Η θρυλική ασασίνος Σελέινα Σαρντόθιεν εκτίει την ποινή της στα αλατωρυχεία της Εντοούβιερ, όπου οι μέρες μοιράζονται ανάμεσα στη σκληρή χειρωνακτική εργασία της εξόρυξης αλατιού και στα καθημερινά μαστιγώματα, υπό συνθήκες πείνας και εξαθλίωσης. Μέχρι τη μέρα που ο διάδοχος του θρόνου της Άνταρλιν, Ντόριαν Χάβιλιγιαρντ, την καλεί και της κάνει μια δελεαστική πρόταση: να γίνει η Υπέρμαχος του βασιλιά και πατέρα του, το δεξί του χέρι και πολεμίστρια που θα τον προστατεύει και θα τον ακολουθεί σε κάθε του βήμα, με αντάλλαγμα την ελευθερία της λίγα χρόνια αργότερα. Για να κερδίσει, όμως, τη θέση της Υπερμάχου, η Σελέινα πρέπει να επικρατήσει σε έναν διαγωνισμό με αντιπάλους τους πιο ικανούς φονιάδες, κλέφτες και πολεμιστές της Άνταρλιν, έναν διαγωνισμό εν δυνάμει επικίνδυνο για την ίδια της τη ζωή.
Η Σελέινα θα δεχτεί και, μαζί με τον διάδοχο και με συνοδό τον λοχαγό της Βασιλικής Φρουράς, Κέολ Γουέστφολ, θα ξεκινήσουν το μακρύ ταξίδι για το γυάλινο κάστρο του Ρίφτχολντ. Εκεί, η Σελέινα θα ξεκινήσει καθημερινές, εντατικές προπονήσεις, με εκπαιδευτή της τον Κέολ, θα διαγωνίζεται εβδομαδιαία στις Δοκιμασίες απέναντι σε μια σειρά από επικίνδυνους, ανταγωνιστικούς υποψήφιους Υπέρμαχους, ενώ ταυτόχρονα εισέρχεται όλο και πιο βαθιά στη ζωή και την καθημερινότητα του κάστρου: θα γίνει στενή φίλη με τη φιλοξενούμενη πριγκίπισσα Νιχίμια, διάδοχο του μακρινού βασιλείου της Ίλγουει, που επαναστατεί ενάντια στην κυριαρχία της Άνταρλιν, αλλά και θα γνωρίζεται ολοένα και καλύτερα με τον πρίγκιπα Ντόριαν. Όμως, ξαφνικά οι Υπέρμαχοι αρχίζουν να δολοφονούνται ο ένας μετά τον άλλον, τα πτώματά τους βρίσκονται διαμελισμένα και κατακρεουργημένα, ενώ με τη Σελέινα θα επικοινωνήσουν πλάσματα αλλόκοσμα για να την προστατεύσουν. Κάτι ζοφερό ελλοχεύει βαθιά μέσα στο κάστρο και ίσως η Σελέινα να είναι η μόνη που μπορεί να σώσει το Ρίφτχολντ, αλλά και ολόκληρο τον κόσμο της Ιρίλγια, από αυτές τις μοχθηρές δυνάμεις.
Το πρώτο βιβλίο της ομότιτλης σειράς – σταθμού για το είδος του fantasy, Γυάλινος Θρόνος, που η συγγραφέας του, Sarah J. Maas, έγραψε μόλις στα 16 της χρόνια, έχει μεταφραστεί σε 38 γλώσσες και έχει πουλήσει περισσότερα από 25 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως, μεταφράζεται τώρα για πρώτη φορά στα ελληνικά από τις εκδόσεις Ψυχογιός και διά χειρός Έλλης Συλλογίδου. Στον Γυάλινο Θρόνο, η Maas ξεκινά να οικοδομεί το σύμπαν της Ιρίλγια και του βασιλείου της Άνταρλιν, μιας αυταρχικής μοναρχίας όπου η μαγεία έχει απαγορευθεί, τα ξωτικά είναι εξόριστα ή εκτελεσμένα και κάθε εχθρός του βασιλείου βρίσκεται νεκρός ή έγκλειστος στα κάτεργα της Εντοούβιερ. Η ιμπεριαλιστική αυτοκρατορία της Άνταρλιν έχει λεηλατήσει πόλεις, έχει σφαγιάσει ολόκληρους λαούς και άμαχο πληθυσμό και έχει παραδώσει στις φλόγες τις βιβλιοθήκες και εν γένει την πολιτιστική κληρονομιά ολόκληρης της Ιρίλγια.
Το premise της ιστορίας, αυτό της αιχμάλωτης, διαβόητης δολοφόνου που χρειάζεται να διαγωνιστεί για να ανακτήσει την ελευθερία της, ενώ ταυτόχρονα προσαρμόζεται από τις βάναυσες συνθήκες διαβίωσης των φυλακών στην αριστοκρατική καθημερινότητα της ζωής στο κάστρο, είναι πανέξυπνο και συναρπαστικό. Η Σελέινα Σαρντόθιεν είναι μια δυναμική, ανεξάρτητη και παντοδύναμη πολεμίστρια, μια επικίνδυνη ασασίνος, την οποία οι άντρες συναγωνιστές της υποτιμούν λόγω του φύλου και της εντυπωσιακής εξωτερικής της εμφάνισης, μόνο για να τους διαψεύσει και να τους κατατροπώσει σε κάθε πεδίο μάχης – ένας γυναικείος χαρακτήρας σάρκινος, τρισδιάστατος, φεμινιστικός και άρτια δομημένος.
Το trope του love story που χρησιμοποιεί η Maas, αυτό του ερωτικού τριγώνου σε συνδυασμό με enemies-to-lovers, εκτελείται στην εντέλεια: από τη μια, ο λιγομίλητος και αυστηρός λοχαγός Κέολ, αρχικά επιφυλακτικός απέναντι στη Σελέινα και καταπιεστικός όσον αφορά την εκπαίδευσή της, μέχρι να αρχίσουν να γνωρίζονται καλύτερα, να αναπτύσσουν ένα ιδιότυπο δέσιμο και να συνειδητοποιούν πως έχουν πολύ περισσότερα κοινά από όσα νόμιζαν, και από την άλλη, ο πρίγκιπας Ντόριαν, υπερόπτης, αλαζόνας και με διαφορετική γυναίκα κάθε βράδυ στο κρεβάτι του, ταξικός εχθρός της Σελέινα και διάδοχος του θρόνου στο βασίλειο που κατέστρεψε όσα εκείνη αγαπούσε, όμως με μια αμοιβαία έλξη ανάμεσά τους στην οποία δε θα μπορούν να αντισταθούν.
Οι περιγραφές της Maas είναι γλαφυρές και παραστατικές, μεταφέρουν πλήρως τον αναγνώστη στο ρεαλιστικό, εναργές σύμπαν που χτίζει, ενώ το λεξιλόγιο είναι πλούσιο και εκλεπτυσμένο, χαρακτηριστικό του είδους και σίγουρα αναντίστοιχο του νεαρού της ηλικίας της συγγραφέα όταν το βιβλίο γράφτηκε. Ένα μυθιστόρημα συναρπαστικό, που διαβάζεται απνευστί και κρατά διαρκώς το σασπένς αμείωτο, ένα δεξιοτεχνικό αμάλγαμα του είδους του fantasy με το αγωνιώδες murder mystery, το φλογερό, slow-burn love story, αλλά και με το πολιτικό μυθιστόρημα, τη διεισδυτική ματιά στα μικροπολιτικά παιχνίδια ενός διεφθαρμένου κράτους και στις ραδιουργίες και δολοπλοκίες των σημαινόντων προσώπων του. Ο Γυάλινος Θρόνος είναι η απολαυστική εισαγωγή σε ένα μεθοδικά οικοδομημένο σύμπαν, του οποίου τη συνέχεια ανυπομονούμε να διαβάσουμε.