Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ένας Σκοτεινός Ιππότης – Μια βραδιά στο Γκόθαμ
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
    Say Nothing – Η σκοτεινή πλευρά των επαναστάσεων
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Mank – Τέμνοντας το Hollywood με το μαχαίρι του Citizen Kane
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Mank – Τέμνοντας το Hollywood με το μαχαίρι του Citizen Kane
Cinema

Mank – Τέμνοντας το Hollywood με το μαχαίρι του Citizen Kane

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 7 Δεκεμβρίου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 8 Δεκεμβρίου 2020
10 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Oι ταινίες για το παλιό Hollywood, ακόμα και όταν έχουν έναν δηκτικό χαρακτήρα, συνηθίζουν να πέφτουν στην παγίδα του βαυκαλισμού και της ωραιοποίησης. Και αυτό δεν είναι τυχαίο. Πολλές φορές οι δημιουργοί αναφερόμενοι στις «παλιές καλές εποχές» του κινηματογράφου προσπαθούν να επικαλεστούν μια συνέχεια του τότε και του τώρα, να αναδείξουν τη δική τους Τέχνη δια της συνάφειας και, ίσως τελικά, στο πίσω μέρος του μυαλού τους, να θέλουν και για τους ίδιους έστω ένα μερίδιο της λάμψης εκείνης της εποχής, όπως έχει φτάσει στις μέρες μας, καθαρή, ψεύτικη και μεγαλοποιημένη.

Κακά τα ψέματα, ο κινηματογράφος δεν είναι πια «το εργαστήριο ονείρων» του Méliès, ούτε καν η περίοδος των σταρ, όπως η Greta Garbo ή ο Fred Astaire. Η βιομηχανία έχει χάσει τη λάμψη της και πια πασχίζει να κρατηθεί όρθια, με πολύ νερό στη σαμπάνια της. Είναι λοιπόν ταιριαστό που έρχεται από τον χώρο ενός νεωτεριστικού κακού streaming μια ταινία, η οποία έχει ως σκοπό να ανακατέψει την τράπουλα και να κάνει τη βιομηχανία να κοιτάξει μια όψη του παρελθόντος μεγαλομανίας, γεμάτη δολοπλοκίες και απάτες. Μια εποχή που από τη μία πόζαρε στα περιοδικά και από την άλλη εμπόδιζε τους ανθρώπους  να κυνηγήσουν ένα καλύτερο μέλλον. Μια εποχή ενεργής προπαγάνδας υπέρ «του αμερικάνικου ονείρου» και κόντρα στον «κόκκινο κίνδυνο». Μια εποχή όπως το σήμερα.

Ο David Fincher (Μindhunter, Seven) λοιπόν, για να κάνει αυτή την υπερχρονική σύνδεση, ούτε αρκείται σε μια σκωπτικά σουρεαλιστική ματιά από την κλειδαρότρυπα, όπως έκαναν οι Coen στο (μέτριο) Hail Caesar, ούτε το παίρνει πάνω του να θαυμάσει και να διορθώσει την ιστορία με τρόπο αντιδραστικό, όπως ο Τarantino στο (κουραστικό) Once Upon A Time In Hollywood. Ο Fincher με το Mank παίρνει το παρασκήνιο πίσω από το Citizen Kane, μία από τις καλύτερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ,  έναν βασικό πυλώνα της διαχρονικής περηφάνιας του Hollywood και το στρέφει εναντίον του, με μια ρητορική που πολλές φορές αιχμηρά, αν και υπερβολικά έκδηλα, κατηγορεί το σήμερα.

Το σενάριο, γραμμένο από τον εκλιπόντα πατέρα του David Fincher, Jack, το μακρινό πια 2003, εστιάζει στον σπιρτόζο σεναριογράφο που κρυβόταν πίσω από το Citizen Kane, τον Herman J. Mankiewicz, του οποίου το προσωπικό χιούμορ με τις γρήγορες, καυστικές ατάκες, τα βιτριολικά σχόλια και την πανταχού παρούσα αλλά διακριτική κοινωνική χροιά, αν και χωρίς επίσημη αναγνώριση, είχε επηρεάσει πολλές ταινίες της δεκαετίας. Το ίδιο το κείμενο της ταινίας, βαρυφορτωμένο από αυτού του είδους το γράψιμο, αν και φαινομενικά εστιάζει στις συνθήκες στις οποίες γράφτηκε το θρυλικό, οσκαρικό αυτό σενάριο, ουσιαστικά αποτελεί μια άσκηση πρόζας, με βαριές ατάκες, που οι ηθοποιοί περιμένουν να τις εξαπολύσουν ο ένας στον άλλον με ταχύτητα, ακρίβεια και μηδενικό οίκτο.

Κραδαίνεται από τους ηθοποιούς σαν ξίφος και, ενώ τους εμποδίζει να δώσουν μια πιο φυσική ερμηνεία, αποδεικνύεται τελικά πως δεν ήταν ποτέ αυτός ο σκοπός του. Δομημένο καθαρά με το method acting των ηθοποιών κατά νου, με επίφαση μόνο προσομοίωσης της γλώσσας της εποχής και της ιδιομορφίας της, το Mank αποτελεί στον βασικό δημιουργικό του πυρήνα μια άσκηση/ ωδή αφιερωμένη τόσο στον ίδιο τον Herman J. Mankiewicz, όσο και στους αφανείς τεχνίτες πίσω από τον σκηνοθέτη, τους οποίους πολλές φορές κοινό και κριτικοί ξεχνάμε.

Το σενάριο είναι επίσης και ένας διακειμενικός διάλογος τόσο με τον ίδιο τον Wells στον Πολίτη Κέιν όσο και με τις καλλιτεχνικές, δημιουργικές του αναφορές και πηγές. Εξετάζει την ταινία αναλυτικά ως δηλητηριώδες, μνησίκακο και πολύ ρεαλιστικό βέλος απέναντι στον πραγματικό μεγαλοεκδότη στον οποίο βασίστηκε ο Kane, τον  William Randolph Hearst, καταπιάνεται όμως και με τα θέματα που τελικά απασχολούν μακροπρόθεσμα η ταινία: Τον Τύπο και τη διαπλοκή του, ήδη από τα σπάργανα, με τα εξουσιαστικά κέντρα μέχρι την πλήρη τους ταύτιση,  και, τελικά, τα γυάλινα και κενά κάστρα του πλούτου. Ένας Δον Κιχώτης που κυνηγά τους ανεμόμυλους της εξουσίας, οι οποίοι κινούνταν με τα χαρτιά των εφημερίδων…

Αυτά, στο Mank προχωρούν και εξελίσσονται ως θεματικές, λαμβάνοντας υπόψη τα σημερινά δεδομένα. Έτσι στη θέση του παραδοσιακού Τύπου, ο οποίος στα χρόνια της κρίσης και με ελάχιστες εξαιρέσεις, έχει συνηθίσει τη θέση κατοικίδιου της εξουσίας, έχουμε τη διασπορά fake news, που μολύνουν το κοινό φαντασιακό των ονείρων και των συνειδήσεών μας, μέχρι τελικά το πλήρες θόλωμα της πραγματικότητας. Τα όνειρα για εξουσία μένουν στη σκιά στελεχών που είναι χαρούμενα να τσακίσουν σοσιαλιστικά όνειρα και οι εφιάλτες των εργαζομένων πίσω από τις κάμερες γίνονται όλο και πιο πραγματικοί. Το Mank αναφέρεται σε αληθινά γεγονότα και πρόσωπα σε βαθμό θαυμασμού, όπως η ήττα του επίσης συγγραφέα σοσιαλιστή Upton Sinclair  και του προγράμματος του End Poverty in California (EPIC) από τον υποστηριζόμενο από τα στούντιο ρεμπουμπλικάνο Frank Merriam το 1934, μια στιγμή όπου ο Mankiewicz αναγκάστηκε να έρθει αντιμέτωπος πρόσωπο με πρόσωπο με το άσχημο πρόσωπο του Hollywood.

Tαυτόχρονα βέβαια στο Mank είναι διάχυτα και σχόλια για την έλλειψη δημιουργικότητας στο Hollywood σήμερα, τον καταιγισμό sequels και prequels από δημιουργούς χωρίς όραμα. Βέβαια για έναν σκηνοθέτη που έχει βρει καταφύγιο στο Netflix, το οποίο δεν τον αφήνει να ολοκληρώσει μια σειρά για την οποία έχει δώσει αγώνα, όπως το Mindhunter, τα σχόλια για τον τρόπο παραγωγής φαντάζουν μάλλον ξεδοντιασμένα…

 Συνολικά το Μank σκηνοθετικά πατά σε μια αμφίβολη ισορροπία. Λέγοντας διακεκομμένα την ιστορία του σε δύο χρόνους, το διάστημα όπου ο πρωταγωνιστής του είναι καθηλωμένος σε ένα δωμάτιο και γράφει από τη μία και τα flashback της ζωή του ως διάσημος σεναριογράφος/ χιουμορίστας στα στούντιο του Hollywood από την άλλη, καταφέρνει τελικά να μην είναι αρκετά συνειρμικό για να εξαίρει τις σκηνοθετικές αρετές του Fincher ως σκηνοθέτη (που βασίζονται στην υποβλητικότητα), ούτε όμως αρκετά στρωτό στο να παρασύρει τον θεατή. Αγκομαχώντας με τον ρυθμό και τις υπερβολικά πολλές και μεγάλες συνισταμένες με τις οποίες καταπιάνεται το τελικό αποτέλεσμα, ενώ έχει ως ξεκάθαρο μπούσουλα τον Orson Wells, τελικά χάνεται σε ένα δημιουργικό χάος αφού να ακολουθηθεί με οποιονδήποτε τρόπο το όραμα του Wells εκφραστικά και του Mankiewicz ως πλοκή είναι φύσει αδύνατο.

 Σε αυτό δεν μπορεί να τον σώσει ούτε η επιτηδευμένα σκοτεινή και παλιακή φωτογραφία της ταινίας, η οποία βέβαια είναι πανέμορφη χωρίς να αρκείται σε διακοσμητικό ρόλο. Η φωτογραφία για τον Fincher είναι το κοστούμι της ίδιας της ταινίας για να υποδυθεί ένα talkie, μια ταινία της εποχής, έχοντας όμως πάντα επίγνωση του σκοπού της. Η ίδια η ταινία του Fincher είναι, με λίγα λόγια, μία πανέμορφη και βαρύγδουπη performance από όλους τους συντελεστές.

Ωστόσο αυτό που τελικά σκάει σαν έκρηξη στο πρόσωπο του θεατή είναι οι ίδιες οι ερμηνείες όλων των παραγόντων, με πρώτο ανάμεσα τους το υπερόπλο που ακούει στο όνομα Gary Oldman (Darkest Hour, Batman, The Fifth Element). Πραγματικά ο Oldman παρασύρεται τόσο πολύ από τη δύναμη του σεναρίου που χορεύει φρενήρης στον ρυθμό της ίδια του της φωνής, πιστεύει τα αστεία του και τα επιτηδευμένα του λόγια, εξαπολύει μύδρους κλασικής λογοτεχνίας στους αντιπάλους/φίλους του, ζωγραφίζει με το πρόσωπό του τη βδελυγμία για όσους τον διαφεντεύουν και χωρίς τους οποίους δεν μπορεί να ζήσει.

Ο Gary Oldman δεν είναι μόνος σε αυτή την πανδημία ταλέντου. Ως αντίπαλο δέος του στέκει ο Charles Dance (Game of Thrones, The Last ActionHero). Στέκει ως συμπαγής, οριακά σαιξπηρικός κακός, απροσδόκητα ανθρώπινος και εντυπωσιακά επιβλητικός. Επιπλέον, η μαγευτική Amanda Seyfried (Mama Mia, Bad Girls) καταφέρνει να αιωρηθεί με μεγάλη μαεστρία μεταξύ της μελετημένης τρυφερότητας και της φυσικής σκληρότητας.  Τέλος, ο Tom Burke (The Show, Utopia) καταφέρνει να φέρει στις οθόνες μας μια πολύ πιστή απεικόνιση της προβληματικής ιδιοφυΐας του Orson Wells, αλλά και η Lily Collins να δείξει ότι oυσιαστικά χαραμίζεται σε φτηνές παραγωγές τύπου Εmily In Paris.

Το Μαnk, πολύ ειρωνικά, άξιζε τον κινηματογράφο. Και είναι ειρωνικό γιατί θα μπορούσε να έχει παραχθεί μόνο στη streaming τηλεόραση, ή καλύτερα, σε μια streaming τηλεόραση με μεγαλομανία κλασικού studio, τα ίδια ακριβώς στούντιο που το Mank αναφέρει με τόση σκληρότητα. Αλλά, όπως κλείνει και η ίδια η ταινία, that’s show business.

TAGGED:Amanda SeyfriedCharles Dancecitizen kaneCoenDavid FincherFred AstaireGary OldmanGreta GarboHerman J. MankiewiczHollywoodLily CollinsMankNetflixstreamingTom BurkeWilliam Randolph HearstΕmily In Paris
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο Normal People – Ένα ψυχογράφημα των ανθρώπινων σχέσεων στην εποχή μας
Επόμενο άρθρο Ο Miyazaki και ο θρύλος του
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025
Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
22 Απριλίου 2025
Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
16 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Σειρές

The Sandman – Η κοινωνική ποικιλομορφιά συναντά την οπτική του όνειρου!

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
18 Αυγούστου 2022
ExclusiveQuiz

Αυτό το quiz “Bojack Horseman” θα σου χαρίσει μια υπαρξιακή κρίση

admin
admin
13 Ιουνίου 2019
Anime

Tα 10+1 anime που ξεχωρίσαμε το 2018!

Jamal Animas
Jamal Animas
2 Ιανουαρίου 2019
Cinema

Klaus – Ένα ευρηματικό origin στο μύθο του Aγίου Βασίλη

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
15 Ιανουαρίου 2020
Σειρές

Elite- Ενα teen drama διαφορετικό από τα άλλα

Mαίρη Μαυρομάτη
Mαίρη Μαυρομάτη
24 Δεκεμβρίου 2018
ExclusiveVideos

Fast & Furious – 5 μουρλές σκηνές δράσης (vid)

admin
admin
22 Νοεμβρίου 2023
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?