Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Το The Laundromat είναι κάλεσμα για πολιτική δράση
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Το The Laundromat είναι κάλεσμα για πολιτική δράση
Cinema

Το The Laundromat είναι κάλεσμα για πολιτική δράση

Λάζαρος Κολαξής
Από Λάζαρος Κολαξής
Δημοσιεύτηκε 27 Οκτωβρίου 2019
Τελευταία Ενημέρωση 27 Οκτωβρίου 2019
5 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Αναδημοσίευση από το This is not a Blog.

Από το 1989, όταν και έκανε το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με το σπουδαίο Sex, Lies and Videotapes, ο Steven Soderbergh αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του αμερικάνικου ανεξάρτητου κινηματογράφου με μια σειρά τολμηρών, συνήθως πειραματικών ταινιών, οι οποίες βέβαια σπάνια έβρισκαν αντίκρυσμα στο ευρύ κοινό. Ωστόσο, η δράση του δεν περιορίστηκε μονάχα στον κινηματογράφο, αφού τα τελευταία χρόνια ασχολήθηκε με την τηλεόραση είτε ως σκηνοθέτης με το σπουδαίο The Knick, είτε ως παραγωγός, στηρίζοντας ανεξάρτητες, δημιουργικές φωνές και δίνοντας τους την ευκαιρία να εκφραστούν και να πειραματιστούν σε σειρές όπως το Godless ή το Girlfriend Experience. Η ανακοίνωση του, ότι θα συνταξιοδοτούνταν, έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία στο σινεφίλ κοινό, ευτυχώς όμως δεν κράτησε πολύ.

Η επιστροφή του όχι μόνο τον βρήκε πιο παραγωγικό από ποτέ (από το 2016 μέχρι και σήμερα, σκηνοθέτησε μια σειρά, τέσσερις ταινίες και ετοιμάζει και άλλη μια για το ΗΒΟ Max), αλλά και εξαιρετικά πολιτικοποιημένο. Η ταινίες της τελευταίες του περιόδου περιστρέφονται γύρω από τον ύστερο καπιταλισμό και με τον τρόπο που έχει κυριεύσει κάθε πτυχή της καθημερινότητας μας. Το υποτιμημένο Logan Lucky εξηγεί πως δύο αδέρφια οδηγήθηκαν στο στήσιμο μιας ληστείας ιπποδρόμου, ώστε να καλύψουν τις οικονομικές τους ανάγκες, στο Unsane ασκεί κριτική στο ιδιωτικό σύστημα ασφάλεια της Αμερικής, ενώ στο φετινό, ριζοσπαστικό μπασκετικό δράμα(!) High Flying Bird ρίχνει φως στο μηχανισμό που εκμεταλλεύεται κάθε πτυχής της ζωής των -κυρίως μαύρων- αθλητών του NBA, παραλληλίζοντας τον με τη σκλαβιά(!!).

Η θεματική συνέπεια του Soderbergh συνεχίζεται και με το ακόμα πιο πρόσφατο The Laundromat, στο οποίο κεντρικό θέμα είναι το σκάνδαλο των Panama Papers, υιοθετώντας αυτή τη φορά τη μορφή μιας κιτσάτης μαύρης κωμωδίας. Στον πυρήνα του σεναρίου του Scott Z. Burns, πλέον στενού συνεργάτη του Soderbergh, τοποθετείται η αναζήτηση της Ellen Martin (Maryl Streep) για τις ευθύνες του πνιγμού του άντρα της, την ημέρα που θα γιόρταζαν σαράντα χρόνια γάμου. Ωστόσο, η αφήγηση δεν περιορίζεται μονάχα εκεί, ανοίγεται αρκετά, ώστε να συμπεριλάβει και άλλες ιστορίες, οι οποίες έχουν μόνο μια ελαφριά σύνδεση με την κεντρική αφήγηση και μοναδικό λόγο ύπαρξης να φωτίσουν από διαφορετικές πτυχές τον τρόπο με τον οποίον το σύστημα ευνοεί την φοροδιαφυγή και την οικονομική εξαπάτηση εις βάρος των μη έχοντων. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι μια σκηνή που μας τοποθετεί στην καθημερινότητα κατοίκων του Παναμά. Τι κι αν η χώρα τους αποτελεί φορολογικό παράδεισο, οι δρόμοι παραμένουν κακοφτιαγμένοι, τα λεωφορεία υπολειτουργούν και ο κίνδυνος για τη ζωή τους είναι διαρκής.

Άραγε, πόσες υποσχέσεις για ανάπτυξη να έχουν ακούσει και εκείνοι;

Το Big Short φαίνεται να είναι η μεγαλύτερη αφηγηματική επιρροή του Soderbergh, αφού αρκετά συχνά οι δύο αφηγητές, ο Gary Oldman (με ξεκαρδιστική γερμανική προφορά) και ο Antonio Banders, σπάνε τον τέταρτο τοίχο και περνάνε από εμφανώς ψεύτικα σκηνικά -τόσο ψεύτικα, όσο και οι ανύπαρκτες εταιρίες-, εξηγώντας γεγονότα και ορολογίες. Το ύφος τους κυνικό, οι δύο αυτοί άντρες (οι εγκέφαλοι πίσω από το οικονομικό σκάνδαλο) δεν φαίνεται να παίρνουν την κατάσταση καθόλου στα σοβαρά και όχι άδικα, αν λάβουμε υπόψη το φινάλε της ταινίας και της ιστορίας τους.

Η ταινία πιάνει δυσθεώρητα ύψη παλαβομάρας στην -κυριολεκτικά- τελευταία της σκηνή, όπου το σενάριο καλεί για ουσιαστική πολιτική πράξη. Καλές οι ταινίες, κάποιες από αυτές επιθυμούν να ασκήσουν κριτική (στην περίπτωση του Soderbergh προσεγγίζοντας διάφορες πτυχές του φαινομένου που προσπαθούν να κρίνουν), ωστόσο στην κοινωνία του θεαμάτος πάντα θα παραμένουν εγκλωβισμένες σε μια οθόνη, πάντα θα μετατρέπουν την οργή και την ανάγκη για αλλαγή σε εξαιρετικά κερδοφόρο εμπόρευμα. Ποιά είναι η λύση λοιπόν που προτείνει η ταινία; Να αρχίσουμε να ρωτάμε πραγματικές ερωτήσεις, να απαιτούμε την πραγματική μεταρρύθμιση όλων αυτών των νόμων που επιτρέπουν την εμφάνιση σκανδάλων όπως το Panama Papers.

Δεν αμφιβάλλουμε ότι οι προθέσεις του Soderbergh και του σεναριογράφου είναι πραγματικά αγνές. Άλλωστε, έχει αποδείξει την επιθυμία του να δουλεύει όσο το δυνατόν πιο ανεξάρτητα από τη βιομηχανία, έχει αναδείξει ουκ ολίγες φορές τα αδιέξοδα της ζωής στον ύστερο καπιταλισμό και το κέρδος ή η φεστιβαλική αναγνώριση σπάνια έμοιαζε να είναι η βασική του προτεραιότητα. Ωστόσο, αμφιβάλλουμε για το κατά πόσο το πρόταγμα της ταινίας θα καταφέρει να ξεφύγει τελικά απ’ τα πλαίσια της οθόνης μας. Στο τέλος της ημέρας, παραμένει μια ακόμα ταινία, ανάμεσα σε δεκάδες άλλες που κυκλοφορούν κάθε εβδομάδα στο Netflix.

TAGGED:2019NetflixSteven SoderberghThe Laundromat
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο Joker: Year of the Villain: Ο Joker μέσα από τον φακό της ψυχολογίας
Επόμενο άρθρο Female Armor Sucks – Μία φεμινιστική κριτική στα video games και στην κουλτούρα του gaming
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
13 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

Mank – Τέμνοντας το Hollywood με το μαχαίρι του Citizen Kane

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
8 Δεκεμβρίου 2020
Cinema

Coven of Sisters – Μάγισσες, Ιερά εξέταση και η «σκοτεινή ήπειρος» που λέγεται Γυναίκα

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
6 Δεκεμβρίου 2021
Cinema

The Adam Project – Βαρεμάρα από το παρελθόν και το μέλλον

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
30 Απριλίου 2022
Σειρές

Α Series of Unfortunate Events- Μια μεγάλη ατυχία για το Netflix

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
11 Νοεμβρίου 2020
Σειρές

Baby Reindeer – Μια ιστορία πολλαπλών ερμηνειών

Άλκης Καζαμίας
Άλκης Καζαμίας
18 Ιουνίου 2024
Cinema

Inside – Η καραντίνα ως σύμπτωμα

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
8 Ιουνίου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?