Ποιος να φανταζόταν ότι η εξιστόρηση των γεγονότων πριν και κατά την επανάσταση του 1821 θα μπορούσε να απογυμνωθεί από τον εθνοκεντρικό τρόπο, με τον οποίο διδάσκεται, και να αποκτήσει τόσο ενδιαφέρον ακόμα και για όσους δεν ασχολούνται με την ιστορία;
Πραγματικά κανείς, γι ‘ αυτό και το πόνημα του Θανάση Καραμπάλιου μέσα από την επική σειρά κόμικ “1800” αποτελεί καίρια στροφή όχι μόνο στο χώρο της θεματολογίας των κόμικ, αλλά και στον τρόπο με τον οποίο η ιστορία μπορεί να γίνει προσιτή στον οποιονδήποτε. Επιπλέον, πρόκειται για μια προσπάθεια απεγκλωβισμού της εν λόγω περιόδου από τις εθνικιστικές ρητορικές μίσους και υπεροχής, που θολώνουν τα νερά της ιστορικής αλήθειας και καθιστούν την Επανάσταση του 1821 βέλος στη φαρέτρα του νεοεθνικιστικού ρεύματος, ενώ παράλληλα -σαν την άλλη όψη του ίδιου νομίσματος -απομακρύνει πολλούς από το να αναγνωρίσουν τη γοητεία και το μεγαλείο της συγκεκριμένης περιόδου. Ως εκ τούτου, η σειρά 1800 αποτελεί σήμερα μια νέα ανάγνωση των γεγονότων που οδήγησαν στο ξέσπασμα της επανάστασης που διαμόρφωσε το σύγχρονο ελληνικό κράτος, μέσα από μια συγκεκριμένη πολιτική αισθητική και κοινωνική σημασία.
Παράλληλα, μία ακόμα αρετή της εν λόγω προσπάθειας, είναι ο τρόπος με τον οποίο ο Θανάσης Καραμπάλιος, σκιαγραφεί την ελληνική ύπαιθρο, αλλά και τη γενικότερη αλληλεπίδραση των διαφορετικών καταγωγών των πρωταγωνιστών του. Έτσι, προκαλεί θαυμασμό ο τρόπος με τον οποίο ο δημιουργός έχει καταφέρει να ενσαρκώσει τα χαρακτηριστικά των κλεφτών και των αρματολών, των κατοίκων του Σουλίου και των Ιωαννίνων, των γυναικών διαφορετικών ταξικών καταγωγών, των οθωμανικών αρχών, αλλά και επί μέρους στοιχείων της καθημερινής ζωής και της κουλτούρας των ανθρώπων εκείνης της εποχής, όπως είναι η γλώσσα, η ενδυμασία, τα όπλα και οι συσχετισμοί δυνάμεων μεταξύ τους.
Ως εκ τούτου, ο αναγνώστης του 1800 γίνεται μάρτυρας όλων εκείνων των διαλεκτικών σχέσεων σύγκρουσης που οδήγησαν στην Επανάσταση λίγα χρόνια αργότερα, προκαλώντας την οργανική του σύνδεση με τα γεγονότα.
Τέλος, η σειρά “1800” μου φαίνεται ιδιαίτερα καλαίσθητη, αφού η εικονογράφηση του Θ. Καραμπάλιου συνδυάζει με γοητευτικό τρόπο τον αναβρασμό της εποχής με την αρρενωπή απεικόνιση των ηρώων του, πράγμα που αναδεικνύει τον επικό -ηρωικό χαρακτήρα του κόμικ του, χωρίς ωστόσο να αποκλείει το γυναικείο στοιχείο και τη θηλυκότητα, η οποία εκπροσωπείται από τρομερά δυναμικές ηρωίδες αντίστοιχα.
Από τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι η αγαπημένη σειρά “1800” ήρθε για να ταράξει τα νερά στο χώρο των κόμικ, αλλά και του ιστορικού γίγνεσθαι. Συνδυάζοντας την ιστορική έρευνα (κάτι που μαρτυρούν οι και οι κατάλογοι στο τέλος του κάθε τόμου) με το καλλιτεχνικό του χάρισμα, ο Θανάσης Καραμπάλιος κέρδισε επάξια το βραβείο καλύτερου πρωτοεμφανιζόμενου καλλιτέχνη στα Ελληνικά Βραβεία Κόμικς 2019. Ο τρίτος τόμος της σειράς του “Αγία Μαύρα” αποτελεί την αφήγηση των περιπετειών του Δήμου Καραμάνου, μετά τη δολοφονία της γυναίκας του, σε μια προσπάθεια να σώσει την οικογένεια του από τον κίνδυνο που διατρέχει εξαιτίας της ανάμειξης του με την αρματολή ζωή, αλλά και του συσχετισμού του με τον Ιωάννη Καποδίστρια και τις διεργασίες της Επτανήσου Πολιτείας, από όπου και ξεκινά επί της ουσίας το ταξίδι της Επανάστασης.
Τα ίδια τα ιστορικά γεγονότα, που αποτελούν τον καμβά της μυθοπλασίας του, αλλά και η γνώση των αφηγηματικών τρόπων με τους οποίους ο Καραμπάλιος διατηρεί το σασπένς στην ιστορία του, μας κάνει να ανυπομονούμε ήδη για το επόμενο τεύχος. Όπως, συμβαίνει, άλλωστε, πάντα!