ένωση Κριτικών ΚινηματογράφουΠΕΚΚ
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο Roma – Ένα αυτοβιογραφικό σχόλιο για την οικογένεια
Επόμενο άρθρο Ο Άγνωστος: Τόμος ΙΙ- Μια αναζήτηση για τρεις αλληλένδετους κόσμους
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
«Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
30 Μαΐου 2025
Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
30 Μαΐου 2025
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ΑστυνομικήΒιβλία

Το Αρπακτικό – Βουτιά στα γκέτο των late ’60s

Δημήτρης Τζάνογλος
Δημήτρης Τζάνογλος
3 Αυγούστου 2019
Cinema

Death Before Dishonor – Οι 10 καλύτερες ταινίες με σαμουράι

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
18 Φεβρουαρίου 2025
Cinema

Ikiru – O Κurosawa μας μαθαίνει τη ζωή

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
23 Μαρτίου 2024
GamesVideogames

H θεατρικότητά στα βιντεοπαιχνίδια Final Fantasy

admin
admin
9 Ιανουαρίου 2019
Cinema

Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου – Οι καλύτερες ταινίες του 2020

admin
admin
7 Φεβρουαρίου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?