Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ένας Σκοτεινός Ιππότης – Μια βραδιά στο Γκόθαμ
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
    Say Nothing – Η σκοτεινή πλευρά των επαναστάσεων
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Το Γυάλινο Ξενοδοχείο – Ρωγμή στη γυάλινη φούσκα του καπιταλισμού
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Το Γυάλινο Ξενοδοχείο – Ρωγμή στη γυάλινη φούσκα του καπιταλισμού
Βιβλία

Το Γυάλινο Ξενοδοχείο – Ρωγμή στη γυάλινη φούσκα του καπιταλισμού

Μαριάννα Τσότρα
Από Μαριάννα Τσότρα
Δημοσιεύτηκε 30 Μαρτίου 2021
Τελευταία Ενημέρωση 30 Μαρτίου 2021
8 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

«Πρόσεχε μην καταπιείς κανένα σπασμένο γυαλί».

Η φράση αυτή βρίσκεται γραμμένη με γκράφιτι στην τζαμαρία του Ξενοδοχείου Κάιετ, στη Νήσο Βανκούβερ της Βρετανικής Κολομβίας στον Καναδά, τη νύχτα που θα καταφτάσει εκεί ο Τζόναθαν Αλκάιτις και η μοίρα των υπόλοιπων ανθρώπων που βρίσκονται εκείνη τη βραδιά στο ξενοδοχέιο θα υφανθεί δια παντός μαζί με τη δική του.

Στο ξενοδοχείο εργάζονται δύο ετεροθαλή αδέλφια, ο Πολ και η Βίνσεντ, καθένα τους βασανισμένο και πληγωμένο από τη ζωή με διαφορετικό τρόπο: ο Πολ εθίστηκε στα ναρκωτικά ήδη από την εφηβεία του και όταν ήταν φοιτητής συντέλεσε, άθελά του, στον θάνατο του μέλους μιας μπάντας, όταν του έδωσε νοθευμένο χαπάκι Ε. Η Βίνσεντ έχασε τη μητέρα της σε πολύ μικρή ηλικία, έπειτα από αυτό έγινε αντιδραστική, παράτησε το σχολείο και ξεκίνησε τους βανδαλισμούς, έχασε την πορεία της ζωής της. Εκείνη τη μοιραία βραδιά του 2005, η Βίνσεντ δουλεύει τη νυχτερινή βάρδια ως μπαργούμαν στο «Γυάλινο Ξενοδοχείο», ένα επιβλητικό κτίριο φτιαγμένο ολόκληρο από γυαλί και κέδρο, που δεσπόζει μόνο του, απόκοσμο και σουρεαλιστικό, μέσα στο δάσος της Νήσου Βανκούβερ, ένα πεντάστερο ξενοδοχείο πολυτελείας προορισμένο αποκλειστικά για VIP πελάτες που θέλουν να χαθούν στον χώρο και τον χρόνο, μια διάφανη, διαπερατή ουτοπία.

Όταν ήταν 13 χρονών, η Βίνσεντ έκανε γκράφιτι στο σχολείο της τη φράση «Κάποιος να με σηκώσει», και αυτό ακριβώς είναι που θέλει 10 χρόνια μετά, κάποιον να τη σηκώσει, να τη βγάλει από τον κόσμο της φτώχειας και της ματαιότητας της ευκαιριακής εργασίας και να την προσγειώσει σε έναν ιδιωτικό μικρόκοσμο, όπου δεν θα χρειάζεται να ανησυχεί για τα χρήματα, όπου θα είναι ευτυχισμένη και ασφαλής. Αυτό λοιπόν θα κάνει ο Τζόναθαν Αλκάιτις, ο εκατομμυριούχος ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου αλλά και μιας επενδυτικής εταιρείας που διαχειρίζεται γιγαντιαία κεφάλαια. Ο Αλκάιτις θα τη γνωρίσει εκείνο το βράδυ στο μπαρ, θα της προτείνει να παριστάνει τη σύζυγό του, μια «γυναίκα-τρόπαιο» που θα δημιουργεί μια αίσθηση ασφάλειας στους επενδυτές του, και σε αντάλλαγμα θα της χαρίσει έναν κόσμο γεμάτο πολυτέλεια, ταξίδια και πιστωτικές χωρίς όριο, έναν κόσμο αμύθητου πλούτου. Όμως, το «βασίλειο του χρήματος», όπως το ονομάζει η Βίνσεντ, είναι πάντα επισφαλές εντός του εύθραυστου καπιταλιστικού συστήματος και των κυκλικών οικονομικών κρίσεών του και σύντομα η πλαστή οικονομική φούσκα ευμάρειας του Αλκάιτις θα διαρραγεί.

Η Καναδή Έμιλι Σεντ Τζον Μάντελ, στο προηγούμενο και γνωστότερο έως τώρα έργο της, «Σταθμός Έντεκα», είχε φανταστεί μια εναλλακτική, δυστοπική πραγματικότητα, όπου μια γρίπη SARS-CoV είχε μετεξελιχθεί σε πανδημία, είχει αφανίσει σχεδόν όλη την ανθρωπότητα και είχε σημάνει το τέλος του πολιτισμού και της οργανωμένης κοινωνίας όπως τη γνωρίζουμε. Στο νέο της βιβλίο, το «Γυάλινο Ξενοδοχείο», που κυκλοφόρησε πρόσφατα στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Ίκαρος σε μετάφραση Βάσιας Τζανακάρη, δεν αφηγείται μια δυστοπική ιστορία, καθώς όπως αποδείχθηκε και από το προφητικό προηγούμενό της μυθιστόρημα, η πιο ζοφερή πραγματικότητα είναι η ήδη βιωθείσα.

Και στο βιβλίο αυτό, η ζωή χωρίζεται στο Πριν και το Μετά: ενώ στον «Σταθμό Έντεκα» η διαχωριστική γραμμή, το σημαίνον γεγονός ήταν η εξάπλωση της γρίπης των χοίρων και ο αφανισμός της ανθρωπότητας, στο «Γυάλινο Ξενοδοχείο» είναι μια άλλου είδους επιδημία, αυτή της οικονομικής κρίσης του 2008 στην Αμερική και της κατάρρευσης της Lehman Brothers, η οποία επίσης κατέστρεψε ζωές και αφάνισε ανθρώπους, αλλά και έφερε στην επιφάνεια οικονομικές απάτες, όπως τα Σχήματα Πόνζι. Βασιζόμενη στο Σχήμα Πόνζι του διαβόητου Μπέρνι Μάντοφ, η Μάντελ περιγράφει, λεπτομερειακά και επεξηγηματικά, δίχως όμως να κουράζει, τη δόμηση, την άνοδο και τη νομοτελειακή κατάρρευση του Σχήματος Πόνζι του Τζόναθαν Αλκάιτις, με μια ατμόσφαιρα που χτίζεται σταδιακά και μια χαμηλότονη, βραδείας καύσεως αφήγηση, για να φτάσει στη δραματική κορύφωση της ημέρας της Κρίσης, της ημέρας σύλληψης του Αλκάιτις και των υπόλοιπων ιθυνόντων της οικονομικής απάτης του. Με αφηγηματική δεινότητα και αμεσότητα, η Μάντελ απεκδύει τους χαρακτήρες από την υποτιθέμενη ηθική καθαρότητα και κοινωνική ανωτερότητα του white-collar crime, με μια πένα κοφτερή σαν μαχαίρι.

Ο τρόπος αφήγησης – σήμα κατατεθέν της Μάντελ είναι παρών και εδώ, με ιστορίες αλληλοδιαπλεκόμενες μεταξύ τους, χαρακτήρες φαινομενικά άσχετους ο ένας με τον άλλον, σε διαφορετικά μέρη του κόσμου και χρονικές περιόδους, που όλοι μαζί θα συνθέσουν ένα πολυποίκιλτο μωσαϊκό της ανθρώπινης ύπαρξης και της αδυναμίας της μπροστά στην εισβολή της μοίρας. Η Μάντελ απεικονίζει μια κοινωνία διαχρονικά σε σήψη, με νέα παιδιά που παλεύουν με τις εξαρτήσεις και τον εθισμό, από την καλλιτεχνική σκηνή της Νέας Υόρκης της δεκαετίας του ’50 μέχρι τα κολεγιόπαιδα των υπόγειων ρειβ κλαμπ των τελών της δεκαετίας του ’90, χαμένα μπροστά στην αυγή του επόμενου αιώνα. Η συγγραφέας σκιαγραφεί το πορτραίτο της generation X, μιας γενιάς που απέρριψε το καπιταλιστικό αφήγημα της αξιοκρατικής ανόδου, της σκληρής δουλειάς και των σπουδών που θα αποδώσουν, υπό το αβάσταχτο βάρος των φοιτητικών δανείων, μιας γενιάς την οποία η ενδημική απογοήτευση από τον καπιταλισμό και η παραίτηση από το αμερικανικό όνειρο έστρεψε  προς το γρήγορο, εύκολο χρήμα, σε επενδύσεις υψηλής απόδοσης και χαμηλού ρίσκου, είτε αυτές είναι ένα Σχήμα Πόνζι, είτε ένας πλούσιος σύζυγος.

Το κόνσεπτ της εναλλακτικής πραγματικότητας βρίσκεται επίσης εδώ, με συνεχή κλεισίματα ματιού στον «Σταθμό Έντεκα», ενώ εμφανίζεται και η ιδέα της «αντιζωής», της εναλλακτικής έκβασης πραγμάτων την οποία οι χαρακτήρες αφήνονται να φανταστούν, και συγκεκριμένα ο Αλκάιτις: όσο εκτίει μια ποινή 170 ετών σε ομοσπονδιακή φυλακή, φαντάζεται μια αντιζωή στην οποία θα είχε διαφύγει από τις ΗΠΑ και δεν θα βρισκόταν στη φυλακή, μέχρι που τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας θα γίνουν ρευστά και τα φαντάσματα του παρελθόντος του, κυριολεκτικά και μεταφορικά, θα έρθουν να τον στοιχειώσουν. Όλοι όμως οι χαρακτήρες του «Γυάλινου Ξενοδοχείου» υφαίνουν έναν ιστό ψεμάτων, μια παραπλάνηση του ίδιου τους του εαυτού, σε έναν αφηγηματικό κορμό όπου τίποτα δεν είναι βέβαιο και αληθινό, όλα ακροβατούν μεταξύ πραγματικότητας και σουρεαλισμού, όλα μπορούν να υπάρχουν και να μην υπάρχουν, ταυτόχρονα.

Η Μάντελ, με αυτό το αριστοτεχνικά δομημένο, σπιντάτο και συναρπαστικό στην αφήγησή του μυθιστόρημα, κατακεραυνώνει την ανθρώπινη σκληρότητα και αναλγησία, τη φρίκη της οικονομικής κρίσης, των ανθρώπων που χάνουν δουλειές, περιουσίες και οικονομίες μιας ζωής, που βλέπουν ολόκληρο το μεθοδικά στημένο οικοδόμημα της ζωής τους, του ίδιου του καπιταλισμού, να διαλύεται σε συντρίμμια μπροστά στα μάτια τους. Η Μάντελ γράφει, συμπονετικά και καθόλου διδακτικά, για ανθρώπους που βλέπουν την έλευση της επερχόμενης καταστροφής και παραμένουν αδρανείς παρατηρητές της, που μοιρολατρικά παρακολουθούν τις ζωές τους να αλλάζουν δια παντός με μια στροφή της τύχης, μια απερίσκεπτη επιλογή, σε μια καθοριστική στιγμή. Μόνος οιωνός της μέλλουσας συντριβής, μια επιγραφή στην τζαμαρία ενός ξενοδοχείου, μια ρωγμή στο γυαλί της ομαλότητας και της αψεγάδιαστης τελειότητας του γυάλινου ξενοδοχείου, της φούσκας του καπιταλισμού, της κίβδηλης, εικονικής ζωής.

TAGGED:emily st john mandelΕκδόσεις ΊκαροςΈμιλι Σεντ Τζον ΜάντελΤο Γυάλινο Ξενοδοχείο
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜαριάννα Τσότρα
Follow:
Γεννήθηκε το 1994, μεγάλωσε ανάμεσα σε χαρτόδετα μυθιστορήματα και DVD από το συνοικιακό βιντεοκλάμπ – περί τα 10 κάθε Σαββατοκύριακο. Σπόυδασε Νομική, εξειδικεύθηκε στο Εργατικό Δίκαιο, αλλά η μεγάλη της αγάπη θα είναι πάντα ο Κιούμπρικ, ο Μπέργκμαν και ο Λυντς. Θα τη βρεις να αποπειράται ανέλπιδα να μειώσει τη λίστα με τα αδιάβαστά της.
Προηγούμενο άρθρο ΠΑΣ – Ειρήνη σε καιρό πολέμου
Επόμενο άρθρο Smass Podcast #36: Η μεγάλη λίγκα – Συζήτηση για το Snyder Cut
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025
Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
22 Απριλίου 2025
Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
16 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Comic

Γκάμπο: Ένα παράθυρο μαγικού ρεαλισμού στον κόσμου του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Αλέξανδρος Μινωτάκης
28 Μαΐου 2017
Βιβλία

Μεγάλος Αδερφός – Το θρησκευτικό μίσος στο μικροσκόπιο

Δημήτρης Τζάνογλος
Δημήτρης Τζάνογλος
13 Ιανουαρίου 2020
Sci-FiΒιβλία

Χρονοκαταφύγιο – Οι άνθρωποι και οι λαοί δεν είναι παρά αναμνήσεις και όνειρα

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
29 Οκτωβρίου 2022
Βιβλία

Τα Αγόρια του Νίκελ – Παιδιά σε κίνδυνο στον Αμερικάνικο Νότο

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
30 Ιουλίου 2022
Comic

Οι νικητές των ΕΒΚ 2023 και μία πρώτη αποτίμηση

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
15 Μαΐου 2023
Βιβλία

Μπέρδεμα στο Χάρλεμ – Μια τοιχογραφία της μαύρης Αμερικής του ‘60

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
30 Ιουλίου 2022
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?