Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Μια γενεαλογία της δυστοπικής λογοτεχνίας (Α’ Μέρος)
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Μια γενεαλογία της δυστοπικής λογοτεχνίας (Α’ Μέρος)
Βιβλία

Μια γενεαλογία της δυστοπικής λογοτεχνίας (Α’ Μέρος)

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Από Αλέξανδρος Μινωτάκης
Δημοσιεύτηκε 7 Σεπτεμβρίου 2017
Τελευταία Ενημέρωση 1 Αυγούστου 2018
10 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Μετάφραση από το Electric Lit

Ο Τζορτζ Όργουελ είναι και πάλι στη μόδα – φαίνεται μακρινό το 2014 όταν η εφημερίδα Guardian αμφισβητούσε την αξία του γνωστού βιβλίου του, 1984. Το φετινό Ιανουάριο, εκτοξεύτηκε στις πωλήσεις το 1984 και όχι μόνο. Σύντομα βρέθηκε στην κορυφή η κλασική παρέα δυστοπικών βιβλίων: Θαυμαστός καινούριος κόσμος, Δεν γίνονται αυτά εδώ, ενώ στο μεταξύ οι πωλήσεις του βιβλίου που ενέπνευσε τη σειρά The Handmaid’s Tale αυξήθηκαν κατά 30 τοις εκατό το 2016 (ελληνικός τίτλος: Η ιστορία της πορφυρής δούλης).

Ξαναδιαβάζουμε αυτούς τους γίγαντες του είδους, παρόλο που πλέον είμαστε συνηθισμένοι στην ιδέα της δυστοπίας στην ποπ κουλτούρα πλέον (για να είμαστε δίκαιοι, οι ταινίες Hunger Games έπαιξαν μεγάλο ρόλο). Ωστόσο, το δυστοπικό μυθιστόρημα – όπως το γνωρίζουμε σε όλη τη δόξα του ολοκληρωτισμού-  είναι ένα σχετικά νέο φαινόμενο. Πριν το 1900, μόνο ο σατιρικός συγγραφέας Τζόναθαν Σουίφτ (Τα ταξίδια του Γκιούλιβερ) έγραψε βιβλία που θα μπορούσαν να θεωρηθούν δυστοπικά και αυτά ακόμα με το ζόρι. Πότε άρχισαν τα δυστοπικά θέματα να απογειώνονται στα σύγχρονα έργα φαντασία; Υπάρχει κάποιο μοτίβο στην άνοδο και την πτώση τους καθ όλη αυτή την περίοδο;

Απαρχές

Αρχικά, υπήρχε η έννοια της ουτοπίας, το γιν απέναντι στο γιανγκ της δυστοπίας. Η ουτοπία ξεπήδησε από το μυαλό του σερ Τόμας Μουρ που έγραψε την Ουτοπία το 1516. Παραδόξως, ο Μουρ ήταν ιδιαίτερα επιφυλακτικός σχετικά με την ύπαρξη της ουτοπίας. Εξ άλλου, η ίδια η λέξη είναι ένα λογοπαιγνίο, ου+τοπος, ένας τόπος που δεν υπάρχει. Σύμφωνα με το σκεπτικό του Μουρ, δεν γνωρίζουμε τίποτα για έναν τέτοιο τόπο, συνεπώς δεν γίνεται να υπάρχει.

Αν η ουτοπία είναι ένα μέρος πολύ καλό για να είναι υπαρκτό, η δυστοπία είναι ένα μέρος που δεν θέλουμε να υπάρχει.

Σήμερα, το Oxford English Dictionary ορίζει τη δυστοπία ως «ένα φανταστικό μέρος ή κατάσταση, στην οποία όλα είναι δυσάρεστα ή άσχημα και συνήθως κυριαρχεί ο ολοκληρωτισμός ή η καταστροφή του περιβάλλοντος. Η πρώτη δημόσια χρήση του όρου εμφανίζεται με τον Τζον Στιούαρτ Μιλ το 1868. Σε μία ομιλία του στη Βουλή των Κοινοτήτων, ο Μιλ είπε: «Είναι ίσως πολύ κολακευτικό να τους αποκαλούμε ουτοπικούς, θα έπρεπε καλύτερα να λέγονται δυσ-τοπικοί ή κακο-τοπικοί» (η λέξη κακο-τοπια [cacotopia] πετάχτηκε γρήγορα στον σκουπιδοτενεκέ της ιστορίας. Αλλά μόνο αφού πέρασαν 50 χρόνια και οι συγγραφείς ιδιοποιήθηκαν τη λέξη, η ιδέα της δυστοπίας άρχισε να ριζώνει στη συνείδηση του κοινού.

Δεκαετίες 1920 & 1930: Η διαμόρφωση του είδους

Είναι λογικό το γεγονός ότι το σύγχρονο δυστοπικό μυθιστόρημα εμφανίστηκε στις αρχές του 20ου αιώνα. Επρόκειτο για μία περίοδο πολιτικής αναταραχής και παγκόσμιας ανησυχίας, με δύο παγκοσμίους πολέμους στο άμεσο μέλλον. Το μυθιστόρημα του Τζακ Λόντον, Η σιδερένια φτέρνα, δημοσιεύτηκε το 1908 και θεωρείται εξαιρετικά προφητικό σχετικά με τις διεθνείς εντάσεις που οδήγησαν στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ωστόσο, η δυστοπικό φαντασία γίνεται ένα διακριτό είδος λογοτεχνίας μετά τη δημοσίευση του Εμείς του Γιεβγκένι Ζαμιάτιν το 1921. Πριν από το Εμείς, τα έργα σχετικά με την προοπτική μιας «ιδανικής» κοινωνίας (με την εξαίρεση των Χ.Τζ. Γουέλς και Λόντον) συνήθως κατέληγαν  να έχουν ουτοπικό χαρακτήρα. Μετά το Εμείς,  το είδος έκανε μία σκοτεινή, απότομη πτώση (ή άνοδο), ανάλογα πώς το βλέπει κανείς. Αυτό το έργο καθιέρωσε πολλά από τα μοτίβα που στη συνέχεια κυριάρχησε στη δυστοπική φαντασία. Μεταξύ αυτών, συμπεριλαμβάνονται τα ανήσυχα φινάλε που δεν επιλύουν την κατάσταση και οι αυταρχικές κυβέρνησες που ξεπερνάνε κάθε όριο.

Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός ότι το βιβλίο του Ζαμιάτιν επηρεάσε σε μεγάλο βαθμό δύο βιβλία φαντασίας που βρίσκονται στην κορυφή του είδους μέχρι και σήμερα: Το 1984 του Όργουελ και το Θαυμαστός καινούριος κόσμος του Χάξλεϋ. Και τα δύο γράφτηκαν στη σκία ενός παγκοσμίου πολέμου. Και τα δύο προέβλεψαν ένα ακόμα πιο σκοτεινό μέλλον. Ομολογουμένως, οι κόσμοι μέσα σε αυτά τα δύο δυστοπικά μυθιστορήματα διαφέρουν σε πολύ μεγάλο βαθμό και οι επιρροές που ανησυχούσαν τους δύο συγγραφείς δεν ήταν οι ίδιες. Σύμφωνα με τον κριτικό, Νιλ Πόστμαν:

«Αυτό που φοβόταν ο Όργουελ ήταν εκείνοι που θα απαγόρευαν τα βιβλία. Αυτό που φοβόταν τον Χάξλεϋ ήταν ότι δεν θα υπήρχε κανένας λόγος να απαγορευτεί ένα βιβλίο γιατί δεν θα υπήρχε κανένας που θα ήθελε να το διαβάσει. Ο Όργουελ φοβόταν εκείνους που θα μας στερούσαν την πληροφορία. Ο Χάξλεϋ φοβόταν εκείνουν που θα μας έδιναν τόση πολλή που θα μας περιόριζε στην παθητικότητα και τον εγωκεντρισμό.  Ο Όργουελ φοβόταν ότι η αλήθεια θα αποκρύπτονταν. Ο Χάξλεϋ θα πνιγεί σε μία θάλασσα ασημαντότητας. Ο Όργουελ φοβόταν ότι θα ζούσαμε σε ένα πλαίσιο αιχμαλωσία. Ο Χάξλεϋ φοβόταν ότι θα γινόμασταν επουσιώδεις, απασχολημένοι με δευτερεύοντα πράγματα. Εν ολίγοις, ο Όργουελ φοβόταν ότι αυτό που φοβόμαστε θα μας καταστρέψει. Ο Χάξλεϋ φοβόταν ότι η επιθυμία μας θα μας καταστρέψει»

Όμως, το πλαίσιο του είδους τέθηκε, παρά τις διαφορές. Σε αυτή την πρώτη φουρνιά δυστοπικής φαντασίας, μπορούμε να δούμε τα θέματα  με τα οποία θα συνέχιζαν να ασχολούνται όλα τα μελλοντικά μυθιστορήματα: το πολιτικό κεφάλαιο, το νόημα της ελεύθερης βούλησης και, πιθανώς το πιο σημαντικό, ο φόβος του κράτους και της ανεξέλεγκτης εξουσίας της κυβέρνησης

Σημαντικότερα έργα δυστοπικής φαντασία της εποχής:

  • Θαυμαστός καινούριος κόσμος

Μέσα στο ανατριχιαστικό όραμα του Χάξλεϋ, οι άνθρωποι έχουν καταλήξει να λατρεύουν την ίδια την εξουσία που αναιρεί τις δυνατότητες σκέψης του.

  • 1984

Ενώ η δυστοπία του Χάξλεϋ στηρίζεται στην ευμάρεια και την ικανοποίηση, το 1984 του Όργουελ είναι απλά μουντός ολοκληρωτισμός: μια αξεπέραστη εξέταση της επιτήρησης, της πληροφορίας και του νοήματος της ελευθερίας. Γέννησε την έννοια του Μεγάλου Αδέρφου

  • Εμείς

Ο συχνά παραγνωρισμένος πατέρας των σύγχρονων δυστοπικών μυθιστορημάτων προϋπήρχε και του Όργουελ και του Χάξλεϋ και ενέπνευσε το Θαυμαστός καινούριος κόσμος.

  • Δεν γίνονται αυτά εδώ

Ένα μισό σατιρικό μυθιστόρημα που ανανέωσε τη δημοτικότητα του μετά το 2016. Το δεν γίνονται αυτά εδώ γράφτηκε το 1935 και προέβλεψε μία φασιστική Αμερική υπό τον έλεγχο ενός δικτάτορα

 Δεκαετίες 1950 και 1960: Πόλεμος και Τεχνολογία

Εντάξει, ξεπεράσαμε τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Καιρός να ανασάνουμε με ανακούφιση. Η μεταπολεμική αισιοδοξία θα κάνει τους συγγραφείς θα ευθυμήσουν, σωστά;

Συγγνώμη αλλά αυτό το γράφημα από το Goodreads λέει πως όχι!

Ο πολιτικός σχολιασμός χαρακτήρισε πολλά από τα δυστοπικά θέματα που εμφανίστηκαν με το τέλος του πολέμου. Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος ενίσχυσε την προοπτική του Γ’ και της Αποκάλυψης. (δείτε σχετικά: το κλασικό Player Piano του 1952 από τον Βόνεγκατ και το The Penultimate Truth του 1964 από τον Ντικ). Αναγνωρίζουμε τις διαφορές ανάμεσα στην φαντασία με θέμα την αποκάλυψη και τη δυστοπική φαντασία αλλά υπάρχουν κοινά στοιχεία όταν αναφέρονται σε κοινωνίες που καταρρέουν και τις κυβερνήσεις τους.

Παρεπιπτόντως, αυτή την περίοδο βγήκε στην επιφάνεια η εντεινόμενη δυσπιστία των συγγραφέων με την τεχνολογία. Ορισμένες σημαντικές τεχνολογικές εξελίξεις της περιόδου περιλαμβάνουν:

  • την επινόηση του τεστ Τούρινγκ (ένα τεστ νοημοσύνης σε υπολογιστές)
  • τη δημιουργία του τεχνητού δορυφόρου Σπούτνικ 1
  • την εφεύρεση του πρώτου προσωπικού υπολογιστή

Ως αποτέλεσμα, τα δυστοπικά μυθιστορήματα ξεκίνησαν να μπλέκονται με το χτίσιμο κόσμων επιστημονικής φαντασίας, όπως συμβαίνει στο μυθιστόρημα του 1968 από τον Ντικ, Το ηλεκτρικό πρόβατο.

Σημαντικότερα έργα δυστοπικής φαντασία της εποχής:

  • Το κουρδιστό πορτοκάλι

Η πλύση εγκεφάλου ενός ακραία βίαιου νέου στα πλαίσια της δυστοπικής αλλά εφησυχασμένης κοινωνίας του έργου, επιτρέπει στο συγγραφέα, Άντονυ Μπέρτζες, να θέσει το ερώτημα: «Είναι καλύτερο για τον άνθρωπο να έχει επιλέξει το κακό από το να του επιβληθεί το καλό?»

  • Player Piano

Τα άρθρα γνώμης στο ίντερντετ σχετικά με τις μηχανές που θα κυριαρχούν στο μέλλον ούτε που πλησιάζουν το έργο του Βόνεγκατ το οποίο τοποθετείται σε μία ταξικά διαιρεμένη κοινωνία μετά τον Γ’ Παγκόσμιο Πόλεμο

  • Make Room! Make Room!

Ένα κλασικό μυθιστόρημα υπερ-πληθυσμού. Σε μία Νέα Υόρκη που κατακλύζεται από το έγκλημα, η τροφή εκλείπει και η κυβέρνηση μοιράζει μερίδες μιας μυστηριώδους ουσιας που αποκαλούν “Soylent Green”

  • Φαρενάιτ 451

Θα αναρωτιέστε: προς τι ο τίτλος, Φαρενάιτ 451? Είναι η θερμοκρασία στην οποία παίρνει φωτιά το χαρτί τον βιβλίων. Στον κόσμο του Ρέι Μπράντμπερτ, όλα τα βιβλία είναι απαγορευμένα — και καίγονται

  • Το ηλεκτρικό πρόβατο

Ενας άνδρας αναρωτιέται σχετικά με τη διαφορά ανάμεσα στους ανθρώπους και τα ανδροειδή που πρέπει να σκοτώσει. Αποτέλεσε την έμπνευση για την ταινία του 1982, Blade Runner.

Το αφιέρωμα θα συνεχίζεται στο Β’ Μέρος με τα πιο σημαντικά έργα από το 1970 μέχρι σήμερα! Διαβάστε το εδώ.

 

TAGGED:1984a clockwork orangeAldus HuxleyGeorge OrwellJack LondonPhillip DickYevgeny Zamyatin
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΑλέξανδρος Μινωτάκης
Follow:
Συνάντησε μικρός το Star Wars και έκτοτε βρήκε πως θέλει να γίνει Jedi. Προπονείται με διαλογισμό 18 ώρες την μέρα. Τις υπόλοιπες τις περνάει καμουφλαρισμένος ως υποψήφιος διδάκτορας γιατί κανείς δεν του είπε πως ανακλήθηκε το Order 66.
Προηγούμενο άρθρο Ο Μαύρος Πύργος, το αδιάλειπτο ταξίδι προς την λύτρωση
Επόμενο άρθρο Sex, Drugs & Hard Rock
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
13 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

Τα 75 καλύτερα καρέ στην ιστορία του σινεμά(part 2,1962-1987)

Έφη Kαραχάλιου
Έφη Kαραχάλιου
29 Μαΐου 2017
Βιβλία

Ας Σηκώσουμε Ψηλά Την Ασπιδίστρα – Ο νατουραλισμός του χθες, απλός ρεαλισμός του σήμερα

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
27 Ιανουαρίου 2025
Cinema

Οι 7 καλύτερες ταινίες με μάσκες στην ιστορία του σινεμά

Έφη Kαραχάλιου
Έφη Kαραχάλιου
24 Φεβρουαρίου 2020
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?