Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Μερικές σκέψεις για το Tenet και το I’m Thinking of Ending Things
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Μερικές σκέψεις για το Tenet και το I’m Thinking of Ending Things
Cinema

Μερικές σκέψεις για το Tenet και το I’m Thinking of Ending Things

Σόλωνας Παπαγεωργίου
Από Σόλωνας Παπαγεωργίου
Δημοσιεύτηκε 2 Οκτωβρίου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 29 Δεκεμβρίου 2021
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Το Tenet του Christopher Nolan επωμίστηκε το καθήκον να «σώσει τους κινηματογράφους» από τη πανδημία που εξελίσσεται – ένας στόχος μεγαλεπήβολος, τον οποίον μάλλον δεν κατάφερε να πραγματώσει, αν λάβουμε υπόψη μας τις εισπράξεις που έχει σημειώσει μέχρι στιγμής. Πέραν αυτού, όμως, αποτέλεσε και τη μεγάλη επιστροφή του σκηνοθέτη στη blockbuster-ική φόρμα που τον ανέδειξε σε μεγάλο όνομα, καθώς το Tenet είναι «αδερφάκι» του Inception, του Interstellar και του Memento και φέρει όλα τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της γραφής και της κινηματογράφησης του Nolan, πολλαπλασιασμένα επί χίλια.

Το Tenet αφορά στο ταξίδι στο χρόνο, ένα δύσκολο στοίχημα για να κερδηθεί. Το σενάριο χαρακτηρίζεται από την κλασική, νολανική μη-γραμμική αφήγηση. Επιπλέον, βρίθει από πληροφορίες, στοιχεία και γεγονότα, τα οποία απαιτούν το εκατό τοις εκατό της προσοχής του θεατή, ώστε να μπορέσει εν τέλει να συνδέσει τα κομμάτια του παζλ και να παρακολουθήσει την εξέλιξη της ροής της.

Η ταινία, λοιπόν, επικοινωνεί με το κοινό βασιζόμενη στην αρχή της «κατανόησης» · θυμίζει γρίφο, που λύνεται χάρη στην εγκεφαλική, λογική σκέψη. Διότι η πλοκή, στην ουσία, αποτελεί ένα συνονθύλευμα δεδομένων, τα οποία παραπέμπουν περισσότερο σε κομμάτια μαθηματικού προβλήματος, παρά σε στοιχεία κινηματογραφικής δραματουργίας. Οι χαρακτήρες –με εξαίρεση, ίσως, την οικογένεια του «κακού»- δεν θυμίζουν ανθρώπους με φοβίες, άγχη και ελπίδες, αλλά, περισσότερο, όργανα της δράσης. Κατά συνέπεια, οι πράξεις τους δεν είναι πράξεις που κρύβουν κάποιο συναισθηματικό υπόβαθρο. Ο Nolan παίζει μονάχα με αρχέτυπα (ο «ήρωας ως ανεξίτηλη πηγή καλού», ο «διαβολικός ανταγωνιστής στις σκιές», η «αφοσιωμένη μητέρα»). Έτσι, παραδίδει ένα εντυπωσιακό ταξίδι γεμάτο αδρεναλίνη, το οποίο όμως, έχει να πει μονάχα λιγοστά πράγματα για την ανθρώπινη φύση και τη ζωή.

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να παραθέσω (με βάση τη προσωπική μου εμπειρία και μόνο), μία σύγκριση του Tenet με μια ακόμη ταινία που απασχόλησε ιδιαιτέρως την επικαιρότητα, το I’m thinking of ending things, του Charlie Kaufman. Μια ταινία εξίσου δυσνόητη και δύσκολη, αλλά για διαφορετικούς λόγους. Η πλοκή του έργου αυτού αγγίζει τα όρια της ανυπαρξίας: ο μοναχικός Jake (Jesse Plemons) ταξιδεύει με τη κοπέλα του (Jessie Buckley) στη χιονισμένη φάρμα των γονιών του, για να γνωριστούν και να δειπνήσουν μαζί. Από εκεί και πέρα, το ITOET ακολουθεί ένα καθαρά εικονοπλαστικό, σουρεαλιστικό μονοπάτι, αλλάζοντας ηλικία, ταυτότητα και παρελθόν στους χαρακτήρες του. Ανάμεσα δε στα γεγονότα που εκτυλίσσονται στη φάρμα, παρεμβάλλεται και η ρουτίνα του επιστάτη κάποιου αμερικάνικου λυκείου, ο οποίος φαινομενικά δεν σχετίζεται με το βασικό κορμό της ιστορίας. Όλα αυτά αναμειγνύονται μεταξύ τους και στο τέλος, ο προσεκτικός θεατής ενδεχομένως να έχει μία κάποια ιδέα για το τι παρακολούθησε.

Εκεί που το Tenet αποτυγχάνει όμως, το ITOET πετυχαίνει για τον εξής λόγο: ναι μεν είναι χαοτικό στα γεγονότα που παρουσιάζει, αλλά είναι ξεκάθαρο στα συναισθήματα που προκαλεί και στη θέση που προβάλει για να επικοινωνήσει με εμάς. Ακόμα κι αν δεν καταλάβει κανείς ποιο κομμάτι πάει πού, όπως άλλωστε συνέβη και με εμένα στη πρώτη μου θέαση (είπαμε, θα κινηθώ σε καθαρά προσωπικό άξονα), γίνεται ξεκάθαρο πως η ταινία παρουσιάζει τις αναμνήσεις και τις φαντασιώσεις μια ζωής που φτάνει στο τέλος της. Είναι ένα έργο που μιλάει για την οικογένεια, τον έρωτα που εν τέλει δεν καρποφόρησε,  το θρήνο, τη μετάνοια και το θάνατο. Και για να μιλήσει για όλα τα παραπάνω, επιλέγει μια προσέγγιση που θυμίζει θέατρο του παραλόγου, κάτι που μπορεί να ξενίσει αρκετό κόσμο. Πολλοί θα επιλέξουν να σβήσουν την οθόνη τους στην αρχή ή και στη μέση – και με το δίκιο τους. Όποιος, όμως, αποφασίσει να μείνει και επιπλέον επιλέξει, μετά τη θέαση, να σκεφτεί ένα-δυο πράγματα για το τι είδε, θα οδηγηθεί αυτομάτως στη διαδικασία του (μάλλον υπαρξιακού) στοχασμού. Αυτό, καθώς το έργο του Kaufman δουλεύει με τον εξής τρόπο: με την αποκρυπτογράφηση του «τι έγινε», αποκρυπτογραφείται και μια μικρή σκέψη για την πορεία της ανθρώπινης ζωής. Έτσι, το ταξίδι της ταινίας προς τους τίτλους τέλους συνοδεύεται από το ταξίδι των ηρώων της προς το μόνιμο τέλος, το θάνατο, και τον αναστοχασμό που γίνεται κατά τη διάρκεια της τελευταίας πνοής, των όσων συνέβησαν κατά τη διάρκεια της πορείας που εκτελέσαμε.

Κλείνοντας, ας αναφέρω κάτι ακόμα: η σύγκριση Nolan-Kaufman πιθανώς να είναι λίγο άδικη. Λίγο, όμως. Είναι κάπως άνισο να συγκρίνεις ένα blockbuster με κολοσσιαίο budget, το οποίο έχει διαφορετικές απαιτήσεις και εισπρακτικούς στόχους (που, κατά συνέπεια, ορίζουν το ρυθμό και το χαρακτήρα του), με τη κινηματογραφική μεταφορά κάποιου βιβλίου για το Netflix. Η σύγκριση,  όμως, έχει βάση, καθώς στη ρίζα της κρύβεται όλη η ουσία της τέχνης, έτσι όπως επιλέγω να ορίζω εγώ τη τέχνη: με βάση τη δύναμή της να αποκαλύπτει μια νέα, ίσως μικρή άλλα πάντοτε σημαντική, αλήθεια για τη ζωή και την ύπαρξη. Σε αυτό ακριβώς το σημείο, το Tenet υστερεί. Ενώ το I’m thinking of ending things αστράφτει λαμπερά σα διαμάντι. Αυτή η ιδιότητά του είναι η πηγή της δύναμής του, η ουσία του.   

TAGGED:Charlie KaufmanChristopher NolanI Am Thinking Of Ending ThingsNetflixTenet
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΣόλωνας Παπαγεωργίου
Follow:
Γεννήθηκε, μεγάλωσε και σπούδασε στου Ζωγράφου. Δεν άλλαξε και ποτέ παραστάσεις, οπότε η ζωή του μάλλον θα είναι αρκετά βαρετή. Τι δεν είναι βαρετό, όμως; Το περιεχόμενο αυτή της σελίδας.
Προηγούμενο άρθρο Nomadland – Oι πλάνητες της αμερικανικής ενδοχώρας
Επόμενο άρθρο SmassPodcasts #16: Τι είναι το Project ΙππόΚαμπος και τι γυρεύει στον Κάμπο;
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
13 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Σειρές

Jessica Jones Season 2 – H συνέχεια που θα μπορούσε και να λείπει

Έφη Kαραχάλιου
Έφη Kαραχάλιου
17 Μαρτίου 2018
AnimeOtaku

Otaku business school – Tα 10 anime για να μάθετε oικονoμικά

Jamal Animas
Jamal Animas
7 Φεβρουαρίου 2021
Cinema

Το The Laundromat είναι κάλεσμα για πολιτική δράση

Λάζαρος Κολαξής
Λάζαρος Κολαξής
27 Οκτωβρίου 2019
Σειρές

Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου

Άλκης Καζαμίας
Άλκης Καζαμίας
31 Μαρτίου 2025
Σειρές

Three Body Problem – Φυσική απογοήτευση μαθηματικής ακρίβειας

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
11 Φεβρουαρίου 2025
Cinema

Τhe Gray Man – Ένα πολύχρωμος, ξύλινος υπερκατάσκοπος

Καζανάς Kώστας
Καζανάς Kώστας
30 Ιουλίου 2022
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?