Αν έχεις αναρωτηθεί αν η Anne Boleyn θα ήταν influencer στην εποχή των social media ή αν η Catherine Parr τραγουδούσε σαν την Alicia Keys, τότε όλες τις απαντήσεις θα τις βρεις στο rock musical των Toby Marlow και Lucy Moss «Six: The Musical».
Το όχι και τόσο μακρινό 2017, στο Πανεπιστήμιο του Cambridge, δύο φοιτητές στο τελευταίο εξάμηνο των σπουδών τους ενώνουν τις δυνάμεις τους και εμπνευσμένοι από την εμπορικοί επιτυχία του επίσης ιστορικού rock musical Hamilton προσεγγίζουν με ανατρεπτικό τρόπο μια από τις πιο χιλιοειπωμένες ιστορίες. Το αποτέλεσμα; Ένα φεμινιστικό ροκ μιούζικαλ, στο οποίο οι έξι σύζυγοι του Ερρίκου του Όγδοου έχουν σχηματίσει girl group και προσπαθούν να αποφασίσουν για το ποια θα στεφθεί αρχηγός της μπάντας τραγουδώντας τραγούδια για τη ζωή και τον γάμο τους με το βασιλιά. Το στέμμα θα κερδίσει η βασίλισσα με το πιο τραγικό backstory.
Ήδη από το σχολείο, διδασκόμαστε ιστορία από τη ματιά των σημαντικών ανδρών. Μαθαίνουμε για τα κατορθώματα τους, τις κατακτήσεις τους και τα σφάλματα τους. Οι γυναίκες, συνήθως παραγκωνίζονται σε ρόλους υποστηρικτικούς. Το «SIX» απορρίπτει αυτή την συντηρητική μέθοδο και δίνει την ευκαιρία στις έξι βασίλισσες να αποκαταστήσουν την υπόληψή τους, εξιστορώντας τα γεγονότα από την δική τους οπτική. Για παράδειγμα, γίνεται ξεκάθαρο το γεγονός ότι η Anna Boleyn (όπως και η αδερφή της) αποτέλεσε πιόνι στις πολιτικές βλέψεις του πατέρα της. Παράλληλα, πολλοί ιστορικοί κατηγορούν την Katherine Howard για την από νεαρή ηλικία ενεργή σεξουαλική ζωή της. Εδώ γίνεται ξεκάθαρο πως η Howard υπήρξε θύμα χρόνια σεξουαλικής εκμετάλλευσης και κακοποίησης από τους άνδρες, ενώ υπογραμμίζεται η αθωότητα της και οι συνεχείς της απογοητεύσεις στον ερωτικό τομέα. Είναι αισθητή η απουσία ανδρικών ρόλων, τόσο στο καστ, όσο και στη live μπάντα, που πάντα συνοδεύει τις παραστάσεις. Για όλους τους ανδρικούς χαρακτήρες γίνονται αναφορές στα τραγούδια, αλλά το κοινό παρακολουθεί μόνο τις αντιδράσεις των Έξι βασιλισσών στις ενέργειές τους.
Σ’ αυτό το σημείο πρέπει να γίνει αναφορά στην σκηνική παρουσία των Έξι. Τίποτα δεν είναι παραδοσιακό. Οι Marlow και Moss απορρίπτουν τις ταμπέλες που έχουν βάλει οι ιστορικοί και δημιουργούν νέες περσόνες για τις πρωταγωνίστριες τους, εμπνευσμένοι από σύγχρονες ποπ τραγουδίστριες. Έτσι, οι διαζευγμένες φορούν κορώνες με καρφιά, οι απαγχονισμένες τσόκερ, οι Seymour και Parr που ο γάμος τελείωσε από το θάνατο του ενός, κρίκους ως σύμβολο για τις βέρες και εν τέλει, οι δύο που έζησαν περισσότερο από τον Ερρίκο, παντελόνι ή σορτς. Αναλυτικότερα για κάθε βασίλισσα:
1)Catherine of Aragon
H βασιλεία της είναι η πιο μακροχρόνια, κρατά 24 χρόνια. Αντιμετωπίζει με ψυχραιμία τις (τουλάχιστον τρεις επιβεβαιωμένες) εξωσυζυγικές σχέσεις του Ερρίκου. Λουσμένη στα χρυσά με εντυπωσιακές βάτες στους ώμους της, δεν χωράει καμία αμφιβολία πως έμπνευση για εκείνη αποτελεί η Beyonce. Οι αναφορές στη βετεράνο βασίλισσα της ποπ σκηνής δεν σταματούν στην Aragon, αλλά εμφανίζονται διαρκώς στη διάρκεια του έργου στις υπόλοιπες βασίλισσες («Alright ladies, let’s get in reformation.»)
2) Anne Boleyn
Σ’ αυτή την ιστορία η Anne Boleyn είναι μια πανκ πριγκίπισσα που προσπαθεί να ζήσει μια ενδιαφέρουσα ζωή. Πίσω από το χαρακτήρα της κρύβεται η Avril Lavigne. Οι ιστορικοί την θεωρούν σοβαρή και πονηρή. Εδώ, το εν λόγω αφήγημα ανατρέπεται και το κοινό παρακολουθεί μια Boleyn που πρώτα μιλάει και μετά σκέφτεται.
3) Jane Seymour
Η ιστορία της Jane αγγίζει τα όρια του δακρύβρεχτου. Ως η μόνη σύζυγος που αγάπησε ο Ερρίκος, επειδή του χάρισε τον πολυπόθητο γιο, η Jane πεθαίνει στη γέννα και ο γιος της λίγο αργότερα. Κατά τη διάρκεια του τραγουδιού της, μιας συγκινητικής μπαλάντας με φωνητικά που θυμίζουν Adele, βρίσκεται μόνη της στη σκηνή, υπογραμμίζοντας έτσι τον πόνο και την απώλεια.
4) Anna of Cleves
Αδιαμφισβήτητα, η πιο κερδισμένη από τον γάμο της με τον Ερρίκο, ο οποίος, σύμφωνα με το ιστορικό αφήγημα, απογοητεύτηκε όταν συνειδητοποίησε πως δεν έμοιαζε με το πορτραίτο της. Έπειτα από δύο βδομάδες κοινής συζυγικής ζωής και ένα διαζύγιο που της εξασφάλισε περιουσία, αποσύρθηκε σε ένα παλάτι, έχοντας εν τέλει τη μακροβιότερη ζωή. Η Cleves δεν θα κερδίσει το διαγωνισμό και το ξέρει. Το τραγούδι της είναι ένας δυναμικός ύμνος για την αυτοεκτίμηση, όπως μας διδάσκει η Rihanna.
5) Katherine Howard
Η Ariana Grande είναι η προφανής επιλογή για την δημιουργία του χαρακτήρα της νεαρής (ήταν μόλις δεκαεννέα ετών όταν εκτελέστηκε) Howard. Η χαρακτηριστική αλογοουρά, ο στενός κορσές και η μίνι φούστα συνοδεύουν το εθιστικό ποπ τραγούδι της που αποκαλύπτει βαθιά ριζωμένες πατριαρχικές αντιλήψεις για τη γυναικεία σεξουαλικότητα, επίκαιρες μέχρι και το σήμερα και το slut-shaming.
6) Catherine Parr
Τελευταία είναι η Catherine Parr. Ερωτευμένη με άλλον, μέχρι που ο Ερρίκος διέλυσε τον αρραβώνα και την έκανε δική του. Η Parr δεν χρειάζεται την αγάπη κανενός άνδρα και η R&B μπαλάντα της στο στυλ της Alicia Keys το καθιστά σαφές.
Ίσως, απροσδόκητα, το καλλιτεχνικό ταλέντο, όπως και το edgy βρετανικό χιούμορ των Marlow και Moss να βρίσκεται στο “HouseofHolbein”, ένα χορευτικό τέκνο beat-άκι για τον Hans Holbein τον Νεώτερο, ένα ζωγράφο στην υπηρεσία των Ερρίκου Η’, ο οποίος δημιούργησε τα πορτραίτα των Seymour, Cleves και Howard. Το τραγούδι αποκαλύπτει αντίληψη πως οι γυναίκες πρέπει να υπακούσουν σε παράλογες απαιτήσεις και να υποστούν τοξικές διαδικασίες προκειμένου να ταιριάζουν με τα πρότυπα ομορφιάς της εκάστοτε εποχής.
Εν κατακλείδι, πέρα από τις επιφανειακές διαφορές τους, οι Έξι είναι κάτι παραπάνω από σύζυγοι του Ερρίκου του Όγδοου ή θύματα στο βωμό ενός πατριαρχικού αφηγήματος. Είναι βασίλισσες, υπεύθυνες για τις ιστορίες τους. Πέρα από το γεγονός ότι πρόκειται για ένα ψυχαγωγικό υπερθέαμα διάρκειας 75 λεπτών, πολύ περισσότερο το «SIX: The Musical!» αποκαλύπτει πηγαία λάθη στο τρόπο που προσεγγίζουμε τα γεγονότα του παρελθόντος. Είναι ένας φεμινιστικός ύμνος για όλες τις γυναίκες και θηλυκότητες που η ιστορία έκρινε άδικα και τους ανέθεσε αναχρονιστικούς ρόλους και για όλες αυτές που θα γράψουν τα νέα κεφάλαια.
We’re one of a kind, no category.