Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Ο Ζητιάνος – Η ιστορίας μιας αέναης εκμετάλλευσης
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Comic > Ελληνικά > Ο Ζητιάνος – Η ιστορίας μιας αέναης εκμετάλλευσης
ComicΕλληνικά

Ο Ζητιάνος – Η ιστορίας μιας αέναης εκμετάλλευσης

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 5 Δεκεμβρίου 2019
Τελευταία Ενημέρωση 17 Μαρτίου 2025
5 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Ο Ζητιάνος του Καρκαβίτσα υπήρξε ένα από τα σημαντικότερα έργα της νεοελληνικής γραμματείας για πληθώρα λόγων. Σημαντικός ανάμεσα τους υπήρξε η γλώσσα, σε μια εποχή που το ζήτημα ήταν ακόμα ρευστό, αλλά κυριότερος ίσως η  κυνική απόδοση της ανθρώπινης εκμετάλλευσης, στο σημείο της εξαθλίωσης,  η οποία τίθεται τόσο άμεσα, βάναυσα σχεδόν, στο προσκήνιο, που ο αναγνώστης δεν μπορεί παρά να νιώσει τρόμο (και δίκαιο θυμό) απέναντι της. Δε θα ήταν υπερβολή να πει κανείς πως αυτής η έκταση αλλοτρίωσης, από μια ανθρωπιστική σκοπιά, την οποία αντίκρισε ο Καρκαβίτσας στα ταξίδια του στην επαρχιακή Ελλάδα, παραμένει σε μεγάλο βαθμό κυρίαρχη και σήμερα. Έτσι το ίδιο το έργο, παρά την αλλαγή της πολιτισμικής ατμόσφαιρας που επέφεραν τα χρόνια, παραμένει επίκαιρο.

Αυτή την αλλοτρίωση, την εξαθλίωση αμόρφωτων ανθρώπων από έναν άνθρωπο με γνώσεις αλλά παντελή έλλειψη οποιασδήποτε ηθικής (ή και ταξικής) συνείδησης αναλαμβάνει να μεταφέρει ο Κannelos Cob στην πρόσφατη graphic novel μεταφορά του έργου, η οποία κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Polaris.

Το κόμικ ακολουθεί και περιγράφει σκηνές που δυστυχώς η κρίση κατέστησε ξανά επίκαιρες: την ανάγκη των ανθρώπων που υποφέρουν να πιστέψουν ότι κάποιος μεσσίας, κάποια μαγεία, κάποιο θαύμα θα τους σώσει, ως άλλοι μοιραίοι. Ακόμα και αν αυτός ο μεσσίας είναι ένας απατεώνας, αυτή η μαγεία κάποιο δηλητήριο και αυτό το θαύμα ένα… βαμμένο γαϊδουράκι. Αλλά για αυτά τα ψέματα είναι διατεθειμένοι να φτάσουν μέχρι το τέλος, να νεκραναστήσουν μύθους και τέρατα ή, πιο πιθανό, να γίνουν οι ίδιοι έτσι.

Την ίδια στιγμή το κόμικ καταφέρνει και μεταφέρει όλη την οξύτητα του λόγου του Καρκαβίτσα, που δεν είχε καμία αγάπη για τους ανθρώπους που περιέγραφε: κανένας δεν παρουσιάζεται άμοιρος ευθυνών, κανένας δε ζωγραφίζεται (μεταφορικά και κυριολεκτικά) με πιο απαλά χρώματα. Οι άνθρωποι περιγράφονται όχι ως καλοί ή κακοί, απλά ως άνθρωποι εγωιστές, σε ένα πλέγμα εξουσιαστικών σχέσεων, οι περιορισμένοι ορίζοντες των οποίων τους αναγκάζουν να προσπαθούν για τις πιο άμεσες και εύκολες λύσεις, και την ίδια στιγμή, τις πιο πεζές: ένα παιδί αρσενικό, μια καλή σοδειά, ένα κακό στον γείτονα. Εκεί φτάνει η φιλοδοξία τους.

Το πολιτικό κομμάτι παραμένει κυρίαρχο. Μια χώρα πρόσφατα απελευθερωμένη, η οποία έχει βιώσει τόσο πολύ τα σύνδρομα της προηγούμενης περιόδου που δεν μπορεί να καταλάβει ουσιαστικά τη διαφορά. Για τους κατοίκους της Θεσσαλίας (και τώρα της Ελλάδα) η αλλαγή είναι μόνο τυπική. Οι σχέσεις εξουσίας παραμένουν ισχυρές και δομημένες στην προηγούμενη περίοδο, οι γυναίκες παραμένουν στο σπίτι και αναγκασμένες να προσέχουν την οικογένεια και τα παιδιά, θύματα βίας νομιμοποιημένης και, στο μυαλό τους, αναπόφευκτης. Όλες οι κινήσεις που γίνονται στο κόμικ δεν τις αναιρούν, αλλά αντίθετα τις αναμοχλεύουν, καθιστώντας τις έκδηλες. Όταν όλα τελικά τελειώνουν, ο Τζιριτόκωστας προχωρά, ένα αέναο σύμβολο παρασιτικής εκμετάλλευσης…

Ο Kanellos Cob είναι επί της ουσίας εικονογράφος και εκεί εστιάζεται και η μεγαλύτερη δυναμική του κόμικ. Mε χρώματα ζεστά, γήινα και φωτισμένα, πλάθει τις εικόνες και τις περιγραφές του Καρκαβίτσα, δίνοντας τους νέα ζωή. Πιστός στο κείμενο, στο ύφος και στο πνεύμα του Καρκαβίτσα, το σχέδιο του Cob ακολουθεί τον λόγο του Αθηναίου λόγιου τόσο στις νατουραλιστικές σχεδόν περιγραφές της ζωής των κατοίκων του κάμπου, όσο και στις μεταφυσικές χροιές των περιγραφών του ίδιου του ζητιάνου, του τρανού Τζιριτόκωστα.

Όλα τα πρόσωπα παρουσιάζουν μια ενδιαφέρουσα πλαστικότητα, όμως σε αυτό του ζητιάνου, ο Cob δίνει και τη μεγαλύτερη προσοχή. Επαίτης, απόκληρος, αφεντικό, μάγος, σωτήρας, γιατρός και εξορκιστής, ο Τζιριτόκωστας αλλάζει ρόλους και προσωπεία γρήγορα και με μαεστρία, ένα σημαίνον με πολλά σημαινόμενα, φαινομενικά ελεύθερο από τις σχέσεις που δένουν τους υπόλοιπους χαρακτήρες.  Φαινομενικά μόνο, γιατί ουσιαστικά ο Τζιριτόκωστας είναι μια μορφή εξουσιαστική, η οποία κυριαρχεί με τη δική του ημιμάθεια στους αμαθείς χωρικούς.  Και έτσι επιτελεί όλους τους ρόλους που καθιστούν τις ζωές των ανθρώπων γύρω του αβίωτη: είναι ο πολιτικός που εκμεταλλεύεται, είναι ο δικηγόρος που λέει ψέμματα, είναι ο ιερέας που καταριέται, είναι ο γιατρός που αδιαφορεί. Όλη του η ζωή είναι για το κέρδος και τελικά κέρδος αποκτά, χωρίς καμία επιβάρυνση. Ο Τζιριτόκωστας, όσο απεχθής και αν φαίνεται, είναι το αρτιότερο παράδειγμα καπιταλιστή, τότε και ειδικά τώρα, στις ύστερες εποχές των ταυτόχρονων αφηγήσεων.

Τελικά o Ζητιάνος ίσως και να χρειαζόταν την κόμικ μεταφορά, αν μη τι άλλο, για μία ανανέωση και μια υπενθύμιση ότι το έργο του Καρκαβίτσα είναι επίπονα επίκαιρο.

Στο Ζητιάνο απονεμήθηκαν τα βραβεία Καλύτερου Σχεδίου και Καλύτερου Εξωφύλλου στα Ελληνικά Βραβεία Κόμικς 2020

TAGGED:Kanellos Cobεκδόσεις PolarisΖητιάνοςΚαρκαβίτσας
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο Spider- man: Οικογενειακή υπόθεση – Τhis time is personal
Επόμενο άρθρο Πόναν ο Μάρμαρος – Μια επική παρωδία
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
13 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Comic

Χριστούγεννα… αλλιώς – Eπτά διαφορετικές προτάσεις comics για τις γιορτές

Ίωνας Αγγελής
Ίωνας Αγγελής
25 Δεκεμβρίου 2023
ComicΕλληνικά

Μέρες Λατρείας – Ελληνικό teen story όπως μας αξίζει

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Αλέξανδρος Μινωτάκης
26 Σεπτεμβρίου 2021
ComicΕλληνικά

Οι νικητές των Ελληνικών Βραβείων Κόμικς 2020 και μία μικρή αποτίμηση

admin
admin
17 Μαρτίου 2025
AdvertorialsExclusive

Καλοκαίρι, ώρα για… διάβασμα – Βιβλιοφιλικός οδηγός για τα εφόδια της παραλίας

admin
admin
1 Νοεμβρίου 2021
ComicΕλληνικά

Μπλε Κομήτης #2: Οι 5 καλύτερες στιγμές του

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
29 Δεκεμβρίου 2017
ComicΕλληνικά

Γυμνά Οστά – Στις εσχατιές του πολιτισμού

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
5 Ιουλίου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?