Ο έρως είναι ακόμα μία προσθήκη στη μακρά λίστα πραγμάτων που μας στέρησε η Covid-19. Τα νεανικά μας χρόνια, όμως δεν τελειώνουν εδώ. Αντίθετα, απεικονίζονται, κάπως ιδεαλιστικά στη μικρή και μεγάλη οθόνη, θυμίζοντας μας, πως ακόμα και στις πιο δύσκολες εποχές, θα έχουμε τις ιστορίες που λαμβάνουν σάρκα και οστά μπροστά στα μάτια μας, να μας ταξιδεύουν σε άλλους κόσμους. Και ενώ η προηγούμενη λίστα αναφέρει, πως κατά κύριο λόγο οι νεανικές σειρές και ταινίες είχαν στόχο την προβολή μιας συγκεκριμένης γραμμής που πραγματεύεται σύγχρονα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα, πλέον παρατηρείται αλλαγή στην κατεύθυνση για μια πιο ενδοσκοπική ματιά στις ζωές των εφήβων, με επαναλαμβανόμενα μοτίβα όπως η αναζήτηση της ταυτότητας, η αθωότητα και η απώλειά της που συνάδει με την ενηλικίωση και το τρομακτικό μονοπάτι προς αυτήν.
1 – Looking for Alaska (Μίνι σειρά)
Το μακρινό 2005, o Miles Halter, ο καινούριος μαθητής στο οικοτροφείο Culver Creek, με πάθος για τις βιογραφίες και τα τελευταία λόγια διάσημων προσωπικοτήτων, και παρέα με άλλους κοινωνικούς παρίες, εξερευνά το νόημα της ζωής, βασιζόμενος στα λόγια του ποιητή Francois Rabelais «Αναζητώ το μεγάλο Ίσως». Την προσοχή του τραβά η μυστηριώδης και νιχιλίστρια Alaska, με την οποία κάνουν μια συμφωνία: αν της βρει απάντηση στο ερώτημα «Πως θα βγω από το Λαβύρινθο;» του στρατηγού Simon Bolivar, θα του βρει κοπέλα. Η σειρά του Josh Schwartz βασίστηκε στο βιβλίο του John Green «Looking for Alaska» και εξερευνά τη μετάβαση από την αθωότητα της εφηβείας στην άχρωμη, ενήλικη ζωή μέσα από μια σειρά τελετουργικών όπως οι πρώτοι έρωτες, η φιλία, τα μεθύσια και οι παρανομίες που δίνουν μια σχεδόν ψευδή αίσθηση επανάστασης.
2 -Mismatched (Σειρά)
Σε μία προγραμματιστική κατασκήνωση στην Jaipur της Ινδίας, η Dimple επικεντρώνεται στην ανάπτυξη μιας εφαρμογής που θα της εξασφαλίσει εισιτήριο χωρίς επιστροφή για το Silicon Valley, και ο Rishi στο κυνήγι του έρωτα, όπως κανονίστηκε με συνοικέσιο. Το πρόβλημα; Η Dimple δεν έχει ιδέα για αυτή τη συμφωνία και απολαμβάνει τις στιγμές ελευθερίας μακριά από τη μητέρα της, που την πιέζει να συμβιβαστεί με τις κοινωνικές νόρμες όπως αναμένεται από μια έφηβη κοπέλα. Οι δευτερεύοντες χαρακτήρες, από την επαναστάτρια Celina, την φαινομενικά τέλεια Namrata, τον εγωπαθή Anmol, μέχρι και τον αυταρχικό καθηγητή αναμφισβήτητα κλέβουν την παράσταση, αποστρατούν από την πεπατημένη και σκιαγραφούν μία νέα προσέγγιση στο κοινωνικά αποδεκτό, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν πέφτουν στα λάθη των προηγούμενων γενεών. Η σειρά σε σκηνοθεσία Akarsh Khurana και Nipun Dharmadhikari βασίστηκε στο βιβλίο της Shandya Menon “When Dimple Met Rishi”.
3 – Never Have I Ever (Σειρά)
Μετά από μια συνταρακτική χρονιά, η δεκαπεντάχρονη Devi θα κάνει τα πάντα για να αφήσει πίσω της το δραματικό παρελθόν, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και η απώλεια του πατέρα της. Νέα σχολική χρονιά σημαίνει νέα αρχή και η Devi είναι αποφασισμένη να ανέβει κοινωνικά, έχοντας πάντα τη στήριξη των κολλητών της Eleanor και Fabiola, να κερδίσει επιτέλους την προσοχή του crush της, Paxton και να αντιμετωπίσει την προαιώνια νέμεσή της, Ben. Παράλληλα, στο σπίτι η κατάσταση είναι αρκετά τεταμένη καθώς με την αθυρόστομη και απερίσκεπτη πρωταγωνίστρια και την πάντα εγκρατή και καθωσπρέπει μητέρα της έρχεται να μείνει η εντυπωσιακή ξαδέρφη Kamala, η οποία όμως κρύβει ένα μυστικό. Η σειρά των Mindy Kaling και Lang Fisher απαρτίζεται από ένα diverse cast χαρακτήρων, που δεν αποτελούν επιφανειακά αρχέτυπα της εθνικότητας τους, αλλά αντίθετα είναι πολύπλοκοι, εκτυλίσσονται με την πρόοδο της πλοκής και ωριμάζουν.
4 – Love, Victor (Σειρά)
Μετά την αδιαμφησβήτητη επιτυχία της ταινίας Love, Simon, έρχεται η spin off σειρά των ίδιων δημιουργών, Isaac Aptaker and Elizabeth Berger. Για άλλη μια φορά λοιπόν επιστρέφουμε στα θρανία του λυκείου Creekwood, ακολουθώντας τον Victor, τον καινούριο μαθητή, ο οποίος προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με τα σκαμπανεβάσματα της εφηβείας, την ταραχώδη οικογενειακή ζωή του και μια νεοαποκτηθείσα κρίση ταυτότητας. Γλυκόπικρη και συγκινητική, χωρίς να γίνεται μελό, η σειρά αξίζει για την απεικόνιση πληθώρας διαφορετικών ταυτοτήτων, καθώς και τη ρεαλιστική σκιαγράφηση μιας οικογένειας Λατίνων σε ένα κατά κύριο λόγο λευκό και συντηρητικό προάστιο αλλά και στο ταξίδι των εφήβων της σεξουαλικής αφύπνισης και προσανατολισμού, και επομένως, όσων προκαταλήψεων συνάδουν με αυτά.
5 – Get Even (Σειρά)
Σε ένα ιδιωτικό σχολείο της Βρετανίας, τέσσερις κοπέλες από διαφορετικές κλίκες και χωρίς καμία επαφή μεταξύ τους δημιουργούν μια μυστική ομάδα, τις DGM (Don’t Get Mad), με σκοπό να ξεσκεπάσει τη κουλτούρα του βιασμού στο σχολείο και να εκθέσει τον ανδρικό πληθυσμό για τις προβληματικές συμπεριφορές του. Όλα βαίνουν βάσει σχεδίου, μέχρι που ένα από τα θύματα των DGM βρίσκεται νεκρός και κάποιος προσπαθεί να τους ρίξει το φόνο. Μία καθηλωτική ιστορία που αποτελεί έναν κοινωνικό σχολιασμό για το έμφυλο και το ταξικό ζήτημα και τα πλεονεκτήματα του χρήματος όταν οι νόμοι πλέον δεν εφαρμόζονται και τα παραπτώματα εξαγοράζονται. Η σειρά βασίστηκε στο βιβλίο της Gretchen McNeil «Don’t Get Mad».
6 – The Sun is Also A Star (Ταινία)
Με κέντρο τη μεταναστευτική πολιτική των ΗΠΑ, η ταινία (σε σκηνοθεσία Ry Russo-Young) ακολουθεί την Τζαμαϊκανή Natasha και τον Κορεάτη Daniel, οι οποίοι γνωρίζονται και ερωτεύονται μέσα σε 24 ώρες, την τελευταία μέρα πριν την απέλαση της Natasha και της οικογένειας της από τη χώρα. Το ζευγάρι πλανάται στη Νέα Υόρκη και μπροστά του ξεδιπλώνεται ένας κόσμος που βάζει εμπόδιο στα όνειρα και τις φιλοδοξίες τους, από την πίεση των γονιών του Daniel να γίνει γιατρός και να αναρριχηθεί κοινωνικά και να ξεφύγει από τους περιορισμούς της ζωής σε μια οικογένεια μεταναστών εργατικής τάξης, στον αποχωρισμό της Natasha από το μέρος που θεωρεί σπίτι και τέλος στον βαθύ ρατσισμό της Αμερικής, που δεν εμφανίζεται μόνο από λευκούς προς μειονότητες, αλλά και ανάμεσα σε μειονοτικά group, σε μία συνεχή πάλη για το κυνήγι του (άπιαστου για τους μη προνομιούχους) «Αμερικάνικου Ονείρου». Η ταινία βασίστηκε στο βιβλίο της Nicola Yoon “The Sun is Also A Star”.
7 – PS: I still love you (Ταινία)
Η συνέχεια του επιτυχημένου «To all the boys I’ve loved before» ξεκινά με την σχέση του Peter και της Lara Jean και τις προσπάθειες του ζευγαριού να ταιριάξουν ο ένας στον κόσμο του άλλου. Δεν είναι όλα ρόδινα όπως θα περίμενε κανείς· η Lara Jean δεν ξέρει πως να είναι η ιδανική υποστηρικτική κοπέλα για τον Peter, o οποίος διατηρεί ακόμα επαφές με την πρώην του, Gen. Σε μία προσπάθεια να αποσπάσει το μυαλό της από την συνειδητοποίηση ότι ίσως τελικά να μην είναι πλασμένοι ο ένας για τον άλλο, η Lara Jean γίνεται εθελόντρια στον τοπικό οίκο ευγηρίας και αποκτά έναν μέντορα στο πρόσωπο της Stormy. Και κάπου εδώ εμφανίζεται ο John Ambrose McLaren, ένας ακόμη παραλήπτης των γραμμάτων της, αποφασισμένος να διεκδικήσει την καρδιά της Lara Jean. Παρατηρούμε, έτσι, παραδόξως, μία σχετικά ρεαλιστική προσέγγιση των ανθρώπινων σχέσεων, του εφηβικού έρωτα και της ενηλικίωσης. Η ταινία της Susan Johnson βασίστηκε στο βιβλίο της Jenny Han «PS: I still love you», για το οποίο μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα εδώ.
8 – Little Women (Ταινία)
Η ιστορία ακολουθεί τις ζωές τεσσάρων αδερφών με εκ διαμέτρου αντιθετικές προσωπικότητες, οι οποίες βρίσκονται στη μετάβαση από αθώα κορίτσια σε ώριμες γυναίκες στη δίνη του Αμερικάνικου Εμφυλίου. H Meg, η μεγαλύτερη (Emma Watson/ Harry Potter, The Perks of Being a Wallflower) ονειρεύεται να βρει σύζυγο που θα της προσφέρει διαφυγή από τη middle class ζωή της. Η Jo (Saoirse Ronan/ Grand Budapest Hotel/ Lady Bird) αδιαφορεί πλήρως για τις κοινωνικές νόρμες, είναι αφοσιωμένη στο να γίνει αναγνωρισμένη συγγραφέας, ενώ η Beth (Eliza Scanlen) είναι πράα και συνήθως αποτελεί τη φωνή της λογικής στις συγκρούσεις των αδερφών της. Τέλος, η μικρότερη, η Amy (Florence Pugh/ Midsommar) είναι παρορμητική, δρα χωρίς να σκέφτεται και βρίσκεται κολλημένη στη νεανικότητά της. Η πρωτοτυπία της μεταφοράς του σχεδόν αυτοβιογραφικού βιβλίου της Louisa May Alcott στην μεγάλη οθόνη από την Greta Gerwig δεν έγκειται στην επιφανειακή ανατροπή των έμφυλων προτύπων, αλλά πολύ περισσότερο, εξερευνά τις προσδοκίες της κοινωνίας από την σύγχρονη γυναίκα, λειτουργώντας ως τροχοπέδη στη χειραφέτηση της, δίνοντας έτσι στο έργο μια απροσδόκητη διαχρονικότητα. (Διαβάστε αναλυτικά για την ταινία εδώ.)
9 – Kissing Booth 2 (Ταινία)
Ακόμα πιο κλισέ και γλυκανάλατο από το πρώτο. Από τη συνέχειά του Kissing Booth δεν παραλείπονται οι κατάλληλες δόσεις δράματος, γέλιου και second-hand embarrassment. Με τον Noah να βρίσκεται στο Harvard, η Elle νιώθει πως σταδιακά απομακρύνεται και από τον κολλητό της Lee, o οποίος δίνει προτεραιότητα στη νέα του σχέση. Παράλληλα, έχει φτάσει αισίως η περίοδος που οι τελειόφοιτοι κάνουν αιτήσεις στα πανεπιστήμια και η Elle διχάζεται ανάμεσα στο Harvard με τον Noah ή το Berkeley με τον Noah, όπως σχεδίαζαν από παιδιά. Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, τα πράγματα έρχεται να περιπλέξει κι άλλο ο θελκτικός Λατίνος Marco με τη συλλογή κοιλιακών του. Ναι μεν, η ταινία του Vince Marcello πέφτει στα τετριμμένα και επαναλαμβάνει χιλιοπαιγμένα σενάρια, κερδίζει όμως άξια μια θέση στη λίστα καθώς μας προσφέρει μια αναγκαία τζούρα escapism εν μέσω πανδημίας.
10 – Booksmart (Ταινία)
Την τελευταία μέρα πριν την αποφοίτηση τους από το λύκειο, οι κολλητές Amy και Molly (Beanie Feldestein/ Lady Bird) ζουν μια επική βραδιά, στην οποία όλα ανατρέπονται, που δεν είναι τίποτα παραπάνω από μια τελετή λήξης στα αμήχανα εφηβικά τους χρόνια και μια τελετή έναρξης στα χρόνια που έρχονται. Οι δύο φίλες ξέρουν ότι θα χωρίσουν οι δρόμοι τους, και αυτή η νύχτα αποτελεί την τελευταία τους ευκαιρία να εξερευνήσουν, δίχως φραγμούς, τόσο τα όρια της φιλίας τους, όσο και τους ίδιους τους εαυτούς τους. Η ταινία της Olivia Wilde αξίζει τον χρόνο σας.