Τον Δεκέμβριο του 2018, κατά τη διάρκεια του Athenscon 2018, μία ευχάριστη έκπληξη αποτέλεσε το κόμικ «1800» (εκδόσεις Jemma Press), μία νέα σειρά από τον Θανάση Καραμπάλιο… μισό λεπτό, ποιος; Προς έκπληξη όλων, αυτό το νέο κόμικ πρόκειται για δημιουργία ενός πρωτοεμφανιζόμενου – στην Ελληνική σκηνή – καλλιτέχνη.
Το 1800 ήταν ένα ιδανικό ντεμπούτο, με το οποίο ο Καραμπάλιος γρήγορα τράβηξε την προσοχή μας, με φόντο την ελληνική πραγματικότητα στις αρχές του 19ου αιώνα, μιας περιόδου πλούσιας σε πρόσωπα και γεγονότα και με μεγάλο ιστορικό ενδιαφέρον, και με πρωταγωνιστή τον Δήμο Καραμάνο και την οικογένειά του. Φέτος, στο Comicdom Con Athens 2019, έκανε την εμφάνισή του και το δεύτερο μέρος του 1800, αλλά εκτός από αυτό, την Παρασκευή 19 Απριλίου στα Ελληνικά Βραβεία Κόμικς, ο Καραμπάλιος βραβεύτηκε στην κατηγορία «Καλύτερου Πρωτοεμφανιζόμενου Καλλιτέχνη». Και πραγματικά του άξιζε!
Στην παρακάτω συνέντευξη, μας μιλά για τις πρώτες του εντυπώσεις από την Ελληνική σκηνή κόμικς, για το κόμικ «1800» και για τα Ελληνικά Βραβεία Κόμικς…
— Πως είναι δυνατόν να κάνει κάποιος ντεμπούτο με ένα από τα καλύτερα κόμικ που έχουμε δει έως τώρα στην Ελληνική σκηνή των κόμικς;
Το να κάνω το ντεμπούτο μου με ένα κόμικ σαν το 1800 έχει να κάνει με τον εσωτερικό ψυχαναγκασμό μου, στην ανάγκη μου να κάνω κάτι όσο πιο ολοκληρωμένο και άρτιο γίνεται.
Ευχαριστώ πολύ. Πραγματικά με κολακεύεις. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Κοντεύω τα σαράντα και διαβάζω, σκιτσάρω και ζω με τα κόμικς από τα πέντε. Το να κάνω το ντεμπούτο μου με ένα κόμικ σαν το 1800 έχει να κάνει με τον εσωτερικό ψυχαναγκασμό μου, στην ανάγκη μου να κάνω κάτι όσο πιο ολοκληρωμένο και άρτιο γίνεται. Δεν είναι το πρώτο κόμικ που επιχείρησα να κάνω, είναι το πρώτο που τελείωσα. Και γλίτωσε το συρτάρι ή τον κάδο χάρις στην επιμονή της γυναίκας μου.
— Ποιες είναι οι βασικές σου εμπνεύσεις, κόμικς και δημιουργοί;
Τα πάντα! Μ’ αρέσει και η ευρωπαϊκή και η αμερικάνικη, ακόμα και το manga. Γενικά από παιδί τα κόμικς μαγνητίζουν το βλέμμα μου, είναι σχέση αγάπης για μένα.
Όσον αφορά στους δημιουργούς πιο πολύ μου αρέσουν οι Αμερικάνοι, Andy Kubert, Jim Lee, Todd McFarlane. Σεναριακά Alan Moore, Neil Gaiman και μπορώ να συνεχίσω να σου μιλάω για ώρες!
— Πότε συνέλαβες την ιδέα του «1800»;
Το δεύτερο μεγάλο πάθος που έχω εκτός από τα κόμικ, είναι η ιστορία. Το 2013 διαβάζοντας για τον Κολοκοτρώνη είδα ότι ανέφερε τον Νικοτσάρα, κλεφτοκαπετάνιο – αρματολό του Ολύμπου και της Ελασσόνας, της περιοχής που γεννήθηκα. Κάπως έτσι ξεκίνησε στο μυαλό μου, ψάχνοντας περισσότερα για τον Νικοτσάρα, σιγά σιγά γεννήθηκε η ιστορία του Καραμάνου.
— Τι σημαίνει για εσένα το «1800»;
Θεωρώ ότι ο καλύτερος τρόπος για να βρεις τον δρόμο σου είναι να θυμηθείς από που ήρθες.
Το 1800 για μένα έχει να κάνει με την αλήθεια. Την αλήθεια με την ετυμολογική της έννοια, της «μη- λήθης». Επεξηγώ: βρισκόμαστε σαν λαός σε ένα κρίσιμο ιστορικό σημείο και φαίνεται να έχουμε χάσει το δρόμο μας. Θεωρώ ότι ο καλύτερος τρόπος για να βρεις το δρόμο σου είναι να θυμηθείς από πού ήρθες. Γι’ αυτό το 1800 ξεκινάει στην ιδιαίτερη μου πατρίδα. Είναι μια προσπάθεια προσωπική και ελπίζω να αγγίξει αρκετούς ανθρώπους, στο να πιάσουμε το νήμα από την αρχή. Να δούμε δηλαδή από πού ήρθαμε, που καταλήξαμε και που θα πάμε.
— Παρευρισκόμενος στα Athenscon, Comicdom αλλά και The Comic Con, ποια εντύπωση σχηματίζεις για την Ελληνική σκηνή κόμικς;
Η Ελληνική σκηνή κόμικς είναι ένα ζωντανό εξελισσόμενο φαινόμενο και μόνο ελπίδα με γεμίζει.
Έχω παρευρεθεί και στα τρία ως επισκέπτης, αλλά το φετινό Comicdom ήταν το πρώτο μου ως καλλιτέχνης. Το ντεμπούτο μου στα φεστιβάλ έγινε στο Comic ’n’ Play της Θεσσαλονίκης τον Νοέμβριο του ’18. Στο Comic ‘n’ Play και το LAComicsFestival μπόρεσα να συζητήσω περισσότερο με τους συναδέλφους και η εντύπωση που σχηματίζω είναι πολύ θετική.
Είναι ελπιδοφόρο ότι υπάρχουν τόσα νέα παιδιά με νέες ιδέες, διαφορετικές καταβολές και τεχνοτροπίες. Η Ελληνική σκηνή κόμικ είναι ένα ζωντανό εξελισσόμενο φαινόμενο και μόνο ελπίδα με γεμίζει.
— Ποια είναι τα συναισθήματά σου για την νίκη σου φέτος στα Ελληνικά Βραβεία Κόμικς;
Γλυκόπικρη. Χάρηκα πάρα πολύ και θα είναι ανειλικρινές να πω το αντίθετο. Αλλά δεν μπορώ να παραβλέψω ότι ήμουν συνυποψήφιος με τους Κλήμη Κεραμιτσόπουλο και Θωμά Κεφαλά, τους οποίους θεωρώ φιλαράκια και εξίσου καλούς καλλιτέχνες, χωρίς να θέλω να μειώσω τον Λευτέρη Γιακουμάκη και την Ραφαέλα Κόνη, τους οποίους θεωρώ επίσης εξαιρετικούς.
— Τέλος, ποιες είναι οι βλέψεις σου για το μέλλον;
Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε καλά, γιατί η υγεία είναι πολύ σημαντική. Ο «Πατέρας» εξαντλήθηκε, τα τελευταία κομμάτια θα είναι στο The Comic-Con. Ελπίζω το κοινό να δείξει τον ίδιο ενθουσιασμό και με τα υπόλοιπα πέντε τεύχη, από τα οποία το «1800: 2. Ελένη» ήδη κυκλοφορεί. Ξέρω ότι είναι μεγαλεπήβολο αλλά θα ήθελα να διανύσω με τους ήρωες και τα σχέδια μου όλο το 1800. Όπως και να έχει θέλω να συνεχίσω να σχεδιάζω κόμικς.
— Ευχαριστούμε και πάλι συγχαρητήρια!
Βιογραφικό Θανάση Καραμπάλιου:
Γεννήθηκε το 1983, στο Παλαιόκαστρο Ελασσόνας, όπου και πέρασε τα παιδικά του χρόνια. Το 2007, φοίτησε στην σχολή Comink του Βαγγέλη Ματζίρη στην Θεσσαλονίκη. Το 2018, συμμετείχε στην έκθεση Comic ‘n’ Play με θέμα «σιγή ασυρμάτου», ενώ το 2019, συμμετείχε στην καμπάνια του Ίδρυματος Ρόζα Λούξεμπουργκ και του HumanRights360, Βάλ’ Τους Χ – Ο Μαύρος Χάρτης Της Αθήνας, στο LAComicsFestival και στο Comicdom Con Athens 2019. Βραβεύτηκε στα Ελληνικά Βραβεία Κόμικς 2019 ως Καλύτερος Πρωτοεμφανιζόμενος Καλλιτέχνης.