Οι υπερήρωες έχουν υπερδυνάμεις που τους κάνουν να μοιάζουν στα μάτια των θαυμαστών τους ανίκητοι. Είναι μεσσιανικές φιγούρες οι οποίες παρουσιάζονται απ’ τη βιομηχανία των comics και της pop κουλτούρας σαν μία φαντασιακή ασπίδα της δυτικής κοινωνίας απέναντι σε κάθε είδους απειλή. Τουλάχιστον αυτή ήταν η αρχική σύλληψη του προτύπου του υπερήρωα, το οποίο με τα χρόνια αμφισβητήθηκε και τελικά κατέληξε να αποδομείται σε κόμικ όπως το αριστουργηματικό Watchmen αλλά και στο The Boys του Garth Ennis (Preacher) που επιτυχημένα φέτος μεταφέρθηκε και στη μικρή οθόνη.
Συχνή κόντρα μεταξύ των σκληροπυρηνικών fans των comics δημιουργούν οι συζητήσεις σχετικά με το ποιος υπερήρωας είναι δυνατότερος από τον άλλον. Είναι χαρακτηριστικές οι αντίστοιχες σκηνές των πρώτων σεζόν του Big Bang Theory που διαφωνούν για το ποιος είναι ο δυνατότερος υπερήρωας και ανατρέχουν στις πλούσιες comics συλλογές τους που ανάμεσα σε κλασσικά αλλά και σε σπάνια τεύχη αποδεικνύουν τη δύναμη ή την αδυναμία του εκάστοτε υπερήρωα. Και φυσικά οι συζητήσεις αυτές μπορούν να κρατούν για ώρες, ενώ σχεδόν ποτέ δεν θα συμφωνήσουν όλοι σε μία αντικειμενική κλίμακα δύναμης των υπερηρώων.
Παρά τις διαφωνίες μας όμως, σίγουρα όλοι θα συμφωνήσουμε ότι ο Wolverine είναι ένας απ’ τους πιο δυνατούς -και πιο άγριους- comic ήρωες. Ο άνθρωπος – πείραμα, το Weapon X με την υπερδύναμη της αυτοϊασης μπορεί να αφανίσει ολόκληρους στρατούς με την ορμή του και να νικήσει ακόμα και τους ισχυρότερους αντιπάλους. Και γι’ αυτό μολονότι είναι και ιδιότροπος και δύσκολος να τον ελέγξεις, πάντως είναι πάντα ένας χρήσιμος σύμμαχος είτε για τους X-men, είτε για τους Avengers, είτε για όποιον άλλον υπερήρωα έχει ανάγκη τη βοήθειά του.
Όμως τι συμβαίνει όταν ο Wolverine γίνεται εχθρός; Ποιος μπορεί να νικήσει αυτό το παντοδύναμο τέρας; Αυτός ο γρίφος κίνησε -πριν μία δεκαετία- το ενδιαφέρον του θρυλικού Mark Millar (Civil War, Old man Logan, Kick-ass) και αποφάσισε να γράψει μία ιστορία με τον Wolverine να έχει περάσει στην αντίπερα όχθη και όλους τους υπόλοιπους υπερήρωες να προσπαθούν να τον σταματήσουν. Πρόκειται για μία ιστορία που θυμίζει λίγο το «Deadpool VS the Marvel Universe» όπου ο Deadpool αποδομεί -με το δικό του ξεχωριστό χιουμοριστικό τρόπο- το υπερηρωικό είδος με μία ασταμάτητη σφαγή όλου του υπερηρωικού σύμπαντος της Marvel, ενώ ίσως η ανάμειξη της Hydra μας φέρνει στο μυαλό και το πιο πρόσφατο Secret Empire.
Πώς κατέληξε όμως στο comic του Millar ο Wolverine να επιτίθεται στους παλιούς του φίλους και συμμάχους; Όπως εύκολα μπορεί να μαντέψει κανείς πίσω απ’ το ανεξήγητο αυτό γεγονός κρύβονται δύο σατανικές μυστικές οργανώσεις, η Hydra και η ασιατική The Hand, οι οποίες καταφέρνουν να ελέγξουν τον εγκέφαλο του Logan χάρις στο σχέδιο ενός supervillain, του Gorgon. Και κάπως έτσι ο Wolverine γίνεται ο αναγκαίος κρίκος για να επιτύχει το σχέδιο του Gorgon και των σατανικών οργανώσεων που υπηρετεί, σπέρνοντας το χάος και το θάνατο στις ΗΠΑ, με απώτερο στόχο την καταστροφή όλου του γνωστού μας κόσμου.
Απ’ τη στιγμή που γίνεται γνωστό ότι ο Wolverine επιτίθεται σε υπερήρωες και τους σκοτώνει, η S.H.I.E.L.D. θέτει τους πάντες σε επιφυλακή και ο Nick Fury αναθέτει στην Electra να αντιμετωπίσει τον Logan και την οργάνωση Hand, της οποίας ήταν παλιότερα μέλος και ως εκ τούτου γνωρίζει σχεδόν τα πάντα για τις πολεμικές μεθόδους τους. Έτσι η ηρωίδα που γεννήθηκε μέσα από τις σελίδες του Daredevil αποκτά πρωταγωνιστικό ρόλο σε μία αποστολή που μοιάζει μάλλον ακατόρθωτη. Η σύγκρουση του Wolverine με τη S.H.I.E.L.D. και την Electra γρήγορα όμως θα πάρει πολύ μεγαλύτερες διαστάσεις και θα εμπλέξει τους περισσότερους απ’ τους πρωτοκλασάτους υπερήρωες του σύμπαντος της Marvel.
Ο Millar με τον «Δημόσιο Κίνδυνο» προσπάθησε να αναμετρηθεί με τα όρια των δυνάμεων ενός απ’ τους ισχυρότερους χαρακτήρες του σύμπαντος της Marvel θέτοντας το ερώτημα ποιος μπορεί να τον σταματήσει. Κατάφερε να συνδυάσει αριστοτεχνικά τη δράση με ένα έξυπνο και πρωτότυπο σενάριο αξιοποιώντας όλο το δυναμικό των ηρώων της Marvel αποδεικνύοντας για μία ακόμη φορά ότι τους γνωρίζει όλους πολύ καλά, όπως έχει αποδείξει εξάλλου και μέσα από το θρυλικό Civil War το οποίο έβγαλε λίγα χρόνια αργότερα. Σημαντική είναι και η συμβολή του πρωτοκλασάτου John Romita Jr. στο σχέδιο του comic, με τον οποίο ο Millar έχει δημιουργήσει επίσης την απίστευτη comic σειρά Kick-Ass.
Πέρα όμως απ’ το πιο καθαρό nerdικο ενδιαφέρον για τον κόσμο των comics και των υπερηρώων το comic των Millar και Romita Jr. αξίζει σε σημεία του να διαβαστεί και για τα κοινωνικοπολιτικά του σχόλια. Εξάλλου ο Millar με το Civil War λίγα χρόνια αργότερα απέδειξε περίτρανα ότι μπορεί με οξυδερκή τρόπο να αναμετρηθεί με αμφιλεγόμενα επίκαιρα κοινωνικά και πολιτικά ερωτήματα μέσα από μία υπερηρωική ιστορία. Σε χαμηλότερη ένταση αυτό συμβαίνει και στον «Δημόσιο Κίνδυνο» ο οποίος μοιάζει να αναμετράται με κάποιες πτυχές του προβληματισμού τον οποίο ο Millar θα αναπτύξει πλήρως στο Civil War λίγα χρόνια αργότερα. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου που ο τίτλος του comic είναι Enemy of the State και ότι το 2004 – 2005 που γράφεται είναι νωπά ακόμα τα τραύματα απ’ την τρομοκρατική επίθεση στους Δίδυμους Πύργους. Ο Gorgon, η οργάνωση Hand και η Hydra καταστρώνουν επιθέσεις μεγάλου βεληνεκούς που μπορεί να έχουν αμέτρητα αθώα θύματα, θυμίζοντας μας τον φόβο που κυριάρχησε στις ΗΠΑ μετά την πτώση των Δίδυμων Πύργων, η οποία έγινε η αφορμή για την επιβολή σκληρών νόμων περιορισμού των ατομικών δικαιωμάτων των πολιτών (με αυτό το αμφιλεγόμενο ζήτημα θα αναμετρηθεί ο Millar στο Civil War) και της κήρυξης πολεμικής εκστρατείας στη Μέση Ανατολή απ’ την κυβέρνηση Μπους. Ακόμα και η κατάσταση έκτακτης ανάγκης στην οποία έθεσε η S.H.I.E.L.D. όλους τους υπερήρωες μπορεί να διαβαστεί και ως μία μεταφορά της κατάστασης στην οποία βρέθηκαν εκατομμύρια φοβισμένοι Αμερικανοί πολίτες οι οποίοι δεν ήξεραν πώς να φυλαχθούν από κάποια απρόβλεπτη μελλοντική τρομοκρατική επίθεση. Ήταν ακριβώς αυτό το κύμα φόβου που -καλλιέργησε και- εκμεταλλεύτηκε η κυβέρνηση Μπους για να οξύνει την καταστολή και να εισβάλλει στρατιωτικά στο Ιράκ. Ως εκ τούτου προκειμένου να κατανοήσουμε τις κοινωνικοπολιτικές συνδηλώσεις του comic θα πρέπει να το εντάξουμε στην εποχή στην οποία γράφτηκε, ακόμα κι αν για να αντιληφθούμε κάποια νοήματά του θα πρέπει να το εξετάσουμε σε μία δεύτερη πιο προσεκτική ανάγνωση.
Η μετάφραση στα ελληνικά του comic μπορεί να άργησε περίπου μία δεκαπενταετία, αλλά ποτέ δεν είναι αργά όταν πρόκειται για μία κλασσική ιστορία. Έτσι φαίνεται να σκέφτηκαν οι υπεύθυνοι της Anubis οι οποίοι έφεραν στα ελληνικά τον «Δημόσιο Κίνδυνο», το οποίο θα κυκλοφορήσει σε δύο μέρη, τα οποία είναι χωρισμένα όπως και τα αντίστοιχα αμερικάνικα volumes. Τη μετάφραση του comic ανέλαβε ο Χρήστος Τσέλιος (μεταξύ άλλων έχει μεταφράσει πρόσφατα και τα Stranger Things – Η άλλη πλευρά, Captain Marvel – Επανεκκίνηση, Ms Marvel – Μετάλλαξη), ο οποίος για μία ακόμη φορά καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να κρατήσει την αναγκαία ισορροπία στο κείμενό του, αποφεύγοντας τις ακραίες μεταφραστικές επιλογές (για παράδειγμα διατηρώντας στην μετάφρασή του τα original ονόματα των ηρώων). Βέβαια, κάποιοι πιο σκληροπυρηνικοί, ίσως να δυσανασχετήσουν όταν δουν ότι εξελληνίζεται η «Hydra» ως «Ύδρα» (μία επιλογή που δεν έχει ακολουθηθεί στις αντίστοιχες μεταφράσεις των κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών κι ίσως γι’ αυτό χτυπάει περισσότερο στο μάτι), αλλά ας μην τα θέλουμε όλα δικά μας και σίγουρα ας μην ξεχνάμε ότι δεν είναι μακριά οι εποχές που διάβαζες ένα comic και δεν μπορούσες να καταλάβεις σε ποιόν ήρωα ή villain αναφερόταν ο μεταφραστής μέχρι να τον δεις να εμφανιστεί. Εξάλλου είναι γνωστό ότι οι ελληνικοί εκδοτικοί οίκοι που μεταφράζουν mainstream comics έχουν την πολιτική να ζητούν απ’ τους μεταφραστές τους να κάνουν όσο το δυνατόν πιο προσιτό το ελληνικό κείμενο και σε αναγνώστες που δεν μιλούν αγγλικά –μία μεταφραστική πολιτική που (αν και έχει βελτιωθεί αισθητά) ίσως τη σημερινή εποχή μοιάζει αναχρονιστική, τόσο λόγω της αύξησης του μορφωτικού επιπέδου του μεγαλύτερου μέρους τους πληθυσμού σε σχέση με μερικές δεκαετίες πριν, όσο και λόγω της πολύ συχνής επαφής των αναγνωστών comics πλέον με τα υπερηρωικά σύμπαντα μέσα απ’ τον κινηματογράφο και την τηλεόραση.
Αντί επιλόγου αξίζει να απαντηθεί το κλασσικό ερώτημα, που ανακύπτει ειδικά σε comics της Marvel και της DC, δηλαδή το εάν για να το διαβάσει αυτό το comic ένας αναγνώστης θα πρέπει να γνωρίζει κάποιο προηγούμενο storyline. Η απάντηση είναι πως όχι δεν χρειάζεται να έχει διαβάσει κάποια άλλη ιστορία για να καταλαβαίνει τι συμβαίνει σε αυτήν. Εξάλλου πολλοί απ’ τους ήρωες του comic είναι αρκετά γνωστοί στο σημερινό κοινό. Ειδικά ο Wolverine είναι ένας πολύ αγαπημένος χαρακτήρας, ο οποίος μας έχει προσφέρει και μία απ’ τις σπουδαιότερες ταινίες του υπερηρωικού κινηματογράφου, το Logan. Αλλά και πολλοί άλλοι ήρωες που εμφανίζονται στο comic είναι πασίγνωστοί στο ευρύ κοινό είτε απ’ τους Avengers και γενικότερα το MCU, είτε και από τις τηλεοπτικές σειρές της Marvel (ίσως από εκεί να γνωρίζουν οι περισσότεροι την Electra).
Όμως σίγουρα είναι ένα comic που απ’ την άλλη προσφέρει ερεθίσματα σε έναν νέο αναγνώστη να ψάξει και να διαβάσει comics που δεν γνώριζε μέχρι τώρα. Ίσως η καλύτερη επόμενη πρόταση για όποιον του αρέσει ο «Δημόσιος Κίνδυνος» είναι το Old Man Logan, το οποίο γράφτηκε μερικά χρόνια αργότερα (το 2008 – 2009) πάλι απ’ τον Millar, ο οποίος επέστρεψε στον ήρωα που δούλεψε στον «Δημόσιο Κίνδυνο» προκειμένου να του δώσει ένα τέλος χαρίζοντάς μας μία απ’ τις καλύτερες δυστοπικές υπερηρωικές ιστορίες που έχουν γραφτεί μέχρι σήμερα. Ίσως και οι εκδόσεις Anubis, όταν ολοκληρώσουν το storyline του «Δημόσιου Κινδύνου», να πρέπει να σκεφτούν σοβαρά να μεταφράσουν για πρώτη φορά στα ελληνικά κι αυτή την κλασσική ιστορία του Wolverine. Θα ήταν κάτι παραπάνω από ευπρόσδεκτη.